![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
AKTUALNOŚCI - POWIAT | STRONA GŁÓWNA | COFNIJ | WYSZUKAJ | KONTAKT |
![]() Aktualności - powiat
![]() Aktualności - oświata
![]() Aktualności - kultura
![]() Aktualności - sport
|
To jest archiwalna strona www do 1.4.2020
|
Protokół z obrad VIII sesji Rady Powiatu Górowskiego Protokół z obrad VIII sesji Rady Powiatu Górowskiego z dnia 18 września 2015 r. od godz. 8.00–12.30
Obecni wg załączonej listy obecności. Punkt 1 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers otworzył VIII sesję Rady Powiatu Górowskiego, przywitał radnych oraz zaproszonych gości. Na podstawie listy obecności stwierdził, iż na podstawowy skład Rady 15, obecnych jest 15 radnych. Potwierdził prawomocność obrad. Punkt 2 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers otrzymaliście państwo porządek obrad, czy są propozycje zmian do porządku obrad? radny Mirosław Żłobiński czy Marek Zagrobelny jest członkiem dwóch komisji, bo na stronie internetowej go już nie ma? przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers członkiem komisji nie jest. radny Mirosław Żłobiński kiedy była podjęta uchwała w tej sprawie? radny Paweł Niedźwiedź była to uchwała w sprawie ustalenia składu osobowego poszczególnych komisji. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania? nie widzę, proponuję przegłosować porządek obrad. Głosowanie za przyjęciem porządku obrad: za - 15 głosów, przeciw - 0 głosów, wstrzymało się - 0 głosów. Porządek obrad został przyjęty. Porządek obrad: 1. Otwarcie sesji. 2. Przyjęcie porządku obrad. 3. Przyjęcie protokołu z VI sesji Rady Powiatu Górowskiego. 4. Przyjęcie protokołu z VII sesji Rady Powiatu Górowskiego. 5. Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu Górowskiego w okresie międzysesyjnym. 6. Interpelacje i zapytania. 7. Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr IV/16/2015 Rady Powiatu Górowskiego z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Górowskiego na lata 2015 – 2038. 8. Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr IV/17/2015 Rady Powiatu Górowskiego z dnia 29 stycznia 2015r. w sprawie budżetu Powiatu Górowskiego na 2015 r. 9. Przyjecie uchwały zmiany uchwały nr V/27/2015 z dnia 27.03.2015 r. w sprawie określenia zadań, na które przeznaczone zostaną środki PFRON w 2015 r. 10. Przyjecie uchwały w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych w Powiecie Górowskim. 11. Ocena zasobów pomocy społecznej za rok 2014 dla Powiatu Górowskiego. 12. Informacja w sprawie realizacji budżetu Powiatu Górowskiego za I-sze półrocze 2015. 13. Informacja o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie Powiatu Górowskiego. 14. Informacja o stanie ochrony przeciwpożarowej w Powiecie Górowskim. 15. Informacja o stanie sanitarnym w Powiecie Górowskim. 16. Sprawozdanie z działalności Rady Powiatu Górowskiego i poszczególnych komisji Rady Powiatu Górowskiego za I półrocze 2015 r. 17. Sprawozdanie z działalności komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Górowskiego za I półrocze 2015 r. 18. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania. 19. Wolne głosy i wnioski. 20. Zakończenie obrad. Punkt 3 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy do protokołu z VI sesji są uwagi? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania. Głosowanie za przyjęciem protokołu z VI sesji Rady Powiatu Górowskiego. za - 14 głosów, przeciw - 0 głosów, wstrzymało się - 1 głos. Protokół został przyjęty. Punkt 4 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy do protokołu z VII sesji są uwagi? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania. Głosowanie za przyjęciem protokołu z VII sesji Rady Powiatu Górowskiego. za - 13 głosów, przeciw - 0 głosów, wstrzymało się - 2 głosy. Protokół został przyjęty. Punkt 5 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proszę pana starostę Piotra Wołowicza o przedstawienie informacji z pracy Zarządu Powiatu Górowskiego w okresie międzysesyjnym. starosta Piotr Wołowicz proszę państwa sprawozdanie zostało załączone do materiałów na sesję (sprawozdanie w załączeniu), chciałbym jeszcze dodać, że odbyło się jeszcze jedno posiedzenie 16.09.2015 r. na tym posiedzeniu Zarząd przyjął autopoprawkę do uchwały w sprawie ustalenia sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych, oraz szkół specjalnych na terenie powiatu górowskiego i ta autopoprawka będzie dzisiaj przy projekcie tej właśnie uchwały zgłoszona, chciałbym powiedzieć o dwóch ważnych tematach, to jest temat szpitala i upadłości firmy PCZ, która od nas tę spółkę kupiła i chciałbym jeszcze powiedzieć o jednej rzeczy, która wyszła w miedzy czasie i w okresie międzysesyjnym została sfinalizowana, ona może nie bezpośrednio dotyczy tego roku i tej kadencji, tylko to jest sprawa, która miała swój początek w 2012 r. wówczas jeszcze funkcjonujący PZD w Górze przeprowadził przetarg na opracowanie dokumentacji technicznej na przebudowę drogi powiatowej nr 1068 Witoszyce -Siciny i w 2012 r. to zadanie, które zostało w części zrealizowane, w ocenie PZD i naszego wydziału budownictwa nie spełniało tych zapisów umowy, które powinny a więc powinna się ta dokumentacja zakończyć pozwoleniem na budowę i również w ocenie PZD nie do końca spełniała wszystkie kwestie związane z kwestią odwodnienia, dlatego też zadanie to zostało przełożone na 2013 r. środki na to zadanie zostały wprowadzone jako niewygasające, natomiast w 2013 r. firma mino wszystko nie poprawiła tego, mino że złożyła dokumentację w naszej ocenie nie pełną i nie poprawiła tych wszystkich rzeczy, które zostały wytknięte jako wadliwe i w związku z tym, że nie zostało to poprawione, ta kwota nie została zapłacona i od tamtego czasu firma nie ubiegała się ani o zwrot tej dokumentacji, ani o zapłacenie tej kwoty, natomiast w tym roku otrzymaliśmy właśnie z tej firmy pismo, że w momencie, kiedy ta kwota nie zostanie zapłacona, firma skieruje sprawę do Sądu i wówczas po analizie sytuacji, bo do końca nie wiadomo jaka będzie decyzja Sądu, w związku z tym powiat górowski na prośbę Sądu przystąpiliśmy do mediacji, został wyznaczony mediator w tym sporze, po to żeby zamiast kierować sprawę do postępowania sądowego, wyrok jest ciężko przewidzieć, żeby przeprowadzić te mediacje i próbować z tą firmą zawrzeć porozumienie i te mediacje trwały w okresie wakacyjnym i zakończyły się podpisaniem ugody i ta ugoda nie zmienia pierwotnego zapisu, ustaliliśmy że firma ma dokończyć wykonanie tej dokumentacji w takim zakresie w jakim przewidywała ta umowa, specyfikacja warunków zamówienia i został wyznaczony termin do końca tego roku na wykonanie tej umowy, tej dokumentacji, łącznie ze złożeniem pozwolenia na budowę, według kwoty która była określona w umowie, czyli nie zostały na to zwiększone środki, jedynie zmiana jest taka że został wyznaczony termin do końca tego roku i to podpisanie tej ugody zostało już sprecyzowane na piśmie i zostało wysłane i został zawiadomiony o tym Sąd, po to żeby umorzył rozpoczęcie postępowania w tej sprawie i ten temat, jeśli firma dotrzyma warunków umowy powinien być do końca roku zrealizowany, chciałbym jeszcze państwa poinformować, jeśli chodzi o kwestie apelacji związanej ze strażnicą, czyli roszczeniem firmy Dudkowiak o zapłatę faktury, która została wystawiona w 2010 r. Sąd Apelacyjny wyznaczył termin na 9 października 2015 r. myślę, że będzie to tylko jedno posiedzenie, więc będzie wiadomo, czy Sąd podtrzymał decyzję Sądu Okręgowego w Legnicy, czy zmienił ten wyrok, albo cofnął do ponownego rozpatrzenia, teraz chciałbym przejść do kwestii szpitala, tak jak to mówiłem na poprzedniej sesji w rozbiciu na dwie części, czyli część związaną z działalnością medyczna i tą część związaną z kwestiami upadłości, czy też realizacji naszej umowy z firmą, która tą upadłość ogłosiła, tak jak mówiłem spotkaliśmy się z panią dyrektor NFZ trzy razy, ostatnie spotkanie miało miejsce w środę, to było spotkanie na którym pani dyrektor przedstawiła analizę migracji pacjentów z powiatu górowskiego, którzy podejmują leczenie na terenie poza powiatem górowskim i z analizy tej migracji, NFZ wycenił i rozdzielił środki, które pozostały do wykonania za ostatnie trzy miesiące, czyli za ostatni kwartał, czyli ten czas kiedy już nie będą działały oddziały chirurgiczny i ginekologiczno – położniczy w szpitalu w Górze, łącznie ta kwota wynosi 1.000.000 zł. mniej więcej w równym podziale na oddział chirurgiczny i na oddział ginekologiczno – położniczy w który wchodzą trzy zakresy funkcjonowania, czyli produktów a więc leczenie ogólne, porody oraz pakiet onkologiczny te trzy produkty stanowią całość kontraktu na ginekologię i położnictwo, natomiast na chirurgię wchodzą dwa produkty, czyli hospitalizacja i pakiet onkologiczny, po przeprowadzonej analizie, która obejmowała okres od stycznia do czerwca 2015 r., czyli pierwsze półrocze tego roku a więc okres kiedy szpital jeszcze działał i nie było oficjalnej informacji co do tego, że któreś z oddziałów zostaną zamknięte, NFZ przedstawił podział, gdzie pacjenci z powiatu górowskiego migrowali i gdzie w tym czasie się leczyli, jeśli chodzi o udział procentowy to jest w podziale na oddziały wojewódzkie, najwięcej pacjentów z powiatu górowskiego migrowało i leczyło się na terenie województwa wielkopolskiego tj. 64%, następnie województwo dolnośląskie 16%, następnie województwo lubuskie 12%, oraz po 2 - 3 % województwa zachodniopomorskie, warmińsko – mazurskie, śląskie, pomorskie i mazowieckie, natomiast gro tych świadczeń było wykonywanych na terenie Leszna, Rawicza i Wschowa, i na tej analizie oparto podział środków do końca tego roku, ten okres trzymiesięczny, gdzie już nie będą funkcjonowały te odziały na terenie Góry będzie tym okresem, kiedy pokaże rzeczywistą migrację, ponieważ ci pacjenci nie będą mieli już wyboru i będą musieli wybrać któryś szpital i to pozwoli wtedy na podział środków już od 1 stycznia przyszłego roku według rzeczywistych proporcji które mają miejsce w tej części nie funkcjonowania tych oddziałów, do końca tego roku środki zostały podzielone w następujący sposób połowę tej kwoty zostało przeznaczone na zwiększenie kontraktu poprzez podpisanie aneksów ze szpitalami na terenie Dolnego Śląska, czyli zostały wytypowane dwa szpitale w których najwięcej było realizowanych produktów kontraktowych i to są szpitale w Głogowie i Lubinie na ul. Bema, pozostała kwota, czyli połowa z tej kwoty, która będzie do realizacji w tym roku została przeznaczona na tzw. rezerwę, której zadaniem jest opłacenie świadczeń realizowanych poza województwem dolnośląskim, czyli we wszystkich szpitalach poza Dolnym Śląskiem ta kwota jest przeznaczona do zapłaty dla tych świadczeniodawców, którzy będą realizowali leczenie szpitalne na oddziałach ginekologiczno – położniczych i na oddziale chirurgicznym, jeśli chodzi o produkt na oddziale ginekologiczno – położniczym, jeśli chodzi o porody jest to produkt nielimitowany, natomiast pozostałe kwestie związane z rozliczeniem poza województwem dolnośląskim, to są aneksy do umów dla dwóch szpitali na tę kwotę, natomiast pozostałych szpitali poza województwem dolnośląskim, to są rozliczenia na poziomie oddziałów wojewódzkich funduszu np. szpital w Rawiczu, Lesznie, czy we Wschowie będzie realizował świadczenia mieszkańcom powiatu górowskiego, nie będzie się rozliczał z oddziałem dolnośląskim, tylko będzie się rozliczał ze swoim oddziałem macierzystym a wiec wielkopolskim lub lubuskim a oddział dolnośląski będzie refundował te środki właśnie dla oddziału NFZ w danym województwie, fundusz dolnośląski na piśmie zobowiązał się do tych szpitali, że będzie te środki refundował, mieliśmy spotkanie szczegółowe z dyrekcją szpitala w Lesznie, jako tego szpitala, który realizuje najwięcej tych zadań, z Rawiczem jeszcze szczegółów nie omawialiśmy, ponieważ dyrekcji nie ma, będzie w przyszłym tygodniu takie spotkanie, jest umówione, natomiast jeśli chodzi o podejście tych szpitali jest takie, że dyrekcja zaleca wszystkim lekarzom, że mają obowiązek i muszą przyjmować mieszkańców powiatu górowskiego, po pierwsze, że jest obowiązek wynikający z ustawy, pacjent ma prawo sobie wybrać każdy szpital jaki chce, oczywiście zdarzają się takie przypadki, że pacjenci są odsyłani, ale tylko i włącznie dlatego, że nie kwalifikuje się do leczenia, dyrekcja szpitala w Lesznie nie tylko będzie to realizowała a chce to realizować, dlatego że ten okres trzymiesięczny pokaże rzeczywisty przepływ tych pacjentów, jeśli tych pacjentów w Lesznie, czy w Rawiczu będzie w tym czasie więcej to od 1 stycznia 2016 r. NFZ już by widział możliwość podpisania takiego kontraktu już z konkretnym szpitalem, oczywiście nie dolnośląski fundusz, tylko wielkopolski np. z Lesznem, czy lubuski ze Wschową, ustawa przewiduje, że pacjent ma prawo wyboru każdego szpitala i jak pokazuje analiza tej migracji, pacjenci leczą się na terenie całej Polski, jeśli chodzi o kwestie związane z realizacją umowy i generalnie całego procesu upadłości PCZ, 29.06.2015 r. PCZ złożyło wniosek o upadłość z mocą zawarcia ugody, przez miesiąc czasu Sąd wyznaczył komisarza do przeprowadzenia tzw. analizy sądowej możliwości zawarcia ugody, przeprowadzenia procesu likwidacji, po przeprowadzeniu tych prac został sporządzony obszerny raport na temat sytuacji w spółce PCZ, która zgłosiła wniosek o upadłość z możliwością zawarcia układu, po ocenie komisarza została podjęta decyzja, że będzie przeprowadzona upadłość likwidacyjna, dlatego że majątek spółki nie daje żadnych możliwości, żeby zawrzeć układ z wierzycielami, ponieważ na dzień przeprowadzenia tej analizy udało się ustalić, czy też udało się wskazać możliwości wprowadzenia do masy upadłościowej majątku o wartości kilka tysięcy złotych, na dzień dzisiejszy ta kwota wynosi ok. 50.000 zł., praca syndyka polega na tym, że szuka tego majątku, który PCZ mógłby posiadać i jak państwo widzicie przez okres dwóch miesięcy udało sie syndykowi zająć majątek o wartości 50.000 zł., do zabezpieczenia samych roszczeń pracowniczych, czyli tych pierwszych ze wstępnych analiz potrzeba ok. 700.000 zł. to są roszczenia wszystkich pracowników całego koncernu, czy też holdingu PCZ, nie tylko pracowników z Góry, bo kwestia pracowników w Górze to jest kwestia kilkunastu osób które, albo mają nie rozliczone kwestie finansowe co do zapłaty, albo typowo kwestie pracownicze np. związane ze świadectwami pracy, z przebywaniem na zwolnieniach lekarskich, sytuacja jest taka, że syndyk w tej kwestii jest bezradny, ponieważ jak stwierdził nie ma możliwości dostępu do żadnych dokumentów tej firmy, syndyk mówi, że jest takie ryzyko, że może tego procesu nie przeprowadzić ze względu na brak środków, nawet na koszty postępowania, dlatego że te koszty na wstępie zostały oszacowane na taką kwotę jak roszczenia pracownicze, natomiast wiadomo że w pierwszej kolejności są zaspokajane kwestie postępowania syndyka i jego kosztów, syndyk złożył zapytanie do największego wierzyciela, czyli do banku Millenium i to czy bank Millenium jest w stanie wpłacić kwotę pół miliona złotych na poczet rozpoczęcia procesu likwidacji, z tych informacji które mamy od syndyka bank odmówił, a więc nie ma środków na przeprowadzenie procesu likwidacji, z wierzycieli pozostałych najwięksi wierzyciele to są osoby prywatne, czyli te osoby które miały wykupione obligacje firmy i które nie zostały od nich wykupione i to są indywidualne osoby, do tego dochodzą jeszcze nasze zobowiązania i Środy Śląskiej w pewnej części, bo tam jest inna sytuacja, jest takie ryzyko że być może syndyk będzie musiał zwrócić się do Sądu o umorzenie postępowania likwidacyjnego ze względu na brak jakichkolwiek środków nawet na koszty jego przeprowadzenia, jeśli chodzi o kwestie naszego działania, mamy podpisaną umowę z kancelarią prawną Wiatr, który nam realizuje różnego rodzaju inne zadania o charakterze prawnym na analizę i na czuwaniem nad tym co się dzieje w procesie likwidacyjnym jest to umowa która nie określa z góry kwoty tylko jest wyznaczona umową pracy za godzinę i każda godzina pracy musi być przez nas zlecona, więc to nie jest tak, że firma coś robi i nam przesyła fakturę, jeśli mówimy o kwestii realizacji naszej umowy jak państwo wiecie umowa była podpisana w grudniu 2013 r. zawierała zobowiązania, że szpital będzie prowadził 4 oddziały przez minimum 10 lat w momencie zaprzestania realizacji któregokolwiek zapisu umowy jest przewidziana kara finansowa, ten punkt będzie mógł być zrealizowany, my tę karę będziemy naliczać i wysyłać 1 października, bo 30 września kończy się termin wypowiedzenia tych oddziałów a więc formalnie od 1 października następuje złamanie zapisów umowy i ten punkt będziemy realizować, jeśli chodzi o kwestie związane z działaniami prawnymi, nasza umowa przewidywała zabezpieczenie na udziałach spółki i to zabezpieczenie jest zrobione, z tym, że nastąpiła zmiana układu właścicielskiego w tej spółce i to był proces, który był podejmowany w okresie wiosny tego roku i on dotyczył wszystkich spółek PCZ S. A., które prowadziły sanatoria i szpitale pod osobnymi spółkami i tak jak była prowadzona nasza spółka górowska PCZ Góra Śląska Sp. z o. o. a więc była to spółka z ograniczona odpowiedzialnością, w momencie początkowej działalności w 100% właścicielem tej spółki był PCZ S. A., czyli ta spółka, która ogłosiła upadłość, natomiast w okresie wiosennym nastąpiła zmiana w układzie właścicielskim i zmiana w majątku spółki a mianowicie została podwyższona wartość majątku przez objęcie nowych udziałów i w związku z objęciem tych nowych udziałów przez inne spółki, spoza holdingu PCZ S. A. spółki te objęły 45% udziałów w tej spółce, która funkcjonuje w Górze, natomiast 55% udziałów nadal pozostało własnością spółki PCZ S. A. z tym, że w momencie obejmowania tych udziałów, udziały te zostały uprzywilejowane w stosunku 1/3 i mimo tego że te nowe spółki mają 45% udziałów w kapitale spółki to w prawie głosu maja ponad 70% i już są spółkami dominującymi w rozumieniu kodeksu spółek handlowych i został również wprowadzony zapis w całej spółce, która funkcjonuje w Górze taki, że w memencie kiedy któryś z właścicieli udziałów ogłosi upadłość, albo likwidację udziały tej spółki mogą być przymusowo umorzone, dlatego też po analizie możliwości w miarę szybkiej reakcji i podjęcia naszego zawiadomienia zdecydowaliśmy, że takie zawiadomienie zostało złożone do Prokuratury Apelacyjnej we Wrocławiu, Prokuratury Apelacyjnej ze względu na kwotę, czy sumę szkody jaką powiat górowski poniósł w związku z upadłością PCZ S. A. i dlatego złożyliśmy w tamtym tygodniu zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, wraz z wnioskiem o wszczęcie postępowania przygotowawczego, podstawa tego zawiadomienia jest art. 300, art. 301, art. 302 kodeksu karnego, które mówią o tym, że jeżeli dłużnik, albo któryś z wierzycieli w sposób świadomy pozbywa się majątku i ucieka z tym majątkiem, podlega karze i mając świadomość tego, że w tych spółkach występują ciągle jakieś zmiany a dzisiaj spółka PCZ S. A. ze względu na upadłość nie dysponuje żadnym majtkiem i formalnie ciężko z tą spółką toczyć postępowanie, zawiadomienie zostało złożone personalnie na dwóch prezesów, czyli na prezesa Ścimborskiego i prezesa Pachołka, który obecnie figuruje jako prezes tej spółki i jest to zawiadomienie dotyczące personalnie tych dwóch osób a nie przeciwko spółce, ponieważ to oni osobiście realizowali te wszystkie działania, które były działaniami zmierzającymi na szkodę powiatu górowskiego, bo tego typu zawiadomień od osób prywatnych, które były właścicielami obligacji jest już kilkanaście w Prokuraturach w różnej części kraju, również sam syndyk zawiadomił Prokuraturę, ponieważ on nie jest w stanie realizować swojego zadania np. poprzez brak jakichkolwiek dokumentów i dostęp do informacji, które znajdują się w zasobach tej spółki, którą likwiduje, jak państwo wiecie te dwie raty, które zostały wpłacone to one wpłynęły na konto powiatu, natomiast są jeszcze pozostałe raty, które miały być realizowane w okresie rocznym, czyli do końca października każdego roku i w sposób formalny ten termin 31 października to będzie to termin, kiedy rata nie wpłynie, mimo tego, że spółka jest w procesie likwidacji za tamten rok wykazała zysk rzędu 10.000.000 zł. i w tamtym tygodniu nadzwyczajne zgromadzenie wspólników przekazało ten zysk na wypłatę dywidendy dla właścicieli tej spółki, chociaż komornik twierdzi, że nie ma takich środków w tej spółce, nie mniej jednak taka decyzja formalnie jest podjęta, natomiast jeśli chodzi o naszą sytuację finansową, bo brak wpłynięcia raty tej, jak i każdej kolejnej w sposób oczywisty komplikuje możliwość zapłaty raty dla banku, który wykupił w ramach subrogacji naszą wierzytelność od firmy Magellan, która dotyczyła realizacji wyroku odszkodowania dla firmy Chemeko, w związku z tym brak tej kwoty powoduje, że w sposób oczywisty zabraknie tych środków, dlatego podjęliśmy już rozmowy z bankiem DnB, który tę subrogacje nam zrealizował o wydłużeniu terminu spłaty tego zobowiązania o 5 lat, tym samym o zmniejszenie tych rat w tym roku do takiej kwoty, którą będziemy w stanie zrealizować, natomiast jeśli chodzi o zgłaszanie swoich wierzytelności do postępowania likwidacyjnego do masy upadłości do syndyka, syndyk wyznaczył termin trzymiesięczny na zgłaszanie swoich roszczeń, czy wierzytelności, w momencie kiedy my zaciągaliśmy swoją subrogację, czy też bank wykupywał nasze zadłużenie jednym z zabezpieczeń tej subrogacji była cesja na tych płatnościach PCZ i w związku z tą cesją w świetle prawa, to dzisiaj nie my jesteśmy wierzycielem wobec PCZ, tylko wierzycielem jest bank DnB i to bank DnB będzie składał do masy upadłościowej ta wierzytelność, jeśli są pytania to bardzo proszę? przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania do sprawozdania? radny Jan Przybylski to są grzechy waszego postępowania, nie zarządzacie, nie administrujecie, staracie się utrzymać stanowiska pracy dla siebie, to że tak będzie to było wiadomo po zachowaniu tej spółki, państwa winą jest, że nie sprawdziliście na etapie wstępnym poprzez wywiadownię gospodarczą z kim się zadajecie, takie wywiadownie gospodarcze są, w tym wszystkim jest nierzetelność i brak informacji ze strony Zarządu i pana starosty, pan powiedział, że wpłynęły dwie raty należności z tytułu wykupu, na sesji 23 czerwca 2015 r. jak również na sesji nadzwyczajnej, która się odbyła 10 lipca 2015 r. utwierdzaliście państwo Radę, że wpłynęła kwota dwóch rat z tytułu wykupu szpitala przez PCZ, w sprawozdaniu za I półrocze 2015 r. sami państwo piszecie, że wpłynęła jedna rata, mam wiele wątpliwości w którym miejscu piszecie prawdę, w tym wszystkim najbardziej poszkodowany jest obywatel i tego długu nigdy państwo nie wyegzekwujecie, myślę że taką świadomość posiadacie, bo jak syndyk nie ma na postępowanie upadłościowego, to nie ma mowy. starosta Piotr Wołowicz jeśli pierwsza rata wpłynęła w momencie podpisania mowy, druga w tamtym roku, to nie będę tłumaczył ile to jest rat, jeśli chodzi o kwestię informowania pacjentów o tym jak będą realizowane świadczenia, po porozumieniu się z NFZ, po spotkaniu taka informacja została już przygotowana, pojawiła się już w mediach, pojawi się na stronach internetowych powiatu i gmin, mamy już uzgodnione z poradniami lekarzy rodzinnych, bo to jest podstawa informacji, ponieważ te oddziały chirurgiczny i ginekologiczny wymagają skierowań, bo to lekarze rodzinni tam kierują, więc informacje pojawią się w przychodniach. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania? radny Mirosław Żłobiński mówił pan o firmie drogowej która nie do końca wywiązała się z umowy, czy można się dowiedzieć jaka to firma? starosta Piotr Wołowicz to jest firma projektowa konsorcjum, które złożyło ofertę, Euro projekt z Wrocławia, natomiast partnerem była spółka inżynierska Kępa z Wrocławia. radny Mirosław Żłobiński jeśli nie otrzymamy 625.000 zł to my się o to nie będziemy ubiegać, że jesteśmy wierzycielem, tylko bank DnB? starosta Piotr Wołowicz bank DnB, czy dostaniemy, czy nie dostaniemy już jako wierzyciel do masy spadkowej musi złożyć wniosek o całą kwotę. radny Mirosław Żłobiński my jako powiat nie? starosta Piotr Wołowicz nie, bo my nie jesteśmy już wierzycielem. radny Mirosław Żłobiński mówił pan o kancelarii, która jest upoważniona do bieżącego sprawdzania postępowania upadłościowego, co oni zrobili do tej pory? starosta Piotr Wołowicz jest to kancelaria radców prawnych Wiatr i partnerzy, to jest kancelaria, która prowadzi nam kilka rzeczy np. sprawy tzw. po szpitalne związane z błędami lekarskimi, które pacjenci zgłosili do Sądu, apelacja w sprawie strażnicy, teraz kancelaria została upoważniona do prowadzenia w imieniu powiatu górowskiego udziału w postępowaniu upadłościowym i w związku z tym ta kancelaria będąc na miejscu ma wgląd do całego procesu postępowania upadłościowego, do wszystkich materiałów zgromadzonych przez Sąd, do wszystkich dokumentów może w każdej chwili zażądać i sprawdzić i na bieżąca mam takie informacje przekazuje. radny Mirosław Żłobiński i już jakieś informacje przekazała? starosta Piotr Wołowicz oczywiście. radny Mirosław Żłobiński ja mam wątpliwości, pan mówił kto jest właścicielem szpitala o tych różnych przekształceniach własnościowych, pozwoliłem sobie z KW i tam są zupełne inne informacje że np. że najpierw był PCZ, CeFarMed a obecnie jest spółka „RASS” ostatnie przekształcenia własnościowe nastąpiły na początku sierpnia, spółka „RASS” nie ma nic wspólnego ze szpitalnictwem, czy służbą zdrowia. starosta Piotr Wołowicz to wszystko wiemy, pan tutaj myli dwie rzeczy, kwestie własnościowe związane z kapitałem spółki i wyrażona procentowo udziałami a kwestie nieruchomości, które są zupełnie innymi kwestiami i te informacje, które radny przekazuje związane z KW dotyczą nieruchomości, budynków i gruntów, nie można łączyć spółki, która prowadzi działalność medyczną z nieruchomością, bo może być tak że spółka funkcjonuje, prowadzi działalność na nie swoim budynku i akurat w tym przypadku o którym pan mówi tak jest, czyli w międzyczasie te budynki zostały sprzedane innym spółkom i dzisiaj właścicielem budynku i gruntu w którym spółka PCZ prowadzi działalność medyczną jest inna firma spoza holdingu, ale tego samego właściciela i teraz postępowanie dotyczące nieruchomości idzie obok tego co się dzieje z właścicielami, z kapitałem, ze zmianami udziałów itd. i w momencie kiedy nieruchomości są wyprowadzone do innych spółek one obniżają kapitał spółki, która prowadzi działalność, ale w inny sposób jest on podwyższany, tak jak w tym przypadku miało miejsce poprzez np. akcje spółki PCZ S. A. i te wszystkie informacje my mamy, bo to jest w postępowaniu upadłościowym sędzia komisarz i syndyk cały czas to analizują i te wszystkie zmiany w spółkach, w których część udziałów jeszcze PCZ S. A. ma, również mają do wglądu dlatego, że w Sądzie Gospodarczym są nie tylko dokumenty związane ze spółką, która ogłosiła upadłość PCZ S.A., ale ze wszystkimi spółkami w tym spółkami z o. o. które prowadzą działalność szpitalną. radny Mirosław Żłobiński myślałem, że starosta przedstawi mam całościowy obraz a tu był tylko wycinek, bo ja rozumiem szpital jako całość a tu jest osobno usługi medyczne i osobno sprawy własnościowe gruntów czy budynków. starosta Piotr Wołowicz tak. radna Teresa Frączkiewicz czyje są grunty a czyje budynki? starosta Piotr Wołowicz grunty i budynki są spółki „RASS”. radna Teresa Frączkiewicz otrzymaliśmy odpowiedź na interpelację dotyczącą PCZ Góra Śląska, chciałabym państwu zacytować odpowiedź: „PCZ Góra Śląska w odpowiedzi na pismo z dnia 8.07.2015 r. dotyczące udzielenia odpowiedzi na interpelację radnego G.A. Trojanka informujemy, że szpital funkcjonuje w niezmienionym zakresie, w odpowiedzi na interpelację radnej T. Frączkiewicz niniejszym informujemy, że nie jest to prawdą”, nie będę cytować pytań, które tam zadawałam, stąd moje pytanie dotyczące gruntów, dotyczące budynków, dlatego że to jest tak pięknie schowane, że ciągle jest to niejasne dla nas wszystkich, 30 lipca odpowiadają, że to co my pytamy jest nieprawdą. radny Grzegorz Aleksander Trojanek proszę mi wyjaśnić, czy można sprzedawać, czy przekazywać komuś innemu majątek ruchomy i nieruchomy, tak jak zrobiła to spółka PCZ Góra Śląska w momencie kiedy zgodnie z umową ta spółka nie zapłaciła jeszcze za to co miała zamiar kupić, umowa wyraźnie mówiła ze jest tam 10 lat itd. chciałbym wiedzieć, czy można prawnie w ten sposób zrobić, że ktoś sprzedaje coś za co sam jeszcze nie zapłacił i druga rzecz chciałbym się dowiedzieć, co to znaczy, że po 30 września będzie szpital działał jak dotychczas, co to znaczy, jak dwa oddziały już nie będą działać, dziwne jest, że NFZ pisze że 64% leczy się w Lesznie, a pieniądze dostanie Głogów i Lubin, jeszcze jedno, otrzymałem informację od starosty, że PCZ od chwili zawarcia umowy wpłacił 1.335.523 zł. jeśli ta rata nie wpłynie rozumiem, że inny bank będzie ponosił konsekwencje finansowe, ale co dalej z działalnością powiatu, bo mino wszystko te pieniądze nie wpłyną i trzeba będzie znaleźć środki na spłatę kolejnej raty kredytu bankowego, interesuje mnie również w jaki sposób ludzie mają dotrzeć do tych szpitali w Głogowie, Lubinie, czy Lesznie, proszę mi to wyjaśnić. starosta Piotr Wołowicz trudno mi się odnieść do tego, co pisze spółka o stanie faktycznym, który nie ma nic wspólnego ze stanem faktycznym, bo jaki jest to wszyscy wiemy, natomiast jeśli chodzi o informacje związane z dojazdem pacjentów, nie chciałbym dzisiaj mówić o szczegółach, bo one nie są w żaden sposób ustalone w tym sensie, że one wymagają jeszcze trochę czasu przynajmniej do końca roku, jak będzie wyglądał podział tych środków już po nowym roku, czyli na podstawie tej analizy z ostatniego kwartału i czy te szpitale w Rawiczu i Lesznie dostaną te kwoty pieniędzy w ramach kontraktu a nie tylko zapewnienia że te świadczenia zostaną pokryte, kwestie dojazdu będą mogły być rozwiązane, jeśli chodzi o pierwsze pytanie dotyczące możliwości prawnych zbywania części majątku, który został sprzedany a tak naprawdę nie został jeszcze zapłacony, czy też pokryty, nasze zabezpieczenie polegało na tym, że myśmy zabezpieczyli zastawy na udziałach i ten zastaw na udziałach miał być zwalniany procentowo do kwoty wpłaconych środków, spółka może sprzedawać majątek w każdej chwili, jaki chce i komu chce w momencie gdy nie ma żadnych zabezpieczeń na tym majątku w momencie kiedy spółka jeszcze nie zapłaciła i w świetle prawa, jeśli zbywa majątek, to nawet nie jest zbycie majątku, tylko jest kwestia świadomego wyprowadzania majątku z tej spółki, oczywiście prawo polskie przewiduje, że jeśli w ciągu roku przed ogłoszeniem upadłości w sposób świadomy wyprowadza się majątek, albo umniejsza się kapitał spółki, której mogą potem wierzyciele się domagać, to jest to działanie nie zgodne z prawem w związku z tym to nasze zawiadomienie, które złożyliśmy do Prokuratury Apelacyjnej liczy ono kilkanaście stron i tam te elementy związane z świadomym wyprowadzaniem majątku, uszczuplaniem masy kapitału do ewentualnego zaspokojenia roszczeń, było robione w sposób perfidny i świadomy i to podlega karze, jakie będzie odejście Prokuratury, jak to będzie realizowane, jak to się zakończy, to na dzień dzisiejszy nikt nie jest w stanie odpowiedzieć. radny Grzegorz Aleksander Trojanek co będzie po 1 października, mówi się, że szpital będzie funkcjonował normalnie i co to znaczy, że nie ma dokumentów pracowniczych? starosta Piotr Wołowicz syndyk jako przejmujący wszystkie zadania pracodawcy, przejął też kwestie związane ze sprawami pracowniczymi i do uregulowania tych spraw pracowniczych, które mają różne zawiłości, niektóre dotyczącą braku wystawienia świadectwa pracy, inne dotyczą braku dokumentów, które były podstawą do wystawienia świadectwa pracy, inne dotyczą nie zgłaszania przez pracodawcę zwolnień lekarskich do ZUS w związku z tym nie naliczania należnych składek, syndyk część tych rzeczy rozwiązał, które mógł rozwiązać, natomiast problemem jest to że on nie ma dostępu do żadnych dokumentów pracowniczych, spółka takich dokumentów nie przekazała, jeśli minie trzy miesiące syndyk może wystąpić do Sądu i wtedy Sąd daje możliwości do regulowania tych wszystkich spraw. radny Kazimierz Bogucki mówicie państwo o tych wszystkich nieprawidłowościach o funkcjonowaniu służby zdrowia, martwi mnie, że dopiero teraz wychodzi sprawa pracowników tej jednostki, nie rozumiem jak można nie mieć dostępu do dokumentów, syndyk ma możliwości prawne a sędzia komisarz ma jeszcze większe, aby do tych dokumentów dotrzeć, proszę się tym zająć i druga rzecz prosiłem o to, aby mi udostępniono umowę kupna sprzedaży szpitala, dostałem taka umowę i chodziło mi o to czy jest tam uwarunkowanie, zabezpieczenie hipoteczne w tej umowie tych udziałów, które państwo sprzedaliście, nie ma nic, a może jest, bo ja nie mam strony 4, nie wiem czy to jest pomyłka, czy to jest celowe działanie, to jest straszne co pan dzisiaj mówi, że syndyk nie ma na rozpoczęcie procesu likwidacyjnego, jak my będziemy funkcjonować, dlaczego nie ma zabezpieczenia hipotecznego, przecież tak się robi, jak mi pan to powie, to powiem o moich dalszych działaniach. starosta Piotr Wołowicz o tych wszystkich rzeczach mówiłem, kwestie związane z pracownikami, rozmawiamy o tym z syndykiem od samego początku i z pracownikami również rozmawiałem i wiem jaka jest sytuacja tych osób, jeśli chodzi o kwestie hipoteki, to pan nie był w tamtej Radzie, więc pan nie wie jakie były dyskusje wtedy na ten temat i teraz nagle pan mówi, że nie ma hipoteki i wszyscy są tym zaskoczeni, szczegóły umowy były przedstawiane Radzie tamtej kadencji i Rada bardzo dobrze wiedziała jakie jest zabezpieczenie, kwestia podpisania umowy to jest kwestia zgody obu stron, jeśli jedna ze stron nie zgadza się z zapisami umowy, to tej umowy się nie podpisze i w momencie sprzedaży zostało to uznane zabezpieczenie na udziałach, jest również zabezpieczeniem bardzo mocnym tak samo jak na hipotece, zabezpieczenia na hipotece są w Środzie Śląskiej i dzisiaj te hipoteki są tak samo sprzedawane jak by tych zabezpieczeń nie było, warunki dzierżaw tych budynków w hipotekach są tak zapisane, że jakiekolwiek zmiany umów tych dzierżaw są obwarowane 15.000.000 zł. kary i to jest to zabezpieczenie na tych hipotekach, natomiast, jeśli jest pan tajemniczy, że pana działania są związane z tym co się pan tutaj dowie to też chciałbym pana poinformować, że pana kolega Marek Zagrobelny zawiadamiał już Prokuraturę w tej sprawie, jak my nie dopełniliśmy obowiązków przy sprzedaży tego i Prokuratura umorzyła postępowanie. radny Kazimierz Bogucki zabezpieczenie hipoteczne tyle daje, że kolejność spłat wierzytelności jest w zupełnie innej kolejności jak w tej chwili państwo jesteście. starosta Piotr Wołowicz jeśli chodzi o moc zabezpieczenia, nasze zabezpieczenie na udziałach, nie wchodzi w ogóle do tego, czyli jest poza procesem kolejności. radny Jan Przybylski państwo jako Zarząd funkcjonujecie teoretycznie ze szkodą publiczna dla obywateli ziemi górowskiej, nie informujecie Rady o pracy Zarządu w okresie międzysesyjnym, na ostatniej komisji budżetowej zwróciłem państwu uwagę, mieliście państwo prawo zaciągnąć krótkoterminowy kredyt, tylko że od kwietnia do dzisiaj było kilka posiedzeń Rady nie było żadnej informacji o zaciągnięciu kredytu w wysokości 1.500.000 zł. na konsumpcję, kredyt powinien być na inwestycje a nie na konsumpcję, 1.500.000 zł. przy takich problemach finansowych, to jest bardzo dużo, teraz wynik jest katastrofalny, co sesję dopominam się o szczegółowe informacje dotyczące finansów, dlatego proszę o informacje czego dotyczyły zmiany w budżecie i jaki ma to skutek dla jednostek i budżetu, proszę o informację teraz. starosta Piotr Wołowicz to jest w tej chwili nie możliwe, bo musielibyśmy zrobić przerwę, aby te informacje panu przedstawić, zobowiążę dyrektorów jednostek, aby jak będą przesyłali do nas wnioski, żeby przesyłali je w dwóch egzemplarzach i jeden egzemplarz będziemy panu przesyłać, chciałbym jeszcze uzupełnić jedna informację, NFZ we Wrocławiu poinformował, że wielkopolski NFZ już nie na zasadzie refundacji tylko podpisał umowę dla szpitali w Lesznie i Rawiczu na realizację świadczeń dla mieszkańców powiatu górowskiego. radny Jan Przybylski nie jest to odpowiedź, że jest to nie możliwe, § 20 statutu pkt 6 ust. b „sprawozdanie starosty z wykonania uchwał rady powiatu i posiedzeń zarządu” oczekuję szczegółowej informacji w tym zakresie. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers pan starosta zaproponował formę. radny Jan Przybylski nie wyrażam zgody. radny Ryszard Wawer po co nam dyrektorzy jednostek, po co na naczelnicy wydziałów, jeśli przesunięcia wszystkie w tych jednostkach ma nadzorować starosta, chyba zdaje sobie pan sprawę, że po to jednostka ma dyrektora, żeby zarządzał bieżącymi sprawami, to jest sprawa prosta a jeśli panu tak zależy to trzeba złożyć wniosek o to, żeby dla pana przesyłać dodatkowe informacje od kierowników jednostek, przegłosujemy i nie będzie żadnego problemu. radny Jan Przybylski starosta odpowiada za cały budżet, nie kierownicy jednostek, proszę i informację. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania? starosta Piotr Wołowicz o kredycie 1.500.000 zł. powiem przy omawianiu informacji z wykonania budżetu. radny Jan Przybylski nie wyrażam na to zgody. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers ogłaszam 10 min. przerwy. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers po przerwie wznowił obrady. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers przechodzimy do kolejnego punktu. radny Jan Przybylski jeszcze tego punktu nie skończyliśmy, ja cały czas oczekuję na odpowiedź. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers nie jesteśmy w stanie teraz odpowiedzieć na to pytanie które pan zadał, zamykam dyskusję. radny Jan Przybylski ja korzystam z prawa, które daje mi statut, jeszcze raz zacytuję: „sprawozdanie starosty z wykonania uchwał rady powiatu i posiedzeń zarządu” i oczekuję szczegółowej informacji. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers informacje pan otrzymał. radny Jan Przybylski proszę mi powiedzieć z jakiego paragrafu do jakiego paragrafu zostały przesunięte środki na posiedzeniu w dniu 21 lipca 2015 r. w DPS we Wronińcu rozdział 85202 z jakiego do jakiego, następnie proszę o informację z PCPR rozdział 85204 i przesunięcia do paragrafu 85218, 85295, 85321 czego dotyczył i jakie skutki, proszę o informację. radny Mirosław Żłobiński mówił pan starosta o różnych usługach medycznych, że będą lekarze rodzinni poinformowani, radni również chcieliby to otrzymać. starosta Piotr Wołowicz oczywiście, jeśli chodzi o informacje o które prosi radny Przybylski, zapis o sprawozdaniu pracy Zarządu w żaden sposób nie uszczegółowia co tam ma być zapisane, na jednej z ostatnich sesji radny Przybylski mówił o tym, że byłoby to właściwe, czy chciałby żeby tak było, żeby w tych sprawozdaniach takie rzeczy były przekazywane, więc tak jak pan zauważył w tym sprawozdaniu te rzeczy dotyczące kwot i sum są przekazywane, jeśli pan radny teraz uważa, że to jest zbyt mało szczegółowe i że dla pana działalności, wiedzy i właściwego wykonywania mandatu, również będzie bardziej właściwe informowanie radnych o tym, że z zadań dotyczących np. zakupu papieru do kserokopiarki, dyrektorzy będą przesuwali te pieniądze np. na delegacje, to oczywiście nie ma problemu od następnej sesji takie informacje w sprawozdaniu z pracy Zarządu pisemnym, taką informację będzie dostawał i będą dołączone wnioski dyrektorów i kierowników jednostek o to w jaki sposób na bieżąco kierują swoimi instytucjami i skąd i po co te środki przesuwają, natomiast to będą informacje dotyczące przesunięcia a nie o skutkach, bo nie wiem jaki radny chciałby mieć skutek z tego, że ktoś przesunie z delegacji na energię, to skutek będzie taki, że będzie światło. radny Jan Przybylski proszę o informacje o kwoty i skutki. skarbnik powiatu Wiesław Pospiech można załączyć do sprawozdania ten segregator jak państwo chcecie, bo nie ma z tym problemu, to są uchwały Zarządu, gdzie szczegółowo w każdej uchwale, podobnie jak uchwałach Rady, gdzie są opisane kwoty łączne zmian oraz szczegółowo z załączniku nr 1 i 2 są podawane kwoty zmian w dochodach w zał. 1 między paragrafami a w załączniku nr 2 po stronie wydatków między paragrafami, te informacje są dostępne i jawne, uchwały Zarządu i Rady są na stronie internetowej powiatu, każdy ma do tego wgląd i można sobie szczegółowo zobaczyć, w uchwale nr 46 z 21 lipca następowały zmiany po stronie dochodów zwiększyły się dochody o 35.470 zł. o tę samą kwotę zwiększyły się wydatki, gdyż dostaliśmy 43.750 zł. dotacji dla PCPR, oraz została zmniejszona dotacja dla DPS 8.280 zł. te kwoty wprowadzaliśmy do budżetu, w załączniku nr 1 w uchwale 46 z 21 lipca 2015 r. rozdział 71012 § 2110 kwota zwiększenia 84.694 zł. w rozdziale 71013 § 2110 zmniejszenie 80.000 zł. w rozdział 71014 § 2110 zmniejszenie 4.694 zł. w rozdział 85202 § 2130 zmniejszenie 8.280 zł. rozdział 85204 § 2110 zwiększenie 43.750 zł. ogólna zmiana była na kwotę 35.470 zł. po stronie wydatków zał. 2. radny Ryszard Wawer pan skarbnik będzie mam tu czytał przez trzy godziny informacje, które do niczego nie prowadzą, chciałem złożyć wniosek formalny o zamknięcie dyskusji w tym punkcie. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proponuję przegłosować wniosek. radny Jan Przybylski Zarząd ma obowiązek przedstawić te informacje i żądam, proszę podać podstawę prawną. radca prawny Renata Torz statut nie precyzuje szczegółowości sprawozdania, padł wniosek i trzeba go przegłosować. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proszę o przegłosowanie wniosku radnego Wawra. Głosowanie za przyjęciem wniosku radnego Ryszarda Wawer: za – 9 głosów, przeciw – 2 głosy, wstrzymało się – 1 głos. Wniosek został przyjęty. Trzech radnych nie brało udziału w głosowaniu. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad. Punkt 6 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers interpelacje i zapytania proszę bardzo. radny Mirosław Żłobiński została powołana komisja statutowa, czy coś wiadomo o jej działalności? przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proszę o zabranie głosu przewodniczącego tej komisji. radny Ryszard Wawer odbyło się jedno posiedzenie przed wakacjami, na którym przeanalizowaliśmy statut i regulamin w połowie, propozycje zmian zostały przedstawione do pani radcy do zaopiniowania, wnioski zostały zaopiniowane i końcem września lub początkiem października zostanie zwołane drugie posiedzenie komisji na której omówimy opinię radcy i dokończymy prace. radny Kazimierz Bogucki oprócz tego, że sprzedaliście szpital wraz z działką, to jeszcze zostaje dzierżawiona działka w rejonie garaży, chciałbym się dowiedzieć, czy są wnoszone opłaty przez PCZ, czy może ktoś inny jest właścicielem, proszę o ksero wpłat za dzierżawę tych działek. radna Teresa Frączkiewicz 1. proszę o informację jakie będą podjęte kroki w celu uzgodnień z firmami, które przewożą mieszkańców w kwestii dojazdu uczniów do szkół, teraz dochodzi jeszcze dojazd do szpitali, inne powiaty mocno zbiegają o to, aby młodzież miała zapewnione dojazdy, chciałabym zapytać, czy wydział oświaty zajmuje się problemem, problem zna od lat 5, chciałabym abyśmy szczegółową informację uzyskali, tym bardziej że wiosną szkoły zajmą się rekrutacją uczniów i wtedy jest to bardzo istotne, z gminy Jemielno naszą młodzież przejmuje Lubin, gdzie są zorganizowane dojazdy, młodzież oczywiście za to płaci, tu jest kwestia porozumień, żeby te autobusy mogły przejeżdżać przez nasz teren, tym bardziej że jest to dojazd do szkół i teraz szpitali, 2. proszę o informację, ilu doradców zawodowych i na jakich etatach zatrudnionych jest aktualnie, interesuje mnie rok 2013/2014 i 2014/2015 ile osób i ile etatów, 3. prosiłam o informację wcześniej o stan zatrudnienia, z niektórych placówek bardzo szczegółowa informacja była, proszę o uszczegółowienie informacji dotyczącej ZS i CKP i U, chodzi mi o to, ile osób, ile etatów, 4. ile osób, pracowników w CKP i U jest zatrudnionych na stanowiskach administracyjnych a jednocześnie pracuje na etatach nauczycielskich, ile osób ma przydzielone wychowawstwa, opiekę nad słuchaczami, 5. również o taką informację proszę jeśli chodzi o DPS, 6. w Starostwie podano informację ile jest etatów, proszę o taką informację ilość osób, ilość etatów, 7. przy aneksach w szkołach prosiłam o skutki finansowe, niektóre jednostki przedstawiły, proszę o skutki finansowe jakie były w poszczególnych jednostkach w szczególności w ZS i przy okazji chciałaby zapytać, co się stało z muzeum, kiedy została podjęta decyzja i co się stało z eksponatami, które były przez lata gromadzone, 8. jakie planujecie państwo kierunki kształcenia, w programie naprawczym pisze się, że będziemy bardzo dbać o rozwój, jakie kierunki kształcenia z ZS i CKP i U są planowane na uruchomienie w kolejnym roku, 9. jakie były podjęte działania, chodzi mi o etapy przy uruchomianiu kierunku technik teleenergetyk transportu szynowego, chodzi mi o dokumentację, 10. tytułem wyjaśnienia, radny Trojanek zwracał się z prośbą o informację dotyczącą udziału emerytów w komisji socjalnej, w ZS była pani emeryt, która była zaproponowana przez państwa emerytów i nigdy nie była zapraszana od września 2012 r. więc nie jest tak, że emeryt nie był wyznaczony. radny Andrzej Wałęga w związku z ilością dokumentów, które mamy przed sobą, proponuję jeśli jest taka możliwość, aby te dokumenty papierowe zamienić na elektroniczne, aby nas zaopatrzyć w tablety, bo za chwilę wyjdziemy z księgozbiorem na koniec roku co najmniej a wersję elektroniczną szybciej można by poprawić i przepływ informacji byłyby o wiele szybszy. radny Jan Przybylski 1. proszę o informację ile osób w poszczególnych jednostkach organizacyjnych Starostwa jak również w jednostkach organizacyjnych jest zatrudnionych na etatach administracyjno – gospodarczych, 2. proszę o interpretację prawną na jakiej podstawie starosta zarządzeniem zmienia regulamin organizacyjny Starostwa, 3. na poprzedniej sesji zadałem pytanie o utworzeniu stanowiska punkt informacyjny, moje pytanie brzmiało: na jakiej podstawie prawnej ten punkt informacyjny został utworzony i jak to się ma do programu naprawczego, radnemu Trojankowi daliście odpowiedź w sprawie internatu, że nie ma żadnego ruchu, bo jest to ujęte w programie naprawczym w programie naprawczym piszecie państwo o ograniczeniu etatów a tutaj nie ma ograniczeń, według mojej wiedzy art. 35 ustawy o samorządzie powiatowym mówi jasno i wyraźnie, że uchwalenie regulaminu organizacyjnego jest tylko i wyłącznie w kompetencji Rady: „organizacja i zasady funkcjonowania starostwa powiatowego określa regulamin organizacyjny uchwalony przez radę powiatu na wniosek zarządu” nie ma żadnego odnośnika że ustawodawca ten zakres ceduje na inny podmiot w zarządzeniu które ma przed sobą powołujecie się państwo na art. 35 ust 2 który brzmi: „starosta jest kierownikiem starostwa powiatowego oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników starostwa powiatowego i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, oraz zwierzchnikiem powiatowych służb inspekcji i straży”, to nie ma nic wspólnego do zmiany regulaminu organizacyjnego według mojej wiedzy jest to wchodzenie w nie swoje kompetencje jest to tylko i wyłącznie kompetencja Rady na wniosek Zarządu to zarządzenie przygotowaliście pod ten etat w kwietniu, proszę o interpretację tego zagadnienia, 4. proszę o przedstawienie programów oszczędnościowych wszystkich jednostek organizacyjnych powiatu, 5. proszę o wykaz osób które nabyły uprawnienia emerytalne, być może osiągnęły wiek emerytalny wszystkich pracowników Starostwa jak jednostek organizacyjnych powiatu wraz z uzasadnieniem pozostawienia ich przy zatrudnieniu, 6. czy pracownicy Starostwa Powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu górowskiego prowadzą działalność gospodarczą czy maja zgodę przełożonego czy w sytuacji opracowania dokumentacji uczestniczą w przygotowaniu decyzji, następnie nadzorują takie przedsięwzięcia, proszę o wykaz pracowników z imienia i nazwiska, oraz zajmowanych stanowiskach, oraz wykaz opracowanych dokumentacji opracowanych przez poszczególnych pracowników w okresie od 2011 r. do 2015 r., 7. proszę o informacje w jaki sposób Zarząd wyegzekwuje środki finansowe w ramach sprzedaży szpitala, oczekuję odpowiedzi o wskazanie drogi jakie kierunki, 8. proszę o udostępnienie arkuszy organizacyjnych wszystkich szkół wraz z aneksami których organem prowadzącym jest Starostwo Powiatowe w Górze na rok szkolny 2015/2016, 9. proszę o przedstawienie informacji realizacji programu naprawczego uchwalonego 29 stycznia 2015 r. w rozbiciu na poszczególne działy i wykazanie efektów ekonomicznych podjętych działań, 10. proszę o informację na jakim etapie znajduje się restrukturyzacja długu przejętego po zlikwidowanym szpitalu wykazać efekt w stosunku do ZUS w Legnicy, otrzymałem odpowiedź, że nie podjęto żadnych działań, że jesteśmy na etapie jakiś uzgodnień, 11. proszę o wskazanie na jakich zasadach zostało utworzone stanowisko punkt obsługi obywatela w kontekście programu naprawczego? radny Mirosław Żłobiński na posiedzeniu komisji budżetu była mowa o losach budynku po byłym internacie, ta sprawa nie była omówiona w punkcie sprawozdanie z pracy Zarządu, chciałbym się dowiedzieć, poznać odpowiedź na prośbę gminy o przekazanie tego budynku. radny Grzegorz Aleksandr Trojanek 1. wystąpiłem z wnioskami dotyczącymi internatu z prośbą, aby zainteresować komisję budżetu i podjąć jakieś działania, które zmierzałyby do zagospodarowania tego obiektu, dzisiaj otrzymałem odpowiedź pani burmistrz Ireny Krzyszkiewicz i pani burmistrz informuje, że jest zainteresowana nieodpłatnym przejęciem nieruchomości z przeznaczeniem na utworzenie lokali socjalnych, ewentualnie funkcje opieki nad dziećmi, wnioskowałem o utworzenie tam żłobka, to jest priorytet rządu, który mówi, że jest mnóstwo pieniędzy przeznaczonych w związku z tym mam pytanie, czy ewentualnie wystąpiono w tej sprawie do ministerstwa, czy do rządu, czy przedszkole i w tym samym zakresie pani premier mówi o tym że z przyjemnością przekaże mnóstwo środków na budowę przedszkoli, co jest u nas bardzo potrzebne, proszę doprecyzować jak wygląda ta sytuacja, 2. proszę o informację z PUP ile osób przestało pracować w PCZ i utraciło miejsce pracy i w jaki sposób PUP pomaga tym ludziom w tym zakresie, 3. nic nie wiedziałem, że nie istnieje izba muzealna w ZS, kilka eksponatów było moją własnością w związku z tym jestem ciekawy co się z nimi stało, 4. Proszę, aby doprecyzować, proszę o bardziej szczegółowe wyjaśnienie dotyczące mojego wniosku, aby zabezpieczyć, powiększyć bezpieczeństwo ludności przy drodze powiatowej w Kruszyńcu i Ligocie poprzez budowę chodników, interesuje mnie czy powiat nasz wystąpił do ministerstwa o modernizację tej drogi i przy okazji, czy istnieje taka możliwość, aby wybudować tam chodniki. radny Mirosław Żłobiński chciałbym dopowiedzieć, że mnie interesuje odpowiedź powiatu czy Starostwa a nie pismo pani Krzyszkiewicz. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze interpelacje i zapytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad. Punkt 7 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, otwieram dyskusję. radny Marek Biernacki przewodniczący komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania? radny Jan Przybylski w objaśnieniach do WPF jest wiele błędów, jedno drugiemu zaprzecza, piszecie państwo: „założono, że dochody subwencji oświatowej będą się zmieniać stosownie do liczby mieszkańców powiatu w przedziale wiekowym 15- 64 lat” nie chodzi chyba o liczbę mieszkańców w kontekście subwencji, tylko liczbę uczniów, bo subwencja oświatowa idzie za uczniem a nie za każdym obywatelem w wieku do 64 lat, chociaż uczyć można się w każdym wieku, nie za każdym obywatelem idzie za uczniem, ze sprzedaży majątku wpisaliście kwotę ponad 1.000.000 zł. w objaśnieniach do prognozy po pierwszym półroczu sprzedaż jest katastrofalna to z zapisów wynika, w opisówce piszecie: „w prognozie dochodów majątkowych wykazano w latach 2014 – 2020 roczne raty wpłaty należnych powiatowi kwot z tytułu sprzedaży udziałów w spółce prowadzącej szpital powiatowy w Górze w kwotach po 625.000 zł. rocznie, w latach 2015 i 2016 ponadto planuje się pozyskać dodatkowo odpowiednio 400.000 zł. i 500.000 zł. z tytułu sprzedaży gruntów i zbędnego majątku trwałego” jak to się ma do zapisu uchwały budżetowej na rok 2015 gdzie jest kwota 1.085.000 zł. nie mogliście spiąć budżetu i wpisujecie fikcję, za pierwsze półrocze obsługa subrogacji wynosi 525.000 zł. to jest nie do przyjęcia, jest to niegospodarność. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania. Głosowanie za przyjęciem uchwały: za – 9 głosów, przeciw – 5 głosów, wstrzymało się – 1 głos. Uchwała została przyjęta. Punkt 8 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, otwieram dyskusję. radny Marek Biernacki przewodniczący komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania. Głosowanie za przyjęciem uchwały: za – 12 głosów, przeciw – 0 głosów, wstrzymało się – 3 głosy. Uchwała została przyjęta. Punkt 9 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, otwieram dyskusję. radny Marek Biernacki przewodniczący komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania. Głosowanie za przyjęciem uchwały: za – 15 głosów, przeciw – 0 głosów, wstrzymało się – 0 głosów. Uchwała została przyjęta. Punkt 10 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, otwieram dyskusję. radny Paweł Niedźwiedź chciałbym w imieniu Zarządu zgłosić autopoprawkę a mianowicie zmianę załącznika (załącznik w załączeniu), który otrzymaliście państwo przed sesją, załącznik został zmieniony po konsultacji wydziałem prawnym i nadzoru wojewody dolnośląskiego i taki kształt załącznika uzgodniono, proszę o zmianę załącznika. radna Teresa Frączkiewicz dziękuje bardzo, że propozycja moja, którą zgłaszałam na komisji oświaty, została wprowadzona. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proponuję przegłosować autopoprawkę Głosowanie za autopoprawki: za – 12 głosów, przeciw – 0 głosów, wstrzymało się – 3 głosy. Autopoprawka została przyjęta. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania. Głosowanie za przyjęciem uchwały: za – 12 głosów, przeciw – 0 głosów, wstrzymało się – 3 głosy. Uchwała została przyjęta. Punkt 11 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers ocenę państwo otrzymaliście w materiałach, czy są pytania do oceny? nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad. Punkt 12 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers informację państwo otrzymaliście w materiałach, czy są pytania do informacji? radny Mirosław Żłobiński w informacji jest rozdział doskonalenie nauczycieli, była jakaś suma planowana i w I półroczu nic nie zostało wydane na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli i tu jest zapis, że sroki zostaną wykorzystane w II półroczu, moje pytanie dlaczego nie zostały wykorzystane w I półroczu? radna Teresa Frączkiewicz ja w sprawie doskonalenia, panie starosto mam taką prośbę, abyśmy się pochylili nad problemem środków na dokształcanie i doskonaleniem nauczycieli dlatego, że w tamtym roku podjęliśmy uchwałę 29 grudnia i środki zostały wykorzystane w ilości „0” przez poszczególne jednostki a nauczyciele doskonalą się, muszą się doskonalić, jest nowa formuła egzaminów, nowa formuła matury, więc mam pytanie kiedy państwo planujecie przygotować uchwałę dotyczącą środków na doskonalenie? przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania? radny Jan Przybylski to sprawozdanie wykazuje nie kompetencje, nie rzetelność Zarządu Powiatu Górowskiego, w tym sprawozdaniu są nie tylko cyfry, ale również ciekawe zapisy się pojawiają, z dochodów własnych zrealizowano 37,22%, udział we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych na poziomie 44,86%, udział we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych 51,15%, jest później ciekawy zapis: „są to źródła dochodu własnego, jednak na ich realizację powiat nie ma bezpośredniego wpływu”, ludzie piszący takie sformułowania, chyba nie ma dla nich znaczenia, jaką rolę i zadanie pełni instytucja publiczna jaką jest Starostwo Powiatowe, pewnie że bezpośrednio nie ma, ale pośrednio ma, poziom kształcenia, edukacja, poziom zdrowotności, które zostało zaniechane, infrastruktura również ma kolosalne znaczenie przy przyciąganiu inwestorów a w ślad za tym idzie udział w podatku CIT i PIT taka jest kolej rzeczy, dochody z majątku nie będę komentował, na ostatnich dwóch sesjach dopytywałem się wprost o ile zmniejszyła się subwencja oświatowa w relacji roku 2014 – 2015 i uzyskałem odpowiedź, że o 700.000 zł., natomiast z przerażeniem patrzę, że subwencja oświatowa na 2015 r. uległa zmniejszeniu w stosunku do 2014 r. o 1.240.000 zł. gdzie jest wasza wiarygodność, czas najwyższy podjąć rozmowy z ZUS w Legnicy, nikt za państwa tego nie uczyni a to są kolosalne kwoty zobowiązań stosunku do ZUS, uciekanie od tego nic nie daje, później będą potężne kary, wydatki majątkowe wykonano za I półrocze 1,5% jest to katastrofa, jest to utworzenie tego punktu, który bezprawnie powstał, piszecie państwo również na temat sprzedaży długu dla banku DnB kwota 7.872.674 zł., to wszystko w kontekście półrocznym zwiększa się o 525.000 zł., dla racjonalności budżetu jest to bardzo dużo, ograniczcie wydatki na drogi, jakie bezpieczeństwo taka i bytność tego społeczeństwa, drogi powiatowe są w sytuacji katastrofalnej, w sprawozdaniu Policji z wypadkowości 9 wypadków jest podyktowane złym stanem nawierzchni, nie robicie nic tylko mówicie, że nie ma środków, również piszecie państwo, że dług na koniec roku 2014 wynosił 24.815.380 zł., co procentowo stanowiło 63,93% program naprawczy, który państwo przyjęliście, nie wskazuje kierunków w jakim Zarząd ma iść, aby zmniejszyć długi, efekt wprowadzenia programu naprawczego w okresie półrocznym jest katastrofalny, zadłużenie wzrosło z 24.815.380 zł. do 25.825.502,72, czyli 67,72% jest to katastrofa, działacie na szkodę społeczeństwa. radny Ryszard Wawer mam pytanie do pana komendanta Policji, czy zły stan jezdni, to też jest śliska jezdnia, czy to też jest jezdnia zanieczyszczona np. błotem, czy to też jest jezdnia śliska z powodu mrozu? Zastępca Komendanta Powiatowego Policji Krzysztof Cichla jeśli chodzi o zły stan jezdni, to tylko i wyłącznie stan techniczny, czyli dziury i ubytki w jezdni. radny Grzegorz Aleksandr Trojanek bardzo mnie niepokoi, ze wiele tych elementów z budżetu dotyczących kwestii społecznych, socjalnych są praktycznie realizowane w stopniu mikro i nie wiem, czy to się da nadrobić w II półroczu. radny Jan Przybylski jest to niegospodarność, jest to łamanie przepisów. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad. Punkt 13 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers informację państwo otrzymaliście w materiałach, czy są pytania do informacji? radny Kazimierz Bogucki cieszę się, że jest przedstawiciel Policji dzisiaj na sesji, zwracałem się z taką prośbą do starosty, aby przedstawiciel komendy był na sesji i otrzymałem odpowiedź od starosty, że zwrócił się do państwa i odpowiedzi nie otrzymał a ja mam taką odpowiedź pana komendanta do pana przewodniczącego, które zostało do mnie skierowane, że będziecie uczestniczyć w sesjach, odpowiedź pana komendanta była datowana 6 dni wcześniej jak odpowiedź pana starosty do mnie, to jest dziwne, państwa sprawozdanie jest profesjonalnie zrobione, nam jednak prośbę, ponieważ zwróciło się do mnie kilkudziesięciu mieszkańców naszego miasta z prośbą o interwencję na ul. Piłsudskiego gdzie prowadzi działalność gospodarczą „Strefa 18” gdzie ta działalność odbywa się na okrągło, przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, mieszkańcy zwracali się o interwencję, ponieważ tam po 22 nie ma spokoju, są tam bijatyki, powyrywano drzwi, kurki od zaworów gazowych, to już jest bardzo niebezpieczna rzecz, bo łatwo o jakiś wybuch a jest to zwarta zabudowa, mam ok. 50 podpisów. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers również chciałbym na to zwrócić uwagę. radny Jan Przybylski proszę o wyjaśnienie na s.2 jest taki zapis: „przestępstwa stwierdzono w 330 przypadkach w stosunku do 348 w roku 2014, stanowi to dynamikę na poziomie 94,8% przy wykrywalności na poziomie 41,1” proszę mi wyjaśnić ten wskaźnik 41%, czy to jest wskaźnik wykrywalności w skali województwa, czy kraju, mam jeszcze apel do pana, czy pańskie służby mogłyby przygotować analizę dróg i odcinków dróg powiatowych, które zagrażają ze względu na stan techniczny, zagrażają bezpieczeństwu w ruchu lądowym i proszę przesłać na moje ręce. radny Grzegorz Aleksandr Trojanek wiele osób zwraca się z prośbą, aby zainterweniować w sprawie tych „Stref 18” i wydarzeń, które są w tym rejonie i jeszcze chciałbym dopytać, czy Policja wie ile jest tych „Stref 18” i czy jest do ustalenia, czy to jest jeden właściciel, czy kilka przedsiębiorstw, przez pięć lat zwracam się do przedstawicieli Policji z pytaniem: czy państwo jesteście już umieszczeni w planie remontu, czy dostosowania KPP w Górze do XXI wieku, bo ja państwu współczuję pracować tego typu obiekcie i zawsze jest informacja że tak w najbliższym czasie, bo zostały tylko dwie komendy do remontu na terenie Dolnego Śląska, czy cos się zmieniło w tym zakresie ? Zastępca Komendanta Powiatowego Policji Krzysztof Cichla witam państwa, dziękuję za zaproszenie, jeśli punkt o bezpieczeństwie znajdzie się w porządku obrad to będziemy w sesji uczestniczyć, jeśli chodzi o „Strefę 18” i ul. Piłsudskiego mamy również sygnały od mieszkańców, jeśli chodzi o kurki gazowe to jest prowadzona sprawa karna, „Strefa 18” jest pod szczególnym nadzorem naszym, zgłoszeń na telefon alarmowy jest kilka, zmienia się prawo i z dniem 1 stycznia nie będzie tych „Stref 18” nie będą mogły funkcjonować prawnie, dlatego, że maszyny które tam stoją, będą mogły stać w profesjonalnych kasynach gry, więc ten problem zniknie, jeśli chodzi o właścicieli tych „Stref 18” są to różne podmioty nie z terenu Góry, z Wrocławia, Poznania i Leszna, jeśli chodzi o drogi, to ogniowo ruchu drogowego na wiosnę zawsze robi przegląd dróg wojewódzkich, powiatowych, krajowych po zimie, taki przegląd gdzie są ubytki, gdzie jest zły stan techniczny, gdzie nie ma oznaczenia i wnioski z tego przeglądu są przekazywane do zarządców poszczególnych dróg, takie sprawozdanie mogę panu przesłać, jeśli chodzi o bezpieczeństwo w ruchu drogowym od stycznia do sierpnia tego roku liczba zdarzeń drogowych w powiecie to jest 197 to są wypadki i kolizje i wpływ na to w największym stopniu jest nie dostosowanie prędkości do warunków ruchy 47 przypadków na drugim miejscu jest nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu 28 przypadków, nieprawidłowe wymijanie 27 przypadków cofanie, mijanie 17 – 18 przypadków, zwierzęta na drodze 19 przypadków, niewłaściwy stan jezdni 4 przypadki, miejsca występowania zdarzeń drogowych to droga wojewódzka 85 zdarzeń, drogi gminne 49 zdarzeń, drogi krajowe 13 zdarzeń, drogi powiatowe 50 zdarzeń tak to wygląda, jeśli chodzi o wykrywalność, to jest to wykrywalność własna policjantów powiatu górowskiego, to nie jest wykrywalność wojewódzka, to jest nasza wykrywalność. radny Kazimierz Bogucki mam przed sobą pismo ze stycznia tego roku pana komendanta mówiące, że nie zauważyliście zakłóceń ładu i porządku publicznego w tym miejscu i to mnie niepokoi. Zastępca Komendanta Powiatowego Policji Krzysztof Cichla taka jest odpowiedź pana komendanta z uwagi na to że żadne postępowanie, czy to wykroczenie, czy to przestępstwo nie zostało zgłoszone przez mieszkańców, oficjalnie, bo to że są interwencje, to jest jedna rzecz i one są i ja to potwierdzam. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania? radny Grzegorz Aleksandr Trojanek kiedy będzie modernizacja komendy? Zastępca Komendanta Powiatowego Policji Krzysztof Cichla generalny remont jest zaplanowany na przyszły rok. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad. Punkt 14 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers informację państwo otrzymaliście w materiałach, czy są pytania do informacji? radny Grzegorz Aleksandr Trojanek na s.7 piszecie, że jest problem z działaniami prowadzonymi na drogach, ponieważ jest brak na miejscu zdarzenia przedstawiciela drogi, że nikt nie odbiera telefonów i jest to spowodowane likwidacją PZD, proszę trochę więcej na ten temat powiedzieć. Komendant Powiatowy PSP Arkadiusz Szuper jest problem z podziałem kompetencji, kto ma na tej drodze usuwać zanieczyszczenia, jak był PZD to była bardzo dobra współpraca, przyjęliśmy taką zasadę, że nie będziemy się spierać i jeśli jest zdarzenie i jest usuniecie plamy oleju to do tego zdarzenia jedziemy, jednak nie wszystkie takie zdarzenia powinniśmy usuwać, tylko te które stwarzają zagrożenie dla życia i bezpieczeństwa. radny Andrzej Wałęga kwestia jest tego typy, że ze względu na to, że osoba która jest zarządcą, lub właścicielem drogi się nie pojawia, powoduje to że niejednokrotnie wydłuża się okres postoju straży na miejscu, bo komuś tę drogę trzeba przekazać, jeśli ktoś posiada telefon służbowy, to powinien ten telefon odebrać, bez względu na to czy pracuje do 15, czy po 15. radny Grzegorz Aleksandr Trojanek czyli jest ktoś, kto jest cały czas pod telefonem, który ma obowiązek odbierać te telefony. radny Mirosław Żłobiński jedna rzecz w sprawozdaniu mi się nie podoba, brakuje mi podziału zdarzeń w których uczestniczy straż w podziale na gminy, bo rozkład tych zdarzeń nie jest równomierny z tego co wiem to najczęściej jest gmina Góra i brakuje mi tego w sprawozdaniu. radny Jan Przybylski jak wygląda współpraca i jak pan ocenia doposażenie jednostek OSP włączonych do krajowego ratownictwa drogowego? Komendant Powiatowy PSP w Górze Arkadiusz Szuper dyżury są i to zależy kto jest właścicielem drogi, jest to kwestia dogadania się, jeśli chodzi o współpracę z jednostkami to układa się dobrze i są doposażone dobrze, nagorzej jest w Niechlowie, prowadzimy rozmowy z panią wójt na ten temat, również chcielibyśmy zachęcić jak najwięcej młodzieży do OSP, chciałbym jeszcze powiedzieć, że sprzęt hydrauliczny, który jest w naszej komendzie jest używany od roku 1993 i ten sprzęt powinniśmy wymienić, również brakuje nam łodzi i nie ma możliwości na tę chwilę, aby taką łódź zakupić, natomiast z pozytywnych rzeczy chciałbym powiedzieć, że w tamtym roku zbierałem pieniądze na dofinansowanie zakupu nowego samochodu średniego i nasza komenda została wytypowana jako jedna z trzech do zakupu takiego samochodu, myślę że w listopadzie będziemy mogli nowy samochód odbierać. starosta Piotr Wołowicz jeśli chodzi o obowiązki zarządcy, PSP i OSP to oczywiście spór kompetencyjny trwał i trwa i dopóki jasno te przepisy nie zostaną sprecyzowane będzie jeszcze trwał, ponieważ nawet w tym temacie mieliśmy kilka spotkań ze wszystkimi zarządcami funkcjonującymi na terenie powiatu górowskiego i stanowiska są bardzo sztywne zarówno zarządców dróg jak i PSP, ale to jest spór, który funkcjonuje na poziomie województwa między konwentem starostów a komendantem wojewódzkim, my na terenie powiatu radzimy sobie i jeśli chodzi o kwestie dyżurów to jak funkcjonował PZD z pracownikami fizycznymi, którzy byli do tego przygotowani w sensie sprzętowym, to odbieranie, czy też reagowanie na różnego rodzaju rzeczy na drogach było szybsze i sprawniejsze i momencie, kiedy nie ma osób które mogłyby się tym zajmować są wprowadzone dyżury wśród pracowników wydziału komunikacji Starostwa Powiatowego którzy są 24 h pod telefonem do stwierdzenia tego co się dzieje na drodze i do odebrania drogi i w ostatnich trzech latach, kiedy nie funkcjonuje PZD zdarzyło się dwa razy, że nikt nie odebrał telefonu. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad. Punkt 15 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers informację państwo otrzymaliście w materiałach, czy są pytania do informacji? nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad. Punkt 16 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers sprawozdanie państwo otrzymaliście w materiałach, czy są pytania do sprawozdania? radny Jan Przybylski na którejś z sesji prosiłem o wprowadzenie punktu sprawy organizacyjne, stwierdzam że Rada a w szczególności komisje nie działają merytorycznie, zasadnie, zwoływanie komisji dzień, dwa przed terminem sesji nie daje żadnych skutków, nie spotkałem się dotychczas, że posiedzenie komisji budżetowej, czy oświatowej jest przed sesją, nie będzie dobrze jak nie będzie porządnej informacji i wiarygodnej i jak nie będzie dyskusji na komisjach, komisje mają rozwiązywać problemy w okresie międzysesyjnym a nie tylko przed sesją, to jest katastrofalne tę uwagę kieruję do pana przewodniczącego, bo pan kieruje pracami Rady, proszę rozważyć więcej spotkań komisji i więcej analiz na komisjach nie będzie wtedy problemu na sesjach. radny Grzegorz Aleksandr Trojanek widać wyraźnie brakuje dwóch komisji zdrowia i drogownictwa. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers przewodniczący komisji mają kompetencje, aby pracować merytorycznie. radny Jan Przybylski nie zgadzam się z pańską wypowiedzią, jak była komisja rewizyjna w sprawie wykonania budżetu, nie otrzymałem materiałów, tak nie powinno być. radny Andrzej Wałęga na początku prac komisji rewizyjnej, nie brał pan udziału w posiedzeniach komisji, od niedawna pracuje pan w komisji, jeśli chodzi o dokumenty można zadzwonić powiedzieć, że pan nie otrzymał dokumentów, myślę że takich sytuacji już nie będzie. radny Jan Przybylski materiały otrzymałem później. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad. Punkt 17 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers sprawozdanie państwo otrzymaliście w materiałach, czy są pytania do sprawozdania? nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad. Punkt 18 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers odpowiedzi na interpelacje i zapytani, bardzo proszę. radna Teresa Frączkiewicz mam prośbę, dopytywałam ostatnio w sprawie opracowania strategii rozwoju oświaty w powiecie górowskim, taka strategia była opracowana na lata 2007 – 2012 opracowanie kolejnej trwa już cztery lata być może warto zmienić osoby odpowiedzialne za opracowanie tej strategii i być może ta strategia będzie opracowana, wyjaśnienie tutaj pozwolę sobie tutaj zacytować: „ze względu na trudną sytuację finansową powiatu prace nad strategią rozwoju oświaty były zawieszone w chwili obecnej trwa aktualizacja wszystkich dotychczasowych opracować, które były opracowywane na potrzeby strategii”, proszę tak nie odpisywać, bo to nie rodzi skutków finansowych, dlatego że osoby uczestniczące w pracach tej komisji były bezpłatne, więc ja nie wiem o jakich finansach tutaj mówimy. radny Mirosław Żłobiński mam uwagę do odpowiedzi z ZS w Górze, w oświacie nie ma stanowiska bibliotekarz jest tylko nauczyciel bibliotekarz. radny Jan Przybylski mam pytanie do pana skarbnika, czy w Starostwie, czy w jednostkach organizacyjnych pracownicy, którzy mają zawarte umowy o pracę są wynagradzani z paragrafu 4010 wynagrodzenia? skarbnik powiatu Wiesław Pospiech nie wszyscy, bo są służby, czyli PINB i straż. radny Jan Przybylski czy w instytucjach oświatowych z paragrafu 4017 są również dodatkowe wynagrodzenia? skarbnik powiatu Wiesław Pospiech 4017 to są umowy cywilnoprawne, czyli umowy zlecania. radny Jan Przybylski czy składki na ubezpieczenie, również są płacone na umowę zlecenie z 4117? skarbnik powiatu Wiesław Pospiech nie. radny Jan Przybylski a co jest płacone z 4117? skarbnik powiatu Wiesław Pospiech z 4117 są to umowy cywilnoprawne. radny Jan Przybylski i 4017 również? skarbnik powiatu Wiesław Pospiech klasyfikacja budżetowa 401 czwarta cyfra jeśli jest „0” są to środki z budżetu krajowego, czyli nasze powiatowe, jeśli jest 1, 7 lub 9 czwarta cyfra są to środki związane z projektami ze środków unijnych, czyli tak samo są dzielone, wynagrodzenia. radny Jan Przybylski nie w tym kontekście pytałem, dziękuję. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proszę państwa to jest punkt odpowiedzi na interpelacje i zapytania. radny Jan Przybylski otrzymałem odpowiedź na interpelacje dotyczyło to PCDN i PPP odnośnie opracowania wniosku o pozyskanie środków i zadałem pytanie, czy ci pracownicy, czy osoby wykonywały to w ramach umowy o pracę, czy w kontekście innych działań umowy zlecenia itd. nie bez potrzeby pytałem co się płaci z paragrafu 4017 i 4117, odpowiedzieliście mi państwo, że wykonywany był ten wniosek w ramach obowiązków służbowych, bez dodatkowego wynagrodzenia a w sprawozdaniu wyraźnie pisze zlecenie, zlecenie, więc piszecie nieprawdę i wprowadzacie radnego w błąd, nie wiem jeszcze co z tym zrobię, na temat punktu informacyjnego, macie jakiś układ, jakiegoś „dila” jak to mówią, wprowadzacie miejsce pracy nie patrząc na program naprawczy. starosta Piotr Wołowicz chciałbym powiedzieć na temat „dila” w sprawie punktu informacyjnego w Starostwie Powiatowym w Górze, jednocześnie powołując się na pana informacje o czym pan mówi, że jest pan świetnym prawnikiem, świetnym samorządowcem, pana wiedza jest fenomenalna, otóż panie radny Przybylski gdyby pan czytał ze zrozumieniem tak jak pan nam zaleca wszystkie dokumenty wiedziałby pan, że w regulaminie organizacyjnym Starostwa Powiatowego w § 8 jest pkt 7 który mówi: „szczegółową organizację wewnętrzną wydziałów i biura oraz liczbę etatów w Starostwie określa Starosta w drodze zarządzenia”, to po pierwsze, po drugie chciałbym pana poinformować, że ustawa o samorządzie powiatowym, która regulowała kwestię regulaminu organizacyjnego jako kompetencja rady powiatu, 24 kwietnia została przyjęta przez sejm a 9 lipca weszła w życie i te kompetencje przeniosła na zarząd powiatu to jest w kwestii punktu informacyjnego i „dila” którego zrobiliśmy, wracając do tematu merytorycznego o co pytał radny Żłobiński i radny Trojanek, czyli kwestii zagospodarowania internatu i działań, które zostały podjęte przez Zarząd, była o tym mowa na komisji budżetu w tych aspektach możliwości funkcjonowania różnego rodzaju dziedzin, które radny Trojanek sygnalizował mogłyby się tam znaleźć w większości są to zadania, które są w kompetencjach i zadaniach gmin w związku z tym po kilkukrotnych próbach sprzedaży tej nieruchomości wygląda na to, że już nie ta cena wywoławcza powoduje, że zainteresowania tym budynkiem co do przejęcia w formie zakupu nie ma, pewnie z różnych przyczyn, choćby samo to że jakiekolwiek remonty, czy uzgodnienia zmian użytkowania, wymagają zgody konserwatora zabytków co jest czasochłonne, kosztochłonne czego mamy przykład na ul. Armii Polskiej, wygląda na to że tego budynku nie da się sprzedać, po sensownej cenie a on z każdym tygodniem, czy miesiącem nieużytkowania niszczeje i zaczyna zagrażać bezpieczeństwu, dlatego wystąpiliśmy do burmistrz Góry o możliwość zagospodarowania poprzez zmianę formy właściciela, żeby gmina Góra to przejęła, otrzymaliśmy pismo które państwo macie o zainteresowaniu gminy Góra przejęciem tego budynku w formie nieodpłatnej, odpowiedź w tej sprawie pisemna nie została jeszcze przekazana, ponieważ najpierw podjęliśmy rozmowy z panią burmistrz o tym co ewentualnie gmina Góra chciałaby tam zrobić i planuje tam zrobić, gdyby przejęła ten budynek na własność, ale też to co jest najbardziej istotne i to co może być najbardziej problemowe o bezpłatnym przekazaniu tej nieruchomości, jakakolwiek forma przekazania, czy to będzie sprzedaż, czy to będzie przekazanie wymaga zgody Rady Powiatu, natomiast sprecyzowanie i uzgodnienie pewnych rzeczy wymaga forma przekazania, bo tak jak państwo wiecie w związku z programem naprawczym, w sposób oczywisty który daje ustawa o gospodarce komunalnej, tego przekazać nie możemy za darmo, ponieważ program naprawczy blokuje nas w tej części, dlatego też teraz rozmawiamy i szukamy rozwiązań prawnych o innej formule przekazania tego budynku, czy to będzie częściowa zapłata, czy to będzie rekompensata w innej nieruchomości, czy to będzie wydzierżawienie na bardzo długi okres czasu, żeby inwestycje, które tam będą podejmowane miały możliwość zamortyzowania się i jakby wykazania efektu podejmowania tych decyzji i o tym rozmawiamy z panią burmistrz i jeśli taką formułę prawną znajdziemy to wtedy wystąpimy z oficjalnym pismem do gminy Góra, czy jest zainteresowana przejęciem w takiej formule, która została wypracowana przez powiat górowski, która będzie zgodna z prawem i dawała możliwości, które są blokowane przez program naprawczy. radny Jan Przybylski jeśli chodzi o zarządzenia, nijak ma się do rzeczywistości, nie ma przepustki ustawowej, powiedział pan że ustawa była przyjęta 24.04.2015 r. a weszła w życie w lipcu tego roku, pana zarządzenie jest z 15 kwietnia. starosta Piotr Wołowicz tak z 15 kwietnia. radny Jan Przybylski to jak to się ma do przepisów? starosta Piotr Wołowicz tłumaczyłem panu już to. radny Jan Przybylski regulamin nie może wykraczać poza zapisy ustawowe a w tej sytuacji wykracza. starosta Piotr Wołowicz ten regulamin był przyjmowany przez Radę Powiatu, która podlega kontroli nadzoru prawnego wojewody i widocznie nadzór prawny wojewody nie zauważył pana wątpliwości, które są nie zgodne z prawem i jakoś nie uchylił tej uchwały i ten regulamin obowiązywał bardzo długi okres czasu. radny Kazimierz Bogucki czy otrzymam 4 stronę umowy? i jeszcze jedno wrócę do pana odpowiedzi na moją interpelację z 29 lipca, że nie ma pan odpowiedzi od komendanta policji, a 23 lipca komendant odpisał to jest 6 dni różnicy, nie wiem jak to się stało. starosta Piotr Wołowicz czy radny może powiedzieć jaka była data wpływu do Starostwa Powiatowego tego pisma od komendanta policji? radny Kazimierz Bogucki to jest nie ważne. starosta Piotr Wołowicz oczywiście ważne jest kiedy pan komendant napisał, ważne jest kiedy wpłynęło do Starostwa. radny Grzegorz Aleksandr Trojanek wracam do odpowiedzi dotyczącej internatu, będę z zainteresowaniem oczekiwał co się z tym dalej wydarzy, jednocześnie proszę, aby naprawić ewidentny błąd w interpelacji z dnia 14 lipca 2015 r. dotyczące emerytowanego pracownika który nie był wyłoniony, był, proszę również zrealizować pański wniosek do dyrekcji ZS o udzielenie odpowiedzi do dnia dzisiejszego pańska prośba nie została wykonana. starosta Piotr Wołowicz już została wykonana. radny Jan Przybylski na ostatniej sesji poprosiłem o interpretację prawną w sprawie odpowiedzi na interpelacje, odpowiedź powinno się otrzymać w ciągu 14 dni od dnia zgłoszenia, wszystko jest w rękach pana przewodniczącego, ponieważ starosta odpowiada w ciągu 14 dni od dnia otrzymania, przy takich zapisach kadencja trwa 4 lata to jest ok. 1450 dni i przy takich zapisach pan w 1450 dniu złoży wszystkie interpelacje i będzie 14 dni na odpowiedź, wszystko zależy od pana przewodniczącego kiedy złoży interpelacje do pana starosty. radny Ryszard Wawer proszę, aby radny Przybylski zasiadł w komisji statutowej. radny Jan Przybylski już raz na to odpowiadałem. radny Grzegorz Aleksandr Trojanek zbliża się dzień edukacji narodowej chciałbym się dowiedzieć, czy są planowane jakieś uroczystości starosta Piotr Wołowicz w tej chwili jeszcze szczegółów nie ma. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad. Punkt 19 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers wolne głosy i wnioski w tym punkcie pozwolę sobie odczytać 3 pisma z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie oraz roboty budowlane przy zabytkach (pisma w załączeniu),czy są pytania? radny Grzegorz Aleksandr Trojanek mam pytanie odnoście tego dworu w Osetnie to jest własność prywatna z tego co wiem. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers tak, złożyli projekt i otrzymali dofinansowanie. radny Mirosław Żłobiński bardzo podoba mi się pomysł radnego Wałęgi o tabletach, w związku z tym mam propozycję do pana przewodniczącego, trzeba obliczy czy to przyniesie oszczędności np. na papierze, kserowaniu na sprawach biurowych i wtedy będzie można to zrealizować, ja bez tabletu bym zrezygnował z papieru jakbym dostał wszystkie materiały w postaci elektronicznej, mam jeszcze pytanie w sprawozdaniu z pracy Zarządu ukazała się taka informacja, że uchwała w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Powiatowi Górowskiemu lub jego jednostkom została unieważniona przez Wojewodę Dolnośląskiego, mam pytanie kiedy Zarząd przystąpi do pracy nad nową wersją uchwały, bo jest bardzo potrzebna, przy punkcie dotyczącym sprawozdania z wykonania budżetu za I półrocze 2015 r. pytałem o dokształcanie nauczycieli o wykonanie, że w I półroczy było „0” z jakiego powodu? również chciałbym zapytać o informacje o ochronie zdrowia, czy otrzymamy to dzisiaj? starosta Piotr Wołowicz tak. radna Mariola Szurynowska biorąc pod uwagę sugestie członków komisji oświaty zmienione zostaną terminy komisji wyjazdowych o których zostaniecie państwo poinformowani. radna Teresa Frączkiewicz czyli w poniedziałek nie mamy komisji? radna Mariola Szurynowska nie ma. starosta Piotr Wołowicz na pytanie radnego Żłobińskiego dotyczącego wykonania w I półroczu wydatku dotyczącego dofinansowania, tak jest, bo tak jest, to nie jest jedyny wydatek, który nie musi być realizowany w sensie koniecznym, dlaczego on nie został zrealizowany w I półroczu i czeka do ważnego momentu o tym państwu mówiłem to jest 9 październik, kiedy odbędzie się apelacja w Sądzie Apelacyjnym we Wrocławiu w sprawie strażnicy, który to wyrok może zmienić wydatki całkowicie całego budżetu i w związku z tym te które nie są wymagane w sensie ustawowym, że nie można ich przesuwać a można je realizować w ciągu całego roku po prostu czekają na tę decyzję. radna Teresa Frączkiewicz do kiedy będą zatwierdzane aneksy do arkuszy tych które były składane do 15 września? starosta Piotr Wołowicz nie ma naczelnika to on to koordynuje po sesji odpowiem. radna Teresa Frączkiewicz jeśli mogę, bo chciałbym mieć wgląd do aneksów dlatego, że kilka pytań będę miała przed zatwierdzeniem. starosta Piotr Wołowicz nie ma problemu będziemy panu radnemu kserować to możemy i pani skserować. dyrektor PCDN – PPP w Górze Bernard Bazylewicz chciałbym wyjaśnić, bo padło tu pytanie, czy w ramach organizowanego projektu były opłacane umowy zlecenia na przygotowanie projektu, wiec ja odpowiedziałem, że nie były opłacane i takich w paragrafie nie mogło być o końcówce 17, natomiast są oczywiście umowy zlecenia, które my opłacamy w ramach działań statutowych i były to działania w projekcie, ale to już było w roku 2014 a projekt rozpoczął się w roku 2013 i tam nie ma takich umów zleceń, wiec tutaj jest jakaś nieścisłość, więc ja napisałem tak jak pan zapytał. radny Jan Przybylski moje pytanie w tym zakresie było szersze i nie zgadzam się z pańską odpowiedzią. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad. Punkt 20 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers zamknął obrady VIII sesji Rady Powiatu Górowskiego. Na tym protokół zakończono. Protokołowała: Anna Michalska Inspektor Plik do pobrania: sesja_18.09.2015_r_projekt_protokolu.pdf |
MAPA STRONY | NEWSLETTER | NAPISZ DO STAROSTWA | KANAŁ RSS | LOGOWANIE |
Serwis internetowy prowadzi: Starostwo Powiatowe w Górze, 56-200 Góra, ul. Mickiewicza 1, Tel. 65/544 39 00, faks 65/543 35 11, e-mail:sekretariat@powiatgora.pl
|