![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
AKTUALNOŚCI - POWIAT | STRONA GŁÓWNA | COFNIJ | WYSZUKAJ | KONTAKT |
![]() Aktualności - powiat
![]() Aktualności - oświata
![]() Aktualności - kultura
![]() Aktualności - sport
|
To jest archiwalna strona www do 1.4.2020
|
Protokół obrad VI sesji Rady Powiatu Górowskiego Protokół obrad VI sesji Rady Powiatu Górowskiego z dnia 23 czerwca 2015 r. od godz. 8.00-12.30
Obecni wg załączonej listy obecności. Punkt 1 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers otworzył VI sesję Rady Powiatu Górowskiego, przywitał radnych oraz zaproszonych gości. Punkt 2 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers w tym punkcie chciałbym państwa poinformować, iż po rezygnacji radnego Marka Zagrobelnego z pełnienia funkcji radnego, Komisarz Wyborczy z Legnicy na podstawie postanowienia nr 201 z dnia 10 kwietnia 2015 r. wygasił mandat radnego Marka Zagrobelnego, a na podstawie postanowienia 241 z dnia 6 maja 2015 r. obsadził mandat radnego Rady Powiatu Górowskiego przez Michała Krochtę z listy nr 3 Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, radny przed objęciem mandatu składa ślubowanie, dlatego teraz odczytam treść ślubowania po czym radny wypowie słowa „ślubuję”, ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania „Tak mi dopomóż Bóg” Proszę o powstanie. „Uroczyście ślubuję rzetelnie i sumiennie wykonywać obowiązki wobec Narodu Polskiego, strzec suwerenności i interesów Państwa Polskiego, czynić wszystko dla pomyślności Ojczyzny, wspólnoty samorządowej powiatu i dobra obywateli, przestrzegać Konstytucji i innych praw Rzeczypospolitej Polskiej”. radny Krochta Michał – „tak mi dopomóż Bóg”. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers na podstawie listy obecności stwierdził, iż na podstawowy skład Rady 15, obecnych jest 15 radnych. Potwierdził prawomocność obrad. Punkt 3 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers otrzymaliście państwo porządek obrad, czy są propozycje zmian do porządku obrad? radny Jan Przybylski proszę po tym punkcie wprowadzić punkt „sprawy organizacyjne” dużo niedociągnięć jest w funkcjonowaniu komisji Rady, dostarczania materiałów, proszę przegłosować mój wniosek o punkt „sprawy organizacyjne Rady”. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze inne propozycje? radny Mirosław Żłobiński chciałem zwrócić uwagę, że nie powitał pan wszystkich, ponieważ w imieniu dyrektora Bazylewicza przyszła pani Ewa Walczak, mam jeszcze pytanie dotyczące porządku obrad, czy w porządku obrad nie powinno być uchwały w sprawie zmiany składu komisji, żeby nowy radny mógł pracować w komisjach, taki wniosek składam, aby taki punkt się znalazł w porządku obrad. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers przepraszam, witam panią Ewę Walczak i dyrektora Mielczarka, czy są jeszcze propozycje, nie widzę, proponuję przegłosować zgłoszone wnioski. Głosowanie za przyjęciem wniosku radnego Jana Przybylskiego: za – 6 głosów, przeciw – 8 głosów, wstrzymało się – 1 głos. Wniosek nie został przyjęty. Głosowanie za przyjęciem wniosku radnego Mirosława Żłobińskiego: za – 15 głosów, przeciw – 0 głosów, wstrzymało się – 0 głosów. Wniosek został przyjęty. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers ten punkt proponuję jako punkt 13, pozostałe punkty otrzymają numerację o jeden większą, czy są jeszcze pytania, nie widzę, proponuję przegłosować porządek obrad. Głosowanie za przyjęciem porządku obrad: za - 11 głosów, przeciw - 4 głosy, wstrzymało się - 0 głosów. Porządek obrad został przyjęty. Porządek obrad: 1. Otwarcie sesji. 2. Ślubowanie radnego. 3. Przyjęcie porządku obrad. 4. Przyjęcie protokołu z V sesji Rady Powiatu Górowskiego. 5. Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu Górowskiego w okresie międzysesyjnym. 6. Interpelacje i zapytania. 7. Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr IV/16/2015 Rady Powiatu Górowskiego z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Górowskiego na lata 2015 – 2038. 8. Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr IV/17/2015 Rady Powiatu Górowskiego z dnia 29 stycznia 2015r. w sprawie budżetu Powiatu Górowskiego na 2015 r. 9. Przyjecie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdań finansowych oraz sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Górowskiego za 2014 r. 10. Przyjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Zarządu Powiatu Górowskiego z tytułu wykonania budżetu Powiatu Górowskiego za 2014 r. 11. Przyjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi. 12. Przyjęcie uchwały w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Powiatowi Górowskiemu lub jego jednostkom organizacyjnym. 13. Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr II/12/2014 Rady Powiatu Górowskiego z dnia 29 grudnia 2014 r. w sprawie ustalenia składu osobowego poszczególnych Komisji Rady Powiatu Górowskiego. 14. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania. 15. Wolne głosy i wnioski. 16. Zakończenie obrad. Punkt 4 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy do protokołu z V sesji są uwagi? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania. Głosowanie za przyjęciem protokołu z V sesji Rady Powiatu Górowskiego. za - 13 głosów, przeciw - 0 głosów, wstrzymało się - 2 głosy. Protokół został przyjęty. Punkt 5 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proszę pana starostę Piotra Wołowicza o przedstawienie informacji z pracy Zarządu Powiatu Górowskiego w okresie międzysesyjnym. starosta Piotr Wołowicz proszę państwa sprawozdanie zostało załączone do materiałów na sesję (sprawozdanie w załączeniu), odbyło się jeszcze posiedzenie 10 czerwca podczas tego posiedzenia zostało przyjętych 6 uchwał: w sprawie odwołania ze stanowiska dyrektora LO w Górze, w sprawie powierzenia stanowiska dyrektora ZSO w Górze, w sprawie zmiany budżetu powiatu górowskiego na 2015 r. oraz w sprawie zgłoszenia robót budowlanych dot. budowy chodnika w miejscowości Kowalowo, w sprawie dzielenia pełnomocnictwa PUP w Górze do realizacji projektu aktywizacja osób 30+ w powiecie górowskim, oraz w sprawie udzielenia upoważnienia zastępcy dyrektora PUP w Górze do podejmowania wszelkich czynności w zakresie realizacji tego projektu, ponadto Zarząd przyjął autopoprawkę do projektu uchwały Rady Powiatu w sprawie zmiany budżetu na 2015 r. co będzie tematem dzisiejszego posiedzenia, również chciałbym poinformować, że zakończył się pierwszy etap remontu dróg po zimie, ubytki w drogach pojawiają się na bieżąco i jest już kilka miejsc gdzie te drogi będzie trzeba poprawić, to zadanie jest podzielone na dwa etapy pierwszy etap był teraz i zakończył się dwa miesiące po podpisaniu umowy natomiast drugi jest do października, również ogłosiliśmy i rozstrzygnęliśmy przetarg na koszenie poboczy w związku z tym, że procedura przetargowa wymagała czasu koszenie rozpoczęło się trzy tygodnie temu ze względu na aurę różnie przebiega, umowę podpisaliśmy na trzy lata i zgodnie z umową koszenie będzie się odbywało trzy razy w roku, pierwsze koszenie do połowy czerwca, drugie do końca sierpnia i trzecie do końca października, również chciałbym powiedzieć o apelacji z panem Dudkowiakiem dotyczącą strażnicy, nie ma jeszcze żadnej decyzji, rozstrzygnięcia w sprawie apelacji, jednie co udało się rozstrzygnąć i uzyskać, to jest jak państwo wiecie przy apelacji obowiązek wniesienia opłaty i ta opłata została wyznaczona na kwotę prawie 50.000 zł. dla powiatu, wystąpiliśmy do Sądu o zmniejszenie tej kwoty ze względu na sytuację powiatu i udało się uzyskać, że ta opłata została zmniejszona do kwoty 10.000 zł. w międzyczasie odbył się konkurs na stanowisko dyrektora ZSO do konkursu zgłosiły się dwie osoby i w wyniku prac zespołu komisji konkursowej z dnia 21 maja i następnie po zatwierdzeniu uchwałą Zarządu 25 maja konkurs na dyrektora ZSO wygrała Magdalena Mielczarek, której bardzo serdecznie gratulujemy, zgodnie z procedurą formalnoprawną odwołaliśmy dyrektor Małgorzatę Patrzykąt, pojawia się wiele niepokojących informacji związanych ze szpitalem, z informacji które my posiadamy jako Starostwo, jeśli chodzi o kontakt z władzami spółki PCZ to praktycznie ten kontakt nie istnieje, wszystkie informacje które się pojawiają nie są potwierdzone, ponieważ władze spółki nie udzielają żadnych informacji, żadne działania nie zostały podjęte, jeśli chodzi o kontrakty to mamy potwierdzone przez NFZ. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers w ramach uzupełnienia tego do starosta mówił odnośnie szpitala, pozwolę sobie odczytać pisma, które wystosowałem do PCZ (pisma w załączeniu), czy są pytania do sprawozdania? radny Jan Przybylski na ostatniej sesji zwracałem panu uwagę panie przewodniczący, że nie dopełnia pan obowiązku w programie sesji szczegółowych zapisów statutu i ustawy o samorządzie, który mówi w §20 pkt 6 podpunkt b: sprawozdanie starosty z wykonania uchwał rady również a nie ogólnikowo, pan starosta tego nie robi, mam pytania do starosty: proszę o uszczegółowienie uchwalenia regulaminu organizacyjnego PUP, jakie były zmiany, udoskonalenie pracy, czy przekazanie kompetencji, ponadto w sprawozdaniu z pracy Zarządu jest kilka spraw związanych ze zmianami w budżecie powiatu na 2015 r. z 30.03.2015 r., 27.04.2015 r., 7.05.2015 r. proszę o uszczegółowienie czego te zmiany dotyczyły i jaki cel miały, również starosta mówił, że Zarząd udzielił pełnomocnictwa czego to pełnomocnictwo dotyczy wszystkiego, czy konkretnej sprawy? starosta Piotr Wołowicz we wszystkich sądowych sprawach. radny Jan Przybylski następnie na jakim etapie jest realizacja programu naprawczego i jakie efekty ekonomiczne z tego tytułu się uzyskało i następne na jednej z sesji była podjęta uchwała dająca możliwość Zarządowi obciążanie nieruchomości, czy były w związku z tym dokonane jakieś czynności formalnoprawne w tym zakresie? radny Grzegorz Aleksander Trojanek wracam do działalności PCZ w Górze, 21.04.2014 r. wystąpiłem do pana przewodniczącego z interpelacją dotyczącą co się dzieje w tej firmie, naszej firmie, bo my jesteśmy jej właścicielami, tak długo, aż oni nie spłacą wszystkich rat które na nich ciążą i w tej interpelacji chodziło mi o wyjaśnienie sytuacji chorych w powiecie górowskim, po miesiącu otrzymałem odpowiedź z PCZ: „tego typu informacje jak zawarte w załączonym do pisma interpelacji stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu uchwały z dnia 16.04.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w związku z tym spółka z przykrością odmawia udzielenia odpowiedzi na powyższe” ja jestem zbulwersowany taką odpowiedzią, ale chce mięć pewne podstawy prawne do tego, że mam rację pozwoliłem sobie wystąpić do rzecznika praw obywatelskich z zapytaniem czy instytucja pożytku publicznego jakim jest PCZ, która ma chronić zdrowie naszych mieszkańców na którą płacimy pieniądze, płacimy składki zdrowotne, jak może w tej sposób wywinąć się z odpowiedzi, mam również żal do starosty, którego wybraliśmy, aby dbał o nasze interesy, że tak biernie do tego poszedł, wysłał pismo, otrzymał odpowiedź i na tym koniec, tak nie powinno być, w sprawozdaniu starosty nie znalazłem żadnego punktu, który by mówił, że Zarząd rozpatrzył wykonanie uchwały, wniosków, czy rozpatrywał wnioski zgłoszone przez radnych w takich i takich sprawach, tego nie widzę, przypomina mi się rok 2011, kiedy na komisji oświaty przyjęliśmy wnioski dotyczące kilku spraw np. remontu boiska przy LO, wyposażenia pracowni, budowy ścieżki do Ryczenia i odpowiedzi były takie, że zrobimy, będzie, zrealizujemy i ja nie wiem czy te wnioski były zrealizowane, nie wiem co się z nimi dzieje, na posiedzeniach Zarządu ja nie widzę, że jest mowa o PCZ, służbie zdrowia, tego nie ma. radny Mirosław Żłobiński też chciałem uzyskać podobną informację jak radny Trojanek, sięgnąłem do umowy sprzedaży PCOZ i tam w §6 pkt 1 ppkt a tej umowy jest zapis, że Polski Holding Medyczny zobowiązał się przez okres co najmniej 10 lat do udzielania świadczeń lecenia szpitalnego w 4 podstawowych oddziałach: chorób wewnętrznych, chirurgii ogólnej, ginekologiczno – położniczej i pediatrii, czyli jest jakaś podstawa żeby się coś dowiedzieć. radny Kazimierz Bogucki trzy miesiące temu od pana starosty otrzymaliśmy odpowiedź, że w szpitalu sytuacja jest świetna, co się stało, że po trzech miesiącach wszystko się skończyło, lekarze odchodzą, że oddział ginekologii nie funkcjonuje, że oddziałowe dostały wypowiedzenia, Zarząd tym tematem nie zajmuje się wcale, tak być dalej nie może. radna Teresa Frączkiewicz dostałam taką informację od mieszkańców: „czy prawdą jest że pracownicy szpitala teraz dostają aneksy do umów, które dotyczą zmiany zakresu czynności na niekorzystne a tym samym powodując, że pracownicy zaczynają sami odchodzić, natomiast pracownicy na stanowiskach kierowniczych mają takie umowy, że w chwili obecnej nie mogą szukać nowej pracy i dać wypowiedzenie, bo będą musieli zapłacić odszkodowanie dla PCZ tak jak lekarze już płacili i czy prawdą jest, że szpital ma istnieć do końca tego roku”, i mam jeszcze jedno pytanie do pana starosty: w dniu 19 maja było kolejne posiedzenie Zarządu dotyczące zmiany komisji konkursowej powiedział pan, że pan skarbnik nie mógł być ze względu na stan zdrowia, natomiast pytanie moje dotyczy osoby, która weszła w skład komisji, chciałbym wiedzieć jakie ma kwalifikacje, kompetencje i doświadczenie? radny Mirosław Żłobiński chciałbym się dowiedzieć trochę więcej o konkursie, bo nawet nie wiemy, kto kandydował. radny Jan Przybylski państwo nie zarządzacie powiatem, państwo administrujecie, uciekacie od odpowiedzialności, pozostawił pan wszystkich mieszkańców bez opieki, jest to nieudolność poprzednich Rad i Zarządu, tutaj nie będzie szpitala, będzie dom pomocy społecznej, do tego to zmierza, natomiast panie Starosto na jednej z sesji pan wypowiadał pewne zdania, że był pan na spotkaniu z przedstawicielami spółki gdzie byli również przedstawiciele załogi, mówił pan jak ta spółka świetnie prosperuje, jakie zyski ma itd. zastanawiam się czy reprezentował pan interes spółki czy społeczeństwa, nie wiem. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania? starosta Piotr Wołowicz jeśli chodzi o zmianę regulaminu organizacyjnego PUP, było to podyktowane tym, że zmieniły się zapisy ustawowe i dotychczas funkcjonującą powiatową radą zatrudnienia zastąpiła powiatowa rada rynku pracy i o tym mówiłem, jeśli chodzi o zmiany budżetu, które podejmuje Zarząd Powiatu w ramach uchwał, to wynika z kompetencji, jeśli chodzi o realizację programu naprawczego, to jest realizowane na bieżąco, nie wszystkie które są planowane udaje się zrealizować np. sprzedaż nieruchomości internat, uchwała dotycząca obciążeń nieruchomości, od jej podjęcia nie została obciążona żadna nieruchomość, jeśli chodzi o konkurs skład komisji przedstawiał się następująco pani sekretarz, pan skarbnik i naczelnik wydziału oświaty i w wyniku zwolnienia lekarskiego pana skarbnika został zastąpiony pracownicą wydziału oświaty panią Katarzyną Antolak, która zajmuje się oświatą już kilka lat w Starostwie Powiatowym, w konkursie startowały dwie osoby Magdalena Mielczarek i Mirosław Wesołowski, przechodząc do pozostałych pytań, bo one wszystkie dotyczą tego samego wątku, czyli szpitala, jeśli nie ma jasnych precyzyjnych odpowiedzi ze strony właściciela, jakim jest PCZ, to wtedy rodzą się interpretacje zdarzeń i tego co się będzie działo, czy nawet stwierdzanie pewnych faktów tylko tak jak powiedziałem jedyną stroną, która rzeczywiście wie co się wydarzy ze szpitalem jest właściciel szpitala, nie wie tego nikt, ponieważ firma ma taka a nie inną politykę nie udzielania informacji i nawet w Środzie Śląskiej gdzie z formalnego punktu widzenia były wypowiadane umowy z NFZ o tym nie informowano starosty średzkiego, ani nie udzielano mu żadnej innej informacji jedyną osobą z którą rozmawiają władze PCZ na temat funkcjonowania szpitali jest wojewoda dolnośląski, natomiast jeśli chodzi o realizację umowy to one istnieją i te wszystkie kwestie dotyczące spraw pracowniczych one się dzieją poza umową, ponieważ w umowie nie było nic o kwestiach pracowniczych, to jest tylko i wyłącznie kompetencja właściciela tej spółki, natomiast jeśli chodzi o to o czym mówił radny Trojanek, że jest to nasza spółka to nie jest tak do końca ponieważ zgodnie z umową notarialną udziały spółki zostały sprzedane w 100% i spółka z momentem podpisania umowy stała się właścicielem wszystkich udziałów a tym samym właścicielem spółki, natomiast realizacja tej umowy i ewentualne nie spłacanie to już jest zupełnie inna podstawa prawna i to nie dotyczy przejęcia własności z powrotem, jeśli chodzi o kontakt którego nie ma ze spółka od kilku miesięcy, do wiosny tego roku nie mieliśmy żadnego problemu z funkcjonowaniem ze spółką o wszystkim byliśmy informowani, otrzymywaliśmy odpowiedzi a insynuacje, które radny Przybylski bez przerwy robi, kto w czyim imieniu był, to chciałem panu powiedzieć, że wszędzie gdzie jadę służbowo jestem w imieniu Starostwa Powiatowego i Powiatu Górowskiego i proszę takich rzeczy nie insynuować, bo nie wiem, gdzie pan jeździ i w jakiej formie i kogo pan reprezentuje, odnosząc się do tego co tu pan opowiada, pan ma racje tylko w jednym punkcie, powiat doprowadził szpital do ruiny przez lata od 1999 r. starano się tutaj w tej sali poprzez swoje zachowanie poprzez nieodpowiedzialność skrajną doprowadzić ten szpital do ruiny, oczywiście nie wiedząc, czy też nie mają tej świadomości że tym samym pociągnie się do ruiny cały powiat i zaniedbania delikatnie mówiąc wprowadzanie polityki do tego szpitala, wymiana dyrektorów z roku na rok, czasami z miesiąca na miesiąc, to doprowadziło ten szpital do ruiny, do ruiny której było 42.000.000 zł. zadłużenia w momencie kiedy powiat przekształcił ją w spółkę i to całe zadłużenie przejął na siebie z tego 22.000.000 zł. udało się w ramach planu B odzyskać od skarbu państwa na spłacanie długów cywilnoprawnych, natomiast mówienie dzisiaj o tym że szpital był w świetnej kondycji to jest po prostu kłamstwo, szpital był w bardzo złej kondycji mimo tego że był spółką, z roku na rok przynosił coraz większe straty, nie mając żadnych możliwości finansowania swojej działalności, żadnej możliwości inwestycyjnej i żadnej możliwości rozwoju własnej spółki, czyli tego co w przyszłym roku doprowadzi do likwidacji połowy szpitali na Dolnym Śląsku, już dzisiaj proszę zobaczyć co się dzieje w Ząbkowicach Śląskich w Trzebnicy świetnie funkcjonujących szpitalach, pan dzisiaj dba o pracowników szpitala o szpital żeby istniał, to pan na sesji mówił, że nie mamy szpitala, tylko rakarnię to pan to mówił, szpital w powiecie górowskim jest ważną rzeczą staramy się robić wszystko, ale nie wszystko możemy i jeśli ten szpital nie stałby się własnością prywatną, nie wiem z jakimi konsekwencjami, bo dzisiejsze działania które są podejmowane w tym szpitalu nie są zbyt optymistyczne i one mogą prowadzić do bardzo złych decyzji, co do tego nie ma dziś wątpliwości, ale nie wiadomo jakie to będą decyzje. radny Jan Przybylski ja powiedziałem o rakarni tak, ale rakarnie miałem na uwadze tylko i wyłącznie dostępność a dostępność się wiąże z brakiem dostępności, z pańską wypowiedzią jedną rzeczą się zgodzę, że w pewnym okresie przedziału czasowego ten szpital traktowano jako zabawkę polityczną w pozostałej części odnośnie zbycia szpitala, forma zbycia, absolutnie z panem się nie zgodzę, jeśli chodzi o zmiany w budżecie, to chcę wiedzieć czego dotyczyły a pan mi tego nie powiedział, proszę o szczegóły, czego dotyczyły te zmiany w budżecie. starosta Piotr Wołowicz pan skarbnik zrobi panu ksero tych uchwał i panu je przekaże. radna Teresa Frączkiewicz na posiedzeniu Zarządu 27.04.2015 r. pan wspomniał, że informacja będzie przedstawiona Radzie Powiatu: ocena zasobów pomocy społeczne za rok 2014 dla powiatu górowskiego, czy mógłby pan przybliżyć tę informację. starosta Piotr Wołowicz dostarczymy pani. radna Teresa Frączkiewicz dobrze. radny Kazimierz Bogucki pan z sali prosi o głos. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers w odpowiednim punkcie, czy są jeszcze pytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad. Punkt 6 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers interpelacje i zapytania, bardzo proszę. radny Mirosław Żłobiński mam pytanie do starosty: Paweł Wróblewski napisał i wydał książkę o Sicinach, my jako pracownicy biblioteki pedagogicznej zaproponowaliśmy, że będziemy mogli sprzedawać ja w bibliotece, ale w Starostwie zapadła decyzja, że nie możemy tego robić, chciałbym się dowiedzieć kto taką decyzję podjął i jej uzasadnienie. radna Teresa Frączkiewicz proszę o szczegółową informację dotycząca aneksów arkuszy organizacyjnych szkół prowadzonych przez powiat górowski w szczególności interesuje mnie konkretnie daty kiedy te aneksy były składane, jakich zmian dotyczyły, jakie były skutki finansowe, po drugie proszę o szczegółową informację dotyczącą kosztów postępowania egzaminacyjnego dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela mianowanego, proszę to w formie tabelarycznej, interesują mnie koszty egzaminatorów i dojazdy, dlatego że od 13 lat uczestniczę w posiedzeniach komisji i różnie to jest w różnych jednostkach, następnie proszę o szczegółowy harmonogram imprez organizowanych przez Arkadię w roku 2015, również proszę o informację dotyczącą zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych powiatu górowskiego, szczegółową informację z uwzględnieniem stanowisk pracy, otrzymałam również prośbę mieszkańców o wyjaśnienia i odpowiedź, pozwolę sobie zacytować: „wiele członków Polskiego Związku Wędkarskiego oraz mieszkańców „Doliny Baryczy” dopytuję się, czy właściciel gospodarstwa rolnego ma pozwolenie wodnoprawne ze Starostwa na nawadnianie gruntów rolnych i upraw z rzeki, ponieważ deszczownie w Ryczeniu chodzą dzień i noc, bo prawdopodobnie leje się wodę, bo poprzednia firma miała takie zezwolenie, jeśli takie pozwolenie jest to jak są zapisane warunki poboru przy tak minimalnych opadach i tutaj jest prośba, aby zapytać o: 1. na jakiej podstawie prawnej i decyzji firma pobiera znaczne ilości wody z Baryczy. 2. czy podczas poboru nie dochodzi do zmieszania wód ze środkami chemicznymi służącymi do opryskiwania upraw rolnych, co może wiązać się z narażeniem na zanieczyszczenie i skażenie chemiczne wody. 3. czy ilość pobieranej wody przy tak minimalnych opadach ma wpływ na środowisko rzeki, bo w ocenie mieszkańców powiatu i nie tylko rzeka traci swój charakter zarasta, jest zamulona i giną różne gatunki ryb i ptaków”, i jeszcze jedno proszę o wyjaśnienie, czy prawdą jest że pracownicy szpitala teraz dostają aneksy do umów, które dotyczą zmiany zakresu czynności na niekorzystne a tym samym powodując, że pracownicy zaczynają sami odchodzić, natomiast pracownicy na stanowiskach kierowniczych mają takie umowy, że w chwili obecnej nie mogą szukać nowej pracy i dać wypowiedzenie, bo będą musieli zapłacić odszkodowanie dla PCZ tak jak lekarze już płacili i czy prawdą jest, że szpital ma istnieć do końca tego roku, starosta powiedział że staracie się robić wszystko w sprawie szpitala, więc proszę o informacje co państwo konkretnie robicie w kwestii funkcjonowania szpitala. radny Mirosław Żłobiński przygotowałem 2 interpelacje na piśmie, które pozwolę sobie odczytać (interpelacje w załączeniu). radny Jan Przybylski proszę o informację dotyczącą realizacji programu naprawczego przyjętego 29 stycznia 2015 r. i osiągniętego efektu ekonomicznego w rozbiciu na dział, rozdział, paragraf wraz z analizą poszczególnych efektów, również proszę o opisówkę do tego wraz z częścią analityczną, na każdej sesji będę o to pytał, powód jest jeden odmówiliście wprowadzenia do uchwały, gdzie przyjmowany był program naprawczy zapisu, aby Zarząd informował komisje budżetową i RIO raz na kwartał, pytam o program przyjęty 29 stycznia 2015 r., proszę o informację jakie obiekty, budowle, grunty występują pod zastaw hipoteczny pod kredyty Starostwa Powiatowego lub jednostek organizacyjnych Starostwa, proszę o informację na jakim etapie znajduje się restrukturyzacja długu przyjętego po zlikwidowanym szpitalu, proszę tutaj o wykazanie efektu finansowego tego przedsięwzięcia, mam tutaj na uwadze dług w stosunku do ZUS, jest to powiązane z programem naprawczym jak to się ma na dzień dzisiejszy, RIO na to również zwróciło uwagę, proszę o przedstawienie szczegółowe analizy wraz z harmonogramem ich realizacji wynikające z programu naprawczego dotyczące oszczędności w wyniku redukcji etatów w rozbiciu na poszczególne jednostki organizacyjne, wykazem likwidacji konkretnych stanowisk z wyliczeniem osiąganych efektów ekonomicznych w tym działaniu, proszę wskazać na jakich zasadach zostało utworzone stanowisko, punkt obsługi obywatela jakie to ma oparcie w realizacji programu naprawczego, gdzie mówi się coś innego o etatach, proszę o wskazanie podstawy prawnej odnośnie przekazywania środków PUP i PCPR na kursy szkoleniowe przekwalifikowania do CKP i U, czy operator był wyłoniony w drodze postępowania, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, jeśli nie to w jakich okolicznościach, w jakim innym trybie został wyłoniony, mam tu na uwadze CKP i U, czy kierownictwo PUP i PCPR korzysta ze zleceń CKP i U i w jakie formie to się odbywa, czy ma umowę o pracę, umowę zlecenie, umowę o dzieło, na jakich zasadach zostało dokonane zlecenie dla PCDN i PPP, to wynika ze sprawozdania rocznego, poradnia pozyskiwała środki pozabudżetowe, czy instytucja ta była wyłoniona w drodze postępowania przetargowego zamówienia publiczne, jeśli nie to podać inny tryb, jeśli opracowali to pracownicy bezpośrednio, czy opracowali to w zakresie umów o pracę, umowa zlecenie, umowa o dzieło, być może państwo korzystaliście z inny form i podpunkty do tego – jeśli wykonywaliby to w stosunku pracy i nie brali dodatkowych wynagrodzeń, to moje podpunkty są bezprzedmiotowe, natomiast jeśli to była inna forma to te podpunkty są bardzo ważne: czy korzystano z obiektu poradni, sprzętu poradni, mediów poradni, proszę o szczegółową analizę w tym zakresie, ile osób miało podpisane umowy i na jaką kwotę, następnie inwestycje i remonty drogowe, odcinek drogi Wąsosz – Płoski ze względu na brak środków nie będzie wykonany, na tym odcinku drogi przed samymi Płoskami jest koryto i to zagraża bezpieczeństwu obywateli, jeśli stanie się tragedia, to wtedy oczy się otworzą, na tego rodzaju remonty muszą się znaleźć środki, jeśli nie będzie reakcji z państwa strony, to ja podejmę inne kroki, jeśli chodzi o dotychczasowe remonty to jest bylejakość, jeśli chodzi o wykaszanie traw to jesteście spóźnieni, powinno to być już zrobione, to co powiedziałem o służbie zdrowia, szpitalu, o braku nadzoru w przeszłości, teraz nasuwa mi się pewna refleksja, pewne spostrzeżenie odnośnie oświaty, czytając sprawozdanie z wykonania budżetu za 2014 r. uderza mnie, że jest zmniejszenie subwencji o 606.000 zł. w stosunku roku 2013 – 2014, wczoraj na komisji budżetowej pana skarbnika pytałem jaka dysproporcja jest między 2014 – 2015 na koniec marca, otrzymałem informację 700.000 zł. wiadomo, że subwencja to uczeń a w ślad za uczniem idą środki finansowe, biorąc tylko te dwa lata, proszę państwa to jest 1.300.000 zł. średnio na ucznia przypada 5.600 zł. w skali roku, prosty rachunek te 1.300.000 zł. podzielić przez 5.600 zł. to jest około 230 uczniów i tutaj proszę o głęboką analizę sytuacji w oświacie, w jakich kierunkach zmierza, jakie działania restrukturyzacyjne państwo zamierzacie podjąć, czy nie, bo nie do końca koordynujecie to co jest rzeczywistością, to co piszecie, jest to pewna część programu naprawczego, który uchwaliliście, bo ja nie głosowałem za tym, tutaj w stosunku do tych danych z oświaty, to będzie jak ze szpitalem, zapobiegawczo należy podjąć drastyczne działania a nie od roku 2018 dopiero, w LO w roku szkolnym 2011 – 2012 liczba uczniów była na poziomie 395 uczniów w roku szkolnym 2014 – 2015 liczba uczniów 209, czy to nie daje państwu do myślenia, przyglądając się budżetowi za 2014, 2015 to oświata ma zasadnicze znaczenie, subwencja oświatowa w budżecie Starostwa Powiatowego tj. ok. 47%, w tym miejscu w ramach interpelacji proszę o szczegółową analizę struktur funkcjonowania oświaty z wykazaniem ilości uczniów, etatów administracyjnych, pedagogicznych wraz z danymi demograficznymi z analiza tego do roku 2018, oraz proszę aby końcowe wnioski były wykazane w tym zakresie, następnie proszę o analizę w Starostwie Powiatowym jak i w jednostkach organizacyjnych sprawy zatrudnienia osób które nabyły uprawnienia emerytalne, proszę o wykaz osób w poszczególnych jednostkach, w jakim wymiarze etatowym, proszę dla każdego stanowiska o uzasadnienie merytoryczne, następnie proszę o informację, czy pracownicy Starostwa Powiatowego prowadzą działalność gospodarczą i czy mają zgodę przełożonego, czy w sytuacji opracowania dokumentacji budowlanej, czy też operaty środowiskowe wydają te osoby, następnie nadzorują, gdyby takie sytuacje były to jest kuriozum. radny Kazimierz Bogucki proszę o informację, czy Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego przeprowadzał kontrolę górowskiej geodezji, jeśli tak to proszę o protokół pokontrolny, oraz zalecenia i stopień ich realizacji za ostatnie 4 lata, następnie co się dzieje aktualnie z mieniem powiatowym z internatem, były budynek LOK jak również budynki po straży pożarnej, następnie na jakim etapie obecnie znajdują się scalenia gruntów na terenach wiejskich jaki był plan a jaki jest stopień realizacji, czy w związku z 25 samorządu terytorialnego, który niedawno obchodziliśmy zostały wypłacone pracownikom Starostwa Powiatowego premie, jeśli tak to w jakiej wysokości - ogólnie i czy taką premię otrzymał również pan panie starosto. radna Teresa Frączkiewicz na jakim etapie jest opracowywanie strategii rozwoju oświaty w powiecie górowskim. radny Jan Przybylski proszę do analiz poszczególnych jednostek w zakresie oświaty, żeby dołączyć tzw. metryczkę subwencji oświatowej na 2015 r. radny Andrzej Wałęga mam przed sobą harmonogram remontów dróg powiatowych, czy jak wykonawca rozlicza się z wykonanych prac raz w miesiącu na podstawie protokołu częściowego odbioru robót, potwierdzonych przez pracowników Starostwa, to chciałbym się dowiedzieć, czy pracownicy Starostwa wykonane prace sprawdzają na bieżąco, czy to jest po miesiącu, bo po miesiącu podejrzewam osoba która to wykonywała jak i prace wykonanie jest to trudne do sprawdzenia, nasuwają mi się ilości ton wykorzystanego kruszywa względem odcinków drogi którymi się poruszam, te ilości mi nie grają, czy pracownicy to porównują. radny Grzegorz Aleksander Trojanek proszę o informacje jakie jest zainteresowanie uczniów gimnazjum dwujęzycznym na rok 2015 – 2016, następnie proszę o informację ilu osobom, instytucjom odroczono lub rozłożono na raty należności pieniężne mające charakter cywilnoprawnych przypadające powiatowi górowskiemu i jego jednostkom organizacyjnym za 2014 r. i jeszcze jedno pytanie: czy jest realizowane porozumienie między komisją oświaty z poprzedniej kadencji, aby konsultować członkostwo w komisji konkursowej radnych tej komisji. radny Mirosław Żłobiński w programie naprawczym była mowa o tworzeniu gimnazjum dwujęzycznego i technikum kolejowym, na jakim etapie jest realizacja tego zadania. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze interpelacje i zapytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad. radny Kazimierz Bogucki proszę o 5 min. przerwy. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers ogłaszam 15 min. przerwy. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers po przerwie wznowił obrady. Punkt 7 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały? radny Marek Biernacki przewodniczący komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania? radny Jan Przybylski nie dopuszczalne jest, aby komisja budżetowa obradowała dzień przed sesją, powinno to być z 7 – 10 dniowym wyprzedzeniem, to jest niedopuszczalne. radna Teresa Frączkiewicz proszę aby w treści poprawić §4 traci moc „uchwała” a nie „uchwały”. radny Grzegorz Aleksander Trojanek nie miałem okazji, aby móc szczegółowo zająć się uchwałami z punktu 7, 8, 9, 10 porządku obrad, tylko indywidualnie w domu, myślałem że przy tak ważnej sprawie jak kwestie budżetowe, to odbywają się nie tylko komisja budżetowa, ale i inne komisje stałe, które działają, bo przy omawianiu kolejnych uchwał ja będę miał mnóstwo pytań, w załączniku do uchwały jest wpisana data 24 czerwca, więc wyszedł z założenia, że trzeba będzie zrobić przerwę, żeby odbyły się komisje których nie było i jutro głosować te uchwały, ja będę głosował na nie, bo nie wiem co tam jest, nie mam wyjaśnień ze strony władz zarządzających naszym powiatem. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers myślę, że przewodniczący komisji to przemyślą, czy są pytania? radny Jan Przybylski proszę, aby pana skarbnik zabrał głos w tej sprawie. radny Kazimierz Bogucki byłem przekonany, że w tak ważnej sprawie głos zabiorą wszystkie komisje, popieram radnego Trojanka. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers myślę, że będzie to realizowane przez wszystkie komisje. radny Grzegorz Aleksander Trojanek a co z tym 24 czerwcem? przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proszę o zabranie głosu panią radcę. radca prawny Renata Torz należy to traktować jako błąd pisarski i trzeba poprawić na datę dzisiejszą i przegłosować poprawkę. radny Jan Przybylski radny Trojanek zgłosił taki wniosek. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proszę poprawić datę na 23 czerwca 2015 r. radny Jan Przybylski radny Trojanek zgłosił wniosek. radny Grzegorz Aleksander Trojanek tak. starosta Piotr Wołowicz jeśli chodzi o uchwały w sprawie budżetu, zawsze nimi zajmowała się komisja budżetu, jako ta problemowa, natomiast jeśli chodzi o daty w projekcie uchwały, proszę poprawić na 23 czerwca 2015 r. radca prawny Renata Torz proszę przegłosować poprawkę daty. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers zgłaszam wniosek o poprawienie tej daty z 24 na 23, przystąpmy do głosowania. Głosowanie za przyjęciem poprawki do uchwały: za – 11 głosów, przeciw – 3 głosy, wstrzymało się – 1 głos. Poprawka została przyjęta. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers pozwolę sobie odczytać projekt uchwały (uchwała w załączeniu), czy są jeszcze pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania. Głosowanie za przyjęciem uchwały: za – 10 głosów, przeciw – 4 głosy, wstrzymało się – 1 głos. Uchwała została przyjęta. Punkt 8 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały? radny Marek Biernacki przewodniczący komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania? starosta Piotr Wołowicz w związku z tym, że do materiałów, które państwo otrzymaliście na tę sesję w międzyczasie Zarząd przyjął autopoprawkę do tej uchwały, dlatego proszę pana skarbnika, aby przedstawił tę autopoprawkę i w załączniku do tej uchwały, również jest data 24 czerwca, także proszę poprawić na 23 czerwca. skarbnik powiatu Wiesław Pospiech została przyjęta autopoprawka w zakresie tej uchwały dotycząca podziału wolnych środków a dotyczy ona przede wszystkim załącznika nr 4, czyli załącznika inwestycyjnego, obecnie Zarząd proponuje na drogi w dziale 60014 – 490.000 zł. na inwestycje w wydziale geodezji w dziale 71012 – 110.000 zł. w administracji publicznej w dziale 75020 w związku z rozliczeniem punktu informacyjnego zmniejszamy wydatki inwestycyjne o 150.000 zł. a zwiększamy o niecałe 62.000 zł. wydatki na zakupy inwestycyjne i w związku z tym, że jest konieczne przeprowadzenie w dość szerokim zakresie napraw w SOSW oraz w ZS proponujemy nowe wydatki inwestycyjne w dziale 80130 i w dziale 85403 na modernizację budynków, proponujemy zwiększenie dochodów o 321.899 zł. oraz wprowadzenie wolnych środków do budżetu w kwocie ponad 400.000 zł. z czego wynikają te dochody, dochody ponad 33.000 zł. jest to rozliczenie dotacji na remont pałacyku po PUP, otrzymamy 60.000 zł. PFROW na zakup sprzętu do wydziału geodezji, ZS podpisał umowę na przygotowanie uczniów do olimpiad zawodowych kwota dotacji ponad 2.000 zł. ponadto wprowadzamy do budżetu druga i trzecią transze w związku z realizowanym przez ZS programu ERASMUS+ to jest kwota 202.000 zł. wprowadzamy do budżetu ponad 20.000 zł. z tytułu programu realizowanego przez PCPR, oraz wprowadzamy 4.000 zł. tytułem środków z refundacji kosztów likwidacji samochodów są to środki z NFOŚiGW. radny Jan Przybylski jeśli chodzi o te daty, czy to był formalny wniosek panie starosto? starosta Piotr Wołowicz oczywiście to jest formalny wniosek. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proponuję przegłosować wniosek zgłoszony przez starostę. Głosowanie za przyjęciem wniosku pana starosty: za – 11 głosów, przeciw – 3 głosy, wstrzymało się – 1 głos. Wniosek został przyjęty. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers teraz proponuję przegłosować autopoprawkę zgłoszona przez starostę. Głosowanie za przyjęciem autopoprawki do uchwały: za – 11 głosów, przeciw – 1 głos, wstrzymało się – 3 głosy. Autopoprawka została przyjęta. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers pozwolę sobie odczytać projekt uchwały (uchwała w załączeniu), czy są jeszcze pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania. Głosowanie za przyjęciem uchwały: za – 11 głosów, przeciw – 1 głos, wstrzymało się – 3 głosy. Uchwała została przyjęta. Punkt 9 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały? radny Jan Przybylski proszę o wprowadzenie nas w temat uchwały. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proszę o zabranie głosu pana skarbnika. skarbnik powiatu Wiesław Pospiech otrzymaliście państwo w materiałach sprawozdanie z wykonania budżetu wraz z opinią RIO, istotną rzeczą w syntetycznym zestawieniu spraw które zaszły w 2014 r. jest tabela na str. 3 i 4 gdzie przedstawiamy porównanie dochodów i wydatków w stosunku do danych przyjętych w uchwale budżetowej obowiązującej w dniu 31.12.2014 r., dochody ogółem wykonaliśmy w wysokości ponad 38.819.000 zł. co stanowiło ponad 98% planowanych dochodów, w tym dochody własne na poziomie 9.696.000 zł., czyli ponad 97%, do dochodów własnych zaliczamy wpływy z tytułu podatków, czyli PIT i CIT dochody z majątku powiatu, wpływy z opłaty komunikacyjnej, wpływy z usług i pozostałe inne wpływy, drugim elementem dochodów w budżecie powiatu są dotacje i tutaj mamy dotacje na zadania zlecone, rządowe, dotacje na zadania własne, oraz dotacje z instytucji z którymi podpisywaliśmy porozumienia, są to instytucje rządowe i samorządowe, na zadania z zakresu administracji rządowej otrzymaliśmy dotacje wysokości ponad 6.500.000 zł. wykonaliśmy prawie w 100% tej dotacji, w tym otrzymaliśmy środki na scalanie gruntów, ponieważ jest to zadanie jako zlecone, na współfinansowanie tego zadania otrzymaliśmy ponad 283.000 zł. z czego na VAT od usług wykonywanych w ramach scaleń ponad 144.000 zł., dotacja na zadania własne otrzymaliśmy ponad 693.000 zł. 100% planowanych dotacji w tym zakresie, na scalenia otrzymaliśmy ze środków budżetu UE 928.000 zł. poza tym na zadania realizowane na podstawie porozumień miedzy jednostkami samorządu terytorialnego otrzymaliśmy dotacje w kwocie ponad 447.000 zł. tj. na poziomie 92% otrzymane z funduszy zewnętrznych przede wszystkim środki z funduszu pracy na współfinansowanie wynagrodzeń pracowników PUP łącznie kwota dotacji z funduszy celowych ponad 790.000 zł. czyli 100% planowanych, na projekty realizowane ze środków budżet UE poza scaleniami łącznie otrzymaliśmy 1.522.000 zł. ponad 90% tych środków, trzecim źródłem dochodów jest udział powiatu w subwencji ogólnej, powiat korzysta z trzech części tej subwencji a więc części oświatowej, równoważącej, wyrównawczej, ponadto w 2014 r. otrzymaliśmy ponad 17.000 zł. dochodów własnych powiatu, subwencji łącznej otrzymaliśmy 18.222.000 zł. 100% planowanych, te środki zostały spożytkowane na wydatki i rozchody budżetu, wydatkowaliśmy łącznie w 2014 r. ponad 38.123.000 zł. czyli 97% z czego na wydatki majątkowe wydatkowaliśmy ponad 40.000 zł. co stanowi 91% planowanych, reszta czyli ponad 38.000.000 zł. zostało wydatkowane na wydatki bieżące z czego łącznie ponad 21.000.000 zł. są to wydatki związane z wynagrodzeniami i pochodnymi od wynagrodzeń, na dotacje dla innych jednostek przeznaczyliśmy ponad 276.000 zł. są to przede wszystkim dotacje w PCPR w ramach rodzin zastępczych po za powiatem górowskim umieszczonych, na obsługę długu wydatkowaliśmy ponad 368.000 zł. jest to kwota odsetek które zapłaciliśmy za kredyt, który zaciągnął powiat w 2008 r. w pozostałych wydatkach wydatkowaliśmy niespełna 16.000.000 zł. tj. 95% planowanych wydatków w tym nie całe 3.000.000 zł. na projekty realizowane ze środków budżetu UE w tych 16.000.000 zł. wydatków tak jak mówiłem nie całe 3.000.000 zł. są to środki wydatkowane na projektu współfinansowane z budżetu UE ponad 1.494.000 zł. to kwota zapłaconych rat z tytułu odszkodowania zgodnie z wyrokiem Sądu Apelacyjnego, czyli Chemeko, w związku z likwidacją szpitala zapłaciliśmy łącznie 1.362.000 zł. zobowiązań z czego 1.061.000 zł. jest to kwota spłaconego łącznie przejętego kredytu w tym 660.000 zł. kapitału i 401.000 zł. to są odsetki, ponadto zapłaciliśmy do ZUS niecałe 132.000 zł. w związku z rozłożeniem na raty nie zapłaconych składek, ponadto w związku z przejętymi zobowiązaniami szpitala zapłaciliśmy ponad 169.000 zł. tytułem zaległości zobowiązania nie odprowadzonych składek na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych przez szpital, tę kwotę byliśmy zobowiązani wpłacić dla nabywcy szpitala, czyli do PCZ, jeśli są pytania to bardzo proszę. radny Jan Przybylski na sesji, która odbyła się końcem grudnia powiedziałem, że pewne uchwały wprowadziliście czyszczące, żeby ładnie to wyglądało do sprawozdawczości, czyni się to wszędzie, na poprzedniej sesji złożyłem interpelacje o wprowadzeniu kwoty 11.800.000 zł. do projektu budżetu, państwo udzieliliście mi odpowiedzi z którą się zgadzam, na pierwszej stronie sprawozdania piszecie: „na 2014 r. uchwalono niedobór budżetu w kwocie 11.278.666 zł. źródłem pokrycia niedoboru będą przychody budżetu, zaplanowano przychody w wysokości 11.800.000 zł z tytułu pożyczki preferencyjnej z budżetu państwa”, pożyczki nie otrzymaliście państwo, bo w piśmie z ministerstwa wypunktowano państwa odnośnie programu naprawczego i ten który został przyjęty w styczniu tego roku to jest poprawka w dużej mierze tamtego, to nie jest program naprawczy, moje pytanie brzmi: na jakiej podstawie po stronie przychodów została wprowadzona kwota 11.800.000 zł. chodzi mi o podstawę prawną, co do wydatków dochodów, gdyby twórcy ustawy o samorządzie powiatowym w osobach prof. Regulskiego, prof. Kuleszy, prof. Buczkowski, pan Pańko pod patronatem pierwszego marszałka senatu prof. Stelmachowskiego oni określali zasady i wartości samorządu, eliminując z życia społecznego rady narodowe, gdyby ci twórcy ustawy samorządowej zobaczyli co państwo robią w zakresie służebności na rzecz obywateli to za głowę by się złapali, w ustawie o samorządzie powiatowym jest wypisany katalog spraw którymi samorząd powiatowy powinien się zajmować, chciałbym dzisiaj skupić się na trzech: służba zdrowia, oświata, infrastruktura i innowacja, państwo w swoich zadaniach, nie będę mówił o służbie zdrowia, bo dzisiaj już dużo było powiedziane na ten temat, jest katastrofa tego Zarządu i poprzedniego, jest katastrofalna sytuacja przy obsłudze obywateli ziemi górowskiej w zakresie służby zdrowia, proszę państwa w zakresie oświaty, dobre wykształcenie, to dobry byt społeczeństwa, dobrze ułożona oświata to dobrze funkcjonujący organizm, jest część dydaktyczna i część pożytku publicznego, bo później ci absolwenci szkół średnich gdzieś idą, mogą powrócić, jeśli warunki są stworzone a tu nie są stwarzane warunki do powrotu, ubytek uczniów od 2011 r. jest znaczący, lepiej mieć okrojoną oświatę, ale na dobrym poziomie, chciałbym aby ktoś z oświaty analizował później drogi życiowe, poziom edukacyjny tych uczniów, absolwentów szkół, takie dane powinny później iść do PUP, wnioskuję do państwa o zajęcie konstruktywnego działania w tym kontekście a nie odpychać czekając, czy zasłaniając się zapisami programu naprawczego, na s.19 programu naprawczego 2018 r. to jest utopia, oświata wtedy będzie w zgliszczach, na obsługę różnych zobowiązań to jest kwota 3.500.000 zł. jeśli nie jesteśmy zasobnym rejonem a nie jesteśmy to powinniśmy prowadzić racjonalną gospodarkę i racjonalnie postępować i teraz moja myśl, gdyby te 3.500.000 zł. odwrócić inaczej jakby one poszły na infrastrukturę do tego 80% środków poza budżetowych pozyskać a to już byłaby inna kwota byłoby w przedziale 5.000.000 zł. to już byłoby tyle co powiat wołowski wydaje na infrastrukturę drogową w roku 2015, zasłaniacie się państwo, że nie ma na remonty, nie ma na nic. starosta Piotr Wołowicz czy mogę zadać radnemu Przybylskiemu pytanie, żeby potem nie uciekło? radny Jan Przybylski nie ucieknie, w tym kontekście posłużę się odpowiedzią państwa na moją interpelację, która mnie zadowoliła, to jest ciąg zdarzeń jakie miało miejsce w związku z wyrokiem Sądu Apelacyjnego odnośnie Chemeko –System rozpisujecie państwo jakie należności jakie koszty państwo ponosiliście, jeśli państwo nie macie na drogi, to ja powiem tak, na komisji budżetowej grudniowej, zapytałem pana skarbnika odnośnie sprzedaży długu 7.800.000 zł. dla DNB banku i pan tylko powiedział, że umowa została podpisana 22 grudnia, samo podpisanie to jest jedno, ale skutki to jest dwa, za uruchomieniem tej sprzedaży zapłaciliście państwo jednorazowo prowizję 283.000 zł. i w ślad za tym każdego kwartału będą płacone odsetki w wysokości 98.000 zł. to już kosztuje 700.000 zł. podatnika, gdyby to przeznaczyć na remonty dróg to inny wymiar ma, na dzień 31.03.2015 r. z tytułu wyroku sądowego zapłacono ponad 5.000.000 zł. a dług pozostał dalej na wysokości ok. 10.200.000 zł. to jest katastrofa, jeśli chodzi z zarządzanie finansami publicznymi, jest to nie dopuszczalne, to jest kuriozum, w interpelacji nie bez powodu zapytałem czy pracownicy wykonują dokumentacje, czy operaty środowiskowe itd. bo niektórzy pracownicy Starostwa ponoszą w dużej mierze odpowiedzialność za skutki tego obciążenia finansowego i oni się mają dobrze, manewr który zrobiliście państwo z bankiem DNB, to jest jedyna ucieczka, którą mieliście od komornika, w kontekście programu naprawczego wykazujecie efekt ekonomiczny a nie osoby, to mnie nie interesuje, mnie interesuje efekt ekonomiczny jaki się uzyskuje, w kontekście subwencji oświatowej również państwo w materiałach piszecie i w odpowiedziach na interpelacje to jest zbieżne, że subwencja oświatowa jest w takiej wysokości 11.765.000 zł. a powiat z dochodów własnych dołożył 963.000 zł. przy dobrze poukładanej sieci nauczania powinno wystarczyć subwencji na funkcjonowanie oświaty, w rozdziale drogi piszecie państwo, że zmniejszyliście środki na utrzymanie dróg, jeśli pomniejszacie środki na utrzymanie dróg to jest tragedia, wykazujecie że oszczędności poczyniono na wydatkach rzeczowych w placówkach oświatowych, typowych rzeczach administracyjnych, jeśli w placówkach oświatowych 85% idzie na wynagrodzenia i pochodne o wynagrodzeń z czego to, żeby wyjść na prostą jest to niemożliwe, trzeba zmiany strukturalne zrobić, to co proponowałem wprowadzić sprawy organizacyjne Rady, jest nie do przyjęcia że na komisję budżetową otrzymuję zaproszenie na dzień 14 z materiałem nie do końca, częściowym, to jest nie dopuszczalne, materiały radni powinni otrzymywać kompletne, w związku z tym że ten budżet jest poobciągany przez państwa, dług na 31.12.2014 r. to jest ponad 24.000.000 zł. w stosunku do dochodu to jest prawie 63%, więc nie mogę wnioskować za sprawozdaniem z tego budżetu. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania? radna Teresa Frączkiewicz jeśli chodzi o realizację budżetu, to płacenie odsetek w kwocie ponad 4.000 zł. to jest skandal, mam jeszcze pytanie: co to jest za jednostka Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Górze, na s.6 w informacji z wykonania budżetu, zadania realizowane na podstawie porozumień z i min. jest zapis funkcjonowanie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Górze, albo jest to Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Górze, albo być może Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Górze i jeszcze jedno pytanie było na kwotę 26.000 zł. z tego co wiem w tej chwili Gmina Góra zmniejszyła do 10.000 zł. a wcześniej było 20.000 zł. o tyle będą dochody mniejsze, również jest zapis współfinansowanie utrzymania portalu geodezyjnego na kwotę 8.000 zł. proszę o informację o co tutaj chodzi? starosta Piotr Wołowicz rozumiem, że tutaj chodzi o tę pomoc gmin, które współfinansują nasz portal? radna Teresa Frączkiewicz tak. starosta Piotr Wołowicz to jest nasz portal geodezyjny, który funkcjonuje w Starostwie Powiatowym i gminy mają do tego dostęp nie użytkownika wewnętrznego, tylko dostęp do informacji, które są zawarte w tym portalu i w związku z tym przekazują na nasze konto w ramach porozumienia kwotę 2.000 zł. radna Teresa Frączkiewicz mam pytanie, jeśli tu jest napisane, współfinansowanie utrzymania portalu geodezyjnego, bywa pan na sesjach Rady Miejskiej Góry, dlaczego pan nie zadba o to żeby taki był zapis w uchwale Rady Miejskiej a nie dotacja dla powiatu i później wychodzi, że Gmina Góra dofinansowuje i ratuje powiat. starosta Piotr Wołowicz nie ma takiego zapisu jak dotacja, tylko jest pomoc finansowa. radna Teresa Frączkiewicz w uzasadnieniu mogłaby być informacja, że o to chodzi, kolejne mam pytanie: otrzymane fundusze celowe dla ZS na przygotowanie uczniów do olimpiad, czy to było z projektu mkz2, czy cos innego, to jest s.7. skarbnik powiatu Wiesław Pospiech ustosunkuję się do tego sformułowania pomocy finansowej gmin odnośnie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, dotacje które otrzymujemy dla powiatu a w ramach jednostki realizującej to zadanie, czyli PCDN – PPP, zadania w zakresie Centrum Doskonalenia Nauczycieli funkcjonują. radna Teresa Frączkiewicz nie ma czegoś takiego jak Centrum Doskonalenia Nauczycieli, jest Ośrodek Doskonalenia Nauczyli jeśli już, w ramach PCDN – PPP. skarbnik powiatu Wiesław Pospiech dziękuję za informację, zmienimy to, 6.000 zł. z funduszy celowych to tak, to jest z tych dodatkowych środków, to jest dotacja zewnętrzna. radna Teresa Frączkiewicz dokształcenie i doskonalenie nauczycieli wykonanie 10.767,60 zł. skarbnik powiatu Wiesław Pospiech jest to kwota nagrody z okazji Dnia Edukacji, którą starosta przyznał trzem nauczycielom, po jednej w LO, ZS i w PCDN. radna Teresa Frączkiewicz czy w ZS w 2014 r. był samochód służbowy? skarbnik powiatu Wiesław Pospiech nie wiem, ale chyba tak. radna Teresa Frączkiewicz jest tutaj kwota na ubezpieczenie, więc mam pytanie do wydaje mi się że nie ma. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania? radny Grzegorz Aleksander Trojanek mam kilka pytań: czy pierwsza i druga rata za szpital została zapłacona i czy do końca października będzie zapłacona druga rata, czy trzecia, jest takie stwierdzenie w sprawozdaniu z ZS, że nie otrzymali 10.000 zł. na zakup materiałów i wyposażenia, proszę mi wyjaśnić dlaczego ZS nie otrzymał tych środków, w sprawozdaniu POS i R jest wymienione że jako100% miło być pieniędzy pozyskanych za banery, które wiszą w naszej hali Arkadia, wykonanie jest 40%, czyli jeśli nie są opłacone, czy te banery dalej tam wiszą, czy zostały zdjęte i czy firmy, które maja zaległości te zaległości wpłaciły przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania? starosta Piotr Wołowicz chciałbym się odnieść do analizy, którą przedstawił radny Przybylski, również mam kilka pytań, bo dużo czasu poświęcił pan kwocie 3.500.000 zł. związanej z obsługą różnego rodzaju zadłużeń, czy zobowiązań powiatu górowskiego, mówiąc o tym, że te pieniądze byłoby lepiej wydać na innego rodzaju zadania np. inwestycyjne z tym oczywiście trudno się nie zgodzić, tylko ja przynajmniej odniosłem takie wrażenie, że pan mówił o tym, że ta kwota 3.500.000 zł. powstała w ostatnim czasie i to jest wina obecnego Zarządu i byłego, że tej kwoty nie można wydać na nic innego, bo trzeba było obsługiwać dług, pan powie skąd się wzięła ta kwota 3.500.000 zł. że dzisiaj musimy obsługiwać różnego rodzaju zobowiązania i zadłużenia i dlaczego te pieniądze musimy przeznaczyć na to a nie na inne zadania, następna sprawa kwestia zaciągnięcia kredytu jako ucieczki od komornika, tak to pan sformułował, otóż przeprowadziliśmy subrogację naszej wierzytelności firmie Chemeko, którą kupił bank DNB i oczywiście, że tak to jest tak, że jeśli nie realizuje się pewnych wyroków sądowych dotyczących zobowiązań, to następstwem jest oczywiście komornik i chciałbym panu powiedzieć, że na szczęście w ostatnich 4 latach, choć były takie zagrożenia kilka razy, nie wszedł tutaj komornik, który mógłby realizować to do czego już była wystawiona decyzja i wszystkie działania, które były podjęte w ramach zabezpieczenia tej wierzytelności wobec Chemeko, która została sprzedana firmie Magellan bez naszej wiedzy, bo do tego nie mieliśmy nic tak naprawdę i o tym dowiedzieliśmy się od nowego wierzyciela, biorąc pod uwagę opinię na temat firmy Magellan i sposób bezwzględnego traktowania swoich dłużników, głównie samorządów gminnych i powiatowych, trzeba było zrobić coś natychmiast, żeby zmienić wierzyciela i wierzycielem który myślę jest dużo bardziej stabilny, gotowy do rozmów bardziej przewidywalny jest po prostu bank i taka decyzja została podjęta i gdybyśmy tej wierzytelności nie zamienili w taki a nie inny sposób, to ma pan racje mielibyśmy komornika, który dzisiaj zajmowałby konta, wynagrodzenia nauczycieli, wynagrodzenia urzędników, różnego rodzaju środki przeznaczone na inwestycje, czy inne zadania społeczne, które powiat realizuje i przed tym uciekaliśmy, w pana tonie tak to zabrzmiało jak byśmy bali się komornika, jak byśmy mieli na niego czekać, my nie czekamy na komornika, robimy wszystko by tu komornik nie wszedł, następna rzecz o której pan mówił, że subwencja powinna wystarczyć na utrzymanie szkół i że trzeba podejmować trudne decyzje restrukturyzacyjne, lepiej mieć mniej jednostek bardziej stabilnych, jest pan radnym powiatu ma pan takie samo prawo jak każdy inny, zgłaszać tutaj propozycje i pomysły jak to zrealizować, jeśli te propozycje i pomysły będą tak dobre, że nie będzie podstaw, żeby je odrzucić, to na pewno je weźmiemy pod uwagę. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania? radny Grzegorz Aleksander Trojanek LO nie otrzymało 5.000 zł. radny Jan Przybylski w życiu publicznym jest ciąg zdarzeń i ten cały ciąg zdarzeń postępuje i państwo nie staracie się tego wyhamować, część z państwa zasiada nie pierwszą kadencję w samorządzie powiatowym, nic nie robicie dla poprawienia finansów, co do sprzedaży długu 7.800.000 zł. to były następstwa waszych działań długofalowych, jakby koszty operacyjne były mniejsze, nic bym nie mówił, pan panie starosto za to odpowiada, Zarząd i cała koalicja, mam jeszcze pytanie do pana skarbnika: ze sprawozdania skonsolidowany bilans jednostki samorządu górowskiego, jest taka pozycja w końcowej fazie, jest tam uwaga do pozycji pasywa, zobowiązania finansowe długoterminowe, proszę o rozwinięcie tych zapisów, czy te zobowiązania wejdą dopiero od 1.01.2016 r.? skarbnik powiatu Wiesław Pospiech informacja ta odnosi się jako wyjaśnienie kwot pozycji zapisanych w bilansie zasadniczym, czyli symbol b1 mówi, że jest to pozycja w bilansie, czyli bilans zamknięcia i bilans otwarcia, jeśli chodzi o pytania radnego Trojanka nie widzę tutaj informacji o braku przekazania 10.000 zł. wykonanie jest w 85%, proszę mi powiedzieć na której jest to stronie, abym mógł się ustosunkować. radny Grzegorz Aleksander Trojanek sprawozdanie ZS rozdział 80130. skarbnik powiatu Wiesław Pospiech jest to program wieloletni i w tym roku to będzie wydatkowane. radny Grzegorz Aleksander Trojanek i to samo w LO. skarbnik powiatu Wiesław Pospiech widocznie nie było takiej potrzeby, żeby te środki mieli otrzymać. W tym momencie salę obrad opuścił radny Jan Przybylski. Aktualna ilość radnych biorących udział w posiedzeniu - 14. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers pozwolę sobie odczytać projekt uchwały (uchwała w załączeniu), czy są jeszcze pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania. Głosowanie za przyjęciem uchwały: za – 9 głosów, przeciw – 5 głosów, wstrzymało się – 0 głosów. Uchwała została przyjęta. Punkt 10 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, w tym miejscu pozwolę sobie odczytać uchwałę RIO nr V/107/2015 w sprawie opinii o przedłożonym przez Zarząd Powiatu Górowskiego sprawozdaniu rocznym z wykonania budżetu Powiatu Górowskiego w 2014 r. (uchwała w załączeniu), oddaje głos przewodniczącemu komisji rewizyjnej. W tym momencie na salę obrad przybył radny Jan Przybylski. Aktualna ilość radnych biorących udział w posiedzeniu - 15. przewodniczący komisji rewizyjnej Andrzej Wałęga pozwolę sobie odczytać opinię komisji rewizyjnej w sprawie wniosku o absolutorium dla Zarządu Powiatu za 2014 r. (opinia w załączeniu). przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers pozwolę sobie odczytać uchwałę RIO nr V/132/2015 w sprawie opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Górowskiego w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Górowskiego za 2014 r. (uchwała w załączeniu), czy są pytania? radny Mirosław Żłobiński chciałbym odczytać część wyroku z 7.01.2015 r. dotyczący strażnicy, tutaj jest fragment dotyczący budżetu powiatu: „proces toczy się od 2010 r. i przerzucenie kosztów w zakresie wydatków z opinii biegłych na skarb państwa nie znajduje obecnie żadnego uzasadnienia, wniosek na to opinie biegłych również ta strona złożyła, dyscyplina i przewidywalność budżetowa winna cechować jednostkę organizacyjną nie tylko na etapie prowadzenia inwestycji budowlanej, ale również przy bieżącym funkcjonowaniu jednostki do której należy między innymi koszty wydatków w sprawach sądowych określone w tym punkcie wyroku”, tu jest jakaś negatywna opinia, tak dla równowagi. starosta Piotr Wołowicz można przeczytać każde słowo wyciągnięte z kontekstu bez jego interpretacji, pan czytał fragment dotyczący opłaty o której mówiłem a nie budżetu. radny Mirosław Żłobiński „dyscyplina i przewidywalność budżetowa winna cechować jednostkę organizacyjną nie tylko na etapie prowadzenia inwestycji budowlanej, ale również przy bieżącym funkcjonowaniu jednostki”. starosta Piotr Wołowicz oczywiście i w związku z tym kwotę którą mieliśmy zapłacić 50.000 zł. wystąpiliśmy o kwotę zmniejszoną i Sąd to uznał. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania? radny Jan Przybylski jeśli chodzi o strażnicę to jest grupa pracowników, która to nadzorowała, to postępowanie w mojej ocenie było od początku przegrane. radny Ryszard Wawer słowo do pana Przybylskiego, doskonale pan wie o tym że gdyby starosta czy Starostwo nie odwołałoby się od tej decyzji i zapłaciło jakiekolwiek pieniądze, to pan pierwszy zgłosiłby wniosek do Prokuratury o ściganie starosty za niegospodarność. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers pozwolę sobie odczytać projekt uchwały (uchwała w załączeniu), czy są jeszcze pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania. Głosowanie za przyjęciem uchwały: za – 9 głosów, przeciw – 6 głosów, wstrzymało się – 0 głosów. Uchwała została przyjęta. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers ogłaszam 10 min. przerwy. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers po przerwie wznowił obrady. Punkt 11 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, pracowała komisja rewizyjna, oddaje głos przewodniczącemu komisji. przewodniczący komisji rewizyjnej Andrzej Wałęga skarżący w dniu 7 maja złożył do Starosty wniosek o udzielenie informacji publicznej dotyczącej: a) podjęcia kontroli pojazdów obsługujących kruszywa „Z” w zakresie posiadania przez nie zezwolenia na przejazd pojazdów nienormatywnych po drogach będących w zarządzie Powiatu Górowskiego oraz wszczęcia postępowania w sprawie nałożenia kar pieniężnych w związku z przejazdem bez wymaganego zezwolenia po w/w drogach, b) nałożenia kary pieniężnej na podmioty wykonujące przejazd lub podmiot wykonujący inne czynności związane z przewozem drogowym bez zezwolenia, następnie na udzieloną przez Starostę odpowiedź (bez podania informacji publicznej dotyczącej posiadania przez pojazdy obsługujące kopalnię kruszywa zezwolenia na przejazd pojazdów nienormatywnych po drogach będących w zarządzie Powiatu), w dniu 8 lipca 2014 r. złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na bezczynność Starosty w przedmiocie udzielenia informacji publicznej. WSA w dniu 02.10.2014 r. postanowił:- umorzyć postępowanie w w/w sprawie, - stwierdzić, że bezczynność nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa, - zasądzić od Starosty na rzecz strony skarżącej koszty postępowania sądowego. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania? radny Mirosław Żłobiński czyli ktoś prosił o informacje i informacje otrzymał a wcześniej złożył skargę na bezczynność starosty? przewodniczący komisji rewizyjnej Andrzej Wałęga osoba, która wystąpiła ze skargą na starostę, trudno powiedzieć w jakim kontekście ona występowała, dlatego że sprawa którą ja przedstawiłem, tę sprawę poruszyła inna osoba to było w roku 2014 r. osoba która wystąpiła ze skargą do nas na pana starostę, to w moim odczuciu był obserwator, który gdzieś to wyczytał i na tej podstawie złożył skargę. radny Mirosław Żłobiński czyli jedna osoba prosiła o informację, ktoś to obserwował i złożył skargę. przewodniczący komisji rewizyjnej Andrzej Wałęga tak, między tymi osobami nie ma powiązania. radny Mirosław Żłobiński czyli ta osoba która prosiła o informację została usatysfakcjonowana. przewodniczący komisji rewizyjnej Andrzej Wałęga tak. radny Kazimierz Bogucki nie rozumiem. wicestarosta Paweł Niedźwiedź ktoś zadał pytanie odnośnie transportu żwiru nie otrzymał satysfakcjonującej odpowiedzi ponieważ uważał, że są one niepełne, złożył skargę do WSA, WSA umorzyło postępowanie, bo stwierdziła że bezczynność nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa i ktoś inny zobaczył ten wyrok WSA w Internecie i napisał do nas skargę na podstawie wyroku sądu w tej sprawie. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers pozwolę sobie odczytać projekt uchwały (uchwała w załączeniu), czy są jeszcze pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania. Głosowanie za przyjęciem uchwały: za – 14 głosów, przeciw – 0 głosów, wstrzymało się – 0 głosów. Uchwała została przyjęta. starosta Piotr Wołowicz nie brał udziału w głosowaniu. Punkt 12 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały? radny Marek Biernacki przewodniczący komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały jednogłośnie. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania? starosta Piotr Wołowicz tak uchwała istniała jednak zmieniła się podstawa prawna i pewne rzeczy dotyczące pomocy publicznej związanej z udzielaniem takiej pomocy przedsiębiorcom nie była wcześniej uregulowana, od jakiegoś czasu funkcjonuje w systemie prawnym tzw. pomoc de minis, która w poprzedniej uchwale nie była ujęta, dlatego też jest uaktualnienie tej uchwały. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania? radny Mirosław Żłobiński mam dwa pytania: w §3 pkt 3 „czynności o których mowa w ust. 1 i 2 organ dokonuje na podstawie przepisów prawa cywilnego w formie pisemnej”, wydaje mi się że określenie prawo cywilne to jest zbyt ogólne, może warto sprecyzować o które akty chodzi. radca prawny Renata Torz w formie oświadczenia woli. radny Mirosław Żłobiński dobrze dziękuję, drugie pytanie: czy są jakieś przeciwwskazania prawne, żeby osoby, czy firmy według których dokonano umorzenia powyżej 2.000 zł. podawać do publicznej wiadomości, czy nie, może jest jakaś tajemnica? radca prawny Renata Torz finanse publiczne są jawne. radny Mirosław Żłobiński w związku z tym mam wniosek do projektu uchwały dodać to, żeby starosta w przypadku umorzeń powyżej 2.000 zł. publikował to w BIP. radca prawny Renata Torz to wynika z ustawy o finansach publicznych. radny Mirosław Żłobiński czyli nie trzeba tego wprowadzać a starosta ma taki obowiązek, w takim razie dziękuję. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania? radny Jan Przybylski w samorządzie gminnym obowiązkiem burmistrza było, jeśli umorzył powyżej 5.000 zł. wywiesić na tablicy ogłoszeń takiej decyzji, czy ten sam przepis obowiązuje w samorządzie powiatowym? radca prawny Renata Torz tak. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania. Głosowanie za przyjęciem uchwały: za – 15 głosów, przeciw – 0 głosów, wstrzymało się – 0 głosów. Uchwała została przyjęta. Punkt 13 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały? radny Michał Krochta zgłosiłem akces do pracy w komisji budżetu i gospodarki i komisji geodezji, rolnictwa i ochrony środowiska. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania. Głosowanie za przyjęciem uchwały: za – 14 głosów, przeciw – 0 głosów, wstrzymało się – 1 głos. Uchwała została przyjęta. Punkt 14 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers odpowiedzi na interpelacje i zapytania. starosta Piotr Wołowicz na interpelacje odpowiemy na piśmie, natomiast jeśli chodzi o pytanie radnego Żłobińskiego w sprawie sprzedaży książki o Sicinach, kieruję pana do dyrektora Bazylewicza, my jedynie mieliśmy informację o takim pomyśle sprzedaży, ale jest to kompetencja dyrektora. radny Mirosław Żłobiński rozmawiałem z naczelnikiem, są to jakieś zakłócenia komunikacyjne. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad. Punkt 15 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers wolne głosy i wnioski. radna Teresa Frączkiewicz 28 i 29 maja na zaproszenie członka Zarządu województwa dolnośląskiego brałam udział w konferencji podsumowującej realizowany projekt pilotażowy kształcenia zawodowego na Dolnym Śląsku, ten projekt był realizowany od 2009 r. do 2015 r. i chciałbym przekazać na ręce pana starosty podziękowanie, chciałbym państwu powiedzieć że jest to duży projekt na etapie projektowania uczestniczyłam w tym projekcie najpierw jako dyrektor CKP i U, później jako dyrektor ZS w Górze w ramach tego projektu zarówno ZS jak i SOSW uzyskał dużą pomoc w doposażeniu na etapie projektowania mieliśmy szansę być centrum, co to znaczy być centrum jest takich centrum 9 w województwie dolnośląskim, wtedy otrzymalibyśmy pomoc 6.000.000 zł. ze strony powiatu 20%, ta kwota później się zmniejszyła, ale tak naprawdę przy zmianie władz u nas okazało się, że zostaliśmy pod kreską, że nie zostaliśmy jako powiat górowski centrum, tylko szkoły zawodowe otrzymały dofinansowanie, była to duża pomoc, ten projekt się zakończył i dlatego ta konferencja odbyła się podsumowująca, pozwoliłam sobie przyjąć z rąk marszałka podziękowanie dla pana starosty, proszę bardzo. starosta Piotr Wołowicz ten projekt rozpoczął się w 2009 r. w trakcie kadencji Zarządu pani Beaty Pona i chciałbym podziękować tym wszystkim którzy na początku tego projektu czynnie uczestniczyli w jego tworzeniu w realizacji ze strony powiatu pani radna Frączkiewicz, było kilku liderów powiatowych, którzy tworzyli ten program, min. dyrektorzy wydziałów oświaty, ten program był znaczący, był pilotażowy, brały w nim wszystkie powiaty, bardzo dziękuję, chciałbym jeszcze powiedzieć o innych projektach i podziękować tym osobom, które zakończyły już projekty, czyli pani dyrektor PUP, również chciałbym podziękować pani kierownik PCPR, dziękuję jeszcze raz. radny Mirosław Żłobiński chciałbym pochwalić Starostwo, za informację o śmierci pani Zofii Hanulak. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers chciałbym w tym momencie odczytać państwu pismo, które otrzymałem z Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Lesznie (pismo w załączeniu), bardzo cieszę się, że mówimy tutaj o projektach, również chciałbym powiedzieć, że nasi przedsiębiorcy i rolnicy od 2010 r. funkcjonują w województwie dolnośląskim w tzw. Argolidze w 2010 r. Elżbieta i Tadeusz Rotkiewiczowie zostali wicemistrzami kraju w kategorii rolnicy, również firma „Dora” ze Sławęcic została laureatem tej ligi w kategorii firma, w 2011 r. PPH Rydełko Gola Górowska zostało laureatem krajowym w kategorii firma, Agroliga 2012 r. Wanda i Zdzisław Nicponiowie zostali wicemistrzami kraju w kategorii rolnicy, w 2013 r. Pieczarkarnia Jan Pabierowski została laureatem tej Agroligi w 2014 r. firma Runoland otrzymała wicemistrza kraju w kategorii rolnicy, gdzie miałem przyjemność być i cieszę się, że mamy czym się pochwalić, czy są pytania? Robert Mazulewicz panie starosto, również macie wkład w sytuację szpitala, również zatrudnialiście dyrektorów, straciliście kontrakt na pogotowie, także proszę delikatnie podchodzić do tematu, mam jeszcze pytanie do radnego Kazimierza Boguckiego, pan jako szef struktur PIS na tym terenie, na mieście słyszę coraz częściej, że starosta i pani burmistrz chcą wstąpić do PIS. radny Kazimierz Bogucki nic na ten temat nie wiem. starosta Piotr Wołowicz nie mam takich planów. przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad. Punkt 16 przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers zamknął obrady VI sesji Rady Powiatu Górowskiego. Na tym protokół zakończono. Protokołowała: Anna Michalska Inspektor Plik do pobrania: projekt_protokolu.pdf |
MAPA STRONY | NEWSLETTER | NAPISZ DO STAROSTWA | KANAŁ RSS | LOGOWANIE |
Serwis internetowy prowadzi: Starostwo Powiatowe w Górze, 56-200 Góra, ul. Mickiewicza 1, Tel. 65/544 39 00, faks 65/543 35 11, e-mail:sekretariat@powiatgora.pl
|