Powiat górowski
  • Powiat górowski
  • Powiat górowski
  • Powiat górowski
Polityka prywatności. Serwis używa ciasteczek-cookies aby zapamiętać otwartą sesję i ewentualne dane o logowaniu. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Serwis nie zapisuje ciasteczek-cookies do profilowania reklam lub śledzenia użytkownika. Polityka prywatności.
AKTUALNOŚCI - POWIAT STRONA GŁÓWNA COFNIJ WYSZUKAJ KONTAKT

  • Mały ZUS PLUS już od lutego
  • APEL O POMOC
  • Wydział Komunikacji i Dróg informuje
  • Nowe restrykcje i ograniczenia
  • Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej nieczynne
Aktualności - powiat

Aktualności - oświata

Aktualności - kultura

Aktualności - sport



To jest archiwalna strona www do 1.4.2020
Aktualna znajduje się pod adresem www.powiatgora.pl



Protokół z obrad IV sesji Rady Powiatu Górowskiego

Protokół z obrad IV sesji Rady Powiatu Górowskiego z dnia 29 stycznia 2015 r. od godz. 8.00-11.50


Obecni wg załączonej listy obecności.

Punkt 1
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers otworzył IV sesję Rady Powiatu Górowskiego, przywitał radnych oraz zaproszonych gości. Na podstawie listy obecności stwierdził, iż na podstawowy skład Rady 15, obecnych jest 15 radnych. Potwierdził prawomocność obrad.

Punkt 2
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proponuję wprowadzenie nowego punktu 3.Przedstawienie informacji na temat kompleksowych i trwałych mechanizmów wsparcia poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce, nowego punktu 10.Przyjęcie uchwały w sprawie ustalenia planu pracy Rady Powiatu Górowskiego na rok 2015, nowego punktu 11.Przyjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Górowskiego na rok 2015, oraz nowego punktu 12.Przyjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu Górowskiego na rok 2015, czy są pytania? nie widzę, proponuję przegłosować proponowane zmiany.
Głosowanie za wprowadzeniem nowego punktu 3 do porządku obrad:
za - 15 głosów,
przeciw - 0 głosów,
wstrzymało się - 0 głosów.
Punkt 3 został wprowadzony do porządku obrad.
Głosowanie za wprowadzeniem nowego punktu 10 do porządku obrad:
za - 15 głosów,
przeciw - 0 głosów,
wstrzymało się - 0 głosów.
Punkt 10 został wprowadzony do porządku obrad.
Głosowanie za wprowadzeniem nowego punktu 11 do porządku obrad:
za - 15 głosów,
przeciw - 0 głosów,
wstrzymało się - 0 głosów.
Punkt 11 został wprowadzony do porządku obrad.
Głosowanie za wprowadzeniem nowego punktu 12 do porządku obrad:
za - 15 głosów,
przeciw - 0 głosów,
wstrzymało się - 0 głosów.
Punkt 12 został wprowadzony do porządku obrad.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proponuję przegłosować porządek obrad.
Głosowanie za przyjęciem porządku obrad:
za - 15 głosów,
przeciw - 0 głosów,
wstrzymało się - 0 głosów.
Porządek obrad został przyjęty.

Porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przedstawienie informacji na temat kompleksowych i trwałych mechanizmów wsparcia
poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce.
4. Przyjęcie protokołu z I sesji Rady Powiatu Górowskiego.
5. Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu Górowskiego w okresie międzysesyjnym.
6. Interpelacje i zapytania.
7. Przyjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Programu Naprawczego dla Powiatu Górowskiego.
8. Przyjęcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Górowskiego na
lata 2015 - 2038.
9. Przyjęcie uchwały w sprawie budżetu Powiatu Górowskiego na 2015 r.
10. Przyjęcie uchwały w sprawie ustalenia planu pracy Rady Powiatu Górowskiego na rok
2015.
11. Przyjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady
Powiatu Górowskiego na rok 2015.
12. Przyjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu
Górowskiego na rok 2015.
13. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
14. Wolne głosy i wnioski.
15. Zakończenie obrad.

Punkt 3
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers w tym punkcie oddaję głos pani Ewelinie Woźnej ekspertowi wyłonionemu przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
ekspert wyłoniony przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej Ewelina Woźna przedstawiła prezentację na temat kompleksowych i trwałych mechanizmów wsparcia poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce (prezentacja w załączeniu).
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Mirosław Żłobiński mam dwa pytania: zostały przedstawione 3 koncepcje, kto będzie decydował o wyborze konkretnej koncepcji? i drugie pytanie: kiedy ministerstwo przystąpi do realizacji tego systemu poradnictwa?
ekspert wyłoniony przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej Ewelina Woźna odpowiadając na pierwsze pana pytanie, zostały przedstawione 3 koncepcje, stąd też moje wystąpienie, żeby państwa zainteresować tym tematem, dlatego że ministerstwo chce wypracować projekt ustawy w porozumieniu ze Związkiem Powiatów Polskich, po to żeby się rozeznać, czy państwo jesteście zainteresowani tworzeniem na poziomie powiatu takiego poradnictwa, ile według państwa patrząc na zapotrzebowanie lokalne taki system poradnictwa formalnie miałby kosztować, i weryfikując odpowiedź na drugie pytanie, kiedy to zostanie wprowadzone, tak naprawdę projekt ustawy o bezpłatnym poradnictwie już został przedstawiony, ale przez ministerstwo sprawiedliwości, formalnie bez konsultacji z stanowiskiem ZPP, ale w oparciu o przeprowadzone badanie empiryczne w ramach projektu z którego ministerstwo sprawiedliwości nie korzystało, obecny przedstawiony projekt przez ministerstwo sprawiedliwości, który został wprowadzony zakłada, że poradnictwo miałoby być uregulowane na poziomie powiatu, natomiast miałoby się ono odbywać na zasadzie działań zleconych i tak naprawdę nie wskazuje bezpośrednio w jaki sposób mielibyśmy wybrać usługodawców takiego systemu, to znaczy że prawdopodobnie spadłoby to na państwa, czyli sami wybierzcie z kim chcielibyście współpracować, w związku z tym ministerstwo pracy i polityki społecznej w żaden sposób nie zajmuje stanowiska, co do tej ustawy, dlatego że ma swoje opracowania i swoje propozycje, konsultuje je cały czas z powiatami i z sejmikami województw, chcąc wypracować ten złoty środek.
radny Mirosław Żłobiński czyli kiedy?
ekspert wyłoniony przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej Ewelina Woźna projekt trwa do końca lutego tego roku.
radna Teresa Frączkiewicz wspomniała pani o kwalifikacjach osób, które będą świadczyły usługi prawne, chciałbym się dowiedzieć jakie te kwalifikacje, czego państwo oczekujecie?
ekspert wyłoniony przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej Ewelina Woźna patrząc przez pryzmat tych 3 modeli, są wskazani jako usługodawcy różne podmioty, zakłada się w głównej mierze jakby na początku organizowania takiego systemu stworzenie sytemu certyfikacji tzn. zapewnienie lokalu gdzie mogą być udzielane porady, zapewnienie kadry, weryfikacja czy jest to kadra, która posiada wykształcenie prawnicze, czy może świadczyć usługi prawnicze, czy jest to kadra tylko i wyłącznie która weźmie udział w specjalnie organizowanych szkoleniach, gdzie będzie mogła się zajmować tylko i wyłącznie udzielaniem porad obywatelskich tzn. skierowaniem obywatela do podjęcia określonych działań, ale nie będzie poradą np. związaną z koniecznością napisania pisma, czy występowania w sądzie, patrząc na obecnie działający system nie jest prowadzona żadna certyfikacja, możecie państwo trafić do organizacji pozarządowych w których są zatrudnieni radcowie, adwokaci, którzy pracują na podstawie umowy wolontariackiej i świadczą takie porady, ale również możecie państwo trafić do biur porad prawnych, gdzie nie pracuje żadna wykwalifikowana kadra, ani posiadająca wykształcenie w tym celu w związku z tym ministerstwo chce wykluczyć ryzyko braku rzetelności.
radna Teresa Frączkiewicz chciałabym jeszcze dopytać o stanowisko ministerstwa sprawiedliwości jak państwo współpracujecie w tym zakresie?
ekspert wyłoniony przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej Ewelina Woźna na tym etapie projektu jaki jest realizowany ministerstwo pracy i polityki społecznej nie przygotowuje osobno żadnego projektu ustawy, oczekuje na zakończenie projektu, który jest obecnie realizowany i oczekuje na informacje z sejmików województw, oraz z ZPP.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek który model jest najczęściej wybierany?
ekspert wyłoniony przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej Ewelina Woźna 1 model.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania, nie widzę, bardzo dziękuję, ogłaszam 5 min. przerwy.

przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers po przerwie wznowił obrady.

Punkt 4
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy do protokołu z I sesji są uwagi?
radny Jan Przybylski w Statucie w § 20 pkt 6 jest zapis, że porządek obrad powinien zawierać punkt przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji a my dzisiaj przyjmujemy protokół z I sesji, tak nie może być, jest to złamanie przepisów.
radny Mirosław Żłobiński mam dwa pytania: kto decyduje o treści protokołu, ponieważ zabierałem na sesji głos w sprawie posiedzeń sesji po południu i tego nie ma w protokole, oraz chciałbym się dowiedzieć, kiedy sesja się kończy?
radny Marek Zagrobelny według § 35 pkt 4 protokół z posiedzeń sesji wykłada się do publicznego wglądu na 7 dni przed terminem kolejnej sesji w biurze rady, oraz w Internecie, chciałbym powiedzieć, że w Internecie protokołu nie było.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers sesja kończy się po tym jak ja wypowiem formułę „zamykam obrady sesji Rady Powiatu Górowskiego”, jeśli chodzi o protokół to było to uzupełnione.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek nie ma.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers jest.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek z ostatniej sesji nie ma, jeszcze chciałbym zwrócić uwagę, aby nie pisano w protokole, że „tym momencie salę obrad opuścili: radny, radny itd. aktualna ilość radnych biorących udział w posiedzeniu itd.” proszę tak nie pisać.
radny Mirosław Żłobiński kto to usunął?
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers sprawdzimy ten zapis, czy są jeszcze pytania, nie widzę, przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem protokołu z I sesji Rady Powiatu Górowskiego.
za - 9 głosów,
przeciw - 6 głosów,
wstrzymało się - 0 głosów.
Protokół został przyjęty.

Punkt 5
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proszę pana starostę Piotra Wołowicza o przedstawienie informacji z pracy Zarządu Powiatu Górowskiego w okresie międzysesyjnym.
starosta Piotr Wołowicz proszę państwa sprawozdanie zostało załączone do materiałów na sesję (sprawozdanie w załączeniu), jeszcze chciałbym poinformować o posiedzeniu w dniu 19 stycznia, gdzie przyjęliśmy dwie uchwały w sprawie sprzedaży w drodze bez przetargowej nieruchomości na rzecz spółki Enea jest to nieruchomość gruntowa położona w Górze o powierzchni 0,013 ha, jest to nieruchomość sprzedawana na rzecz tej spółki ze względu na to, że na tej nieruchomości mieści się stacja transformatorowa, jest to działka w przejściu od strony naszych szkół do dawnego internatu po prawej stronie, następna uchwała dotyczyła nieodpłatnego oddania w najem lokali użytkowych położonych w budynku przy ul. Podwale 24, do tej pory te lokale funkcjonowały, były użytkowane przez organizacje pozarządowe w części mieści się pracownia historii, natomiast również są wynajmowane lokale odpłatnie np. przez ZNP, natomiast znaczna część tych lokali jest użytkowana przez organizacje pozarządowe i do tej pory umowy były przygotowywane na okres pół roku, ponieważ to był okres w którym analizowaliśmy ewentualne koszty funkcjonowania tych organizacji w sensie utrzymania tego obiektu, w sensie korzystania z energii i po tej analizie podjęliśmy decyzje, że te umowy będą przedłużone na 3 lata nieodpłatnie, dlatego że koszty nie są zbyt wielkie i one mniej więcej są porównywalne do tych kosztów, które i tak powiat musiał ponosić ze względu na utrzymanie samego budynku, nawet jakby tam nic nie było a jak tam dojdą dodatkowe dochody z wynajmu sali, to wtedy ta kwota się bilansuje, więc nie ma potrzeby żeby ustalać dodatkowe opłaty za funkcjonowanie, czy korzystanie z tych lokali, dlatego też Zarząd podjął decyzję o wynajęciu tych powierzchni dla organizacji pozarządowych na okres 3 lat, czyli do końca 2017 r. również na tym samym posiedzeniu Zarządu została przeprowadzona analiza wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w szkołach i placówkach prowadzonych przez powiat, 27 stycznia na posiedzeniu Zarządu w związku z tym, że PCDN – PPP w Górze w ramach środków przekazywanych przez gminę Góra, gminę Jemielno i gminę Niechlów musi do końca stycznia rozliczyć się z tego porozumienia i sprawozdanie zostało przedstawione na tym Zarządzie i Zarząd to sprawozdanie zaakceptował i takie rozliczenie porozumień z gminami, zostało przesłane do właśnie tych gmin, które wymieniłem.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania do sprawozdania?
radna Teresa Frączkiewicz w sprawozdaniu mamy informację, że Zarząd podjął dyskusję w sprawie dwóch projektów uchwał w sprawie założenia gimnazjum dwujęzycznego i statutu proszę przybliżyć tę dyskusję państwa.
starosta Piotr Wołowicz na tym posiedzeniu 12 stycznia, została przeprowadzona dyskusja i analiza projektów uchwał, w sposób szczegółowy informacje przedstawiłem na komisji oświaty, natomiast jeśli chodzi o wnioski, które z tej analizy i z tej dyskusji zostały podjęte, czy też zostały sprecyzowane na posiedzeniu Zarządu, w tym posiedzeniu uczestniczyła pani dyrektor jako wnioskodawca utworzenia tego gimnazjum dwujęzycznego i tym samym połączenia liceum z tym gimnazjum w zespół szkół i Zarząd dopytywał o odpowiedzi dotyczące wniosku jak i przeprowadzonych prac w ramach całego procesu ewentualnego powołania tego gimnazjum dwujęzycznego i w wyniku tej analizy, którą pani dyrektor przedstawiła i później dyskusji na ten temat, pojawiły się 3 wnioski zasadnicze, pierwszy wniosek był taki, że nie ma sprecyzowanej, czy jasno określonej przeprowadzonej analizy która polegałaby na tym, że można by jasno i precyzyjnie określić rzeczywiste, realne zainteresowanie ze strony potencjalnych uczniów tego gimnazjum i tutaj nie chodzi mam o zainteresowanie uczniów, tylko rodziców, bo na tym poziomie o wyborze szkoły decyzje podejmują rodzice i z informacji od pani dyrektor otrzymaliśmy takie informacje, że były przeprowadzone rozmowy i potencjalne zainteresowanie jest, natomiast w przypadku jasnego sprecyzowanego i dającego się zweryfikować takiej analizy nie było, druga rzecz dotycząca wątpliwości to sposób podjęcia przedmiotów, które miałby być uczone w języku angielskim, bo tak to zostało sformułowane, chociaż we wniosku który wpłynął, tam była mowa o ewentualnej nauce w dwóch językach, czyli w języku angielski i niemieckim, natomiast już po doprecyzowaniu tego wniosku, otrzymaliśmy informacje, że to chodzi tylko o język angielski i to są dwa przedmioty biologia i chemia i tutaj też pojawiła się wątpliwość, czy to rzeczywiście są te dwa przedmioty, które w ocenie potencjalnych uczniów, czy rodziców uczniów, są na tyle atrakcyjne, żeby spowodować, że ci rodzice, właśnie swoje dzieci wyślą do takiego gimnazjum w którym są te dwa przedmioty uczone w języku angielskim, natomiast trzecia kwestia, dotyczyła właśnie zabezpieczenia osobowego, dowiedzieliśmy się, że do każdego przedmiotu teoretycznie przypisana jest jedna osoba do nauki tego przedmiotu i w przypadku jakiś zdarzeń losowych nie ma na dzień dzisiejszy zapewnionego ewentualnego zastępstwa, wynikającego właśnie, gdyby ta osoba nie mogła tych zajęć prowadzić, wniosek ogólny płynący z tej dyskusji, już oderwany od kwestii utworzenia gimnazjum, bo też w tym wniosku złożonym przez panią dyrektor stwierdzenie, że potencjalne utworzenie gimnazjum, nabór do tego gimnazjum na zapewnić większy nabór do liceum, jako kontynuacja nauki w tym samym zespole szkół, więc potencjalnie jakiś jest to argument, aby ci uczniowie w sposób automatyczny wybierali liceum i tutaj Zarząd stwierdził, że tego typu uwaga, czy też tego typu zapewnienie w żaden sposób nie można tego zagwarantować i też od strony liceum, trzeba by znaleźć inne rozwiązanie, czy inne możliwości potencjalnie zaproponowania tym uczniom, żeby jednak wybrali jako pierwszą szkołę liceum i takie były wnioski, wnioski też finansowe pewne ryzyka w momencie, kiedy przeprowadzenie naboru, nie dojdzie do skutku, czy też się nie uda a nawet jak się uda, to też jest pewien okres związany z liczeniem subwencji, przez pierwsze miesiące funkcjonowania tego gimnazjum byłoby ono w pełni utrzymywane ze środków powiatu, ponieważ subwencja przychodziła by z nowym rokiem kalendarzowym, Zarząd podjął decyzję, że po tej dyskusji, po tej analizie tego projektu, zaproponuje komisji oświaty przedyskutowanie tego tematu i taka dyskusja miała miejsce na ostatniej komisji, tam również radni przedstawiali swoje uwagi i wnioski i teraz Zarząd na najbliższym posiedzeniu ponownie będzie prosił panią dyrektor o przedstawienie informacji, co w międzyczasie zostało zrealizowane z tych uwag i dyskusji ze strony Zarządu i w tym momencie, kiedy będziemy mieli informacje od strony wnioskodawcy, czyli pani dyrektor, wtedy Zarząd będzie kierował następne działania, czy to będą informacje przedstawione, co dalej stoi na przeszkodzie, żeby podjąć te uchwały, czy to będą skierowane konkretne projekty uchwał.
radna Teresa Frączkiewicz chciałabym się dowiedzieć, od kiedy państwo zajmujecie się gimnazjum dwujęzycznym?
starosta Piotr Wołowicz ta dyskusja miała miejsce 12 stycznia 2015 r.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 6

przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers interpelacje i zapytania, proszę bardzo.
radny Jan Przybylski na poprzedniej sesji złożyłem 10 interpelacji w pierwszej interpelacji zwróciłem się o przedstawienie mi dochodów budżetu powiatu na dzień 30 listopada 2014 r. w rozbiciu na dział, rozdział, paragraf wraz z opisówką, otrzymałem odpowiedź złożyłem w biurze rady wydruk sprawozdania, nie będę dalej czytał, dlatego składam interpelację następującej treści: proszę o przedstawienie mi dochodów budżetu powiatu na dzień 30 listopada 2014 r. w rozbiciu na dział, rozdział, paragraf wraz z opisówką w formie pisemnej, papierowej w sposób merytoryczny, na interpelację 7 proszę o Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego, otrzymuje odpowiedź, że mam się zapoznać ze strona internetową i również powtarzam tę interpelację, proszę o dostarczenie mi na adres w którym zamieszkuję w formie papierowej, pisemnej Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego, na interpelację 8 proszę o program naprawczy przyjęty w lutym 2014 r. wraz z wnioskami z opisem, na jakim etapie jest wdrożenie, oraz uzyskane efekty z tego tytułu, nie będę składał tej interpelacji, ponieważ dzisiaj państwa głosem przegłosujecie ten program naprawczy, czy w przyjętym programie naprawczym w lutym 2014 r. było głównym założeniem wyłudzenie pożyczki z budżetu państwa?, program naprawczy powinien zawierać metody wyjścia z sytuacji kryzysowej z harmonogramem kiedy poszczególne etapy programu naprawczego powinny być realizowane a tego nie ma, w 10 interpelacji prosiłem o wykaz mienia komunalnego w którego skład mogą wchodzić budowle, grunty jak również drogi powiatowe, do dróg powiatowych proszę o dołączenie map poglądowych z numerami dróg powiatowych, oraz proszę o krótką charakterystykę tych dróg, które wymagają remontu, bądź całkowitego odtworzenia, gdyby wystąpiły jakieś przeszkody formalno – prawne odnośnie spełnienia moich interpelacji, proszę o wskazanie podstawy prawnej z głębokim uzasadnieniem, przesłano mi wykaz mienia komunalnego, tylko osoba która to przygotowała zrobiła to na dzień 31.12.2013 r. teraz chciałbym dodać do tej interpelacji wykaz mienia komunalnego w tej rozciągłości o której wcześniej powiedziałem na dzień 30.11.2014 r. w tym punkcie nie ma odniesienia do drogownictwa a ma to istotne znaczenie, składam 3 interpelacje i oczekuje pisemnej i papierowej odpowiedzi na adres Jan Przybylski ul. Pocztowa 21 56 – 210 Wąsosz.
radny Mirosław Żłobiński składałem zapytanie 12.01.2015 r., minęło 14 dni i nie mam odpowiedzi.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek złożyłem wiele interpelacji na piśmie, w niektórych sprawach otrzymałem odpowiedź i ponawiam tutaj moją propozycję, żeby na stronie internetowej umieścić informacje jakie POZ-y podpisały umowy z NFZ, żeby to mogło dotrzeć do szerokiej liczby odbiorców, z wieloma odpowiedziami się nie zgadzam, ponieważ są nieprzyjemne w treści.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze interpelacje i zapytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 7
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
radny Ryszard Pietrowiak przewodniczący komisji Geodezji, Rolnictwa i Ochrony Środowiska, komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, jednogłośnie.
radna Mariola Szurynowska przewodnicząca komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Promocji, komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, 6 za, 1 przeciw, 2 radnych wstrzymało się od głosu.
radny Marek Biernacki przewodniczący komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Marek Zagrobelny chciałbym prosić przewodniczącego komisji finansów o to, żeby przedstawił szczegółowo przebieg dyskusji na komisji.
radny Marek Biernacki chciałbym dopowiedzieć, że było 6 głosów za, 4 przeciwne.
radny Jan Przybylski panie przewodniczący komisji, sam wynik głosowania nie wiele mówi i komisja powinna wypracować pisemny głębszy wniosek a nie tylko arytmetyczny, proszę państwa uchwała budżetowa, czy wszystkie uchwały okołobudżetowe mają bardzo duże znaczenie dla funkcjonowania społeczności powiatu, mam tę świadomość, tutaj jest podrzucone dla radnych „kukułcze jajo” w postaci programu naprawczego, w tym programie naprawczym który został przedłożony radnym jest to opowieść łatwa do czytania w którą wkomponowano kilkanaście cyfr i ten problem z finansami rozpoczął się w 2008 r. a nie w 2011, 2013 r., dlaczego mówię o 2008 r. sami państwo piszecie w programie naprawczym na stronie 12, jest zapis mówiący wyraźnie, że powiat w 2008 r. na restrukturyzację zadłużenia i pokrycia planowanego deficytu budżetu na 2008 r. zaciągnął kredyt hipoteczny z terminem spłaty 2038 r. jeśli instytucje publiczne zaciągają kredyt na konsumpcję, na wydatki bieżące, to jest tragedia, efektem tego jest stan zobowiązań niewymagalnych na kwotę 28.000.000 zł. z tego jedno jest w trakcie i nie zostało wykazane, mam tu na uwadze budowę strażnicy, sprawa w sądzie jeszcze jest i nie ma prawomocnego wyroku, program naprawczy powinien składać się z szczegółowo opracowanych na wstępie diagnoza, co jest przyczyną takiego a nie innego stanu finansów z wnioskami końcowymi, następnie stwierdzenie stanu aktualnego i część trzecia sposób wyjścia z trudnej sytuacji finansowej, trudno tutaj mówić, że jest to dokument, moim zdaniem jest to opowieść napisana gładkim językiem, dlatego w interpelacjach, które na ostatniej sesji złożyłem, dotyczyło to programu naprawczego z 2014 r. napisałem „oraz sposób realizacji i efekty uzyskane z tego programu” to jest bardzo istotne, bo w tej formie napisany program, który państwo napisaliście nie wynika dlatego pozwoliłem sobie użyć w interpelacjach takiego określenia a nie innego to jest cytat pod którym podpisał się pan starosta: „sposób realizacji programu naprawczego ma bardzo istotne znaczenie” a tutaj tego w programie nie ma i w uchwale też nie ma, niepokojącym jest też, że w dużej mierze państwo oszczędzacie na funduszu wynagrodzeń, ścieżka którą się wybiera do realizacji, etapy, jaki etap, jakie koszty w pierwszym etapie, bo wiadomo, że przy sprawach kadrowych w pierwszym etapie są zacznie większe koszty, bo są odprawy dla pracowników i to należy wykazywać, można co miesiąc przekazywać sprawozdanie do komisji budżetu, do RIO, lub co kwartał, w 2014 r. nie było żadnego sprawozdania, w tamtym programie jak i w tym piszecie państwo o znacznych oszczędnościach na drogach publicznych powiatowych, każde oszczędności mają swój wymiar i mają swój punkt ostateczny, którego nie należy przekraczać, w dalszej opisówce doczytałem się, że dróg powiatowych jest ok. 280 km, chociaż nie otrzymałem odpowiedzi na interpelację z mienia komunalnego i państwo na utrzymanie tych dróg przeznaczacie 200.000 zł. proszę o odpowiedź pana starostę: czy drogi powiatowe są ubezpieczone od wypadków?, ten program nie przedstawia żadnych wartości moim zdaniem, w projekcie uchwały wnioskuję, aby w § 2 umiejscowić zapis następującej treści: „zobowiązuje się Zarząd Powiatu Górowskiego do kwartalnego składania sprawozdania z realizacji efektów programu naprawczego komisji budżetowej Rady powiatu górowskiego, oraz RIO”.
radny Paweł Niedźwiedź chciałbym się odnieść do 2008 r. ten kredyt zaciągał SP ZOZ w banku hipotecznym i ten kredyt był przeznaczony na spłatę zobowiązań cywilno – prawnych, czyli swoje zadłużenie, ponieważ nie miał środków na spłatę tego kredytu, całość tego zobowiązania przejął powiat i te środki nie zostały przejedzone, tak jak pan mówi.
radny Jan Przybylski w tym programie naprawczym figurują dwa banki: mBank w Warszawie i pisze kredyt własny powiatu w wysokości 9.200.000 zł. i drugi kredyt pod służbę zdrowia to co pan powiedział.
starosta Piotr Wołowicz jeśli chodzi o program naprawczy i odnosząc się do wypowiedzi radnego Przybylskiego, jedyna rzecz, którą pan powiedział i można się z nią zgodzić, to jest to, że każde oszczędności mają swój próg, którego nie należy już przekraczać, i dzisiaj możemy siedzieć godzinami i opowiadać o tym, co się działo w latach poprzednich, poprzednich kadencji 2007 r. 2008 r. są w Radzie osoby, które były w tym czasie w Radzie i mogą opowiedzieć więcej i gdybyśmy tamtą kadencję i tą chcieli tylko i wyłącznie poświęcać na rozliczanie, tylko to co było w przeszłości, to rzeczywiście moglibyśmy się świetnie bawić, bo na tym moglibyśmy jechać kilka lat, bo źródła wszelkich problemów wynikają z tego, co było w latach poprzednich, natomiast nigdy od początku tamtej kadencji i tej naszym zadaniem nie było to, żeby się rozliczać z przeszłością, bo to nie rozwiązuje problemów przyszłości, oczywiście trzeba zdefiniować wszystkie problemy, które się pojawiły, trzeba zdefiniować ścieżki ich rozwiązania i brać się za problemy bieżące i rozwiązywać te wszystkie sprawy, które narosły przez te wszystkie lata, natomiast dzisiaj analizowanie tych przyczyn, oczywiście możemy to robić, czy to coś da, w mojej ocenie nie, bo tak jak pan powiedział tych spraw, które się ciągną od lat jest wiele i pewnie się jeszcze pojawią w latach następnych, chociażby kwestia strażnicy, która była budowana właśnie do 2010 r. tyle tylko tak jak powiedziałem, analiza tych wszystkich problemów w żaden sposób nie powoduje, że łatwiej jest nam je rozwiązywać, bo po prostu musimy je rozwiązywać i przez poprzednie 4 lata i począwszy od tej kadencji tak naprawdę nie robimy nic, tylko spłacamy i rozwiązujemy problemy przeszłości, natomiast wszystkie problemy bieżące są podyktowane tylko i wyłącznie temu, żeby na to rozwiązywanie problemów zdobywać środki i mieć za co spłacać te zobowiązania i wysiłek jaki został poniesiony w tamtej kadencji był ogromny, bo to jest jasno sprecyzowane i napisane we wstępie do programu naprawczego, ile powiat spłacił, jeśli chodzi o zobowiązania wobec Chemeko, jakie zostały spłacone kwoty, po zobowiązaniach szpitala i to są środki, które jak byśmy mogli przeznaczyć na coś innego np. na drogi, to rzeczywistość powiatowa rzeczywiście wyglądałaby inaczej, nie mniej jednak jest tak, że jest pewna ciągłość decyzji i odpowiedzialność za te decyzje ponosi się czasami po latach, nie mając świadomości tego jakie one są i tak też było w roku 2011, gdzie tak naprawdę mogliśmy planować wiele różnych rzeczy, ale zarówno wyrok Chemeko jak i decyzja o wzięciu wszystkich zobowiązań po szpitalu na powiat, spowodowała właśnie to, że na najbliższe lata wszelkie działania inwestycyjne musiały zostać w dużym stopniu zaniechane, bo one nie zostały całkowicie zaniechane, ponieważ tam gdzie są możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych w 100%, w większości to robimy i to realizowaliśmy przez poprzednie lata i przez następne również będziemy realizowali, natomiast jeśli chodzi o szczegóły dotyczące programu naprawczego, to jest to program, który obowiązuje przez 3 lata a więc w pewnym sensie on musi uwzględniać pewne założenia teoretyczne, to nie jest sprawozdanie czegoś, co zostało już wykonane i można w jasny i precyzyjny sposób w liczbach zamknąć, jest to program oparty na prawdopodobieństwie i na pewnych planach, które mają się wydarzyć, ten program jest planem działania, który musi być nakreślony i w jasny sposób pokazany kierunek i myślę, że tutaj ten kierunek jest pokazany, jeśli chodzi o oszczędzanie na pewnych rzeczach, program naprawczy to jest tak naprawdę efekt pisany tego co robimy przez ostatnie 4 lata, czyli tych wszystkich działań, które miały doprowadzić do tego, żeby te oszczędności były jak największe, żeby można było spłacać te wszystkie zobowiązania i pisząc ten program naprawczy, już nie ma wielkiego miejsca na rzeczywiście takie oszczędności, które by w sposób znaczący mogły pokazać jakieś konkretne kwoty, one są tam gdzie się da zrobić, ale naprawdę w niektórych momentach już nie ma takiej możliwości, to co pan sam powiedział, że jest pewien próg tych oszczędności i w wielu dziedzinach taki próg niestety został już osiągnięty i nie da się go przejść, odnosząc się do kwestii dróg, jeśli chodzi o tę kwotę o której pan mówił, to jak pan znajdzie w dziale transport i łączność wydatki na drogi, to tam będzie pan miał kwotę 900.000 zł. a nie 200.000 zł. to jest po pierwsze, po drugie kwestie związane z programem naprawczym zawierające oszczędności na drogach, one nie polegając na tym, że my oszczędzamy na utrzymaniu bieżącym, na remontach dróg, które są w stanie fatalnym nie od dziś, bo te drogi są w stanie fatalnym od wielu lat, tak naprawdę od 1998 r. w momencie, kiedy powiat przejął wszystkie drogi, których większość 80% w żaden sposób nie kwalifikują się do tego, żeby je zapisać w kategorii dróg powiatowych i zmiana, która polegała w poprzedniej kadencji, jeśli chodzi o kwestie oszczędności w tych drogach, to zmniejszyły się wydatki na kwestie administracyjne, bo jednostka jaką był PZD była osobną jednostką, która oprócz zadań, które realizowała i trzeba było przeznaczyć pieniądze, miała też koszty administracyjne i w ostatnim roku funkcjonowania tej jednostki przy budżecie 1.500.000 zł. 700.000 zł. to były koszty osobowe i wydatki związane ze sprzętem i te koszty to są oszczędności, które zostały poczynione.
radny Jan Przybylski analiza przeszłości do dobrego programu naprawczego ma duże znaczenie, jak pan się tak skupił na drogach i nie usłyszałem odpowiedzi: czy drogi powiatowe są ubezpieczone?, programu naprawczego w ogóle nie wprowadzaliście, dlatego złożyłem taki wniosek o sprawozdania i proszę przegłosować mój wniosek.
starosta Piotr Wołowicz tak, drogi są ubezpieczone.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Mirosław Żłobiński jeśli dobrze zrozumiałem wypowiedź pana starosty, sprawa gimnazjum stała się w świetle przedstawionych argumentów na razie bezprzedmiotowa?
starosta Piotr Wołowicz ja jasno powiedziałem na najbliższym posiedzeniu Zarządu, który się odbędzie w przyszłym tygodniu i pani dyrektor przedstawi te informacje do których została zobowiązana i po analizie tych informacji, będzie podjęta decyzja przez Zarząd, czy wracamy do tematu już w formie projektów uchwał, czy też odkładamy go w czasie.
radny Mirosław Żłobiński w programie naprawczym jest zapis, że gimnazjum powstaje od 1 września 2015 r. może powstanie, może nie powstanie, na razie tego nie ma, może trzeba zmienić ten zapis.
starosta Piotr Wołowicz jak najbardziej zgadzam się w którym miejscu zrobić tę poprawkę?
radny Mirosław Żłobiński to jest strona 19 i mam jeszcze taka refleksję, w piśmie z ministerstwa przedstawiono argumenty na temat programu naprawczego i wczoraj na posiedzeniu komisji budżetu i gospodarki pytałem skarbnika: czy te uwagi zostały uwzględnione przy redagowaniu ostatecznej wersji programu naprawczego i skarbnik powiedział że tak, ja mam do tego wątpliwości, ponieważ odczytam uwagi „rzetelne ujęcie w programie naprawczym działań naprawczych wraz z przyporządkowanymi im kwotami spodziewanych efektów finansowych (także w ujęciu rocznym)” ja na przykład tego nie widzę w programie naprawczym.
radny Jan Przybylski trochę wyprzedził mnie radny Żłobiński, poddając krytyce ten program naprawczy, który przedłożyliście pod obrady, w uzasadnienie do odmowy udzielenia pożyczki z budżetu państwa, która jest zawarta w tym piśmie, sprowadza się do tego, o czym ja mówię od kilkunastu minut, którego mają zamiar państwo przyjąć, odczytam państwu fragment „podstawą do odrzucenia wniosku stanowią następujące ustalenia o odmowie udzielenia pożyczki, program będąc zbiorem jedynie ogólnych założeń dotyczących kierunków podejmowanych działań naprawczych, nie stanowi wystarczających podstawy do przyjęcia, iż zakładane w nim efekty finansowe dotyczące redukcji wydatków na wynagrodzenia są możliwe do realizacji”, to jest to samo, co ja przed chwilą powiedziałem odnośnie tej opisówki, to nie jest program naprawczy w punkcie 2 „sposób prezentacji działań naprawczych oraz efektów finansowych ich wdrażania poważnie utrudnia dokonania obiektywnej analizy przedłożonego programu z punktu widzenia spełnienia ustawowych przesłanek do udzielenia wnioskowanej pożyczki”, proszę państwa, też mówiłem o harmonogramie, poszczególne etapy, wdrożenia, skutki, jeszcze są dwa ciekawe punkty, ze względu na czas nie będę przytaczał, opinia ta jest druzgocąca.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania?
radna Teresa Frączkiewicz chciałabym zapytać str. 19 tutaj pan starosta już się odniósł do tego zapisu dotyczącego gimnazjum, natomiast jest jeszcze zapis dotyczący rozszerzenia oferty kształcenia w ZS i przy okazji chciałabym uzyskać informacje, od pana zastępcy dyrektora ZS: na jakim etapie jest realizacja oferty kształcenia w zakresie uruchomienia tego nowego kierunku i jakie są proponowane jeszcze inne?
starosta Piotr Wołowicz pana dyrektora nie ma, tę informację będziemy posiadali już w przyszłym tygodniu i możemy ją przedstawić, jeśli chodzi o poprawki to zgłaszam formalny wniosek o poprawkę na stronie 19, czyli w tekście gdzie rozpoczyna się zapis: rozszerzenie oferty edukacyjnej polegać będzie na i teraz jest zapis utworzenie od 1 września 2015 r. gimnazjum dwujęzycznego przy liceum ogólnokształcącym w Górze, liczba docelowa 3 oddziały, 90 uczniów w konsekwencji od 1 września utworzenie liceum dwujęzycznego, proponuję tutaj skreślić część zdania „od 1 września 2015 r. „i zastąpić „utworzeniu w okresie funkcjonowania programu naprawczego gimnazjum dwujęzycznego przy liceum ogólnokształcącym w Górze” w konsekwencji, również skreślenie daty utworzenie liceum dwujęzycznego i w następnym punkcie, również skreślenie daty i rozszerzenie oferty kształcenia w technikum z ZS w Górze w zawodzie i dalej brzmienie pozostaje bez zmian, to są te dwa wnioski.
radny Mirosław Żłobiński proponuję we wniosku jeszcze zmienić liczbę uczniów, ja to na komisji mówiłem, że przeciętna liczba uczniów w gimnazjum ok. 24 uczniów.
Starosta Piotr Wołowicz zgadzam się dopiszemy bez oddziałów i liczby uczniów.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proszę pana starostę o sformułowanie, jeszcze raz wniosku i będziemy głosować.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek proszę, aby starosta przybliżył nam na jakim etapie jest rozszerzenie oferty edukacyjnej w ZS.
radny Marek Zagrobelny chciałbym zawnioskować o 5 min. przerwy, żeby przygotować te zmiany.
radny Jan Przybylski wniosek radnego jest zasadny.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers ogłaszam 5 min. przerwy.

przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers po przerwie wznowił obrady.

przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania?
radna Teresa Frączkiewicz proszę, aby pan przewodniczący udzielił głosu przedstawicielom LO, ponieważ chcieliby zabrać głos w sprawie gimnazjum dwujęzycznego.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers bardzo proszę.
nauczyciel LO w Górze Edyta Bretsznajder chciałaby się odnieść do tego co pan starosta powiedział, z przykrością stwierdzam że widocznie wprowadzono pana starostę w błąd, ponieważ większość informacji, które pan przedstawił, są nie prawdziwe, po pierwsze gimnazjum dwujęzyczne nie polega na tym, że się w dwóch językach obcych uczy przedmiotów ogólnokształcących, dwujęzyczność polega na tym, że uczy się w dwóch językach tzn. w języku ojczystym i w jednym języku obcym, wiec to nie jest tak, że my się wycofaliśmy z uczenia w języku niemieckim, od początku nie zakładaliśmy uczenia w języku niemieckim, ponieważ wszystkie dzieci od pierwszej klasy są uczone języka angielskiego, więc jest najlepiej znany i maja szanse sobie poradzić, język niemiecki, angielski i francuski do wyboru również będą jako język drugi, który jest w każdej ofercie każdego gimnazjum, w gimnazjum dwujęzycznym języka angielskiego jest znacznie więcej, niż w gimnazjum publicznym, standardowym, bo o średnio 2 godziny więcej, to przygotowuje dzieci bardzo dobrze do posługiwania się językiem angielskim, druga kwestia, wspomniał pan o nauczycielach, że nie mamy zaplecza kadrowego, chciałbym tylko nadmienić, że rzadko która szkoła posiada 3 fizyków, 5 geografów itd. bardzo często jest tylko jedna osoba i w sytuacji losowej trzeba szukać zastępstwa, w przypadku uczenia w języku angielskim w samej Górze jest 3 nauczycieli, a nie tak jak pan powiedział jeden, który ma uprawnienia do uczenia w języku angielskim biologii i chemii, także nie byłoby z tym problemu, a nawet gdyby to we Wschowie jest takie gimnazjum gdzie są te przedmioty uczone w języku angielskim i myślę, że udałoby się takiego nauczyciela pozyskać, w Górze jest jedyny nauczyciel francuskiego i nie przeszkadza to żadnej szkole, na komisji oświaty wspomniał pan o terminach, że jest już za późno, że nie sprostamy terminom rekrutacji, więc zgodnie z rozporządzeniem ministra edukacji z 2004 r. nowe szkoły nie obowiązują terminy, my rekrutację możemy nawet czerwcu przeprowadzić i jest to zgodne z prawem, także tutaj nie ma obaw co do terminów, jeśli chodzi o wybór biologii i chemii, to jest to podyktowane tym, że to są przedmioty najczęściej wybierane przez uczniów, to są przedmioty gdzie język angielski jest bardzo ważny, wielu lekarzy, czy biologów musi znać język angielski, większość gimnazjum ma tylko dwa przedmioty uczone w języku angielskim, bo taki jest wymóg ustawowy, na komisji oświaty pojawiła się informacja na temat ankiet, że nie przeprowadziliśmy ankiet badających zainteresowanie tą szkołą, my o tym, że Zarząd chciałby zobaczyć takie ankiety dowiedzieliśmy się w piątek przed feriami, więc z oczywistych względów nie mogliśmy tego zrobić, mamy rozeznanie jakie mamy, że zainteresowanie tą szkołą jest bardzo duże, w tej chwili nie mówię tylko jako nauczyciel tej szkoły, ale jako rodzic szóstoklasistki i w córki klasie zainteresowanie jest bardzo duże, rozmawiałam z rodzicami, cieszą się z tej oferty, chciałaby się jeszcze wypowiedzieć co do opinii na temat liceum, mówi się że jest niski poziom, słabe wyniki matur, proszę wejść na stronę OKE, gdzie są wyniki matur i porównać z ościennymi powiatami, naprawdę nie wypadamy źle.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Andrzej Wałęga po wypowiedzi przedstawicieli LO mógłbym powiedzieć tylko tyle na komisji oświaty ten problem podejmowaliśmy, jeśli państwo będziecie chcieli wziąć udział w tej komisji myślę, że nie będzie problemu, tak jak pani tu powiedziała, jak powstanie takie gimnazjum to zabierzemy uczniów z gimnazjum nr 1, na co gmina Góra sobie nie pozwoli, dlatego uważam, że temat jest otwarty i wymaga wielu konsultacji, mnie osobiście przekonają konkretne liczby, cieszyłbym się jakby coś takiego powstało.
starosta Piotr Wołowicz chciałbym się odnieść do wypowiedzi pani, generalnie prawie ze wszystkim się zgadzam i gdybyśmy tak pełną informację mieli na Zarządzie od pani dyrektor, to pewnie bylibyśmy o dwa kroki dalej, niestety takich informacji nie mieliśmy, również proszę, aby pani nie mówiła, co ja powiedziałem na komisji, bo ktoś pani przekazał błędne informacje, bo ja nic nie mówiłem, że na rekrutację jest za mało czasu.
radna Mariola Szurynowska to nie jest tak, że radni nie chcą żeby to gimnazjum powstało, wszyscy są za, pomysł jest wspaniały, inicjatywa jest bardzo dobra, tylko niech to gimnazjum zacznie funkcjonować bardzo dobrze, żeby wszyscy byli do tego przygotowani bardzo dobrze, żeby była jakaś pogłębiona diagnoza i nie tylko wśród uczniów klas szóstych, ale i klas czwartych i piątych, bo to ma być sprawa kontynuowana, myślę że potrzebne jest jeszcze trochę czasu, aby wątpliwości zostały rozwiane, rozwiązane i doprowadzone do należytego końca, żeby ta młodzież i rodzice mieli poczucie, że uczą się w bardzo dobrym gimnazjum, natomiast ja mam jeszcze takie pytanie: co z testami poziomującymi, bo przyjdą dzieci rożne, przyjdą dzieci, które języka angielskiego nie będą znały w ogóle.
nauczyciel LO w Górze Edyta Bretsznajder nie przyjdą.
radna Mariola Szurynowska w gminie Niechlów dzieci nie mają języka angielskiego od początku, jest wiele wątpliwości, dlatego na następną komisję poprosimy panią dyrektor, pana naczelnika i rozwiejemy wszystkie wątpliwości.
radny Mirosław Żłobiński chciałbym się dowiedzieć co gminy mają do decyzji rodziców, czy uczniów, gdzie dziecko będzie się uczyło, bo nie rozumiem, to jest decyzja rodziców, rozumiem że gmina może ubolewać, że wybrano inną szkołę i nie będzie jakiś pieniędzy, ale to jest decyzja rodziców i druga kwestia, jeśli chodzi o rekrutację, może to jest zamieszanie komunikacyjne ja na komisji mówiłem o zarządzeniu kuratora z zeszłego roku, które wyznacza termin przeprowadzenia testów językowych a rekrutacja odbywa się później w czerwcu i sugerowałem, że nie wiadomo, czy się to wszystko zdąży zrobić, by powstało to gimnazjum, ale pani dyrektor w czasie przerwy mi powiedziała, że nie dotyczy to szkół nowopowstających.
dyrektor LO w Górze Małgorzata Patrzykąt na Zarządzie przedstawiłam z naczelnikiem informację, w sprawie gimnazjum.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek chciałbym powiedzieć, że zapis zaproponowany przez starostę jest dobry i w niczym nie przeszkadza.
radny Mirosław Żłobiński jak będzie posiedzenie komisji, to proponuję, aby na to posiedzenie oprócz pani dyrektor, również zaprosić przedstawicieli rady pedagogicznej, czy związków zawodowych, żeby pani dyrektor nie była sama.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proponuję przegłosować zgłoszone wnioski według kolejności.
Głosowanie za przyjęciem wniosku radnego Jana Przybylskiego:
za - 6 głosów,
przeciw - 9 głosów,
wstrzymało się - 0 głosów.
Wniosek nie został przyjęty.
radny Mirosław Żłobiński czy sprawozdanie z wykonania programu naprawczego będzie?
starosta Piotr Wołowicz nie ma takiego wymogu.
radny Jan Przybylski każdy program naprawczy powinien być zdefiniowany, to są abstrakcje.
radna Teresa Frączkiewicz chciałabym zapytać o zapis na stronie 19, pozwolę sobie zacytować: „poprzez działania motywujące kierowników jednostek oświatowych powiatu planuje się by od 2018 r. łączne wydatki w oświacie mieściły się w należnej subwencji” interesują mnie te działania motywujące kierowników jednostek oświatowych powiatu.
starosta Piotr Wołowicz tam jest dalej rozszerzenie tego punktu i w trzech przykładach jest to nazwane, natomiast to co się wiąże z działalnością dyrektorów do szukania oszczędności, przy oświacie kwestią oszczędności nie są kwestie cięcia wydatków, chociaż to też tam gdzie jest to możliwe jest realizowane, natomiast kwestia zwiększania dochodów wyrażonych w subwencji oświatowej, poprzez różnego rodzaju działania zmierzające do pozyskania uczniów, bo w tym może się realizować zwiększenie tej subwencji, bo na inny element subwencji nie mamy żadnego wpływu, czy na jej wielkość, czy na tę kwotę którą otrzymujemy, to brzmienie oznacza tyle, że dyrektorzy poszczególnych szkół tam gdzie widzą takie możliwości powinni zwiększać te możliwości kształcenia naboru, poprzez te działania, które doprowadzą do zwiększenia liczby uczniów, co w rezultacie przełoży się na zwiększenie subwencji.
radna Teresa Frączkiewicz w związku z tym, mam pytanie: jest tu wpisany jeden kierunek kształcenia, może warto dopisać jeszcze inne, bo może kierownictwo ZS ma jakiś pomysł na tworzenie nowych kierunków, ponieważ od trzech lat nie ma żadnych nowych propozycji.
starosta Piotr Wołowicz tutaj jest wpisany jeden kierunek w którym wiadomo, że są czynione w sposób zaawansowany prace w jego utworzeniu, natomiast te zapisy w żaden sposób w programie nie zamykają możliwości zgłaszania, czy też proponowania nowych kierunków.
radna Teresa Frączkiewicz w takim razie proponuję w tym punkcie, gdzie jest rozszerzenie oferty dopisać „w tym”.
starosta Piotr Wołowicz nie widzę problemu.
radna Teresa Frączkiewicz proszę dopisać zwrot „w tym”.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proponuję przegłosować wniosek.
Głosowanie za przyjęciem wniosku Starosty i radnej Teresy Frączkiewicz:
za - 14 głosów,
przeciw - 0 głosów,
wstrzymało się - 1 głos.
Wniosek został przyjęty.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 9 głosów,
przeciw – 5 głosy,
wstrzymało się – 1 głos.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 8
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
radny Ryszard Pietrowiak przewodniczący komisji Geodezji, Rolnictwa i Ochrony Środowiska, komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, jednogłośnie.
radna Mariola Szurynowska przewodnicząca komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Promocji, komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, 6 za, 2 przeciw, 1 wstrzymujący.
radny Marek Biernacki przewodniczący komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, 6 za, 4 przeciw.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers w tym miejscu pozwolę sobie odczytać opinię RIO (opinia w załączeniu), czy są pytania?
radny Jan Przybylski opinie są negatywne, tak nie może być, mam pytanie do pana starosty, lub pana skarbnika, w tabeli 19 założenia makroekonomiczne do prognozy budżetu, piszecie państwo, że wzrost pkb na 2015 r. będzie wynosił 3,8%, życzę tego każdemu, w budżecie państwa ten wskaźnik jest na poziomie 3,3%, a najnowsze prognozy europejskiego banku odbudowy i rozwoju i międzynarodowego funduszu walutowego mówią o prognozie na 2015r. dla polski na poziomie 2,5%, w skali kraju wiecie państwo jaka to jest różnica dochodów, kolosalna, życzę państwu, aby państwa prorocze zapisy się sprawdziły, bo to jest wirtualna ekonomia, zastanówcie się w jakim kierunku idziecie.
radny Ryszard Wawer proponuję, aby radny Przybylski na komisji podał nam prawidłowe wskaźniki, podał nam jak prawidłowo mamy stosować prawo i wiele innych wykładni, może byśmy się czegoś nauczyli.
radny Jan Przybylski dziwne jest żebym ja jako radny miał pana uczyć, proponuję aby pana uczył pan starosta, wicestarosta i skarbnik.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek proszę o wyjaśnienie z uchwały RIO zapisu „z przedłożonego projektu uchwały w sprawie WPF wynika, że stopień niezachowania relacji, o której mowa itd. będzie wyższy niż wynikający z programu postępowania naprawczego”, proszę o wyjaśnienia.
skarbnik powiatu Wiesław Pospiech ten zapis RIO i ta opinia RIO, dotyczy projektów uchwał WPF i budżetu na 2015 r. dotyczą projektów przygotowanych do 15 listopada 2014 r. czyli zupełnie innych dokumentów, niż na dzień dzisiejszy państwo macie, wymóg odczytania tych uchwał i tych stanowisk wynika z procedowania budżetu w jednostkach samorządu terytorialnego narzuconego ustawą o finansach publicznych, stąd pan przewodniczący był zobowiązany do odczytania tych opinii, ale one dotyczą projektów przygotowanych do 15 listopada.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek rozumiem, że ten zapis został już poprawiony i te relacje są zgodne.
skarbnik powiatu Wiesław Pospiech relacji nadal nie spełniamy z art. 242 i 243 w związku z powyższy musieliśmy przyjąć program naprawczy, by móc funkcjonować zgodnie z prawem, relacji nie jesteśmy w stanie spełnić, dlatego że mamy zbyt duże wydatki bieżące związane ze spłatą zobowiązań i nie jesteśmy w stanie pozyskać realnych dochodów bieżących, żeby to pokryć to jest art. 242, oraz w kwestii ujemnego wyniku budżetu wskaźnik obsługi zadłużenia jest ujemny, co nie spełnia art. 243, ale w momencie kiedy RIO pozytywnie zaopiniuje program naprawczy, będziemy mogli uchwalać budżet z nie zachowaniem relacji, to nadzoruje i opiniuje RIO, kiedy takie uchwały zostaną uchwalone przez samorząd
radny Grzegorz Aleksander Trojanek jeśli program i budżet teraz zostaną przyjęte, to w ciągu 7 dni on idzie do RIO i RIO podejmie decyzję i co się stanie jak opinia będzie negatywna?
skarbnik powiatu Wiesław Pospiech może tak się stać, że uchwała podjęta w sprawie budżetu na 2015 r., będzie zaopiniowana negatywie i uchylona przez RIO, wówczas prawo pozwala RIO uchwalić budżet, zamiast organu, żeby jednostka samorządu mogła wykonywać zadania własne i zlecone, bez zachowania wskaźników.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek czyli ten budżet staje się projektem i staje się prowizorium dla powiatu.
skarbnik powiatu Wiesław Pospiech prowizorium dla powiatu cały czas jest dokument przygotowany do 15 listopada, to jest na dzień dzisiejszy prowizorium i na podstawie tego projektu funkcjonuje na dzień dzisiejszy w nowym okresie budżetowym powiat.
radny Jan Przybylski składam wniosek formalny o wykreślenie § 4, 5, 6 i 7 tam są upoważnienia dla Zarządu itd., nie widzę żadnych przeszkód jeśli zajdzie konieczność na różne rzeczy związane z budżetem, żeby się spotkać i stosowną uchwałę podjąć, mam wątpliwości, czy takie upoważnienia dla państwa są adekwatne.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proponuję przegłosować wniosek radnego Przybylskiego.
Głosowanie za przyjęciem wniosku radnego Jana Przybylskiego:
za - 3 głosy,
przeciw - 9 głosów,
wstrzymało się - 3 głosy.
Wniosek nie został przyjęty.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 9 głosów,
przeciw – 6 głosów,
wstrzymało się – 0 głosów.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 9
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
radny Ryszard Pietrowiak przewodniczący komisji Geodezji, Rolnictwa i Ochrony Środowiska, komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, jednogłośnie.
radna Mariola Szurynowska przewodnicząca komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Promocji, komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, 6 za, 2 przeciw, 1 wstrzymujący.
radny Marek Biernacki przewodniczący komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, 6 za, 3 przeciw, 1 wstrzymujący, nie było żadnych pytań odnoście budżetu, oraz nie było żadnych wniosków i dyskusji.
radny Jan Przybylski rozmija się pan z faktem, ja byłem przygotowany do dyskusji, a radny Żłobiński złożył 3 merytoryczne pytania.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers w tym miejscu pozwolę sobie odczytać opinię RIO (opinia w załączeniu), czy są pytania?
radny Mirosław Żłobiński była dyskusja, rozmowa na komisji i w związku z tym teraz chciałbym zgłosić pewną poprawkę do budżetu, w projekcie uchwały budżetowej była taka pozycja, że placówka, czyli PCDN powinna uzyskać 26.651 zł. w wyniku umów podpisanych z gminami i te umowy nie są podpisane i nie wiadomo, czy będą podpisane, te umowy są podpisywane z 3 gminami w 2 z tych gmin, czyli w gminie Jemielno i w gminie Niechlów nastąpiła zmiana władzy i różnie to może być i te pieniądze zostały przypisane do wynagrodzeń i składek od nich naliczanych, dotychczas było tak PCDN większość tych pieniędzy wydawało na fundowanie nagród dla uczestników licznych konkursów, w tym momencie nie ma tych pieniędzy na konkursy, w związku z tym mam wniosek, żeby pojawiła się nowa pozycja rozumiem sytuacja powiatu się polepszyła, dla mnie jest to zadanie inwestycyjne, bo przeznaczono 525.000 zł. na zakup sprzętu i oprogramowania i w załączniku nr 6 jest wyjaśnione, że ma powstać podjazd i z wyjaśnień pana skarbnika, że ma być punkt obsługi interesanta, tu na dole w holu, więc zgłaszam wniosek żeby tamtą pozycję te 26.651 zł. wycofać, usunąć stamtąd zmniejszyć w tej pozycji gdzie jest 525.000 zł. o tę sumę i tę sumę przeznaczyć dla PCDN.
radny Marek Biernacki chciałem powiedzieć, że radny Żłobiński faktycznie zadawał pytania odnoście budżetu, ale chodziło mi o to, że nie padł żaden wniosek, żadna zmiana do budżetu a 3 osoby były przeciwko budżetowi, osoby nie mają nic do zaproponowania, a są przeciwne, tyle chciałem powiedzieć.
radny Marek Zagrobelny chciałbym pogratulować przewodniczącemu komisji budżetu i gospodarki, że tak mocno merytorycznie się rozwinął, dlatego że przez 12 lat kariery w samorządzie a był radnym nie tylko w powiecie górowskim, ale również w samorządzie gminnym, jednym zdaniem, które radny wypowiadał to że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, a dzisiaj takie piękne wypowiedzi, gratuluję, i ten dodatek 150 zł zobowiązuje do takiej postawy, gratuluję.
radny Jan Przybylski w mojej interpelacji prosiłem o stan mienia komunalnego w tym i dróg, ale widzę, że olśnienie nastało, bo po stronie dochodów budżetu powiatu na 2015 r. widnieją dochody majątkowe ze sprzedaży w wysokości 1.025.000 zł., nagle macie majątek, to jest zawyżone, składam formalny wniosek, żeby z projektu uchwały wykreślić z § 3 podpunkt „c” zaciąganie zobowiązań w postaci kredytów, pożyczek lub emisji papierów wartościowych do łącznej wysokości 1.500.000 zł. na pokrycie w ciągu roku przejściowego deficytu powiatu górowskiego.
radny Ryszard Wawer mam prośbę do radnego Żłobińskiego, aby to zostawić w takiej formie jak jest, a jak się okaże, że sytuacja jest inna, to wprowadzimy zmiany do budżetu.
radny Mirosław Żłobiński nie wiem w którym miesiącu są podpisywane te umowy i może tak być, że umowa będzie podpisana po rozstrzygnięciu konkursów i nie będzie pieniędzy na nagrody, może się pana dyrektora zapytamy?
dyrektor PCDN – PPP w Górze Bernard Bazylewicz porozumienia podpisuje organ prowadzący.
starosta Piotr Wołowicz rozumiem, że ten temat, czy ta propozycja do zmiany, to jest to, że tutaj nie ma jasno zapisanych, czy też konsekwencją tego, będzie to, że nie będzie tych środków przeznaczanych w ramach tego porozumienia na konkursy, które były organizowane na nagrody w ramach tych konkursów, które PCDN organizował, rozmawialiśmy z panem dyrektorem na ten temat i ustaliliśmy, że na nagrody które do tej pory były realizowane na poziomie kwoty 5.000 zł zostaną uruchomione osobne środki z rezerwy i to będzie decyzja Zarządu i te środki zostaną przekazane panu dyrektorowi i będzie je posiadał.
dyrektor PCDN – PPP w Górze Bernard Bazylewicz tak była taka rozmowa.
radna Teresa Frączkiewicz PCDN realizuje zadania dla wszystkich gmin i w takim razie jaki jest udział gminy Wąsosz w finansowaniu zadań PCDN?
radny Grzegorz Aleksander Trojanek chciałbym proszę państwa, abyśmy nie ruszali środków przeznaczonych na podjazd i organizacji punktu dla interesantów szczególnie niepełnosprawnych, ponieważ uważam, że jest to bardzo ważne i proszę, żeby tego nie ruszać.
starosta Piotr Wołowicz kwestia nie podpisania porozumienia przez gminę Wąsosz, to zmusić nikogo nie możemy, natomiast propozycje od paru lat są i jest ta inna formuła, w którą gmina Wąsosz się angażuje i dotyczy nagród i konkursów.
dyrektor PCDN – PPP w Górze Bernard Bazylewicz burmistrz Wąsosza w zeszłym roku dał 1.000 zł. na nagrody, gmina Jemielno 2.000 zł. a gmina Góra 22.000 zł.
radna Teresa Frączkiewicz czy gmina Wąsosz korzysta z doskonalenia?
dyrektor PCDN – PPP w Górze Bernard Bazylewicz tak.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy radny Żłobiński wycofuje wniosek?
radny Mirosław Żłobiński tak, wycofuję wniosek.
starosta Piotr Wołowicz znaczna kwota tego porozumienia to jest kwota przekazywana przez gminę Góra, bo jest to 22.000 zł. i w tym porozumieniu nie ma mowy o konkursach.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?, nie widzę, proponuje przegłosować wniosek radnego Przybylskiego.
Głosowanie za przyjęciem wniosku radnego Jana Przybylskiego:
za - 2 głosy,
przeciw - 9 głosów,
wstrzymało się - 4 głosy.
Wniosek nie został przyjęty.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 9 głosów,
przeciw – 6 głosów,
wstrzymało się – 0 głosów.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 10
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
radna Teresa Frączkiewicz co z planem pracy komisji zdrowia i opieki społecznej i komisji spraw publicznych i drogownictwa?
radny Grzegorz Aleksander Trojanek proszę, aby radni zapisali się do tych dwóch komisji.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers również jestem za wnioskiem radnego Trojanka, tylko ja nie mogę do tego nikogo zmusić, jest to wola radnego.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek myślę, że apel pana przewodniczącego zostanie przyjęty ze zrozumieniem.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers oby tak było, daję na to tydzień czasu i proszę zadeklarować przynależność do komisji do 6.02.2015 r., czy są jeszcze pytania, nie widzę, przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 15 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 0 głosów.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 11
Przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 14 głosów,
przeciw – 1 głos,
wstrzymało się – 0 głosów.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 12
Przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 14 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 1 głos.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 13
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
starosta Piotr Wołowicz odpowiemy na piśmie.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek proszę, aby te odpowiedzi na interpelacje, były przesyłane dla wszystkich radnych.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers nie ma problemu.
Radny Mirosław Żłobiński kiedy otrzymam odpowiedź na moje zapytanie z ostatniej sesji?
starosta Piotr Wołowicz staramy się odpowiadać w ciągu 14 dni od dnia otrzymania interpelacji, odpowiedź jest już przygotowana, więc na pewno pan otrzyma.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek składałem zapytanie dotyczące obiektu obok ZS itd.
starosta Piotr Wołowicz spotkałem się z właścicielem tego obiektu, który tam miał prowadzić działalność, który miał wykorzystać część budynku a resztę dobudować, i z informacji, które przekazywał mi właściciel nieruchomości, przez okres 4 lat składał do konserwatora zabytków 4 różne wersje projektu do zaopiniowania przez konserwatora, ponoszą oczywiście koszty przygotowania tych dokumentów i w każdym przypadku konserwator negował tę formę zamierzenia budowlanego i po tych 4 przypadkach właściciel dał sobie spokój czasowo, żeby zajmować się tym tematem, ponieważ miał inne inwestycje, które realizował w innej części polski i tam środki finansowe przeznaczał, teraz wrócił do tematu i jest zainteresowany zagospodarowaniem tej nieruchomości i po raz kolejny zwrócił się do konserwatora z nową wersją, to co jest barierą to jest to, że konserwator nie ma obowiązku wydać warunków, czyli jasne przepisy w jakich warunkach ten projekt budowlany ma się zmieścić, konserwator nie ma takich warunków, tylko ocenia, czy to co zostało przedstawione mu odpowiada, czy nie, właściciel zaskarżył te decyzje konserwatora do ministra kultury, minister kultury to uzasadnienie przyjął i wskazał pewne wady tych postanowień konserwatora, więc może ta nowa wersja, będzie konserwatorowi odpowiadała i cały ten proces tego zadania będzie mógł rozpocząć.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania?
radny Andrzej Wałęga mam pytanie, ciągle widzę puste krzesła, nie ma dyrektorów, czy kierowników podległych placówek powiatu, ja części tych osób nie znam, bardzo bym chciał, aby w miarę możliwości, jakoś wpłynąć na te osoby, aby uczestniczyli w obradach sesji.
przewodniczący Rady Jan Rewers do wszystkich jednostek zaproszenia są wysyłane.
starosta Piotr Wołowicz jest tu dobrowolność, bo nie ma obowiązku uczestniczenia w sesji, sugestie ze strony Rady byłyby nie właściwe bo każdy sam decyduje, czy chce być, czy nie, natomiast jest grupa pracowników, którzy za zwyczaj są, dzisiaj prawie 20 osób jest na zwolnieniu lekarski, po prostu są chorzy, staramy się zachęcać, ale w 100% nie przynosi to efektów, postaramy się zobowiązać do uczestniczenia.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek proponuję zastosować jak u radnych, 10% z wynagrodzenia i wtedy wszyscy będą, bo będą chcieli nawet mieć premię.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 14
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers wolne głosy i wnioski.
radny Mirosław Żłobiński mam pytanie do pana starosty: jak wygląda sytuacja z dodatkami motywacyjnymi w LO i ZS, chodzi mi o okres od września do grudnia, czy są wypłacane a jeśli nie, to czy będą wypłacone w terminie późniejszym?
starosta Piotr Wołowicz odpowiem na piśmie.
radny Kazimierz Bogucki od 4 lat jako związek, również jako biuro poselskie, mamy kłopot stworzony przez poprzedni Zarząd, który odebrał nam klucz od drzwi wejściowych do budynku przy ul. Armii Polskiej, gdzie znajduje się od kilkunastu lat nasze biuro powiatowe, do tej pory nie spotkaliśmy się z takim traktowaniem, jak teraz przez ostatnie 4 lata, korzystanie z tego biura zostało nam ograniczone w znaczny sposób, dlatego, że w dni powszednie budynek jest zamykany o godzinie 20, natomiast w dni wolne od pracy do biura dostępu nie mamy, natomiast nie może być tak, że jak płacimy czynsz i nie może w pełni skorzystać z tego biura, dłużej to tak trwać nie może, proszę Zarząd o zmianę tej sytuacji.
radny Paweł Niedźwiedź jeśli radny Bogucki się do mnie zwracał, nie było problemu żebyśmy odmówili, czy nie otwarli tego budynku, zawsze było to z życzliwością robione i odpowiedź była w 10 minut, że będzie pracownik, a sprawa z kluczem wynika z tego, że budynek jest duży, mam pracowników których czas pracy też jest ograniczony i dlatego jest to dla państwa utrudnienie, staraliśmy się to utrudnienie zniwelować poprzez szybkie załatwianie otwarcia tego budynku, myślę że można tę sprawę przeanalizować jeszcze raz, ale będzie to trudne, bo tam jest wiele instytucji i to był powód i ograniczanie czasu pracy pracowników, tak jak było do tej pory na telefon to w jakiś sposób rozwiązywało problem, myślę że możemy jeszcze raz przyjrzeć się problemowi.
radny Kazimierz Bogucki ci pracownicy nie są zadowoleni, że muszą przychodzić o 18, czy 20 i otwierać mi lokal, tak jak ja bym go zamknąć nie potrafił, proszę do temat podejść poważnie, bo będziemy musieli zrezygnować z tego lokalu.
Radny Grzegorz Aleksander Trojanek w związku z tym mam pytanie dotyczące budynku przy ul. Armii Polskiej, mam pytania dotyczące obiektów na terenie Góry, one nie są w nadzorze Starostwa, ale o ich losy wiele osób się dopytuje, interesuje mnie między innymi co się dzieje własnościowo z obiektem po byłe Merze, z obiektem naprzeciwko starej straży pożarnej, co się dzieje lub co się będzie działo, bo te obiekty kiedyś do straży należały, bo te obiekty straszyły przez długi okres czasu, mam też pytanie, bo ostatnio krążyła taka informacja w środkach masowego przekazu, dotyczącego plebiscytu perspektyw, albo rankingu perspektyw dotyczących szkół, czy wiadomo jakie miejsce nasze szkoły ponadgimnazjalne zajęły w tej 500, albo w 50 dotyczącej dolnego śląska, czy coś wiadomo, czy nasze szkoły uczestniczyły w tym rankingu i które miejsce zajmują.
Przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 15
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers zamknął obrady IV sesji Rady Powiatu Górowskiego.


Na tym protokół zakończono.

Protokołowała:
Anna Michalska
Inspektor






MAPA STRONY NEWSLETTER NAPISZ DO STAROSTWA KANAŁ RSS LOGOWANIE
Serwis internetowy prowadzi: Starostwo Powiatowe w Górze, 56-200 Góra, ul. Mickiewicza 1, Tel. 65/544 39 00, faks 65/543 35 11, e-mail:sekretariat@powiatgora.pl Polityka prywatności. Serwis używa ciasteczek-cookies aby zapamiętać otwartą sesję i ewentualne dane o logowaniu. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Serwis nie zapisuje ciasteczek-cookies do profilowania reklam lub śledzenia użytkownika. Polityka prywatności.