Powiat górowski
  • Powiat górowski
  • Powiat górowski
  • Powiat górowski
Polityka prywatności. Serwis używa ciasteczek-cookies aby zapamiętać otwartą sesję i ewentualne dane o logowaniu. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Serwis nie zapisuje ciasteczek-cookies do profilowania reklam lub śledzenia użytkownika. Polityka prywatności.
AKTUALNOŚCI - POWIAT STRONA GŁÓWNA COFNIJ WYSZUKAJ KONTAKT

  • ARiMR informuje
  • Aktualna sytuacja w powiecie
  • Komunikat Wojewody Dolnośląskiego
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje
  • Dwie dobre informacje w jednej kopercie z ZUS
Aktualności - powiat

Aktualności - oświata

Aktualności - kultura

Aktualności - sport



To jest archiwalna strona www do 1.4.2020
Aktualna znajduje się pod adresem www.powiatgora.pl



Protokół z obrad V sesji Rady Powiatu Górowskiego

Protokół obrad V sesji Rady Powiatu Górowskiego z dnia 27 marca 2015 r. od godz. 8.00-11.50


Obecni wg załączonej listy obecności.

Punkt 1
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers otworzył V sesję Rady Powiatu Górowskiego, przywitał radnych oraz zaproszonych gości. Na podstawie listy obecności stwierdził, iż na podstawowy skład Rady 15, obecnych jest 14 radnych, nieobecny radny Grzegorz Aleksander Trojanek. Potwierdził prawomocność obrad.

Punkt 2
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers otrzymaliście państwo porządek obrad, czy są propozycje zmian do porządku obrad?

W tym momencie na salę obrad przybył radny Grzegorz Aleksander Trojanek. Aktualna ilość radnych biorących udział w posiedzeniu - 15.

radny Jan Przybylski mam kilka pytań: czy tak obszerny materiał, czy jest to potrzebne i zasadne, tryb pracy Rady i komisji w takim kontekście jest to nie możliwe, żeby to przerobić, to pod rozwagę, decyduje pan przewodniczący o tym, po drugie, czy wypełnione są wszystkie przepisy ustawowe przez Radę Powiatu na dzień dzisiejszy, które są zawarte w przepisach prawa.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers to prawda, że materiały są obszerne i jest duża liczba punktów, wynika to z opóźnień.
radny Jan Przybylski Rada Powiatu powinna wyłonić zgodnie ze statutem wszystkie komisje, które są zawarte w przepisach statutowych, na dzień dzisiejszy Rada nie wywiązała się, pan jest osobą, która kieruje pracami Rady i Rada nie wywiązała się, ponieważ nie powołała dwóch komisji, które są zawarte w statucie, jest opinia pani radczyni, z którą się nie zgadzam, trafnie spostrzegła, że nie są powołane te dwie komisje i jest złamanie przepisów statutowych, tylko pani w dalszej części pisze, że należałoby zmienić statut i wykreślić komisje, dla państwa trudno poruszać się w przepisach, w tej sytuacji likwidacja komisji zdrowia i drogownictwa, tak nie może być, wszyscy zapisaliście się do komisji budżetowej i do oświatowej wiadomo było, że przy takim podejściu nie zostaną spełnione wymogi wpisane do prawa miejscowego, ponieważ na 6 komisji 15 radnych, to trzeba racjonalnością się kierować a nie dumą, że macie przewagę arytmetyczną i tutaj pod rozwagę daję, żeby do tego powrócić i nie likwidować komisji, statut jest najważniejszym aktem prawa miejscowego i należy głęboko się zastanowić co się czyni i w którym kierunku się zmierza, panie przewodniczący, jak jestem przy głosie, to poinformuję radnych, wystąpiłem do pana wojewody z sygnalizacją nie skargą.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers to nie w tym punkcie.
radny Mirosław Żłobiński pan przewodniczący mówił o jakiś opóźnieniach o jakich opóźnieniach jest mowa, bo nie wiem o co chodzi?
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers miałem na myśli tutaj protokoły, których nie zatwierdziliśmy na poprzednich sesjach.
radny Jan Przybylski w tej kwestii chciałem się wypowiedzieć, w tym piśmie zawarłem kwestie, które tutaj na sesji podniosłem, pan wojewoda wystosował pismo do przewodniczącego rady o ustosunkowanie się do moich sformułowań, pan udzielił krótkiej odpowiedzi do pana wojewody, ja twierdzę, że pan się rozmija z rzeczywistością ze stanem prawnym panie przewodniczący, przywołuje pan tutaj, że zgodnie z § 20 ust. 6 statutu porządek obrad każdej sesji powinien obejmować w szczególności między innymi pkt a przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji, nadmieniam również, że w regulaminie rady ten sam zapis przewija się, a pan pisze do wojewody „a zatem nie jest wymóg konieczny”, pisma na zewnątrz podpisuje pan w imieniu rady i nie życzę sobie, żeby takie nie dociągnięcia wychodziły na zewnątrz, jeszcze mam pytanie dotyczące porządku obrad, panie przewodniczący nie ustosunkował się pan do mego zapytania, czy wszystkie punkty zawarte w aktach prawa są ujęte w programie sesji, pan odpowiedział mi, że tak, a ja panu zacytuje z tego art. 20 pkt 6 ppkt b „sprawozdanie starosty z wykonania uchwał rady”, panie przewodniczący, czy tutaj w programie sesji jest taki punkt?
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers tak.
radny Jan Przybylski gdzie jest ten punkt?
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers jest to pkt 6 sprawozdanie.
radny Jan Przybylski sprawozdanie to nie jest ten punkt, proszę aby w przyszłości to było zachowane.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania, nie widzę, proponuję przegłosować porządek obrad.
Głosowanie za przyjęciem porządku obrad:
za - 13 głosów,
przeciw - 0 głosów,
wstrzymało się - 2 głosy.
Porządek obrad został przyjęty.
Porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z II sesji Rady Powiatu Górowskiego.
4. Przyjęcie protokołu z III sesji Rady Powiatu Górowskiego.
5. Przyjęcie protokołu z IV sesji Rady Powiatu Górowskiego.
6. Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu Górowskiego w okresie międzysesyjnym.
7. Interpelacje i zapytania.
8. Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr IV/16/2015 Rady Powiatu Górowskiego z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Górowskiego na lata 2015-2038.
9. Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr IV/17/2015 Rady Powiatu Górowskiego z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie budżetu Powiatu Górowskiego na 2015 r.
10.Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr IV/15/2015 Rady Powiatu Górowskiego z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie przyjęcia Programu Naprawczego dla Powiatu Górowskiego.
11.Przyjęcie uchwały w sprawie założenia gimnazjum dwujęzycznego i nadania szkole
statutu.
12.Przyjęcie uchwały w sprawie połączenia gimnazjum dwujęzycznego i liceum ogólnokształcącego w zespół szkół oraz nadania statutu temu zespołowi.
13.Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXVIII/176/13 z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych oraz warunków i zasad korzystania z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Powiat Górowski.
14.Przyjęcie uchwały w sprawie określenia zadań, na które przeznaczone zostaną środki PFRON w 2015 r.
15.Przyjęcie uchwały w sprawie Powiatowego Programu oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie na lata 2015-2018.
16.Przyjęcie uchwały w sprawie Powiatowego Programu Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2015-2017.
17.Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr 2/XV/2000 Rady Powiatu w Górze z dnia 15 marca 2000 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu Górowskiego.
18.Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr X/60/11 Rady Powiatu Górowskiego z dnia 3 października 2011 r. w sprawie nadania Statutu dla Powiatowego Urzędu Pracy w Górze.
19. Przyjęcie uchwały w sprawie delegowania radnych do Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.
20. Przyjęcie uchwały w sprawie delegowania przedstawiciela do Stowarzyszenia Gmin Turystycznych Wzgórz Trzebnickich i Doliny Baryczy w Żmigrodzie.
21. Przyjęcie uchwały w sprawie powołania doraźnej komisji statutowej.
22. Przyjęcie uchwały w sprawie przyjęcia „Sprawozdania z realizacji Programu Współpracy Powiatu Górowskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie” za 2014 rok.
23. Przyjęcie uchwały w sprawie ustalenia treści zmian w Statucie Związku.
24. Sprawozdanie z działalności Rady Powiatu Górowskiego i poszczególnych komisji Rady Powiatu Górowskiego za 2014 r.
25. Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Górowskiego za 2014 r.
26. Sprawozdanie z działalności PCPR w Górze, działania Organizatora Rodzinnej Pieczy Zastępczej za 2014 r. oraz wykaz potrzeb na 2015 rok.
27. Informacja o sytuacji na rynku pracy w Powiecie Górowskim w oparciu o dane z roku 2014 r.
28. Analiza wykonanych zadań na które przeznaczone zostały środki PFRON w 2014 r.
29. Informacja z realizacji zadań Domu Pomocy Społecznej we Wronińcu za 2014 r.
30. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
31. Wolne głosy i wnioski.
32. Zakończenie obrad.

Punkt 3
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy do protokołu z II sesji są uwagi? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem protokołu z II sesji Rady Powiatu Górowskiego.
za - 15 głosów,
przeciw - 0 głosów,
wstrzymało się - 0 głosów.
Protokół został przyjęty.

Punkt 4
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy do protokołu z III sesji są uwagi? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem protokołu z III sesji Rady Powiatu Górowskiego.
za - 15 głosów,
przeciw - 0 głosów,
wstrzymało się - 0 głosów.
Protokół został przyjęty.

Punkt 5
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy do protokołu z IV sesji są uwagi? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem protokołu z IV sesji Rady Powiatu Górowskiego.
za - 15 głosów,
przeciw - 0 głosów,
wstrzymało się - 0 głosów.
Protokół został przyjęty.

Punkt 6
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proszę pana starostę Piotra Wołowicza o przedstawienie informacji z pracy Zarządu Powiatu Górowskiego w okresie międzysesyjnym.
starosta Piotr Wołowicz proszę państwa sprawozdanie zostało załączone do materiałów na sesję (sprawozdanie w załączeniu), jeszcze chciałbym poinformować o posiedzeniu w dniu 18.03.2015 r. zostały przyjęte dwie uchwały Zarządu w sprawie złożenia wniosku do narodowej agencji programu razem plus, jedne wniosek dotyczył projektu zagraniczne praktyki zawodowe sposobem na zdobycie kompetencji kluczowych cenionym na unijnym rynku pracy, kwota projektu 220.000 zł. i drugi projekt nowe podejście do technik nauczania w celu podwyższenia efektywności procesów kształcenia, kwota projektu 310.000 zł na posiedzeniu w dniu 26.03.2015 r. przyjęte zostały autopoprawki do projektu uchwały Rady Powiatu w sprawie założenia gimnazjum dwujęzycznego i nadania szkole statutu, te autopoprawki wynikały z wcześniej zgłoszonych poprawek, przyjętych przez komisję oświaty, Zarząd przeanalizował możliwości przyjęcia tych autopoprawek przede wszystkim jeśli chodzi o formułę prawną, czyli skonsultowanie tego pod względem zapisu w rozporządzeniu i ustawie, i na podstawie tej analizy zostały one przedstawione w autopoprawce, które dzisiaj będziemy zgłaszali do tej zmiany przy obradowaniu nad punktem utworzenia gimnazjum, również została przyjęta uchwała Zarządu w sprawie przedłożenia sprawozdań za 2014 r. z wykonania budżetu, które do 31.03.2015 r. Zarząd przekaże Radzie na ręce pana przewodniczącego, to są informacje wynikające z pracy Zarządu, natomiast w okresie międzysesyjnym miało miejsce kilka ważnych wydarzeń z punktu widzenia funkcjonowania powiatu i tutaj chciałbym powiedzieć państwu o 4 ważnych wydarzeniach, które miały miejsce i zacznę od informacji, otrzymaliśmy wyrok wraz z uzasadnieniem w sprawie z powództwa firma Dudkowiak przeciwko powiatowi górowskiemu, sprawa rozstrzyga się, czy też jest prowadzona w sądzie od 2010 r. czyli dwie kadencje temu, wykonawca zażądał od powiatu górowskiego zapłacenia ostatniej faktury, którą wystawił na kwotę 1.013.000 zł. ta faktura nie została nigdy zapłacona, ponieważ powiat wówczas uważał, że nie ma podstaw prawnych do zapłacenia tej faktury i w związku z tym rozpoczęła się procedura sądowa, w trakcie procedowania mieliśmy procedowanie w różnych instancjach, rozpoczęło się od pierwszej instancji, czyli od Sądu Okręgowego w Legnicy w którym powiat górowski otrzymał nie korzystny wyrok, który został zaskarżony, apelacja została wniesiona od tego wyroku do Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu, Sąd Apelacyjny podzielił stanowisko powiatu górowskiego i cofnął sprawę do ponownego rozpatrzenia do pierwszej instancji, czyli do Sąd Okręgowego w Legnicy, Sąd Okręgowy w Legnicy ponownie zajął się tym tematem i w ciągu półtora roku ta sprawa była prowadzona i zakończyła się nie prawomocnym wyrokiem, czyli orzeczeniem w pierwszej instancji i to orzeczenie otrzymaliśmy w okresie międzysesyjnym wraz z uzasadnieniem i w myśl tego wyroku Sąd zasądza od strony pozwanej czyli powiat górowskiego na rzecz strony Dudkowiak kwotę 1.013.000 zł. wraz z ustawowymi odsetkami, liczonymi od dnia 16.03.2010 r. do tego dochodzą jeszcze koszty sądowe, w związku z tym, że od otrzymania uzasadnienia do wyroku, do możliwości złożenia apelacji, jest dosyć krótki okres dwa tygodnie czasu, w związku z tym, żeby przygotować właściwą apelacje taką, która miałaby szanse obrony, czyli albo zmniejszenia tego wyroku, albo cofnięcia do ponownego rozpatrzenia, poza kancelarią, która tę sprawę prowadzi, czyli kancelarią pana mecenasa Matyaszczyka z Leszna, zatrudniliśmy dodatkową kancelarię, kancelarię mecenasa Wiatra z Wrocławia, który prowadzi nam wszystkie sprawy po szpitalne, czyli te które się ciągną od momentu likwidacji szpitala, które miał szpital związane z odszkodowaniami, które pacjenci tego szpitala żądają już dzisiaj od nas, jako następcy prawnego zlikwidowanego SP ZOZ i muszę przyznać, że praca kancelarii mecenasa Wiatra jest dosyć skuteczna, dlatego też ze względu na to, że ta kancelaria specjalizuje się w sprawach gospodarczych, też postanowiliśmy ją zatrudnić do wspólnego napisania tej apelacji, dlaczego wspólnego, ponieważ dwa tygodnie czasu to jest za krótki okres, żeby kancelaria mogła przejąć te wszystkie informacje, które działy się na przestrzeni 4 lat i nie byłaby w stanie sama tego przygotować, dlatego wystąpiła wspólne razem z do tej pory prowadzącą sprawę kancelaria pana mecenasa Matyaszczyka, główny zarzut jaki został postawiony w tej apelacji dotyczył tego, że Sąd Okręgowy nie odniósł się z żaden sposób do jednej z opinii biegłych, która była sporządzona w trakcie tego procesu, która z punktu widzenia powiatu była korzystna, natomiast odniósł się tylko do drugiej opinii, która była korzystna dla strony przeciwnej, czyli dla przedsiębiorstwa Dudkowiak i w związku z tym, żeby pokazać te główne zapisy, które wynikały z tej korzystnej opinii, również zleciliśmy takiej opinii typowo budowlanej dla kancelarii architektonicznej, która specjalizuje się również w prawie gospodarczym, czyli różnego rodzaju opiniach, biegłemu rzeczoznawcy budowlanemu panu Jackowi Milerowi to jest kancelaria z Wrocławia i te 3 kancelarie wspólnie przygotowały tę apelację, która została złożona w wymaganym terminie i teraz czekamy na podjecie tej sprawy, myślę że będzie to na przełomie II/III kwartału tego roku, praktycznie w apelacji odnieśliśmy się do wszystkich spraw, które zostały podniesione we wcześniejszym wyroku Sądu Apelacyjnego, który przekazał do ponownego rozpatrzenia tę sprawę, w ocenie naszych mecenasów, kancelarii prawnej Sąd pierwszej instancji właściwie na 6 zarzutów Sądu Apelacyjnego odniósł się tylko do jednego, czyli do 5 w ogóle się nie odniósł a to były zarzuty z punktu widzenia powiatu korzystne, dlatego ta apelacja opierała się głównie na odniesieniu się do tego, że Sąd nie zastosował się do tego, co wyznaczył Sąd Apelacyjny i dlatego też w naszej apelacji podtrzymywaliśmy całkowicie cofnięcie tej sprawy do ponownego rozpatrzenia, ponownie do Sądu pierwszej instancji, przypomnę że w międzyczasie jest zawieszona sprawa z naszego powództwa przeciwko firmie pana Dudkowiaka, dlatego że z wyliczeń, które zostały sporządzone na początku 2010/2011 mieliśmy opinie, bardzo szczegółowe wyliczenia, również specjalistów budowlanych, że również strona budująca, czyli firma pana Dudkowiaka nie do końca zgodnie z prawem realizowała tę umowę i nasze roszczenie wobec tej firmy jest wyższe, niż to które pan Dudkowiak wobec powiatu górowskiego wysunął, jednak Sąd uznał, że tych spraw nie może połączyć w jednym biegu w jednej sprawie i zawiesił to postępowanie do momentu rozstrzygnięcia tego postępowania w którym my jesteśmy pozwani jako strona, która miałaby zapłacić tę sumę o której mówiłem, jesteśmy dzisiaj na takim etapie, że nasze powództwo jest zawieszone do czasu rozstrzygnięcia prawomocnego powództwa pana Dudkowiaka, to jest informacja dotycząca sprawy budowy strażnicy, natomiast z informacji pozostałych dotyczących dróg chciałbym poinformować, że w międzyczasie ogłosiliśmy przetarg i ten przetarg został rozstrzygnięty, została podpisana umowa na remonty cząstkowe naszych dróg powiatowych, ofert było 7, najdroższa oferta opiewała na kwotę 399.750 zł., natomiast najtańsza na kwotę 270.600 zł. najtańszą ofertę która została przyjęta i firmą z którą została wybrana, została podpisana umowa jest to firma Drogomel umowa została podpisana i firma realizuje już remonty bieżące, one są uzależnione od pogody, natomiast zgodnie z umową firma musi zrealizować ten pierwszy etap prac, czyli 70% zakresu umowy w ciągu 2 miesięcy od dnia podpisania umowy, jeśli pogoda będzie sprzyjała wykonawca zamierza zrealizować to znacznie wcześniej, pozostałą część 30% umowy do końca października, jeśli chodzi o drogi to również chciałbym poinformować, że 27 lutego podpisaliśmy umowę z firmą Budimex, która realizuje budowę drogi S5 od Korzeńska do Prusic i to jest umowa dotycząca zasad korzystania z naszej drogi powiatowej od kopalni Osłowice przez Kowalewo do Wąsosza do włączenia w drogę krajową DK 36 to jest porozumienie dotyczące zasad i zgodnie z tą umową wyraziliśmy zgodę na przejazd dodatkowo 150 pojazdów w godzinach od 6.00 do 22.00 w dni robocze i w sobotę 75 pojazdów od 6.00 do 14.00 większość już została przewieziona myślę, że to zostanie szybciej zakończone, ta umowa wiąże się z tym, że część tego żwiru jest jeszcze na terenie naszego powiatu, natomiast ta główna kopalnia, którą firma Budimex będzie uruchomiała, mieści się koło Prusic, nasza droga została w całości naprawiona, również chciałbym poinformować, że rozpoczęła się kwalifikacja wojskowa, którą prowadzi powiatowa komisja lekarska od 24 marca do 3 kwietnia będzie prowadzona w pomieszczeniach POS i R, wczoraj mieliśmy okazję z panią burmistrz gościć szefa Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego płk Waldemara Olejniczaka, który z racji swojej funkcji kontrolował przebieg kwalifikacji i przebieg tej komisji oczami pana pułkownika został oceniony jako wzorcowy, wczoraj uczestniczyliśmy w kiermaszu tradycji wielkanocnych i korzystając z okazji, że jest to powiatowy kiermasz, jesteśmy współorganizatorem tego kiermaszu w aspekcie honorowym, niż realizujemy go finansowo, chciałbym podziękować wszystkim współorganizatorom przede wszystkim Ośrodkowi Doradztwa Rolniczego panu kierownikowi, pracownikom oraz przedstawicielom gmin oraz LGD, to są te najważniejsze informacje, jeśli są pytania to proszę.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania do sprawozdania?
radny Jan Przybylski panie starosto w swoich informacjach o pracy Zarządu Powiatu kilka kwestii pan podnosił, proszę o rozszerzenie sprawy zmiany uchwały Rady Powiatu z 15.03.2000 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność powiatu, proszę o rozszerzenie w sprawie sprzedaży budynków, oraz w sprawie budowy strażnicy podawał pan, że kilka instytucji, podmiotów prowadzi obsługę prawną proszę o podanie jakie honorarium te kancelarie adwokackie będą pobierały z tytułu obsługi Starostwa Powiatowego i jeszcze jedno pytanie, czy w wyroku Sądu Okręgowego w Legnicy ta kwota 1.013.000 zł. to jest podstawowa, jeśli są odsetki to w jakiej wysokości te odsetki są.
radny Kazimierz Bogucki proszę mi przybliżyć termin rokowań, jeśli chodzi o internat.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek te 4 sprawy, o których mówił pan, panie starosto dot. wyroku wraz z uzasadnieniem, tych dróg, które będą remontowane, ich zakres i tych porozumień, czy nie warto było do tych materiałów na sesję dołożyć, abyśmy wcześniej mogli się z nimi zapoznać i wyrobić sobie pogląd na ten temat.
radny Mirosław Żłobiński mam pytanie dotyczące jednego z tych materiałów, które otrzymaliśmy i nie wiem, czy tu nie zawiera jakiegoś błędu, jest wykaz dróg powiatowych fakt, że wszystkie są do remontu lub przebudowy a dwie drogi, jedna jest tłuczniowa i gruntowa, to faktycznie tak jest?
starosta Piotr Wołowicz tak.
radny Mirosław Żłobiński czyli droga powiatowa pokryta tłuczniem, czyli my taka drogę posiadamy?
starosta Piotr Wołowicz tak posiadamy i nawet remontujemy.
radny Mirosław Żłobiński również słyszałem, że jedna z dróg jest w rękach prywatnych w Wierzowicach, czy to jest prawda?
starosta Piotr Wołowicz jeśli jest powiatowa, to jest powiatowa, jeśli jest własna, to jest własna, może być jedynie kategorią drogi powiatowej, odcinek który jest własnością prywatną, ale musze to sprawdzić.
radny Mirosław Żłobiński jeśli to jest prawdą, to właściciel postawi szlaban i zablokuje ruch?
starosta Piotr Wołowicz jest taka możliwość.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek czy w tym wykazie do remontów jest zakręt w kierunku Czerniny i Góry z Włodkowa jak się wyjeżdża, stan tam jest straszny.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
starosta Piotr Wołowicz na pytanie radnego Boguckiego jest to termin majowy, na pytania radnego Trojanka to wyrok z uzasadnieniem, umowy są jawne i jeśli jest taka potrzeba, to następnym razem dołożymy do materiałów, na pytania radnego Przybylskiego, jeśli chodzi o koszty związane z funkcjonowaniem tych kancelarii, które przygotowywały apelację to nie są umowy związane na prowadzenie całej apelacji, ponieważ na apelację mamy umowę z jedną kancelarią, czyli mecenasa Matyaszczyka, natomiast to były umowy na prace związane z napisaniem apelacji, czyli były wyznaczone stawki godzinowe i koszt związany z apelacją to kancelaria mecenasa Matyaszczyka ok. 10.000 zł. netto, kancelaria mecenasa Wiatra ok. 13.000 zł. natomiast kancelaria mecenasa Milera ok. 7.000 zł. brutto, natomiast jeśli chodzi o uchwałę o zasadach gospodarowania to ona jest w porządku obrad i przy tej uchwale o szczegółach będę mówił.
radny Kazimierz Bogucki odnośnie obsługi prawnej w sprawie z firmą Dudkowiak, przedstawił pan koszty i tak jak sobie przypominam sprawę Chemeko, tam były podobne zapewnienia tam poszły ogromne pieniądze na obsługę prawną tej sprawy a wynik jaki jest wiemy, jak prawnicy oceniają nasze szanse naszego powiatu, bo to mnie niepokoi, bo to są podobne sprawy.
radny Jan Przybylski jakie będą odsetki, procentowo i kwotowo?
starosta Piotr Wołowicz są to ustawowe odsetki, większość tego okresu one wynosiły 13%, teraz wynoszą 11%, więc jest to ok. 700.000 zł. jeśli chodzi o ocenę kancelarii prawnych, to nie ma żadnych gwarancji, że Sąd uzna tę apelację.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Kazimierz Bogucki może trzeba by zorganizować jakieś spotkanie, bo tak kiedyś praktykowaliśmy, były spotkania radnych z kancelarią prawna i tu były mocne dyskusje, mocne argumenty używane i być może to w jakimś sensie pomogło w tamtym czasie, może warto wrócić do tego i zorganizować takie spotkanie, żebyśmy mogli poznać wszystkie szczegóły dotyczące tej sprawy.
starosta Piotr Wołowicz teraz jesteśmy na etapie złożenia wniosku apelacyjnego, teraz nie mamy wielkiego pola manewru, natomiast jak otrzymamy odpowiedź na apelacje, wtedy będzie już wiadomo w którym kierunku ta apelacja pójdzie, to wtedy kancelarie prawne mogą nam przedstawić swoją wizje dalszego prowadzenia tej sprawy w Sądzie Apelacyjnym.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 7

przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers interpelacje i zapytania, korzystając z tego, że jestem przy głosie, chciałbym odczytać pismo w sprawie utworzenia Klubu Radnych Razem (pismo w załączeniu), czy są interpelacje i zapytania?
radny Mirosław Żłobiński przygotowałem pytania na piśmie, które pozwolę sobie odczytać (pismo w załączeniu), drugie pytanie jest skierowane bezpośrednio do pana przewodniczącego, ponieważ dostaliśmy bardzo obszerne materiały na sesję, oprócz tego dostaliśmy dwie płytki, nie wiem dlaczego dwie, można było to nagrać na jednej płytce, jakaś drobna oszczędność by była, może powinniśmy otrzymywać wszystkie materiały na płytce i ostatnie pytanie do pani dyrektor LO w Górze: w lutym jakaś impreza w LO się odbyła, wywołało to reakcje w kościele, proboszcz mojej parafii podczas ogłoszeń parafialnych bardzo negatywnie po tej imprezie się wypowiadał, następnie odbyło się spotkanie w sali katechetycznej na ten temat, ja nic na ten temat nie wiem, zapowiedź tej imprezy była w Internecie a relacji co tam się wydarzyło nie ma, także spotkałem się z opiniami negatywnymi nie uczniów, ale rodziców i absolwentów tej szkoły i chciałbym się dowiedzieć co to za impreza była, chodzi mi o informacje tylko.
radna Teresa Frączkiewicz zwracałam się wczesnej z interpelacją, poproszę raz jeszcze o odpowiedź na moja interpelację, proszę o informację dotyczącą wykorzystania środków na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli w formie tabelki, nazwa jednostki, kwota wykorzystana na doskonalenie zawodowe nauczycieli, wynikająca z uchwały Rady Powiatu Górowskiego z dnia 29 grudnia 2014 r.
radny Kazimierz Bogucki panie starosto mam pytanie, w związku z troską o stan naszych dróg powiatowych, na sesji powiedział pan, że nasze drogi są ubezpieczone, czy ja jako radny mógłbym otrzymać kserokopię polisy, proszę o przesłanie polisy na mój adres.
radny Jan Przybylski pan starosta tutaj na sali wypowiadał się na różne tematy, również na brak rzetelności ze strony firmy Chemeko System i tej spółki z Łodzi, która przejęła zobowiązania Chemeko do realizacji, że jest to firma nie wiarygodna i parę innych rzeczy
w tym kontekście było wypowiedzianych, ja twierdzę, że winę tutaj ponosi Starostwo, które pewnych rzeczy nie dopilnowało, jest prawomocny wyrok Chemeko poszło to do komornika i egzekwuje swoje należności, w związku z powyższym proszę o dostarczenie na piśmie kosztów porozumienia jakie Starostwo podpisało z Chemeko i spółką z Łodzi Magellan, jakie są koszty tego porozumienia, bo według moich wyliczeń jest to kwota ok. 2.000 zł. dziennie, w taki sposób kupujecie sobie państwo stanowiska, druga również związana z finansami, w grudniu dług w wysokości 7.800.000 zł. wykupił bank, ogłosiliście przetarg, bank złożył jakąś ofertę, jest to produkt handlowy banku, ma prawo do tego bank, mam pytanie: ile ta operacja będzie kosztowała podatnika, to są nie małe kwoty i chciałbym jako radny, który ma głosować za budżetem, który przygotowujecie, chciałbym wiedzieć o jakie wartości tutaj chodzi, bo będą to znaczące kwoty, pan pobieżnie wypowiedział się odnośnie odsetek odnośnie postanowienia sądu okręgowego w sprawie budowy strażnicy ok. 700.000 zł. a tu jest 1.000.000 zł. i tu są znacznie większe te koszty tej operacji, będą znaczące, proszę o dokładne dane w tej sprawie, na poprzedniej sesji złożyłem wniosek, żeby w projekcie uchwały w sprawie programu naprawczego zapisać pewne rzeczy, ale państwo to odrzuciliście, dlatego korzystam z tego punktu, który jest zawarty w porządku obrad interpelacje i zapytania, w racjonalnym programie naprawczym powinno to być zawarte, panie starosto z programem naprawczym borykacie się, czy stwarzacie pozory, że realizujecie, bo pierwszy program naprawczy przyjęliście w poprzedniej kadencji w lutym 2014 r. teraz ponowie przyjęliście 29 stycznia tegoż roku, moje pytanie brzmi proszę przedstawić analizę wdrożenia programu naprawczego na dzień 15 marca 2015 r. oraz wykazać efekty z wdrożenia postępowania programu naprawczego, następna interpelacja, wczoraj na komisji budżetowej dyskusje były różne, jedna z dyskusji była odnoście subwencji oświatowej, tu bardzo dobrze wypowiedział się pan skarbnik na jakiej podstawie te kwoty są wprowadzane, moje pytanie nie dotyczy subwencji oświatowej, tylko państwo jako Zarząd 15 listopada złożyliście w biurze rady projekt budżetu i w tym projekcie budżetu wpisaliście państwo tam kwotę 11.800.000 zł. moje pytanie brzmi: proszę podać mi podstawę prawna w oparciu o jaki przepis prawny państwo wprowadziliście tę kwotę do projektu budżetu, nie oczekuje odpowiedzi, że będzie w takiej formie, ja myślałem, ja złożyłem, konkretnie proszę wskazać mi podstawę prawną, bo z myśleniem macie państwo problemy.
starosta Piotr Wołowicz panie przewodniczący proszę o reakcję, bo poziom tej dyskusji jest żenujący.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers bardzo proszę panie Przybylski, proszę o konkrety, bez jakiś sugestii.
radny Jan Przybylski mówimy tutaj o kwotach, które dotyczą powiatu i podatnika,
w budżecie na 2015 r. została przyjęta kwota, żeby zrównoważyć budżet 1.025.000 zł. ze sprzedaży mienia komunalnego, moje pytanie jest następujące: proszę o wykaz mienia przeznaczonego do sprzedaży, żeby zbilansować tę kwotę, na jakim etapie jest przygotowane postępowanie przetargowe, czy już są wskazane budowle, działki, czy są wyceny, czy są podziały geodezyjne, czy są ogłoszenia o przetargu, bo to ma zasadnicze znaczenie dla budżetu, pan się czuje urażony poziomem dyskusji, ja się czuję urażony.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers panie radny odbieram panu głos, proszę złożyć interpelacje.
radny Jan Przybylski do tego zmierzam, już dwukrotnie zwracałem się o wykaz minia komunalnego jaki jest we władaniu Starostwa, w ostatniej odpowiedzi pan starosta pisze, że: „zgodnie z art. 267 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych zarząd jednostki samorządu terytorialnego przedstawia w terminie do dnia 31 marca roku następnego po roku budżetowym, organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego informację o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego, tak więc informacja o stanie mienia powiatu górowskiego zostanie sporządzona za okres od 1.01.2014 r. do 31.12.2014 w terminie ustawowym tj. do 31.03.2015 r. zostanie panu przekazana”, proszę państwa mija się pan z faktem, bo przepis o finansach publicznych tak mówi, bo faktycznie sprawozdanie z wykonania budżetu, zarząd radzie przedkłada raz w roku i to jest prawda i ten wykaz również, tylko obrót mieniem komunalnym i sprzedaż tego mienia którego państwo dokonujecie w mniejszym, czy większym zakresie odbywa się przez cały rok, regulują to inne przepisy prawa, ogłaszacie przetargi i te inne przepisy nie mówią o przekazaniu takich informacji raz w roku, także proszę kompleksowo czytać przepisy i jeszcze raz proszę o wykaz mienia komunalnego, który jest własnością Starostwa, następna interpelacja dotyczy remontu dróg w ramach interpelacji, proszę o odpowiedź na piśmie i proszę o remont drogi na odcinku Wąsosz – Płoski, następna to remont drogi Kowalewo – Czeladź i remont drogi Jastrzębia – Gola Górowska – Osetno proszę o odpowiedź w tym zakresie.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers ze sprawozdania pana starosty wynikało jasno jest firma która wygrała przetarg i będzie wszystkie drogi robiła.
radny Jan Przybylski panu komentować można a mnie nie można? będę komentował, nie usłyszałem, że te odcinki będą remontowane.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze interpelacje?
radny Ryszard Wawer mam dwie drobne uwagi i pytanie do radnego Przybylskiego: tu nie zadaje pan pytań tylko obraża pan zazwyczaj radnych, Zarząd i pozostałych innych gości, którzy się tutaj zbierają i muszą słuchać pana wywodów i druga sprawa chciałbym wiedzieć, kto kupił stanowiska i za ile, jeśli ma pan taką wiedzę to proszę.
radny Jan Przybylski to są interpelacje?
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers zamykam dyskusję, czy są jeszcze interpelacje i zapytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 8
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
radny Marek Biernacki przewodniczący komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, 6 głosów za, 3 głosy wstrzymujące.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Jan Przybylski proszę o wprowadzenie, co było motywem wprowadzenia pod obrady tej uchwały, ja mówiłem na sesji 29 stycznia, że te 3 akty bardzo ważne: program naprawczy, WPF i budżet, są byle jakiej jakości, wtedy różnie to komentowano, proszę o wprowadzenie tutaj.
skarbnik powiatu Wiesław Pospiech podstawą propozycji tej zmiany jest fakt aktualizacji danych w związku z wykonaniem już i danymi z wykonana budżetu za 2014 r. ponadto zmiany wymagające akceptacji Rady, dotyczą załącznika nr 2, czyli przedsięwzięć, aktualizowaliśmy tam wielkości dotyczące spłaty w związku z subrogacją, do rzeczywistych kwot wynikających z harmonogramu, to jest podstawowa przesłanka wprowadzenia tej uchwały pod obrady państwa.
radny Jan Przybylski mam przed sobą uchwałę RIO odnośnie programu naprawczego i WPF, proszę państwa jest opinia pozytywna z uwagami, w WPF jest wykazana kwota długu na koniec 2015 r. w kwocie 15.947.940,33 zł. nie obejmuje zobowiązań powiatu związanych z przeprowadzoną w 2014 r. restrukturyzacja zobowiązań powiatu górowskiego, poprzez udzielenie finansowania subrogacji na podstawie art. 518 § 1 pkt 3 kodeksu cywilnego, objęto zobowiązania 7.872.000 zł. proszę państwa jeśli zapomina się w WPF wykazanie długu na taką kwotę, to nie jest niedopatrzenie, jest to nie do przyjęcia.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 9 głosów,
przeciw – 3 głosy,
wstrzymało się – 3 głosy.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 9
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
radny Marek Biernacki przewodniczący komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, 5 za, 1 przeciw, 3 wstrzymało się od głosu.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Grzegorz Aleksander Trojanek nie wiem, czy pastwo zwrócili uwagę, ale tu chodzi o zmniejszenie dochodów, na kwotę prawie 300.000 zł. dotyczy to zmieszenia subwencji oświatowej, jakie skutki finansowe będą dla poszczególnych placówek oświatowych.
skarbnik powiatu Wiesław Pospiech podobnie jak na komisji budżetowej wyjaśniałem zmniejszona subwencja oświatowa musiała być rekompensowana planem mniejszych wydatków, w ten sposób, że te 285.000 zł. ZS ma zmniejszony plan wydatków o 50.000 zł. LO o 49.226 zł. CKP i U o 150.000 zł. PCDN o 34.000 zł. i POS i R o 5.000 zł.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 9 głosów,
przeciw – 5 głosów,
wstrzymało się – 1 głos.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 10
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
radny Marek Biernacki przewodniczący komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, 5 za, 2 przeciw, 2 wstrzymujące.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Jan Przybylski źle się dzieje, że skarbnik na komisji budżetu nie odczytuje opinii RIO, RIO przyjęła program naprawczy z uwagami, RIO całkowicie podziela te zdania, które ja wypowiedziałem 29 stycznia 2015 r., część rzeczy pozwolę sobie odczytać: „jako przedsięwzięcie naprawcze przewidziano m. in. restrukturyzację zadłużenia przejętego po zlikwidowanym SP ZOZ obejmująca wystąpienie do Prezesa ZUS w Legnicy o częściowe umorzenie opłaty prolongacyjnej, nie wskazując przy tym, jaka kwota będzie objęta wnioskiem o umorzenie, kiedy ww. działanie zostanie podjęte i jaki będzie efekt finansowy tego przedsięwzięcia”, proszę państwa program naprawczy powinien zawierać, drugi akapit: „program postępowania naprawczego powinien zawierać plan przedsięwzięć wraz z harmonogramem ich wprowadzania, przewidywane efekty finansowe poszczególnych przedsięwzięć wraz z określeniem sposobu ich obliczania”, właśnie o tym mówiłem na sesji 29 stycznia, państwo przyjęliście ten program a teraz będziecie poprawiać, jeszcze jedno: „weryfikacji powinna ulec również wartość długu określona w załączniku nr 1 „Prognoza budżetu Powiatu – projekcja wg WPF na lata 2015 – 2025” oraz relacji długu do dochodów prezentowana w tabeli nr 21 wykazana kwota długu na koniec 2015 r. nie uwzględnia bowiem zobowiązań powiatu objętych subrogacją”, to również powiedziałem na sesji i tu się to potwierdza, interes publiczny dla was się nie liczy, tylko stanowiska.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers to jest pana opinia, każdy radny na swój punkt widzenia.
radny Jan Przybylski każdy ma prawo, więc proszę go przestrzegać.
radny Andrzej Wałęga proszę, abyśmy się szanowali.
radny Jan Przybylski jeśli pana obraziłem, idź pan do Sądu, pan za tym programem głosował, głosujecie jak uważacie, macie prawo do tego a ja mam prawo to komentować.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Ryszard Wawer dobrze pan radny zaczął, ale końcówka jak zawsze.
radna Teresa Frączkiewicz proszę o 5 min. przerwy.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers ogłaszam 5 min. przerwy.

przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers po przerwie wznowił obrady.

przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 9 głosów,
przeciw – 6 głosów,
wstrzymało się – 0 głosów.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 11

przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
radny Marek Biernacki przewodniczący komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały jednogłośnie.
radna Mariola Szurynowska przewodnicząca komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Promocji, komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały jednogłośnie.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radna Teresa Frączkiewicz chciałabym się odnieść do tego dokumentu, który otrzymaliśmy autopoprawki Zarządu Powiatu Górowskiego, przyznaję że podoba mi się forma tak opracowana i rzeczywiście te najważniejsze zapisy są zmienione, dziękuje bardzo.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers oddaję głos panu staroście.
starosta Piotr Wołowicz szanowni państwo, Zarząd przyjął opierając się na autopoprawkach zgłoszonych na komisji oświaty, własne autopoprawki, część przyjmując, część zmieniając i w związku z tym powstał dokument, który w formie autopoprawki chciałbym państwu przy procedowaniu tej uchwały zgłosić pod głosowanie i mam pytanie, czy ja te wszystkie autopoprawki, które państwo w tym dokumencie macie zaznaczone na niebiesko, mam odczytać, czy mam przyjąć, że państwo się z nimi zapoznaliście i je znacie i możemy je po prostu przegłosować.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers rozumiem, że możemy przyjąć tak jak starosta to przedstawił.
starosta Piotr Wołowicz zgłaszam autopoprawkę wyszczególnioną w dokumencie, który państwo otrzymaliście (dokument w załączeniu).
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proponuję przegłosować autopoprawkę zgłoszona przez starostę.
Głosowanie za przyjęciem autopoprawki do uchwały:
za – 15 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 0 głosów.
Autopoprawka została przyjęta.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania, nie widzę, przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 15 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 0 głosów.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 12
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
radna Mariola Szurynowska przewodnicząca komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Promocji, komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały jednogłośnie.
radny Marek Biernacki przewodniczący komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały jednogłośnie.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 15 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 0 głosów.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 13
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
radny Marek Biernacki przewodniczący komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały jednogłośnie.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 15 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 0 głosów.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 14
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
radny Marek Biernacki przewodniczący komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały jednogłośnie.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
starosta Piotr Wołowicz kilka słów wyjaśnienia do tej uchwały, do podziału tych środków, bo patrząc na wykorzystanie tych środków PFRON w latach poprzednich można zauważyć istotną zmianę i o tej zmianie chciałbym państwu powiedzieć, ponieważ ona się wiąże z nerwową sytuacją wielu osób, które wcześniej miały okazję korzystać z tych środków, otóż do tej pory było tak, że znaczna część tych środków, czy też znacząca w porównaniu do tej kwoty w tym roku była przeznaczana na dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych, w związku z tym, że myślę, że byliśmy wyjątkowym powiatem, który na ten cel przeznaczał tak dużo środków, natomiast w innych powiatach praktycznie te środku były minimalne, albo nie było ich w ogóle i właściwie wszyscy potrzebujący składający wnioski mogli w miarę na bieżąco, jeśli nie co roku, to co dwa lata korzystać z tych środków, więc nie było opóźnień, zdarzały się pretensje osób, które chciały korzystać co roku a nie zawsze tych środków wystarczało i z tego powodu zaczęły się robić pewne zaległości związane z dofinansowaniem innych potrzeb, które ten program przewiduje, dlatego zrobiła się duża kolejka osób oczekujących na dofinansowanie osób w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym, kolejka jest kilkuletnia, te środki były do tej pory nie wielkie, natomiast potrzeby tych osób w naszej ocenie są znacznie ważniejsze niż dofinansowanie tych turnusów rehabilitacyjnych, dlatego w projekcie uchwały jest zwiększenie tej kwoty do 200.000 zł. po to, żeby te wszystkie zaległości w pewien sposób nadrobić, ważne jest też zadanie związane z likwidacja barier architektonicznych, to też nie jest kwota wysoka, ale jest i teraz będą dofinansowywane tylko elementy a nie tak jak było całe łazienki, w pkt 10 jest kwota na dofinansowanie turnusów rehabilitacyjnych i cała ta kwota zostanie przekazana na turnusy dla dzieci.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radna Teresa Frączkiewicz proszę powiedzieć, czy osoby niepełnosprawne mogą korzystać z zakupu sprzętu komputerowego?
starosta Piotr Wołowicz jest taka możliwość.
radna Teresa Frączkiewicz zgłosiła się do mnie osoba, która dostała decyzję odmowną, chciałabym się dowiedzieć jaka jest podstawa prawna odmowy, jest to osoba, która jest bardzo chora i dla niej ten sprzęt pozwala na komunikację ze światem i chciałbym zapytać
w związku z tym, że się odmawia jest jakieś uzasadnienie merytoryczne?
starosta Piotr Wołowicz obowiązkiem Rady jest podział tych środków i z tego podziału wynikają pewne problemy, które są związane z odmową, natomiast co do treści merytorycznej odmowy wniosków, to proszę o zabranie głosu panią kierownik Mertę.
kierownik PCPR w Górze Bożena Merta odnosząc się do zapytania radnej pragnę poinformować państwa, że jedno z zadań które realizujemy w ramach otrzymanych środków z PFRON to jest likwidacja barier w tym barier architektonicznych, technicznych i w komunikowaniu się, osoba ubiegająca musi spełniać pewne warunki określone wynikające z przepisów wykonawczych do ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, jeśli odmawiamy dofinansowania, odmawiamy z dwóch powodów, albo z braków środków, bądź po wyczerpaniu tych środków, która została zatwierdzona uchwałą Rady Powiatu na realizację tego zadania, bądź osoba nie spełnia kryterium, podstawowym warunkiem jeśli chodzi o otrzymanie sprzętu komputerowego musi być spełnienie takie warunku i stwierdzenie, że osoba ma problemy w komunikowaniu się z otoczeniem, problemy te mogą wynikać, bądź z dysfunkcji spowodowanych narządem ruchu, czyli ma problemy z poruszaniem się, bądź w przypadku dzieci są to dzieci z dysfunkcjami, dzieci z upośledzeniem i ten sprzęt wspomaga proces edukacji takiej osoby.
radna Teresa Frączkiewicz czy osoba, która ma dysfunkcję i jeśli chodzi o likwidacje tych barier w komunikowaniu się jest to jak najbardziej wskazane, czy jest jakiś okres na jaki państwo przyznajecie komputer?
kierownik PCPR w Górze Bożena Merta bardzo istotnym elementem jest to, że przy składaniu wniosku, wniosek musi być poparty zaświadczeniem lekarza specjalisty, w którym musi być uzasadnienie lekarza specjalisty u którego leczy się osoba, że rzeczywiście ta osoba ma problemy w komunikacji, jeśli chodzi na jaki okres, dofinansowania do sprzętu komputerowego udzielamy tylko raz.
radny Mirosław Żłobiński mam pytanie dotyczące tego sprzętu, czy osoba która traci wzrok ma szansę na sprzęt?
kierownik PCPR w Górze Bożena Merta tak.
radny Kazimierz Bogucki funduszy na turnusy w tym roku nie będzie, tylko będą dla dzieci, czy może nam pani powiedzieć jaka to była kwota w poprzednich latach?
kierownik PCPR w Górze Bożena Merta sytuacja jest bardzo trudna, my nie mamy wpływu na wysokość środków, które otrzymujemy z PFRON, która jest przyznawana dla powiatu według algorytmu w tym roku ta kwota jest zmniejszona o 9.000 zł. natomiast potrzeby w tym zakresie są większe, ponieważ coraz większa liczba osób co roku składa u nas wnioski o dofinansowanie i zdaję sobie sprawę, że dużo osób z tego powodu będzie nie zadowolona.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 15 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 0 głosów.
Uchwała została przyjęta.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers chciałbym zwrócić się z apelem do państwa radnych w związku z sugestią radnej Frączkiewicz odnośnie tego komputera, czy laptopa, jak byśmy jako radni w geście złożyli się na tego laptopa.

Punkt 15
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 15 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 0 głosów.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 16
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 15 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 0 głosów.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 17
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
radny Ryszard Pietrowiak przewodniczący komisji Geodezji, Rolnictwa i Ochrony Środowiska, komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, jednogłośnie.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
starosta Piotr Wołowicz tak jak państwo wiecie od 2000 r. w powiecie górowskim funkcjonuje uchwała, która określa zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność powiatu górowskiego ona funkcjonuje od 15 lat i pewna rzeczywistość gospodarcza również w tym czasie się zmieniła, natomiast to co jest ważne w tej pierwotnej uchwale mamy mowę o ograniczonych prawach rzeczowych ale tylko i wyłącznie o nieodpłatnym obciążaniu na rzecz skarbu państwa jednostek samorządu terytorialnego w związku z tym wprowadzenie tego nowego punktu 8, 8a dotyczy obciążeń odpłatnych i tylko i wyłącznie na podstawie wyceny przez rzeczoznawcę, natomiast jeśli chodzi o intencję i szczegóły to proszę o zabranie głosu panią radcę.
radca prawny Renata Torz uchwała w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami, które stanowią własność powiatu górowskiego, nie reguluje kwestii związanej z obciążaniem tych nieruchomości ograniczonymi prawami rzeczowymi, czyli nie jako w tej uchwale jest luka prawna i zgodnie z powyższym zgodnie z zapisami ustawy o samorządzie powiatowym jak również zgodnie z zapisami ustawy o gospodarce nieruchomościami, każdorazowo wymagana jest do ustanowienia ograniczonego prawa rzeczowego na nieruchomości zgoda Rady i żeby ta sprawa była uregulowana, żeby Zarząd mógł działać samodzielnie tak jak to na miejsce w przypadku zbycia nieruchomości, ze zbyciem lokali koniecznym, jest uzupełnienie tej uchwały o ten zapis.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Jan Przybylski rozumiem, że tutaj chodzi o usprawnienie pracy Zarządu przy zbywaniu nieruchomości, bo tak Zarząd by musiał występować o zgodę na zbycie nieruchomości, natomiast przy tym zapisie 8a Zarząd może w dowolny sposób dysponować nieruchomościami?
radca prawny Renata Torz zbycie nieruchomości jest już uregulowane, tutaj chodzi o to, że nieruchomości mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi.
Przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 13 głosów,
przeciw – 1 głos,
wstrzymało się – 1 głos.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 18
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
radny Marek Biernacki przewodniczący komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały jednogłośnie.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
starosta Piotr Wołowicz tak jak w uzasadnieniu do uchwały macie państwo zapisane te zmiany są podyktowane przede wszystkim zmianom ustawy o promocji zatrudnienia i to że dotychczasowe powiatowe rady zatrudnienia zostały zamienione w tak zwane rady rynku pracy, które są organami opiniodawczo – doradczymi starosty i do kompetencji starosty należy powołanie takie rady i chciałbym przy okazji tej poinformować, że ja osobiście do tej rady powołałem desygnowałem wicestarostę Pawła Niedźwiedzia.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.

Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 15 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 0 głosów.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 19
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
starosta Piotr Wołowicz komisja bezpieczeństwa i porządku funkcjonuje, tylko jej skład w pewien sposób uległ zmianie, ze względu na koniec kadencji, w poprzedniej kadencji Radę Powiatu Górowskiego reprezentowali: radna Danuta Rzepiela i radny Jan Bondzior i w związku z tym pojawiły się dwa wakaty, związane z desygnowaniem przedstawicieli przez Radę Powiatu i stąd projekt tej uchwały, który będzie regulował kwestię, czyli Rada Powiatu do tej komisji swoich dwóch przedstawicieli desygnuje w formie uchwały.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Kazimierz Bogucki nie rozumiem o co ty chodzi, poprzednia kadencja Rady, nie wiem o co tu chodzi, rozmawialiśmy o powołaniu komisji, otrzymałem pismo od przewodniczącego Rady, które pozwolę sobie odczytać?
starosta Piotr Wołowicz my nie mówimy o komisji Rady Powiatu, mówimy o komisji bezpieczeństwa, którą powołuje starosta.
radny Kazimierz Bogucki przepraszam.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Mirosław Żłobiński czym ta komisja się zajmuje?
starosta Piotr Wołowicz zajmuje się kwestią bezpieczeństwa i porządku, zatwierdza programy różnego rodzaju przedstawiane przez Policję i Straż, które wyznacza ustawa, wyznacza kierunki do bieżących działań, największa aktywności tej komisji miała miejsce kiedy była powódź.
radny Mirosław Żłobiński czyli jest to ciało opiniodawcze w zasadzie?
starosta Piotr Wołowicz tak.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proszę o zgłaszanie kandydatów.
radny Paweł Niedźwiedź zgłaszam radnego Andrzeja Wałęgę.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy radny Andrzej Wałęga wyraża zgodę?
radny Andrzej Wałęga tak wyrażam.
radny Paweł Niedźwiedź zgłaszam radnego Mirosława Żłobińskiego.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy radny Mirosław Żłobiński wyraża zgodę?
radny Mirosław Żłobiński nie, zgłaszam radnego Marka Biernackiego.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy radny Marek Biernacki wyraża zgodę?
radny Marek Biernacki tak wyrażam zgodę.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 10 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 5 głosów.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 20
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
starosta Piotr Wołowicz sytuacja podobna do poprzedniej, tylko mówimy o innej instytucji, pod koniec kadencji Rada podjęła uchwałę o wstąpieniu Powiatu do Stowarzyszenia Gmin Turystycznych Wzgórz Trzebnickich i Doliny Baryczy w Żmigrodzie i w związku z tym należało delegować dwóch przedstawicieli powiatu górowskiego do prac w tym stowarzyszeniu z urzędu jedną z tych osób jest starosta, natomiast druga osobę powoływała Rada w poprzedniej kadencji przedstawicielem Rady Powiatu był radny Piotr Iskra, teraz nie jest radnym, więc podobna sytuacja.
radny Mirosław Żłobiński czy może to być osoba spoza Rady?
starosta Piotr Wołowicz nie musi być radnym.
radny Mirosław Żłobiński może kogoś z grupy Sezesko.
starosta Piotr Wołowicz musimy mieć zgodę takiej osoby.
radny Mirosław Żłobiński czy ktoś ich o to pytał?
starosta Piotr Wołowicz teraz nie jesteśmy w stanie się zapytać.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proszę o zgłaszanie kandydatów.
radny Mirosław Żłobiński zgłaszam radną Teresę Frączkiewicz.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy radna Teresa Frączkiewicz wyraża zgodę?
radna Teresa Frączkiewicz tak.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 14 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 1 głos.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 21
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, korzystając z tego, że jestem przy głosie chciałbym się odnieść ponieważ na ostatniej sesji było pytanie czy mu działamy zgodnie ze statutem, czy nie, zacytuję fragment protokoły z ostatniej sesji: „radna Teresa Frączkiewicz co z planem pracy komisji zdrowia i opieki społecznej i komisji spraw publicznych i drogownictwa? radny Grzegorz Aleksander Trojanek proszę, aby radni zapisali się do tych dwóch komisji, przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers również jestem za wnioskiem radnego Trojanka, tylko ja nie mogę do tego nikogo zmusić, jest to wola radnego, radny Grzegorz Aleksander Trojanek myślę, że apel pana przewodniczącego zostanie przyjęty ze zrozumieniem, przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers oby tak było, daję na to tydzień czasu i proszę zadeklarować przynależność do komisji do 6.02.2015 r.”, w związku z tym, że nie było deklaracji z tego tytułu, postanowiłem uruchomić procedurę powołania komisji statutowej, zwróciłem się do szefów klubów radnych o wydelegowanie po jednym przedstawicielu do tej komisji, skład komisji proponuję 5 osobowy a jaki kształt ten statut będzie miał zależy od komisji, czy są pytania?
radny Grzegorz Aleksander Trojanek ja się zgłosiłem do komisji zdrowia i bardzo chciałbym w niej pracować i nie ma co zmieniać statutu, również uważam, że komisja drogownictwa jest potrzebna, jest wielu radnych, którzy pracują w jednej komisji, więc zapraszam do pracy, a jak jest problem to może zmienić zapis statutu, że radny może pracować w dwóch komisjach na zapis w trzech komisjach.
radny Jan Przybylski uważam, że te dwie komisje powinny być, nie ma sensu ich likwidować, trzeba się nad tym zastanowić.
radna Teresa Frączkiewicz to co powiedział radny Trojanek wystarczy tylko, że my wprowadzimy zapis, że radny może uczestniczyć w komisjach od 1 do 3 i problem się rozwiąże, skoro nikt z radnych nie zamierza zmienić komisji w której w tej chwili jest.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers do tego potrzebna jest nam ta komisja.
radny Paweł Niedźwiedź komisja przygotuje statut a decyzję podejmie Rada.
radny Jan Przybylski co do zapisów ustawowych na dzień dzisiejszy jest łamany zapis, bo w okresie 3 miesięcy powinny być wyłonione wszystkie organy wynikające ze statutu, nie są, bo komisje nie są powołane i ten termin upłynął 26 lutego i od miesiąca jest łamany zapis statutu.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania? nie widzę, proszę o zgłaszanie kandydatów, zgłaszam z naszego klubu radną Marlenę Grabarz, czy radna wyraża zgodę?
radna Marlena Grabarz wyrażam zgodę.
radny Marek Biernacki zgłaszam radnego Pawła Niedźwiedzia i radnego Ryszarda Wawer.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy radny Paweł Niedźwiedź wyraża zgodę?
radny Paweł Niedźwiedź tak.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy radny Ryszard Wawer wyraża zgodę?
radny Ryszard Wawer tak.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proszę podawać kandydatów.
radny Jan Przybylski w każdym piśmie musi być zawarta podstawa prawna a w pana piśmie nie ma żadnej podstawy prawnej.
radny Kazimierz Bogucki wystosował pan pismo do mnie, w którym nie ma żadnego terminu, nie ma na co się powołać, nie jestem zwolennikiem powołania komisji statutowej, wszyscy zgłosiliście się do komisji budżetu i oświaty, co to za pismo.
starosta Piotr Wołowicz my wszyscy jesteśmy w dwóch komisjach a pan jest w jednej i pan tutaj nam zarzuca, że my nie chcemy pracować w komisjach, to jest nie poważne.
radny Kazimierz Bogucki zgłosiłem akces pracy w dwóch komisjach, a państwo mi to uniemożliwiliście i proszę mi nie mówić, że nie chcę pracować.
starosta Piotr Wołowicz ja tylko stwierdziłem, że pan pracuje w jednej komisji.
radna Teresa Frączkiewicz chciałbym się odnieść do pisma, które pan przewodniczący wystosował do nas, od nas zgłosił się do pracy w komisji zdrowia radny Trojanek, pismo jest nie precyzyjne i nie dokładne i nie określił pan daty do kiedy.
radny Jan Przybylski art. 68 konstytucji mówi, że służba zdrowia w pewnych obszarach musi być publiczna, ustawy o samorządzie powiatowym w rozdziale 2 art. 4 jest pkt 1, który mówi: „powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie: 2) promocji i ochrony zdrowia”, jeśli nie będzie tej komisji, kto w imieniu Rady będzie sprawował pieczę nad tymi zagadnieniami, teraz przytoczę państwu pewien cytat, który mi się spodobał, jest on w materiałach na sesję, ja trochę go zmodyfikuję: „komu nie udało się zwyciężyć sercem i rozumem, usiłuje zwyciężyć przemocą” ja go zmodyfikuję: komu nie udało się zwyciężyć rozumem usiłuje zwyciężyć arytmetyką.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Grzegorz Aleksander Trojanek otrzymałem opinie radcy prawnego w tej sprawie: ”w związku z nie powołaniem dwóch stałych komisji…, skutkuje koniecznością uznania, iż Rada Powiatu Górowskiego narusza prawo” i w związku z tym apeluję do państwa, żeby nie likwidować tych dwóch komisji, ma pan rację panie przewodniczący, że jest potrzeba powołania komisji statutowej, aby tych zmian dokonać i od razu mówię, że nie zgodzę się na likwidację tych komisji.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers nawet, żeby zmienić jedno słowo to trzeba tę komisję powołać.
radny Jan Przybylski w statucie jest wiele błędów a wy idziecie w kontekście likwidacji komisji.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proszę o podawanie kandydatów.
radna Teresa Frączkiewicz zgłaszam do komisji statutowej radnego Trojanka i radną Frączkiewicz.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy radna Teresa Frączkiewicz wyraża zgodę?
radna Teresa Frączkiewicz tak.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy radny Grzegorz Aleksander Trojanek wyraża zgodę?
radny Grzegorz Aleksander Trojanek tak.
radny Ryszard Wawer chciałbym zgłosić radnego Jana Przybylskiego.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy radny Jan Przybylski wyraża zgodę?
radny Jan Przybylski nie mogę, ponieważ pracuję już w dwóch komisjach.
radny Ryszard Wawer bardzo żałuję, że radny Przybylski nie wyraża zgody, bo bardzo miło by mi się z nim pracowało.
radny Jan Przybylski nie mogę, bo pracuję w dwóch komisjach.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers zgłosiłem wniosek, aby komisja była 5 osobowa, proponuję przegłosować tę propozycję.
Głosowanie za przyjęciem wniosku przewodniczącego Rady:
za – 10 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 5 głosów.
Wniosek został przyjęty.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 13 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 2 głosy.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 22
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
radny Mirosław Żłobiński składam wniosek, aby to sprawozdanie w całości odrzucić, ponieważ uchwała w sprawie programu współpracy powiatu górowskiego z organizacjami pozarządowymi…, zawiera między innymi takie zapisy: „przygotowanie i przeprowadzenie konkursów dla organizacji pozarządowych”, „wysokość środków planowanych na realizację programu 50.000 zł.”, „miernikami efektywności realizacji programu są w szczególności informacje dotyczące liczby ogłoszonych konkursów, liczbę ofert złożonych w otwartych konkursach ofert, liczba ofert dofinansowanych w otwartych konkursach ofert...”, nie będę czytał dalej, nie ma ani słowa na ten temat w sprawozdaniu, rozumiem że jest trudna sytuacja powiatu i konkursów nie było, ale można było to w sprawozdaniu napisać.
starosta Piotr Wołowicz cytuję: „w związku z realizacją uchwały nr XXXII/188/14 Rady Powiatu Górowskiego z dnia 20 lutego 2014 r. w sprawie przyjęcia Programu Naprawczego dla Powiatu Górowskiego, współpraca Powiatu Górowskiego z organizacjami pozarządowymi w 2014 r. prowadzona była tylko w zakresie wsparcia pozafinansowego” i to jest odpowiedź na pana pytanie.
radny Mirosław Żłobiński tak, ale w zapisie uchwały były inne punkty, myślę że trzeba było chociaż kilka zdań napisać.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania, nie widzę, proponuję przegłosować wniosek radnego Żłobińskiego.
Głosowanie za przyjęciem wniosku radnego Żłobińskiego:
za – 6 głosów,
przeciw – 9 głosów,
wstrzymało się – 0 głosów.
Wniosek nie został przyjęty.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 9 głosów,
przeciw – 6 głosów,
wstrzymało się – 0 głosów.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 23
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
radny Ryszard Pietrowiak przewodniczący komisji Geodezji, Rolnictwa i Ochrony Środowiska, komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, jednogłośnie.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
starosta Piotr Wołowicz w grudniu 2012 r. powiat górowski poprzez przyjęcie statutu Związku Powiatów Województwa Dolnośląskiego przystąpił właśnie do tego Związku, to jest Związek celowy przede wszystkim jego funkcjonowanie wiąże się z szerokim spektrum spraw geodezyjnych i on jest głównie powołany do tego celu i w związku z tym, że na przestrzeni tego okresu następują pewne zmiany, które wymagają zmian w statucie tego związku te zmiany są w takiej samej treści przyjmowane przez wszystkie powiaty, które zadeklarowały wstąpienie do tego Związku i taki statut przyjęły w związku z tym, że w międzyczasie powiat wałbrzyski został podzielony na powiat wałbrzyski ziemski i miasto na prawach powiatu, również powstałe miasto na prawach powiatu zadeklarowało przystąpienie do tego Związku i dlatego w tym punkcie 1 w §2 do obowiązującego zapisu tego §2 dodano zapis oraz miasto Wałbrzych, miasto na prawach powiatu w punkcie 2 w §7 zmienił się tylko w jednym zapisie w ppkt 2 przekształcenie analogowej mapy zasadniczej do numerycznej obiektowej mapy zasadniczej zostało dopisane (BDOT500) i trzecia zmiana określona w pkt 3 zawiera zmianę w §14 pkt 1 ppkt 2 przeprowadzenie głosowania jawnego i to są te zmiany.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.

Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 15 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 0 głosów.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 24

przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers sprawozdania państwo otrzymaliście w materiałach. Czy są pytania do informacji?
radny Mirosław Żłobiński nie wiem, kto jest autorem tego sprawozdania, dla mnie nie jest to sprawozdanie z działalności Rady Powiatu, tylko rejestr uchwał, nic więcej, oglądałem takie sprawozdanie Rady za okres 2000 – 2006 był znacznie obszerniejszy i zawierał znacznie więcej informacji.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania do informacji? nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 25
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers sprawozdanie państwo otrzymaliście w materiałach, czy są pytania do informacji? nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 26
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers sprawozdanie państwo otrzymaliście w materiałach, czy są pytania do informacji? nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 27
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers informację państwo otrzymaliście w materiałach. Czy są pytania do informacji?
radny Grzegorz Aleksander Trojanek proszę o zabranie głosu panią dyrektor PUP, jakie są teraz najnowsze tendencje, czy widać spadek bezrobocia na naszym terenie i jakie są perspektywy przed obywatelami, którzy tej pracy poszukują.
dyrektor PUP w Górze Barbara Murlik w lutym 2014 r. mieliśmy 3.497 osób zarejestrowanych jako bezrobotnych, natomiast obecnie na koniec lutego 2015 r. zarejestrowanych było 2.886 osób, czyli jest to dość pokaźny spadek, to jest przeszło 600 osób mniej zarejestrowanych ma to odniesienie do stopy bezrobocia, która rok temu kształtowała się na poziomie 28,6%, natomiast najnowsze dane to 24,9%, jest mniej, ale jeszcze jest bardzo dużo, jeśli chodzi o perspektywy z punktu widzenia instytucji, która ma za zadanie przeciwdziałać bezrobociu podejmujemy te działania, które są możliwe do realizacji przez taką instytucję, czyli realizujemy zadania, które są statutowo wpisane do realizacji, oprócz tego podejmujemy inicjatywy, które mają na celu pozyskanie dodatkowych środków, aby jak najwięcej osób zaktywizować, natomiast jeśli chodzi o miejsca pracy, to jest to już sprawa gospodarki pracodawców, którzy tworzą te miejsca pracy, my jako instytucja wspierająca tych pracodawców mamy możliwości wspierania ich, dofinansowania tworzenia tych nowych miejsc pracy, takie środki mamy przez cały rok.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania?
radny Mirosław Żłobiński w gazecie wrocławskiej czytałem, takie zestawienie dotyczące całego województwa, stopa bezrobocia, dane dotyczyły stycznia tego roku zajmowaliśmy przedostatnie miejsce a ostatnie powiat złotoryjski, jak teraz to wygląda?
dyrektor PUP w Górze Barbara Murlik teraz jesteśmy na 3 miejscu.
radny Mirosław Żłobiński i zawsze tam jesteśmy?
dyrektor PUP w Górze Barbara Murlik 3, 4 zależy od pory roku.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek interesują mnie te dodatkowe środki, jaka to jest suma i na co one będą przeznaczone i druga rzecz która mnie interesuje jest liczba osób z wyższym wykształceniem na naszym terenie, która jest bez pracy?
dyrektor PUP w Górze Barbara Murlik w ewidencji mamy zarejestrowanych osób z wyższym wykształceniem 185.
radny Mirosław Żłobiński czy wiadomo jakie to wykształcenie, po jakich uczelniach: leszczyńskich, głogowskich, czy jest taka wiedza?
dyrektor PUP w Górze Barbara Murlik mamy możliwość wygenerowania takiej informacji, większość absolwentów jest po leszczyńskich uczelniach, zazwyczaj w poziomem licencjata.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek czy z tych 185 osób w większości to są osoby z wykształceniem humanistycznym?
dyrektor PUP w Górze Barbara Murlik tak, wszelkie pedagogiki, resocjalizacja, opiekuńczo- wychowawcze, natomiast jeśli chodzi o środki, 6.500.000 zł. to jest to czym dysponowaliśmy w ubiegłym roku na aktywne programy, 1.700.000 zł. to były środki przyznane algorytmem, czyli środki przyznane dla powiatu bez żadnej aktywności wyliczone przy uwzględnieniu stopy, ilości osób bezrobotnych, napływów, odpływów, specyfiki powiatu mam na myśli tutaj ilość osób długotrwale bezrobotnych, ilość młodzieży, natomiast pozostałe środki są to środki pozyskiwane w ramach inicjatywy urzędu w informacji przedstawiłam szczegółowo wszystkie programy, które były realizowane do kogo one były adresowane i jakie środki pozyskaliśmy na realizację tych programów.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Mirosław Żłobiński na stronie 19 w tabeli nr 13, czy tam są nauczyciele zwalniani ze szkół.
dyrektor PUP w Górze Barbara Murlik nie są to osoby, które były zwalniane w ostatnim okresie czasu.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania do informacji? nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 28
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers analizę państwo otrzymaliście w materiałach, czy są pytania do analizy? nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 29
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers informację państwo otrzymaliście w materiałach, czy są pytania do informacji?
radny Mirosław Żłobiński skąd DPS we Wronińcu bierze środki, czy to są środki powiatu, czy z jakiś innych źródeł, bo wiem, że jakieś projekty są realizowane.
dyrektor DPS we Wronińcu Piotr Grochowiak w 2004 r. zmieniła się ustawa o pomocy społecznej, do 2004 r. pobyt mieszkańca w DPS był refundowany z budżetu państwa, czyli 70% osoba zainteresowana umieszczeniem w DPS miała potrącane z renty, emerytury, czy zasiłku pozostała część była dofinansowana przez budżet państwa, od 2004 r. w pierwszej kolejności na zapłacić osoba pełną odpłatność, która jest zainteresowana umieszczeniem w drugiej kolejności jej najbliższa rodzina i jeśli ich na to nie stać, bo nie spełniają kryteriów dochodowych gmina z której są umieszczeni, DPS w tej chwili utrzymuje się z odpłatności za pobyt w DPS.
radny Mirosław Żłobiński czy DPS są mieszkańcy z naszego powiatu?
dyrektor DPS we Wronińcu Piotr Grochowiak jedna osoba jest z Góry.
radny Mirosław Żłobiński a jak kogoś nie stać.
dyrektor DPS we Wronińcu Piotr Grochowiak gmina ma obowiązek zapewnić tej osobie opiekę w miejscu zamieszkania.
radny Mirosław Żłobiński a jak nie będzie mieszkańców, to DPS plajtuje?
dyrektor DPS we Wronińcu Piotr Grochowiak powiat musi dofinansować.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Ryszard Wawer jaki jest koszt pobytu mieszkańca w DPS i czy jest kolejka chętnych, czy raczej zabiegi z pana strony decydują o ilości osób?
dyrektor DPS we Wronińcu Piotr Grochowiak zabiegi cały czas trzeba wykonywać, koszt utrzymania mieszkańca to 3.196,96 zł.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania do informacji? nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 30
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers odpowiedzi na interpelacje i zapytania, tu chciałbym odpowiedzieć na interpelacje radnego Żłobinskiego odnośnie poczynienia oszczędności przy przygotowywaniu materiałów na sesję, oczywiście to uczynimy.
radny Mirosław Żłobiński materiały otrzymaliśmy na płytkach i z tego co ja tu obserwuję, to nikt z tego nie korzysta, to też trzeba wziąć pod uwagę.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers oczywiście.
radna Teresa Frączkiewicz w kwestii odpowiedzi na interpelacje, złożyłam interpelację dotycząca wykorzystania środków na doskonalenie i otrzymuję odpowiedź na dwie strony, gdzie jest powoływanie się na wszystkie możliwe przepisy i w związku z tym dzisiaj prosiłam jeszcze raz o ustosunkowanie się do tego, bo tutaj w zasadzie są dwa zdania, które są istotne i dlatego proszę jeszcze raz o odpowiedź na interpelacje, „w budżecie powiatu górowskiego na 2014 r. została na ten cel zabezpieczona kwota 60.000 zł.” i drugie zdanie „ze względu na brak środków finansowych nie zostały zrealizowane w 2014 r. wydatki na doskonalenie nauczycieli w ramach kwot wynikających z uchwały” i też moje pytanie dotyczyło wówczas co z tą uchwałą, czy na była tak sobie, bo na to wygląda, dlatego proszę o tabelkę nawet jak w tej tabelce umieścicie „0” to proszę o taką odpowiedź, kolejna odpowiedź na interpelację dotyczyła nowego kierunku kształcenia w ZS i bardzo proszę o dostarczenie mi listu intencyjnego, który został podpisany i umowy, i jeszcze jedno, mam pytanie dotyczące strategii rozwoju oświaty w powiecie górowskim, praca nad tą strategią pewnie trwa od 4 lat proszę o informację na jakim jest etapie.
starosta Piotr Wołowicz jeśli chodzi o tabelkę to odpowiemy na piśmie, jeśli chodzi kwestie dotyczące powołania nowego kierunku i listu intencyjnego to oczywiście to istnieje, w tej chwili szkoła wystąpiła do prezesa Zarządu PKP PLK w Warszawie poprzez przyjęcie wcześniej upoważnienia, poprzez przyjęcie uchwały Rady Powiatu, opinie rad powiatowej i wojewódzkiej i w tej chwili jest na etapie pisma potwierdzającego gotowość do podpisania umowy i teraz czekamy na przygotowanie, bo to jest po stronie PKP, Zarząd wyraził zgodę na utworzenie takiego kierunku, czyli nabór może trwać a kwestia podpisania umowy to jest rzecz równoległa.
radna Teresa Frączkiewicz słyszałam, że umowa jest, więc proszę o udostępnienie tej umowy.
radny Jan Przybylski na moje proszę na piśmie.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 31
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers wolne głosy i wnioski.
radny Mirosław Żłobiński czy opinia RIO jest w BIP?
starosta Piotr Wołowicz tak.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek proszę o dostarczenie wyroku w sprawie spornej kwoty z panem Dudkowiakiem wraz z uzasadnieniem i drugie pytanie wracam do sprawy związanej ze zmniejszeniem subwencji oświatowej mam pytanie z czego te poszczególne szkoły mają zdjąć te środki i w jaki sposób to się odbije na funkcjonowaniu tych placówek.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radna Teresa Frączkiewicz na jakim etapie jest strategia rozwoju oświaty?
starosta Piotr Wołowicz jeśli chodzi o kwestię subwencji, to proszę o wyjaśnienia pana naczelnika Bączewskiego, natomiast jeśli chodzi o kwestię przygotowania strategii rozwoju oświaty to ona się zaczęła 4 lata temu, natomiast trwała przez 2 lata i nie zostało to wygaszone, jest pewna przerwa w czynnościach, po powołaniu nowej szkoły można te prace wznowić.
naczelnik wydziału OKS i P Sławomir Bączewski zmniejszenie środków subwencji oświatowej, to jest zmniejszenie dochodów powiatu górowskiego i w ślad za tym zmniejszenie wysokości budżetu powiatu i o przeznaczeniu środków budżetowych decyduje Rada w uchwale budżetowej, natomiast na jej podstawie dyrektorzy szkół planują swoje wydatki w zakresie planów finansowych i w zależności od tego jakie środki poszczególna szkoła otrzymuje tak dyrektor przygotowuje plan wydatków finansowych związanych z danym rokiem budżetowym i w tym momencie trudno powiedzieć z jakich wydatków szkoła na zrezygnować, bo ja nie wiem z jakich wydatków dana szkoła na tym etapie będzie rezygnowała.
starosta Piotr Wołowicz dyrektorzy jednostek jako osoby zarządzające daną instytucją dostają budżet w ramach którego muszą przygotować plan wydatków i się zmieścić, w momencie, kiedy następuje obniżenie muszą dostosować wykonanie tych wydatków do tej kwoty, jakie będą decyzje dyrektorów poinformujemy.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek zwracam państwa uwagę, że myśmy w lutym przyjęliśmy budżet i w tym budżecie te środki były, po miesiącu okazało się, że te środki zabieramy tym placówkom, jak można prowadzić normalną działalność w placówkach oświatowych.
naczelnik wydziału OKS i P Sławomir Bączewski z niektórych zadań trzeba będzie zrezygnować, lub uzupełnić te kwoty z innych źródeł.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek z tego wynika, że nie ma sensu przyjmować wcześniej budżetu, bo tak to jest fikcja.
radny Mirosław Żłobiński w uchwale jest wskazane na czym mają dyrektorzy oszczędzać, głównie na wynagrodzeniach, nie ma mowy o jakiś dowolnościach.
starosta Piotr Wołowicz są pewne, rzeczy które już da się przewidzieć, co do całości proszę o zabranie głosu pana skarbnika.
radny Jan Przybylski subwencja oświatowa jest jedną z części dochodowych budżetu i jasno wynika też, że subwencja musi iść w całości na oświatę, ale też nie jest powiedziane, że jeśli jest niedobór, że należy te środki obcinać, Zarząd ma takie możliwości.
skarbnik powiatu Wiesław Pospiech subwencja oświatowa jest częścią dochodów jest to tzw. dochód własny i stanowi dochód budżetu, subwencja nie jest dotacją, czyli nie ma przeznaczenia rzeczywistego to, że się nazywa część oświatowa, część wyrównawcza, równoważąca, to nie kierunkuje wydatków, budżet państwa daje dochody własne jednostkom samorządu terytorialnego, po to żeby wspomóc finansowanie funkcjonowania oświaty, czyli zadania które ma powiat, czyli to co radny Przybylski powiedział, że jest budżet oświaty w działach 801 i 854 mamy na współfinansowanie tych wydatków część oświatową subwencji ogólnej, w przypadku naszego powiatu od 1999 r. nie było sytuacji takiej, że część subwencja oświatowej ogólnej wystarczała na funkcjonowanie, czyli na wydatki w oświacie zawsze budżet powiatu z innych dochodów własnych dofinansowywał funkcjonowanie oświaty, przy danych przewidywanych przesyłanych przez ministerstwo finansów w październiku zeszłego roku przy pierwszej kwocie części oświatowej, wówczas konstruowaliśmy budżet na poziomie 2.000.000 zł. dofinansowania z innych dochodów działalności oświatowej i to co radny Trojanek powiedział w zakresie niepewności funkcjonowania budżetów oświaty, tak samo ja mogę powiedzieć odnośnie funkcjonowania powiatu całego, tak samo ja musiałem skonstruować budżet do 15 października projekt a do 31 stycznia ostatecznie należało przyjąć budżet na dany rok, z kolei kwoty rzeczywiste otrzymaliśmy w lutym, zmiany subwencji można wprowadzić tylko uchwałą Rady.
radna Teresa Frączkiewicz panie skarbniku, czy mogę prosić o metryczkę?
skarbnik powiatu Wiesław Pospiech tak oczywiście.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek obniżenie płac byłoby nie zgodne z prawem, muszą zostać na takim samym poziomie co są.
radna Teresa Frączkiewicz panie przewodniczący, ja w swoim imieniu i klubu radnych niezależnych, chciałbym panu zwrócić uwagę na nie elegancki sposób komentowania dotyczący sposobu głosowania przez radnego Trojanka i proszę, aby pan sobie na takie uwagi nie pozwalał.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers nie wiem o co chodzi, ale przyjmuję.
radny Jan Przybylski panie przewodniczący i przewodniczący poszczególnych komisji Rady, żeby sprawie funkcjonowała Rada, żeby sprawnie funkcjonowały komisje, trzeba wcześniej przygotować materiały, mam gorącą prośbę, żeby komisje nie odbywały się dzień przed sesją, żeby na komisje merytorycznie były przygotowane osoby, które dane zagadnienie będą referowały, nie życzyłbym sobie, żeby było tak jak ostatnio, że pan skarbnik odsyła do kartki, do kartki a naczelnik oświaty był przygotowany i merytorycznie odpowiadał, jak radni materiał by przerobili solidnie na komisjach, to zasadne by było, żeby już na części sesji, krótka wzmianka wprowadzająca do zagadnienia, radni mogą wiedzieć czego dotyczy dyskusja, ale są osoby z zewnątrz, które nie wiedzą i jeśli taki tok byłby zachowany, czy podobny, to będzie dobrze i usprawni przebieg posiedzeń.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania, nie widzę, chciałbym przypomnieć o apelu w sprawie komputera, proszę aby do 15 kwietnia zgłosić swój akces do biura rady i wtedy będziemy wiedzieć co zrobić.
radny Mirosław Żłobiński to jest bardzo ogólne, pan powinien bardziej konkretnie to powiedzieć, kupujemy komputer za 1.500 zł. składamy jakieś deklaracje, albo nie, to są ogólniki.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers jak będą deklaracje to wtedy zobaczymy.
radna Mariola Szurynowska chcielibyśmy wiedzieć jakie potrzeby ma ta osoba niepełnosprawna.
radny Mirosław Żłobiński może sam komputer nie wystarczy, trzeba będzie jeszcze coś dokupić.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers myślałem, że skonsultuję to z radną Frączkiewicz, która zna tę osobę.
radna Teresa Frączkiewicz porozmawiam z panią kierownik PCPR, podam nazwisko osoby zainteresowanej i pani z pewnością wie lepiej jakie to są schorzenia i czego sprawa dotyczy, dlatego że ta osoba w piśmie, które otrzymała od pani kierownik jest informacja, że nie może otrzymać, bo taki komputer miał w roku 2006, stąd te moje pytania były, natomiast ja porozmawiam z panią kierownik PCPR i przekażemy informację do pana przewodniczącego.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers dziękuję bardzo znaleźliśmy drogę wyjścia, czy są jeszcze pytania, nie widzę, w tym miejscu chciałbym państwu złożyć życzenia świąteczne, dużo radości i spokoju.
radna Teresa Frączkiewicz bardzo dziękuję, bo w grudniu tego zabrakło, dziękuje bardzo.
radny Jan Przybylski jeśli pani wspomina o grudniu, to ja powiem coś takiego, ze spraw historycznych, 29 grudnia 2014 r. była sesja a czy państwo przypominacie sobie jaka ustawę przyjął sejm 29 grudnia 1989 r. o godle państwa i fladze a dzień flagi jest 2 maja, to jest bardzo istotne dla tożsamości narodowej.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 32
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers zamknął obrady V sesji Rady Powiatu Górowskiego.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała:
Anna Michalska
Inspektor




Plik do pobrania: projekt_protokolu_v_sesji_27.03.2015_r.pdf



MAPA STRONY NEWSLETTER NAPISZ DO STAROSTWA KANAŁ RSS LOGOWANIE
Serwis internetowy prowadzi: Starostwo Powiatowe w Górze, 56-200 Góra, ul. Mickiewicza 1, Tel. 65/544 39 00, faks 65/543 35 11, e-mail:sekretariat@powiatgora.pl Polityka prywatności. Serwis używa ciasteczek-cookies aby zapamiętać otwartą sesję i ewentualne dane o logowaniu. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Serwis nie zapisuje ciasteczek-cookies do profilowania reklam lub śledzenia użytkownika. Polityka prywatności.