Powiat górowski
  • Powiat górowski
  • Powiat górowski
  • Powiat górowski
Polityka prywatności. Serwis używa ciasteczek-cookies aby zapamiętać otwartą sesję i ewentualne dane o logowaniu. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Serwis nie zapisuje ciasteczek-cookies do profilowania reklam lub śledzenia użytkownika. Polityka prywatności.
AKTUALNOŚCI - POWIAT STRONA GŁÓWNA COFNIJ WYSZUKAJ KONTAKT

  • Jeśli urodziłaś się w 1953 - sprawdź czy możesz mieć wyższą emeryturę
  • Pomoc specjalistyczna on-line
  • Emerytury dla obywateli Ukrainy w oparciu o umowę Polska - Ukraina
  • Raz, dwa i zwolnienie gotowe
  • Nowe restrykcje i ograniczenia
Aktualności - powiat

Aktualności - oświata

Aktualności - kultura

Aktualności - sport



To jest archiwalna strona www do 1.4.2020
Aktualna znajduje się pod adresem www.powiatgora.pl



Protokół z obrad XI sesji Rady Powiatu Górowskiego

Protokół z obrad XI sesji Rady Powiatu Górowskiego z dnia 21 marca 2016 r. od godz. 8.00 – 12.15


Obecni wg załączonej listy obecności.

Punkt 1
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers otworzył XI sesję Rady Powiatu Górowskiego, przywitał radnych oraz zaproszonych gości. Na podstawie listy obecności stwierdził, iż na podstawowy skład Rady 15, obecnych jest 14 radnych, nieobecny radny Andrzej Wałęga. Potwierdził prawomocność obrad.

Punkt 2
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers otrzymaliście państwo porządek obrad, czy są propozycje zmian do porządku obrad?
starosta Piotr Wołowicz proszę o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie określenia zadań, na które przeznaczone zostaną środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2016 r.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proponuję ten punkt wprowadzić jako 8 następne otrzymają punktację o jeden większą.
radny Jan Przybylski wnioskuję o wprowadzenie punktu 4a odczytanie apelu jednego
z radnych opozycji.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czego ten apel dotyczy?
radny Jan Przybylski funkcjonowania i działalności powiatu, Rady Powiatu, Zarządu Powiatu w kontekście całości Rady, jest to stanowisko dwóch klubów opozycyjnych
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy w wolnych głosach i wnioskach nie można tego odczytać?
radny Jan Przybylski złożyłem wniosek formalny.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania? nie widzę, proponuję przegłosować wnioski.

Głosowanie za przyjęciem wniosku radnego Jana Przybylskiego w sprawie wprowadzenia punktu 4a do porządku obrad:
za - 6 głosów,
przeciw - 8 głosów,
wstrzymało się - 0 głosów.
Wniosek nie został przyjęty.

przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proponuję wykreślenie punktu 8. Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr II/12/2014 Rady Powiatu Górowskiego z dnia 29 grudnia 2014 r. w sprawie ustalenia składu osobowego poszczególnych Komisji Rady Powiatu Górowskiego, proponuję tę sprawę przenieść na sesję jak będziemy uchwalać nowy statut, czyli na następną sesję, przed sesją zrobimy spotkanie na którym wszyscy się określą do których komisji chcą należeć, ponieważ według nowego statutu radny może należeć do 3 komisji, taka jest moja propozycja.
radna Teresa Frączkiewicz rozumiem, że mówił pan o projekcie uchwały a nie o uchwale.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers tak, teraz proponuję przegłosować zgłoszone wnioski.
Głosowanie za przyjęciem wniosku starosty Piotra Wołowicza w sprawie wprowadzenia punktu 8. Przyjecie uchwały w sprawie określenia zadań, na które przeznaczone zostaną środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2016 r. do porządku obrad:
za - 14 głosów,
przeciw - 0 głosów,
wstrzymało się - 0 głosów.
Wniosek został przyjęty.
Głosowanie za przyjęciem wniosku w sprawie wykreślenia punktu 8. Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr II/12/2014 Rady Powiatu Górowskiego z dnia 29 grudnia 2014 r. w sprawie ustalenia składu osobowego poszczególnych Komisji Rady Powiatu Górowskiego z porządku obrad:
za - 8 głosów,
przeciw - 6 głosów,
wstrzymało się - 0 głosów.
Wniosek został przyjęty.
radny Jan Przybylski najpierw powinien pan głosować wykreślenie uchwały a później wprowadzenie, trzeba przestrzegać wymogi formalno – prawne.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania? nie widzę, proponuję przegłosować nowy porządek obrad.
Głosowanie za przyjęciem porządku obrad:
za - 8 głosów,
przeciw - 6 głosów,
wstrzymało się - 0 głosów.
Porządek obrad został przyjęty.
Porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z X sesji Rady Powiatu Górowskiego.
4. Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu Górowskiego w okresie międzysesyjnym.
5. Interpelacje i zapytania.
6. Przyjęcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Górowskiego na lata 2016 – 2038.
7. Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Górowskiego na 2016 r.
8. Przyjecie uchwały w sprawie określenia zadań, na które przeznaczone zostaną środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2016 r.
9. Informacja o sytuacji na rynku pracy w Powiecie Górowskim w oparciu o dane z roku 2015r.
10. Analiza wykonanych zadań na które przeznaczone zostały środki PFRON w 2015 r.
11. Informacja z realizacji zadań Domu Pomocy Społecznej we Wronińcu za 2015 r.
12. Sprawozdanie z działalności Rady Powiatu Górowskiego i poszczególnych komisji Rady Powiatu Górowskiego za 2015 r.
13. Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Górowskiego za 2015 r.
14. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
15. Wolne głosy i wnioski.
16. Zakończenie obrad.

Punkt 3
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy do protokołu z X sesji są uwagi? nie widzę, przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem protokołu z X sesji Rady Powiatu Górowskiego.
za - 11 głosów,
przeciw - 0 głosów,
wstrzymało się - 3 głosy.
Protokół został przyjęty.

Punkt 4
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proszę pana starostę Piotra Wołowicza o przedstawienie informacji z pracy Zarządu Powiatu Górowskiego w okresie międzysesyjnym.
starosta Piotr Wołowicz proszę państwa sprawozdanie zostało załączone do materiałów na sesję (sprawozdanie w załączeniu), ostatnie posiedzenie Zarządu odbyło się 16.03.2016 r. gdzie został przyjęty projekt uchwały w sprawie określenia zadań, na które przeznaczone zostaną środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2016 r. również na tym samym posiedzeniu została przyjęta autopoprawka do budżetu, którą na dzisiejszej sesji w punkcie dotyczącym uchwały budżetowej omówimy, jeśli chodzi o informacje z działań, które w tym okresie międzysesyjnym miały miejsce, to jest realizowany do 24 marca upływa termin składania ofert na bieżące utrzymanie dróg, czyli remonty tych dróg i 24 marca jeśli wpłyną takie oferty, zostaną one otwarte i po przeanalizowaniu, jeśli wszystko będzie w porządku, do końca miesiąca marca powinniśmy zawrzeć umowę z potencjalnym wykonawcą i rozpocząć od początku kwietnia bieżące remonty dróg, trwa również proces przygotowania do scalania obrębu Naratów, tak jak państwu mówiłem na poprzednich sesjach, jesteśmy przygotowani w tej chwili trwają ostatnie prace związane z wydaniem decyzji środowiskowej i do maja upływa termin złożenia wniosku o przedzielenie środków na scalanie obrębu Naratów, było pewne zagrożenie ze względu na to, że musieliśmy otrzymać informację pozytywną, albo negatywną dotyczącą wykonania raportu, na szczęście dyrektor WIOŚ stwierdził, że nie musimy tego raportu przygotowywać a więc cała procedura wydania decyzji trwa i te wszystkie dni, które są potrzebne z formalnego punktu widzenia do maja, czyli terminu złożenia wniosku powinny zostać zachowane, to jest duże zadanie, ponieważ sam proces scalania i realizacja dróg poscaleniowych to jest kwota ok. 5.000.000 zł, również w miesiącu marcu odbyły się trzy spotkania zorganizowane przez panią kierownik Bożenę Mertę w PCPR, dotyczące współpracy i realizacji zadań, które są wykonywane przez rodziny zastępcze, zarówno spokrewnione jak i zawodowe, te spotkania miały na celu przede wszystkim podsumowanie tamtego roku 2015 jak i omówienie sytuacji związanej z rokiem 2016 a więc tych oczekiwań, które płyną ze strony powiatu jako instytucji, która powierza tę pieczę i finansuje, jak i nowych zadań związanych z dodatkiem 500 zł na dziecko, które należy się również rodzinom zastępczym zawodowym jak i spokrewnionym jako dodatek będą wypłacone, więc te informacje zostały wszystkie przekazane na bieżąco i w tym miejscu chciałbym pani kierownik bardzo serdecznie podziękować za te spotkania, bo myślę że zarówno ze strony rodzin jak i również PCPR, czy powiatu, czasami są pewne rozbieżności, jeśli chodzi o sposób widzenia realizacji tego zadania i tego typu spotkania wyjaśniają wszystkie wątpliwości i myślę, że do tej pory ta współpraca jest bardzo dobra i w 2016 taka będzie, i jeszcze temat związany bezpośrednio z pracami Rady, otrzymaliście państwo w materiałach na sesje budżet powiatu na 2016 r. przyjęty uchwałą RIO 7 marca i w tym dniu przed przyjęciem tego budżetu uczestniczyliśmy z panem skarbnikiem w kolegium RIO, gdzie był omawiany projekt a później przyjęta uchwała RIO i wynikiem tego spotkania, czy też posiedzenia kolegium izby jest przyjęta gotowa uchwała budżetowa, do której dzisiaj będziemy proponowali konkretne zmiany, szczególny ewentualnego przyjęcia i sposobu realizowania tej uchwały uchwalonej przez RIO to w momencie punktu budżetowego pan skarbnik szczegółowo omówi.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania do sprawozdania?
radny Jan Przybylski na komisji budżetowej określił pan, że braliście pod uwagę, żeby dojść do wskaźnika określonego w ustawie o finansach publicznych 1,46, że kwota na scalenia będzie 6.500.000 zł przed chwilą powiedział pan, że będzie to 5.000.000 zł, która kwota jest prawdziwa?
starosta Piotr Wołowicz to jest informacja którą na dzień dzisiejszy jest trudno sprecyzować, kwota o której mówiłem 6.500.000 zł ona wynika z kursu euro, który się zmienia, w tej chwili się obniża i w momencie kiedy złożymy ten wniosek i podpiszemy umowę to będzie to dokładna kwota, dzisiaj mówię o kwocie niższej na pewno będzie ok. 6.000.000 zł.
radny Paweł Niedźwiedź ta kwota 6.000.000 zł. czy 6.500.000 zł była liczona po kursie na dzień spotkania we Wrocławiu odnośnie scaleń i on wynosił wtedy ok. 4,45 czy 4,48 a teraz kurs jest ok. 4.30.
radny Jan Przybylski to nie jest bez znaczenia, bo 6.500.000 zł a 5.000.000 zł to jest kolosalna różnica, moje drugie pytanie brzmi: Zarząd zajmował się sprawozdaniem z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego za 2015 r. proszę o bliższe przedstawienie tej sprawy.
starosta Piotr Wołowicz proszę pana naczelnika o przygotowanie informacji.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Mirosław Żłobiński mam pytanie dotyczące wniosku do Sądu w sprawie strażnicy, jakie są argumenty użyte w tym wniosku na naszą rzecz powiatu?
radny Paweł Niedźwiedź jeśli chodzi o ten wniosek, to głównym argumentem jest opracowanie firmy Renoma, firma Renoma sporządziła to opracowanie kilka lat temu i dokonywane było sprawdzenie prac, które zostały wykonane przy budowie strażnicy i niestety nie pokrywały się z tym do końca co rzeczywiście jest zrobione, były robione odwierty na przykład w chodnikach, takie szczegółowe rzeczy, które tam wykazały, że sporo tych prac które były zapłacone a nie zostały wykonane, radni w ubiegłej kadencji mieli dostęp do tego opracowania.
radny Mirosław Żłobiński czy te opracowanie Renomy zostało uwzględnione w tym procesie, który powiat przegrał?
radny Paweł Niedźwiedź częściowo, Sąd nie chciał się tym zajmować, ponieważ to były roszczenia wzajemne.
radny Mirosław Żłobiński czyli Sąd odrzucił to?
radny Paweł Niedźwiedź było przyjęte jako dowód w sprawie, ale nie zostało uwzględnione przy wyroku ze względu na to, że nie pokrywało się z treścią żądania strony która pozywała powiat, czyli Sąd rozdzielił te dwie sprawy i zawiesił te jedną do zakończenia.
radny Mirosław Żłobiński ale jeśli tych argumentów firmy Renomy Sąd nie uwzględnił, to teraz uwzględni?
radny Paweł Niedźwiedź Sąd powiedział, że tą sprawą można się zająć osobno.
radny Jan Przybylski jakie koszty w kontekście tego postępowania powiat poniesie?
starosta Piotr Wołowicz w tej chwili nie jesteśmy w stanie określić jakie koszty, koszty zostaną określone przy wyroku, wtedy będzie dokładnie wiadomo, w trakcie postępowania będzie wiadomo, czy Sąd będzie powoływał jeszcze dodatkowych biegłych, co będzie kosztem dodatkowym, czy też nie będzie powoływał, czy będzie się opierał tylko i wyłącznie na tych opiniach, które są już w tej chwili przygotowane, dzisiaj na początku postępowania mówienie o kosztach jest niemożliwe.
radny Jan Przybylski zawsze posługiwaliście się państwo kancelariami z zewnątrz, które bardzo duże kwoty brały a pożytku z tego nie było żadnego, czy znowu posługujecie się kancelarią zewnętrzną w tym postępowaniu?
starosta Piotr Wołowicz w tej chwili nie mamy jeszcze podpisanej umowy z żadną kancelarią, bo z kancelaria która nam prowadziła sprawę pozwu Dudkowiaka przeciwko powiatowi górowskiemu, wówczas była podpisana taka umowa, że w ramach tego zadania został złożony ten pozew, natomiast nie ma umowy na dalsze prowadzenie tej sprawy, w tej chwili jeszcze nie ma, ale najprawdopodobniej będzie to również kancelaria zewnątrz.
radny Jan Przybylski czy radca obsługujący Starostwo Powiatowe nie może podjąć się tego typu zadań, idziecie w koszty i każdy proces przegrywacie, są jeszcze postępowania dwa poszpitalne, też będą koszty, nie wiem na jakim etapie są, bo nie informujecie na jakim etapie to jest i pogrążacie powiat tą jednostkę organizacyjną w długach.
starosta Piotr Wołowicz umowy podpisane na prowadzenie tych postępowań o których pan mówi, czyli o Chemeko i Dudkowiaku były podpisane za czasów kadencji pani Pony a w sprawie wszystkich przegranych to chciałbym pana poinformować, że np. w sprawie poszpitalnej, czy jeszcze szpitalnej kancelarii która nam prowadzi jeszcze kilka spraw kancelaria pana Wiatra, to tak się złożyło, że tę sprawę wygraliśmy i wszystkie, które prowadzi pan Wiatr, jeśli chodzi o poszpitalne na razie wygrywamy, jeszcze chciałbym dodać informację tak jak państwo wiecie od 1 stycznia realizowana jest pomoc prawna, która jest udzielana przez organizacje pozarządowe jak i przez radców i adwokatów w naszym byłym ośrodku zdrowia na ul. Armii Polskiej i z tych pierwszych miesięcy realizacji, jeśli chodzi o statystyki, to chciałby państwa poinformować, że tych porad jest udzielanych ok. 60 w miesiącu i tak organizacje pozarządowe udzieliły w styczniu 28 porad w lutym 20 porad, natomiast radcowie prawni i adwokaci w styczniu 36 a w lutym 41 porad prawnych.
radny Jan Przybylski proszę, aby mi pan precyzyjnie odpowiedział, na jaką wysokość to postępowanie procesowe jest, roszczenia powiatu są wnoszone i jeszcze jedno każdą umowę można wypowiedzieć.
starosta Piotr Wołowicz precyzyjnie to sprawdzimy, bo nie wiem czy pana interesuje przybliżone do 100.000 zł, bo nie chciałbym się pomylić o 50 zł i to będzie nieprecyzyjnie.
radny Jan Przybylski odbieram to jako złośliwość.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Mirosław Żłobiński mam prośbę do pana starosty, bo doszły do mnie takie sygnały mam nadzieję, że odosobnione chodzi o przyjmowanie do szpitali ludzie narzekają, osoba która mi to mówiła, to mówiła, że w szpitalu w Rawiczu były problemy z przyjęciem córki, potem były problemy z przyjęciem tej samej osoby do szpitala w Lesznie w końcu przyjęto ją w szpitalu w Głogowie, stosowano taką metodę, nie mamy specjalisty, albo przetrzymywano w izbie przyjęć i w związku z tym mam taki apel, czy można by w jakiś sposób wpłynąć na te instytucje, żeby lepiej traktowały pacjentów z terenu powiatu górowskiego.
starosta Piotr Wołowicz to są informacje, które do nas docierają, więc w jakiś sposób staramy się reakcje na bieżąco podtrzymywać i zawsze ze strony dyrektora szpitala w Lesznie i w Rawiczu jest ta sama odpowiedź, trudno jest czy też NFZ, czy poszczególnych lekarzy zwracać się z uwagami, że coś jest źle robione, gdy nie ma konkretów, jeśli takie osoby, które coś takiego spotyka, czy mają odmowę, albo przywlekanie w przyjęciu, albo inne formy, które nie powinny mieć miejsca, bo zgodnie z ustawą każdy szpital powinien udzielić pomocy, to te osoby muszą indywidualnie taką informację zgłosić, powiedzieć kiedy to miało miejsce, w jakim przypadku, obojętnie czy do nas, czy do dyrektorów szpitali i wtedy dyrektor może podjąć decyzję, czy może zareagować, bo on spotyka się z lekarzami dyżurującymi i ich na to uczula, żeby tak nie było, ale uczulanie wszystkich, czy mówienie wszystkim nie przyniesie żadnego efektu, ponieważ to była konkretna sytuacja, konkretna sprawa, konkretny przypadek i w momencie takich zdarzeń musi być konkretne zgłoszenie konkretnej osoby i wtedy może dyrektor zareagować i sprawdzić, czy to rzeczywiście miało miejsce i jeśli są takie sytuacje to tylko i wyłącznie taki sposób działania, czyli bardzo sprecyzowany, miejsce, czas, który lekarz, ewentualnie która pielęgniarka i wtedy dyrektorzy mogą na to zareagować, w przypadku bardzo ogólnym nie ma efektu takiej reakcji.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proszę o zabranie głosu pana naczelnika oświaty.
naczelnik wydziału Oświaty, Kultury, Sportu i Promocji Sławomir Bączewski konieczność dokonywania analizy i sprawozdania z zakresu średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez dana jednostkę samorządu terytorialnego nakłada ustawa karta nauczyciela, mówi ona że w terminie do 20 stycznia wykonuje się analizę a następnie w terminie do 10 lutego wykazuje się sprawozdanie i ewentualnie wypłaca się ten dodatek wyrównawczy, jeśli te średnie o których jest mowa w art. 30 karty nauczyciela przez nauczycieli na poszczególnych szczeblach awansu byłyby nie osiągnięte, za rok 2015 w sprawozdaniu zawarte są dane dotyczące wskaźników określonych w ustawie karta nauczyciela, które poszczególny nauczyciel na poszczególnym stopniu awansu zawodowego ma osiągnąć kwotowo, jest to określane przez ministra edukacji narodowej, następnie mamy dane, najważniejsza jest ostatnia tabela, czy pomiędzy tą wysokością wyliczoną na podstawie przepisów prawa a faktycznie wypłaconymi wynagrodzeniami jest kwota różnicy, tej kwoty za rok 2015 na żadnym szczeblu awansu zawodowego nie było, sprawozdanie w ciągu 7 dni od jego sporządzenia przedłożone zostało RIO, organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego, dyrektorom szkół, oraz związkom zawodowym zrzeszającym nauczycieli.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania do sprawozdania? nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.
Punkt 5
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers interpelacje i zapytania proszę bardzo.
radna Teresa Frączkiewicz w akcie notarialnym, który państwo podpisaliście z gminą Góra w § 1 jest mowa o działce nr 1014/3 o powierzchni 3,2843 m2 a później jest zapis, że działka o nr 1014/3 o powierzchni 3,448 m2, chciałbym dopytać o jaką działkę chodzi, być może jest to jakaś pomyłka w akcie notarialnym, proszę o informację.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek 1. chciałbym wrócić do interpelacji, które składałem wcześniej i chciałem poinformować, że nie otrzymałem do dzisiaj odpowiedzi na temat zabezpieczenia zdrowotnego, czy dostępu do służby zdrowia przez mieszkańców powiatu górowskiego ze strony PCZ Wrocław, chciałbym się dowiedzieć, w jaki sposób jest dostępność do powszechnej służby zdrowia, która wynika ze statutu Powiatu dla naszych mieszkańców na rok 2016, jest coś dziwnego przy przyjmowaniu, czy opieką nad mieszkańcami powiatu, chciałbym się dowiedzieć, czy to jest prawidłowość, pacjent dostaje skierowanie ze specjalistycznej jednostki z Rawicza i powinien dokonać zdjęcia i chciałby aby nasza służba zdrowia która istnieje coś takie mu udostępniła, tak, ale pod warunkiem, że zapłaci 50 zł za zdjęcie, chciałbym się dowiedzieć jak to wygląda, czy tak to można robić, jest to dla mnie nie zrozumiałe, że mówi się w naszej służbie zdrowia, że to jest jednostka z Rawicza, więc trzeba zapłacić za tę usługę dodatkowo, chciałbym wiedzieć na jakiej podstawie prawnej jest coś takiego robione, 2. mam kolejną interpelację związaną z budżetem i zmian w budżecie, z tego co państwo mówicie to jest ta uchwała nr 12/16 Zarządu Powiatu Górowskiego z dnia 22.02.2016 r., która mówi, że Zarząd odstępuje, czy nie widzi możliwości uchwalenia budżetu na 2016 r. jest tam uzasadnienie, jesteście państwo tam wszyscy podpisani jako Zarząd w całości i jest odniesienie do uchwały nr 18 z 3.02.2016 r. dotyczące nieprawidłowości w uchwale Rady Powiatu Górowskiego w sprawie budżetu i z tego co wyczytałem i się dowiedziałem do dnia dzisiejszego, to RIO uchwaliło za nas budżet, moje pytanie dotyczy następującej sprawy, czy w związku z tym, my bez konsultacji z RIO możemy dokonywać jakichkolwiek zmian w budżecie przyjętym przez RIO, narzuconym nam.
radny Kazimierz Bogucki wracam do tematu służby zdrowia, jest to temat bulwersujący, wiele razy mówiliśmy na ten temat, czym to grozi naszemu społeczeństwu utrata tego szpitala, to się przeradza w czyny, są to praktyki nie dopuszczalne, jak ja pamiętam czasy kiedy ten szpital na terenie naszego miasta funkcjonował, mniej lub bardziej prawidłowo, ale nie dochodziło do takich sytuacji jak to się praktykuje w tej chwili, takich przypadków o jakich mówił radny Trojanek, jest dużo, jeśli pan mówi, że trzeba to zgłaszać, to może w ramach tego, że jesteśmy odpowiedzialni za to bezpieczeństwo zdrowotne społeczeństwa naszego powiatu, to może trzeba jakiś dyżur wprowadzić, bo tego jest tak dużo, że to się w głowie nie mieści, bo jak można akceptować sytuacje, kiedy lekarz rodzinny daje skierowanie na gastroskopię i pacjent na cito rejestruje się w Lesznie i otrzymuje termin ponad miesięczny i to otrzymuje termin nie na zabieg gastroskopii, tylko otrzymuje termin do konsultacji, czyli ktoś jeszcze po drodze w międzyczasie uzna, czy ten pacjent nadaje się do tego badania, czy nie, to ja się pytam po co jest ten lekarz rodzinny, po co pisze pilne, cito itd. to jest skandal po prostu, nie mówię o tomografii i innych tematach, inne przypadki rok czasu do konsultanta, bawiliśmy się w służbę zdrowia i dzisiaj mamy efekty jakie mamy, co takie ogólniki świadczą czy znaczą, że ktoś ma prawo że Leszno musi, Rawicz musi, Głogów musi, kiedy w praktyce dzieje się tak jak mówimy, to nie jest odosobniony przypadek i w tej sytuacji z kim rozmawiać panie starosto, pan odpowiada bezpośrednio za bezpieczeństwo zdrowotne obywateli naszego powiatu, z kim mamy rozmawiać z dyrektorem, jak pan dyrektor takie zalecenia daje, takich praktyk nie wolno stosować, co pan w tym temacie zrobił, nas pan poinformował a społeczeństwo skąd ma się o tym dowiedzieć, nie będziemy chodzić i informacji udzielać poszczególnym osobom którzy przychodzą ze skargami, tak się dzieje to jest prawda.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek instytucja która skierowała tego pacjenta ma podpisaną umowę z NFZ, żeby nie było wątpliwości.
radny Mirosław Żłobiński chciałbym złożyć taką interpelację, proszę o informacje dotyczącą działalności punktów nieodpłatnej pomocy prawnej, chodzi mi o dane dotyczące I kwartału, jakiego rodzaju porad udzieliły te punkty i ile osób skorzystało z tej pomocy w rozbiciu na osoby z Góry i osoby spoza Góry z terenu powiatu górowskiego, ponieważ kiedyś starosta deklarował, że przeprowadzi analizę i jeśli będzie dużo osób spoza Góry, to taki punkt zostanie uruchomiony poza Górą, stąd moje pytanie.
radna Teresa Frączkiewicz na jakim etapie jest postępowanie upadłościowe szpitala?
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 6

przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, otwieram dyskusję.
radny Marek Biernacki przewodniczący komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, przy 5 głosach za, 2 przeciw, 1 wstrzymujący się.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
starosta Piotr Wołowicz proszę, aby skarbnik omówił procedurę uchwalenia budżetu przez RIO o zasadach ewentualnych zmian i przyjmowania tych zmian i zasadach, których nie możemy przekroczyć, proszę omówić obie uchwały WPF i budżet.
skarbnik powiatu Wiesław Pospiech 7 marca 2016 r. został uchwalony budżet dla powiatu górowskiego przez RIO we Wrocławiu w trybie art. 240b ustawy o finansach publicznych, uchwałę tę państwo otrzymaliście w materiałach na sesję, możecie państwo porównać do uchwały podjętej w grudniu, w stosunku do tej uchwały dochody zostały zmniejszone w taki sposób, dochody majątkowe zmniejszono o 500.000 zł to są dochody, które wstępnie przewidywaliśmy ze sprzedaży nieruchomości, z kolei RIO uwzględniła już 7 marca te informacje, które otrzymaliśmy w styczniu i lutym a dotyczą one np. kwot, które uzyskaliśmy na obsługę prawną, czyli zwiększyła dochody o 123.600 zł jako dotacja na zadanie zlecone związane z obsługą punktów prawnych, ponadto uwzględniło również informację dotyczącą funkcjonowania Biblioteki Pedagogicznej w Górze, czyli decyzję Sejmiku Województwa Dolnośląskiego o tym, że dalej będą prowadzili tę Bibliotekę w powiecie górowskim na zasadzie dotowania i przyznano kwotę dotacji na funkcjonowanie Biblioteki w 2016 r. w wysokości 74.399 zł, czyli te dwie kwoty zostały wprowadzone po stronie dochodów, ponadto po stronie dochodów wprowadzono kwotę 150.000 zł z tytułu sprzedaży mienia, to dotyczy sprzedaży zbędnego sprzętu, który pozostał po PZD w tej kwocie mieszą się dwa ciągniki, remonter oraz myjka do znaków, tym sposobem została zmniejszona per saldem kwota dochodów w wysokości 350.000 zł, te 350.000 zł RIO znalazła w budżecie, aby zbilansować, zmniejszając nasze wydatki majątkowe z wyjątkiem dwóch zadań, jedno zadanie w wysokości ponad 84.000 zł jest to rata spłaty związana ze strażnicą, gdyż strażnica było to zadanie inwestycyjne, w związku z tym przegrany proces i konieczność spłaty tego zobowiązania do wysokości nie zapłaconej faktury, czyli do wysokości 1. 013.000 zł jest jako wydatek inwestycyjny i na 2016 r. ta rata wynosi ponad 84.000 zł i to zadanie zostało zostawione przez RIO, oraz RIO zostawiła drugie zadanie w drogach, czyli w rozdziale 60014 na kwotę 150.000 zł, pozostałe zadania inwestycyjne zostały skreślone przez RIO, ponadto aby zbilansować zostały zmniejszone wydatki w rozdziale 60014 na wydatki bieżące i w ten sposób RIO uchwaliła nam budżet, automatycznie unieważniając wcześniejsze uchwały, ale kwoty które wprowadziła 7 marca są obowiązujące od 1 stycznia, także RIO uchwaliła nam budżet na poziomie dochodów 35.081.185 zł, dochody bieżące 34.931.185 zł, dochody majątkowe w wysokości 150.000 zł i wydatki 34.781.185 zł wydatki bieżące 34.546.518 zł wydatki majątkowe 234.667 zł tym sposobem RIO uchwaliła nam budżet nadwyżkowy w wysokości 300.000 zł, kwota 300.000 zł nadwyżki budżetowej jest z przeznaczeniem na spłatę raty kredytu, który powiat zaciągnął w 2008 r. uchwaliła nam RIO rezerwę budżetową w wysokości 100.000 zł z czego 60.000 zł na zarządzanie kryzysowe i 40.000 zł jako rezerwa ogólna poza tym zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych i procedurami naszej Rady uchwaliła nam załączniki do zadań zleconych, czyli kwoty dotacji na zadania zlecone i wydatków, zadania zlecone zostały ustalone, również załącznik inwestycyjny wydatków majątkowych, oprócz tego informacja w zakresie udzielanych dotacji na zadani bieżące, jest to kwota 842.500 zł to wydatki związane z funkcjonowaniem pomocy społecznej i ustaliła nam również załącznik dotyczący dochodów i wydatków na korzystanie ze środowiska, czyli na cele ochrony środowiska, budżet został uchwalony na poziomie wskaźników obsługi zadłużenia 1,76 % przy dopuszczalnym 1,46 i to spowodowało fakt uchwalenia przez RIO, że powiat nie mógł uchwalić budżetu, który mógłby spełniać wymogi art. 243 ustawy o finansach publicznych, czyli obsługi zadłużenia, na dzień dzisiejszy mamy uchwalony budżet przez RIO i wszelkiego rodzaju zmiany możemy wprowadzać w budżecie pod warunkiem nie pogorszenia wskaźników obsługi zadłużenia, czyli wszelkiego rodzaju zwiększenia dochodów, oraz przekazywania dochodów na cele inwestycyjne nie wpływają na pogorszenie wskaźnika, na pogorszenie wskaźnika wpływałyby zmiany budżetu dotyczące zmniejszenia dochodów budżetu, jeśliby taka sytuacja wyniknęła a mogłaby taka wyniknąć w sytuacji gdyby minister finansów, bądź wojewoda określiłby nam niższe kwoty dotacji, czy udziału w subwencji, wówczas konieczność byłaby zmniejszenia dochodów budżetu to spowodowałoby pogłębienie, czyli większe pogorszenie wskaźnika wynikające z art. 243 w tej sytuacji jest procedura praktycznie taka sama jak przy uchwalaniu budżetu, my informujemy RIO, że ze względu na informacje zewnętrzne określające nam dochody, zmniejszające nam dochody, nie jesteśmy w stanie uchwalić budżetu, który by nie pogłębiał wskaźników wstępnie uchwalonych i wówczas RIO ponownie by nam uchwaliło budżet już z nowymi wskaźnikami, albo byśmy uchwalili budżet, który by powodował pogorszenie wskaźników, wówczas RIO uznałaby nie ważność tej uchwały i uchwaliłaby swój budżet który by określał na nowo wskaźniki obowiązujące po zmniejszeniu, na ten moment takiej sytuacji nie mamy, nie mam informacji, abyśmy mieli mieć dotacje mniejsze, nie mamy jeszcze ostatecznej informacji odnośnie subwencji, żeby były mniejsze, także na ten moment tego zagrożenia nie ma, RIO również w swoich decyzjach po sesji grudniowej unieważniła nam uchwałę w sprawie WPF, uchwalając budżet mamy dziurę prawną poprze to, że nie mamy zgodności obowiązującej u nas uchwały w sprawie WPF w stosunku do rzeczywistego budżetu, który obowiązuje nasza jednostkę, dlatego też na dzisiejszej sesji propozycja uchwalenia WPF Powiatu Górowskiego na lata 2016 – 2038, która to WPF już ujmuje wszelkie te wielkości, które RIO przyjęła nam w uchwale 7 marca poza tym wprowadzamy jeszcze zmiany dotyczące tej propozycji, którą na dzisiejszej sesji też jest złożony w zakresie zamiany budżetu na 2016 r. a dotyczą one dwóch rzeczy tj. fakt zwiększenia dotacji na Bibliotekę Pedagogiczną to jest kwota 7.773 zł, Urząd Marszałkowski uznał że nam podwyższy tą wstępną przyznaną dotację na funkcjonowanie Biblioteki i druga rzecz to jest fakt wprowadzenia do budżetu tzw. kwoty wolnych środków z lat ubiegłych, czyli 2015 r. w wyniku wykonywania budżetu i wykonania poniżej 100% wydatków, budżet wykazuje nadwyżkę budżetową, czyli wolne środki z 2015 r. w wysokości 391.000 zł i ta kwota jest proponowana do wprowadzenia do budżetu po stronie przychodów, kwotę tę w całości Zarząd proponuje przeznaczyć na wydatki inwestycyjne, czyli odbudowujemy te założenia inwestycyjne, które pierwotnie przyjęliśmy w uchwale budżetowej w grudniu i oprócz tego wprowadzamy nowe zadanie i jednym z tych nowych zadań jest autopoprawką wniesione zadanie na wydatki inwestycyjne z ZSO w wysokości 51.000 zł, są to środki przeznaczone na remont dachu, 200.000 zł Zarząd proponuje na inwestycje w drogach, 55.000 zł na inwestycje w Starostwie Powiatowym polegającym na dalszym etapie organizacji punktu obsługi niepełnosprawnych, chodzi tutaj o podjazd dla osób niepełnosprawnych, dla ZS proponujemy 25.000 zł na modernizację łazienek, 50.000 zł dla PUP, oraz 10.000 zł dla SOSW na wydatki inwestycyjne w budynku SOSW w Wąsoszu na modernizacje wejścia do budynku internatu, te zadania inwestycyjne proponowane są przez Zarząd jako sfinansowane z wolnych środków z 2015 r. i kwotę 7.773 zł na zwiększenie wydatków związanych z funkcjonowaniem i obsługą Biblioteki Pedagogicznej w Górze, oraz propozycja Zarządu o przeniesienie kwoty 47.500 zł jako wydatki bieżące na wzmocnienie wydatków na wynagrodzenia w PUP i zmniejszenia wydatków bieżących w dziale gospodarka leśna, oraz w dziale geodezja, ponadto chciałbym państwu powiedzieć, że w uchwałach obecnych proponujemy wprowadzić upoważnienia, które są w gestii Rady tylko i wyłącznie, RIO ustalając nam budżet określa nam kwoty funkcjonowania budżetu w szczegółowości tak jak mamy to w ustawie finansach i tak jak jest to przyjęte w uchwale proceduralnej naszej Rady, dochody są w szczegółowości dział i paragraf z kolei wydatki są w szczegółowości dział, rozdział i z podziałem na wydatki majątkowe i bieżące i wydatki bieżące są z podziałem na wynagrodzenia i pozostałe wydatki nie ma szczegółowego podziału klasyfikacyjnego z podziałem na poszczególne paragrafy, RIO nie ma uprawnień, umocnień do tego, aby udzielać upoważnień Zarządowi na etapie wykonywania tego budżetu, to jest w gestii Rady i w dzisiejszych propozycjach uchwał WPF i budżetowej umieszczone są te propozycje udzielenia pełnomocnictw dla Zarządu na etapie wykonywania budżetu.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Jan Przybylski pewne ciągi zdarzeń w życiu publicznym nie powstają z dnia na dzień, pewne zjawiska finansowe powstają w ciągu chronologicznym to że sytuację w Starostwie mamy krytyczną, ja monitorowałem jasno i wyraźnie wypowiadałem się na sesjach od przyjęcia od państwa 9 radnych koalicyjnych, gdzie przyjmowaliście program naprawczy 29 stycznia 2015 r. to nie był program naprawczy, ja to określiłem, że jest to opowieść którą się gładko i miękko czyta dzieciom na dobranoc, to co powiedziałem wówczas, to jest potwierdzenie w dalszym postępowaniu państwa, w dalszym zadłużaniu Starostwa w celu, aby utrzymać swoje stanowiska, bo innej motywacji tutaj nie widzę z państwa strony, trafnie piszecie państwo w objaśnieniach do WPF o zaciągnięciu kredytu z 14 sierpnia 2008 r., kredyt długoterminowy na restrukturyzację zobowiązań, oraz sfinansowanie deficytu budżetowego w 2008 r., samorządy mogą, mają prawo zaciągać kredyty, ale kredyty rozsądne i kredyty na inwestycje, braliście już wówczas ten kredyt na konsumpcję, jeśli osoba fizyczna, czy podmiot publiczny, jakim jest Starostwo bierze na konsumpcję, to musi się w czasie skończyć tragicznie i tę tragedię przechodzimy dzisiaj w jasny i wyraźny sposób, proszę państwa obsługa tego kredytu z 2008 r. w 2015 r. kosztowała Starostwo 580.638 zł z tego kapitał był 300.000 zł, natomiast odsetki 280.638 zł, ja wielokrotnie jak państwo mówiliście o szlachetnym celu subrogacji, inaczej cesji mówiłem, że kupujecie stanowisko, ale bardzo drogim instrumentem finansowym, mam na to dowód, że miałem rację, sprzedaliście dług Chemeko System dla DNB banku w grudniu 2014 r. proszę państwa same odsetki w 2015 r. kosztowały budżet 400.000 zł, obsługa należności dla pana Dudkowiaka mniej kosztuje, bo jest tutaj okres krótki, jest jeszcze zobowiązanie za brak nadzoru nad szpitalem, kredytu zaciągniętego, wyrażonego przez Radę, bo ZOZ nie mógł zaciągnąć kredytu bezpośrednio sam kredytu, który jest również bardzo drogi, ale jest tańszy niż te o których mówiłem i kosztował budżet łącznie w 2015 r. 903.000 zł, jest jeszcze należność do ZUS, która również kosztowała budżet jednostki Starostwa 137.000 zł, proszę państwa RIO dawno powinno się zainteresować i energiczniej monitorować poczynania finansów w Starostwie Powiatowym w Górze, nie czyniło tego z wielu względów, Starostwo funkcjonuje teoretycznie, to jest faktem, taka jest kolej rzeczy, w mojej skromnej ocenie państwo jako Zarząd, jako koalicja, 9 która może wszystko przewrócić w Starostwie, nie pochyliliście się nad dokumentem, który do was trafił a jest to odpowiedź z Ministerstwa Finansów na wniosek odnośnie kredytu jaki złożyliście państwo w Ministerstwie Finansów, było to ostatnia deska ratunku tegoż powiatu, należało się tylko pochylić dogłębnie i należało przeanalizować zapisy na s.2 pisma Ministerstwa Finansów, na s.1 jest druzgocąca opinia odmowna odnośnie możliwości udzielenia kredytu, natomiast pozwolę sobie odczytać, bo to jest bardzo istotne twierdzę, odczytać sformułowania Ministerstwa Finansów: „jednocześnie pragnę poinformować, że przyjęta ocena nie wyklucza możliwości ubiegania się w przyszłości przez powiat górowski o udzielenie pożyczki z budżetu państwa, pod warunkiem opracowania programu naprawczego uwzględniającego w szczególności następujące kwestie: rzetelne ujęcie w programie naprawczym działań naprawczych, wraz z porządkowymi ich kwotami spodziewanych efektów finansowych, także w ujęciu rocznym, rzetelne przedstawienie metodologii obliczenia efektów finansowych działań naprawczych, urealnienie w prognozowanych w wieloletniej prognozie finansowej wielkości budżetowych, lub przedstawienie wyczerpujących i przekonujących informacji stanowiących podstawę dla przyjętych założeń w szczególności możliwości osiągnięcia prognozowej redukcji wydatków w oświacie” itd. ja nad tym dokumentem dawno się pochyliłem, dawno miałem go skomentować, ale dzisiaj jest ku temu sposobność, żeby w całej rozciągłości nad tym się pochylić, nie zrobiliście tego, bo powiem państwu otwarcie, żeby napisać porządny program naprawczy, to należało zrobić wiele rzeczy niepopularnych a państwo nad tym nie chcieliście się pochylić, ja na kilku sesjach a w szczególności na grudniowej sesji mówiłem, co należy zrobić, po prostu likwidację pewnych instytucji i cięcia i wówczas taki program naprawczy mógłby być przyjęty i mógłby być podstawą do ubiegania się ponownie o udzielenie kredytu na preferencyjnych zasadach z Ministerstwa Finansów, to nie jest to samo, co subrogacja, gdzie są ogromne odsetki w jednym i drugim przypadku, całe szczęście że RIO narzuciło budżet i konsultacje z RIO, bo w dalszej części roku budżetowego 2016 r. bycie sprzedali kredyt z 2008 r. w ramach subrogacji, czy cesji, wejście osób trzecich w zadłużenie, spirala pogrążania długu jest zatrważająca, bo oprócz zwiększenia zobowiązań w relacjach 31.12.2014 r. - 31.12.2015 r. te zobowiązania wzrosły o 5.000.000 zł pomimo wydatkowania z budżetu na obsługę wszystkich operacji ponad 2.000.000 zł, to jest niegospodarność, proszę państwa ja się dopytywałem w ramach interpelacji o subrogacje, czy jest potrzeba uchwała Rady, czy jest potrzebna opinia RIO, wynika to z kodeksu cywilnego, nie ma takiego wymogu i z tego korzystaliście beztrosko, bez jakiejkolwiek odpowiedzialności, nie były bym sobą jak bym nie skierował pisma do RIO w dniu 10 grudnia 2015 r. i to było pokłosiem podjęcia przez RIO decyzji o odrzuceniu uchwały z 30 grudnia 2015 r. w zakresie uchwalenia budżetu przez Radę, pozwolę sobie w tym miejscu odczytać to pismo do RIO, które się wiąże z finansami: „pragnę podzielić się kilkoma spostrzeżeniami i refleksjami w zakresie finansów powiatu górowskiego, na sesji w dniu 29 stycznia 2015 r. Rada Powiatu przyjęła rzekomy program naprawczy z którego nie wiele wynika a dowodem tego są narastające zobowiązania powiatu górowskiego, które w dniu 30 września 2015 r. wynoszą 25.583.523 zł, program ten jest jedynie zbiorem ogólnych założeń, działań naprawczych, jednak nie stanowi wystarczającej podstawy do przyjęcia, ponieważ zakładane w nim efekty finansowe dotyczące redukcji wydatków nie są możliwe do zrealizowania, sposób wdrażania przedsięwzięć mające na celu uzyskanie efektów ekonomicznych, nie daje możliwości dokonania obiektywnej analizy przedłożonego programu, w mojej ocenie realizacja przyjętych założeń dotyczących możliwości realizacji zakładanych oszczędności obarczona jest poważnym ryzykiem wpływającym na zdolność jednostki do zachowania płynności finansowej, patrz s.19 programu naprawczego, opis oświaty który jest nie spójny i tam w tym dziale są dzisiaj najpoważniejsze możliwości pozyskania oszczędności w budżecie w toku trwania roku budżetowego pojawiają się moje dalsze wątpliwości natury finansowej i tutaj jest moje zapytanie odnośnie subrogacji sprzedaży długu Chemeko System i pana Dudkowiaka”, otrzymałem odpowiedź w tym kontekście co i od pana panie starosto inaczej nie brzmiała, „proszę o wyczerpującą odpowiedź w tym zakresie, w sytuacji nie podjęcia zdecydowanych kroków przez państwa instytucję w celu naprawy finansów publicznych powiatu górowskiego, będziecie mieli państwo poważniejszy problem” w załączeniu przesłałem analizę oświatową dokonana przez ze mnie, oraz niespójny wycinek programu naprawczego, oraz pozwoliłem sobie taki dopisek zrobić: „sprzedaż zobowiązań nie poprawia wyniku finansowego powiatu górowskiego a jedynie polega na trwaniu przy władzy” i na tym zakończyłem swoje pismo do RIO, pan starosta na komisji budżetowej mówił, że to Rada, a ja wtedy skomentowałem, jak informował pan, że RIO dała termin do 26 lutego o przygotowanie programu naprawczego i pan powiedział wtedy, że to Rada jest wszystkiemu winna w tym kontekście i ja skorygowałem, że to ta 9 nie cała Rada, bo ta 6 nigdy nie głosowała za budżetem w żadnej postaci postawionego przez państwa, zawsze byłem skrupulatny wziąłem sobie liczbę uczniów, etaty, przeliczyłem sobie pewne rzeczy restrukturyzacyjne o których mówiłem na grudniowej sesji i wcześniejszych i wyszło mi tak, że w wyniku nie podjęcia jakichkolwiek działań w kontekście oszczędności budżetu Starostwa naraziliście w perspektywie od kiedy pan jest starostą oczywiście, wziąłem to do roku 2011 budżet na dość znaczne sumy finansowe, proszę państwa około 1.500.000 zł jest zmniejszenie subwencji oświatowej każdego roku, wynika to ze zmniejszenia liczby uczniów, raz 5 jest to jest 7.500.000 zł, Arkadia utworzona nie wiem po co w takiej postaci jednostki organizacyjnej funkcjonuje, przyjąłem 350.000 zł oszczędności z tego tytułu raz 5 to jest 1.750.000 zł, CKP i U dla dorosłych 5 razy po 1.000.000 zł, tyle mniej więcej kosztuje utrzymanie to jest 5.000.000 zł, w sumie się zrobiło z tego wszystkiego suma 14.250.000 zł, ale to nie koniec w wyniku podpisania przez państwa subrogacji do Chemeko trzeba dodatkowo oprócz wyroku zapłacić 9.000.000 zł, dla pana Dudkowiaka 1.700.000 zł, wspominałem też o utworzeniu zmiany organizacyjnej zespoły ekonomiczno – administracyjnych szkół tutaj również widzę oszczędności ok. 1.500.000 zł, jak również utworzenie zespołów ekonomiczno – administracyjnych placówek opiekuńczych 1.500.000 zł, razem to jest kwota panie starosto 26.500.000 zł, to są grzechy zaniechania państwa, Zarządu kierowanego przez państwa i pana w tamtej kadencji i obecnej również, to jest karygodne w taki sposób podchodzenie do finansów publicznych, w objaśnieniu do WPF piszecie państwo, ta 9 pod kierownictwem Zarządu, którym kieruje starosta Wołowicz o pewnych danych demograficznych „w prognozie wykorzystano założenia dotyczące kształtowania się liczby ludności w powiecie we wskazanych przedziałach wiekowych, opublikowanych przez GUS na stronach internetowych, szacując wielkość udziałów w części oświatowej subwencji ogólnej przewidywane kwoty należy skorygować o wskaźnik wzrostu demograficznego ludności powiatu w podziale wiekowym od 15 do 64 roku, to jest osób w grupie wiekowej zainteresowanych kształceniem się w jednostkach powiatowych”, proszę państwa jeśli używacie państwo zapisu o wzroście wskaźnika demograficznego a w innych dokumentach, które przedstawiacie wynika, że liczba mieszkańców powiatu górowskiego się zmniejsza, jak to się ma jedno do drugiego, piszecie państwo na s.2 tych objaśnień że nie zakładano dochodów, dotacji na inwestycje, proszę państwa podmiot publiczny który się nie rozwija, który nie inwestuje to się cofa, życie nie stoi w miejscu, jest nie do przyjęcia, że administracja i określone grupy społeczno – zawodowe, które tworzą kastę a taką stworzyliście państwo, tylko i wyłącznie jesteście konsumentami podatnika, w dalszej części opisowej piszecie państwo „założono że dynamika dochodów subwencji oświatowej ze względu na potencjalnego ucznia szkół powiatu, będzie się zmieniać zgodnie z dynamiką liczby mieszkańców powiatu” jak to się ma do rzeczywistości, pamiętam że w 1998 r. wtedy były różne analizy odnośnie tworzenia samorządów powiatowych, wojewódzkich liczba mieszkańców powiatu oscylowała w wysokości 38.500, dzisiaj jest 36.000, jak to się ma do dynamiki wzrostu, zastanówcie się co piszecie, piszecie państwo to co pan skarbnik wspomniał w swojej wypowiedzi „że w wydatkach inwestycyjnych kontynuowanych pozycja 11.4 załącznik nr 1 w 2017 r. wykazano wydatki inwestycyjne” chodzi tutaj o strażnicę tak? patrząc na przeciętną ocenę nie ma inwestycji a są zobowiązania, tak to trzeba określić, tylko tak jest w tym wszystkim, że nikt nie ponosi odpowiedzialności, ani za Chemeko, ani za strażnicę, nie ma winnego, kto prowadził te zagadnienia, kto przygotował decyzje, kto uchylał itd. brak jest nadzoru ze strony kierownictwa Starostwa, piszecie państwo: „dla potrzeb prognozy założono, że w celu obsługi planowanego deficytu, oraz rozchodów budżetu powiat w okresie 2015 – 2038 nie będzie zaciągał kolejnych kredytów”, proszę państwa kto bankrutowi udzieli kredytu? nie macie zdolności kredytowej, do tego doprowadziliście, rozpisujecie się państwo na temat subrogacji, którą sprzedaliście z Chemeko System, to jest tragedia co zrobiliście, opisujecie również zagadnienia ze służbą zdrowia z przejęciem itd. ja mam odrębne zdanie w tym przedmiocie, popełniliście błąd pozbawiając ludności obsługi zdrowotnej, zostawiliście ludzi na pastwę losu, oddaliście skrajnie nieodpowiedzialnym, wyrafinowanym grupom, obiekty z wyposażeniem, z majątkiem tym ludziom, pan skarbnik wspomniał o wskaźnikach, dlaczego RIO uchyliło uchwałę Rady Powiatu z 30 grudnia, to jest nie do końca tak, bo RIO wzięło też pod uwagę, że napisaliście opowieść a nie program naprawczy i RIO pisze: „wobec nie realizowania uchwalonego postępowania naprawczego a w związku z tym utraty prawa do uchwalenia budżetu z naruszeniem relacji określonych w przepisach”, nie realizowaliście programu naprawczego i to było podstawą, że RIO przyjęło ten rzekomy program, mam swoje zdanie, całkiem odmienne od to jest ich sprawa, w tym miejscu nie mogę głosować, ani za WPF, ani za budżetem, chociaż nie ukrywam, że środki które są na Bibliotekę, nie ma innego wyjścia, one musza być przeznaczone, ale jako całokształt nie mogę głosować z przyczyn, które wcześniej przedłożyłem, jeszcze do pana przewodniczącego, apeluję aby pan w punkcie informacje przewodniczącego Rady informował o takich rzeczach, jak przesłanie do biura rady uchwały kolegium RIO stwierdzającą nieważność uchwały w kontekście WPF z listopada 2015 r. proszę, bo to nie jest bez znaczenia, to są kluczowe informacje dla budżetu, ja w burze rady zawsze czytam takie opinie.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Kazimierz Bogucki radny Przybylski szczegółowo wypowiedział się na temat WPF, szanowni państwo, szanowny Zarządzie, jeśli RIO i Ministerstwo Finansów dochodzi do wniosku i uchyla budżet na podstawie braku realizacji programu naprawczego, to ja się pytam co państwo robiliście do tej pory, czy wyciągnęliście jakieś wnioski z tego jakie były tutaj wcześniej formułowane przez radnego Przybylskiego i tę 6 tutaj siedzącą, nie, nie zrobiliście nic, brak jakiejkolwiek współpracy, jak w tej sytuacji my mamy przyjąć taką prognozę tego budżetu, przecież to jest nie realne, jeśli nie słuchaliście wtedy, to jaką ja mam gwarancję, że dzisiaj jak podniosę rękę za uchwaleniem tej prognozy, to będziecie ją państwo realizować, tym bardziej że jest to w latach 2016 – 2038, czyli w momencie, kiedy tak naprawdę państwa, ani nas na tej sali nie będzie, to jest nie zrozumiałe, dzisiejszy przypadek panie przewodniczący, kiedy przed sesją uzgadniamy, że będziemy rozmawiać, ze chcemy rozmawiać na temat współpracy, jakiejkolwiek współpracy, bo jej nie ma i wyraziliśmy taką wolę i co się dzieje, otwiera pan sesje i gremialnie głosujecie przeciwko apelowi, który my chcemy wystosować, właśnie w tej kwestii że chcemy współpracy, żeby nie doprowadzać do takiej sytuacji, gdzie tutaj jest konsekwencja, gdzie tutaj jest państwa wiarygodność, jest takie powiedzenie Ignacego Krasickiego: „chłopcy przestańcie, bo się źle bawicie dla was to może igraszka, nam chodzi o życie” panie przewodniczący, nie wolno tak postępować, nawołuje pan do współpracy, jak my mamy wam wierzyć, nie będziemy głosować, pomimo 7.000 zł dla Biblioteki, straciliście wiarygodność i nikt rozsądny za tym nie może ręki podnieść.
radna Teresa Frączkiewicz nie możemy dalej udawać, że nic się nie dzieje, próbujemy tak jak tutaj państwo radni powiedzieli, próbujemy, próbowaliśmy w jakikolwiek sposób, czasami coś sugerować, cokolwiek nie zasugerujemy zawsze jest źle, ponieważ propozycje są nie z tej strony, nawet tak jak w dzisiejszej sytuacji, wiedzieliśmy że pan przewodniczący powie, że apel nie, jeszcze państwo nie wiecie co jest w treści a już określiliście że jest „be”, ponieważ zgłasza propozycje nie ta osoba, która powinna, podzieliliście państwo od pierwszej sesji na 9 i 6 i nie ważne, czy sprawa dotyczy rzeczy istotnych, czasami mniej istotnych, zawsze jest nie tak, raz jeden jedyny kiedy państwo byliście za w sprawie technikum w zawodzie tzw. kolejarskim a tego nawet nie ma w ofercie, tak funkcjonować nie powinniśmy i dla dobra naszego powiatu, chyba należałoby usiąść i porozmawiać i przestać patrzeć na to, że my jesteśmy piękni i kolorowi a oni są „be”, cokolwiek nie powiedzą jest po prostu „be”, z założenia od pierwszej sesji trwamy, obawiam się że może się zadziać źle, co będzie wstydem dla nas wszystkich dlatego, że jak mamy być na ustach całej polski w sposób negatywny, jest to niezwykle przykre, w poprzedniej kadencji państwo nie chcieliście słuchać jak niektórzy radni sugerowali, aby sprawdzić firmę, spółkę która jest zainteresowana szpitalem, wyszło jak wyszło, wyszło bardzo źle, nie mamy się gdzie leczyć, ja z chorym palce musiałam pojechać do Leszna, tutaj państwo radni mówili o sytuacji w służbie zdrowia, gdzie do nas zwracają się mieszkańcy, co my możemy powiedzieć, to co mi starosta powiedział, mogła pani napisać skargę do NFZ, wszyscy możemy, tylko proszę państwa to nie o to chodzi, nie chodzi o pisanie żadnych skarg, tylko chodzi o to żebyśmy zaczęli w tym powiecie funkcjonować dla dobra powiatu, dla dobra nas wszystkich, dlatego że tak patrzeć na to wszystko z boku, my radni jesteśmy ciągle bezradni, dlatego że jest ciągle, co by nie było 9 – 6.
radny Jan Przybylski opowieść państwa skrupulatnie przeczytałem i tam w zakresie oświaty piszecie straszne rzeczy, nieprawdziwe, ale jest taki zapis, który mówi, że korzyści osiągane z restrukturyzacji oświaty nastąpią po 2018 r., to znaczy kiedy upłynie ta kadencja, to jest wielki nietakt, bo w tym zakresie nic nie robicie, długi będą pomnażały długi Starostwa, ale w kontekście uchwały budżetowej pan skarbnik tutaj wspomniał, że nadwyżka budżetowa z 2015 r. w kwocie 391.000 zł zostanie przeznaczona na wydatki majątkowe, chciałbym się dowiedzieć, modernizacja dróg powiatowych 200.000 zł, czy jest to inwestycja, czy jest to remont i jeśli tak, to na jakie drogi, na zadanie inwestycyjne w Starostwie, na poszczególne inne zadania, czy są przygotowane kosztorysy i przez kogo zostały przygotowane.
radny Ryszard Wawer o jakiej współpracy mówi pan Bogucki, pan Przybylski, jak ja jako nowy radny od początku kadencji jestem obrażany, typu kasta, stołki itd. mi nie zależy na żadnym stołku, tylko na dobru powiatu, jeżeli pan Przybylski mówi o jakiejkolwiek naprawie, o jakiejkolwiek naprawie budżetu powiatu, to już kilka razy pana prosiłem o podanie propozycji w końcu się doczekałem, dzisiaj pan coś powiedział, coś konkretnego, o czym być może, można rozmawiać, to jest jedyne co pan wyraził przez te półtora roku, ja nie jestem członkiem żadnej kasty, jeśli pan zna słowo kasta i jego znaczenie, proszę sobie poczytać to wtedy będzie pan wiedział, że do żadnej kasty nie należę, do żadnej, może nad tym trzeba by się zastanowić i w ogóle można o tym rozmawiać, tylko nie wiadomo, czy można rozmawiać ze wszystkimi, jeśli w kółko jesteśmy obrażani, pan w kółko tą samą śpiewkę powtarza, proszę się nagrać i puszczać co sesję, będziemy wszystko doskonale wiedzieli, pan Bogucki też mnie obrażał na poprzednich sesjach, że jestem gówniarz, czy coś w tym stylu, mówił pan, że na szczęście nie jestem pana synem itd. i to powtórzyłem to całe szczęście, były takie komentarze w tej sprawie, niech się pan zastanowi co pan mówi, to co pani Frączkiewicz tutaj powiedziała, oczywiście można dyskutować na różne tematy, można dyskutować nad poprawieniem wskaźników, można pracować nad tym żeby cokolwiek poprawić w tym powiecie, może zmienić strukturę funkcjonowania, może jakieś wydatki, faktycznie to są rzeczy o których można dyskutować, ale na pewno nie w takiej atmosferze jak tutaj niektórzy radni to prezentują, większość osób która przychodzi na te sesje, kierowników jednostek wysłuchuje tych opowieści i jak słyszą od państwa te różne propozycje, to co pan Przybylski proponuje, to pewnie kierownicy zdają sobie sprawę jakie są skutki dla pracowników powiatu tzn. redukcja zatrudnienia w większości jednostek i to zdecydowana, czy likwidacja niektórych jednostek, czy nam na pewno o to chodzi? może należałoby się zastanowić dokładnie nad tymi propozycjami i wtedy możemy o tym dyskutować, ale na pewno nie w takiej atmosferze jak tutaj i do póki tak będzie, przynajmniej z mojej strony, to dalej będzie 9 – 6 może 8 -7 nie wiem jakie będą zmiany, dla mnie nie ma to żadnego znaczenia, ja nie zostałem członkiem Zarządu, tylko po to aby brać dietę 1.280 zł, bo na tym mi nie zależy, jeśli państwo nie wierzycie, to już jest wasza sprawa.
radny Jan Przybylski szanowny panie Wawer odsyłam pana do pana wypowiedzi z sesji 30 grudnia 2015 r., gdzie mówiłem, ale bez kwot oszczędnościowych, mówiłem jakie działania należy poczynić a pan odpowiedział, należy się nad tym pochylić i rozmawiać to są pańskie słowa nie moje, natomiast jeśli chodzi o kastę, jest to typowe sformułowanie naukowe, niech pan sięgnie do literatury, socjologii i będzie pan dokładnie wiedział co to jest, natomiast co do sytuacji wskaźnikowych to zadłużyliście powiat, że już nie ma ratunku, dlatego RIO wkroczyło i narzuciło budżet, doprowadziliście do bankructwa tę instytucję, mówi pan o kierownikach jednostek, tak to są nie popularne decyzje, cięcia, ale one są niezbędne i będzie trzeba to zrobić, jeśli cokolwiek da się uratować, lub ta instytucja, najgorszy wariant może zniknąć z mapy powiatów a ten powiat powstawał w trudach, przy zabiegach wielu osób, nie pana.
radny Ryszard Wawer chciałby tylko zacytować: Kasta „zamknięta endogamiczna grupa społeczna do której przynależność jest dziedziczna, kasty istniały i istnieją nadal w różnych społeczeństwach, jednak ze względu na swoją liczbę szczególnie charakterystyczne są dla społeczeństwa indyjskiego, gdzie system kastowy wzmacniany jest, utrwalany przez tradycję hinduizmu” to jest definicja, jeśli pan nie zna, to niech się pan zapozna, jeszcze jedna uwaga dotycząca odrzucenia programu naprawczego, jaka jest główna przyczyna tego, że program naprawczy został odrzucony? dlaczego o tym państwo nie wspominacie tylko opowiadacie bajki, że nie był realizowany, główna przyczyna odrzucenia programu naprawczego to jest to, że nie wpłynęła rata za szpital i to jest główna przyczyna tego, że program realizacji programu naprawczego jest nie realizowany, więc nie opowiadajcie bajek, że nie był realizowany z innych powodów.
radny Kazimierz Bogucki panie radny Wawer, kieruje pan celowo te różne sprawy na boczny tor, by uniknąć dyskusji nad problemem zasadniczym, powiedziałem że dobrze, że Bóg sprawił, że nie jest pan moim synem i tylko tyle, nie przezywając pana, proszę mi nie przeszkadzać.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proszę zachować spokój.
radny Kazimierz Bogucki jeśli chodzi o wojnę, to wy ją zaczęliście panie Wawer, już na pierwszej sesji radny Biernacki powiedział do mnie, że temu panu już dziękujemy, co to znaczy, mówicie że nam brakuje kultury o czym wy mówicie, to że rata nie wpłynęła to czyja to jest wina? my? wypraszam sobie takie uwagi, my głosowaliśmy przeciw, nie szukaj pan tematów zastępczych, prawda jest jaka jest.
radny Jan Przybylski panie radny Wawer dalej podtrzymuję, że w języku naukowym, w polskiej socjologii kasta to jest grupa, skupiliście się i bronicie tylko swoich stanowisk.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proszę wrócić do tematu.
radny Jan Przybylski jeśli chodzi o sugestie, że my też ponosimy winę, ta 6 tutaj, że nie wpłynęło 3.500.000 zł z tytułu sprzedaży szpitala, panie radny Wawer na sesji wrześniowej, albo listopadowej użyłem sformułowania w stosunku do pana, jaki udział ma starosta do pewnych zaszłości, ja powiedziałem dokładnie, sprzedaż szpitala jest to dzieło pana starosty i to co się stało już nikt tego nie odzyska, na sesji lipcowej mówiłem wyraźnie o sytuacji finansowej, o przypływie tych środków, dwie raty, tak owszem, ale żadna inna już nie wpłynie, bo w pierwszej kolejności idą świadczenia na rzecz ZUS, US, świadczenia pracownicze a później dalszych a tego majtku na pewno nie starczy i nie wpłyną, dlatego na sesji grudniowej najprawdopodobniej w WPF przedłużyliście spłatę zobowiązań w stosunku do Chemeko z 2025 do 2029 i uzasadnialiście, że jest to podyktowane tylko i wyłącznie sytuacją, że nie wpłynęły środki za szpital, ponosicie w całej rozciągłości odpowiedzialność za brak obsługi medycznej, szpitalnej i za utratę środków.
radna Teresa Frączkiewicz mam prośbę do pana przewodniczącego, mówi pan tutaj, że chciałby pan współpracować itd. natomiast na początku jak rady Przybylski zaproponował odczytanie apelu, pan nie wiedząc co jest w treści, ale wiadomo niestosowna osoba to chce przedstawić w związku z tym nie, proszę takich rzeczy nie opowiadać, bo pan sam siebie nie słyszy, wnioskuję o przerwę.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers ogłaszam 5 min. przerwy.

przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers po przerwie wznowił obrady.
radny Jan Przybylski nie otrzymałem panie przewodniczący odpowiedzi w sprawie wykazu dróg powiatowych które będą remontowane, oraz kosztorysy i kto je dokonał.
radny Grzegorz Aleksandr Trojanek 55.000 zł na remont dachu rozumiem, że to ma być z części 106.000 zł na Starostwo Powiatowe zdjęte? oraz proszę o więcej szczegółów o wydatkach modernizacyjnych ZSO i PUP.
starosta Piotr Wołowicz jeśli chodzi o pierwsze pytanie radnego Trojanka, to jest w dzisiejszej autopoprawce do uchwały budżetowej, czyli z tej pierwotnie planowanej kwoty, którą w materiałach państwo otrzymaliście na sesję, tam nie ma tej kwoty na ZSO, ale w autopoprawce Zarządu jest i ta kwota jest wyodrębniona z tej kwoty, która była na Starostwo Powiatowe na inwestycje, wszędzie tam gdzie są zadania inwestycyjne, które będą przyjęte dzisiaj w uchwale budżetowej, tam gdzie jest wymóg niektóre inwestycje jeszcze przed podjęciem decyzji wprowadzenia ich do budżetu min. ZSO były robione kosztorysy, aby można było przejąć szacunkową kwotę wprowadzenia tych zadań, te kosztorysy są wszędzie tam, gdzie ustawa o zamówieniach publicznych tego wymaga, będzie przetarg, lub zapytanie w zależności od kwoty, która będzie przeznaczona na to zadanie, natomiast jeśli chodzi o drogi 200.000 zł jest to kwota, tak jak państwo pamiętacie w tej wersji budżetu przyjętej przez Radę Powiatu, nie było takiej wyodrębnionej kwoty 200.000 zł na inwestycje, tylko było w ramach bieżących zadań w drogach 350.000 zł, natomiast ta kwota została pomniejszona w uchwale RIO o te 200.000 zł, natomiast są pewne odcinki dróg, które wymagają nie tylko takiej bieżącej naprawy, utrzymania, czyli łatania dziur, ale po prostu modernizacji, czyli zmiany całej nawierzchni, to są szczególnie te odcinki, gdzie są przełamania na drodze, tam gdzie są pod drogą jakieś przepusty i po prostu i tam się ta droga załamała i w momencie kiedy te zadania zostaną wprowadzone do budżetu, te odcinki zostaną wyodrębnione i będzie zrobiony kosztorys i w zależności od tego na ile metrów kwadratowych wystarczy tej nowej nawierzchni, te właśnie drogi, czy odcinki dróg będą wpisane do harmonogramu realizacji, oczywiście będzie to poprzedzone przetargiem na realizację tego zadania, czy tej modernizacji tych odcinków dróg.
radny Jan Przybylski kto dokonał tych kosztorysów?
starosta Piotr Wołowicz to są kosztorysy robione przez jednostki, więc należałoby zapytać dyrektorów kto robił te kosztorysy.
radny Jan Przybylski czy dyrektorzy są budowlańcami, żeby precyzyjnie określić i wyodrębnić zakres robót?
starosta Piotr Wołowicz tak się składa, że dyrektorzy są dość inteligentni i wiedzą co mają w swoich jednostkach do zrobienia i zazwyczaj oni o tym decydują co należy robić i zadania dotyczące kosztorysów i przygotowania tych inwestycji należy do dyrektorów, tam gdzie potrzebują wiedzy specjalistycznej, czyli np. naszych służb budowlanych to tam ją otrzymują, ale ostateczna decyzja o tym co mają robić i przygotowanie kosztorysów należy do dyrektorów.
radny Jan Przybylski czyli dyrektorzy dokonali kosztorysów?
starosta Piotr Wołowicz dyrektorzy dokonali przygotowania a więc zlecenia tego kosztorysu i jego przedstawienia Zarządowi.
radny Grzegorz Aleksandr Trojanek prosiłem o szczegóły jaki to jest sprzęt w ZS, co będzie modernizowane w PUP?
starosta Piotr Wołowicz proszę o zabranie głosu panią dyrektor PUP.
dyrektor PUP w Górze Barbara Murlik zgodnie z dokonanymi przeglądami rocznymi i pięcioletnimi musimy zalecenia wdrażać w życie, udało nam się udrożnić przewody kominowe, natomiast to co przed nami, to przede wszystkim to dach jest w stanie krytycznym, mamy do czynienia z zaciekaniem budynku i wilgoć przedostaje się na wyższe kondygnacje oprócz tego mamy zalecenie wymiany drzwi tylnych do budynku również musimy dokonać podwyższenia barierek przychodowych.
radny Grzegorz Aleksandr Trojanek jeśli chodzi o dach, to czy państwo nie widzicie potrzeby zrobienia coś z tym dachem, aby ten budynek się nie rozsypał?
dyrektor PUP w Górze Barbara Murlik jeśli chodzi o dach to na bieżąco dokonujemy korekt, czyli naprawimy na bieżąco, jesteśmy świadomi, że jest tutaj potrzebna duża inwestycja.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 8 głosów,
przeciw – 6 głosów,
wstrzymało się – 0 głosów.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 7
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, otwieram dyskusję.
radny Marek Biernacki przewodniczący komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, przy głosach 5 za, 2 przeciw, 1 wstrzymujący.
starosta Piotr Wołowicz proszę o wprowadzenie autopoprawki Zarządu o której już rozmawialiśmy, czyli wykazie zadań inwestycyjnych, zmniejszenie kwoty w Starostwie Powiatowym i zwiększenie o 51.000 zł w ZSO.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem autopoprawki:
za – 9 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 5 głosów.
Autopoprawka została przyjęta.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 9 głosów,
przeciw – 5 głosów,
wstrzymało się – 0 głosów.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 8

przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers projekt uchwały państwo otrzymaliście, otwieram dyskusję.
radny Marek Biernacki przewodniczący komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, jednogłośnie.
starosta Piotr Wołowicz jeśli chodzi o podział tych środków, generalnie środków jest mniej niż w zeszłym roku, w roku poprzednim główny nacisk, jeśli chodzi o wydatkowanie środków był położony na dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, dlatego że nawarstwiła się bardzo duża liczba wniosków i kolejka na tego typu środki i dlatego w tamtym roku przychyliliśmy się do propozycji pani kierownik PCPR i żeby tę kolejkę rozładować znaczna część tych środków była przekazana na to zadanie, natomiast nie było środków na dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów, mówię tutaj o osobach dorosłych, natomiast była przeznaczona kwota na dofinansowanie uczestnictwa dzieci niepełnosprawnych i te wszystkie wnioski, które były złożone na dofinansowanie wyjazdów dla dzieci zostały zrealizowane, natomiast w tym roku jest dość duża liczba osób, które złożyły wnioski na turnusy, oczywiście zapotrzebowanie na sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w dalszym ciągu jest duży, nie mniej jednak jest on na bieżąco realizowany, osoby składają wnioski na turnusy rehabilitacyjne i te wnioski ponoszą pewne koszty, więc należałoby je rozpatrzeć i tym osobom dać jakąś odpowiedź i w związku z tym proponujemy tutaj największa kwotę czyli 200.000 zł na dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusach rehabilitacyjnych i ta kwota wystarczy na procentowe pokrycie kosztów tych osób, które składają wnioski, czy wystarczy dla wszystkich, to zależy od rozpatrywania tych wniosków być może być tak, że w momencie kiedy niektórzy otrzymają mniej procentowo tych środków niż się spodziewali, będą rezygnowali z udziału w tych turnusach, nie mniej jednak szanse rozpatrzenia tych wniosków musi dostać każdy, 100.000 zł pozostaje na sprzęt rehabilitacyjny, 22.000 zł na dofinansowanie sportu, kultury i rekreacji osób niepełnosprawnych i 27.000 zł na dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych i w komunikowaniu się, są to środki na które jest dosyć dużo wniosków, ale kwota dofinansowania jest ograniczona, jeśli chodzi o procentowy udział i tutaj te środki są proponowane w takiej kwocie, jak co roku również zabezpieczone są środki związane z rehabilitacją zawodową, którą przeprowadza PUP i tutaj mamy łącznie na ten cel zarówno finansowanie tych instrumentów i rynku pracy jak i rozpoczęcia działalności gospodarczej łącznie 84.000 zł, czy te środki będą wykorzystane, wszystko zależy od realizacji w ciągu roku, jeśli nie, ponieważ tak się zdarza, że nie zawsze są wykorzystywane, oczywiście nie przepadają, tylko zawsze na koniec roku przy zmianie uchwały te środki są wykorzystywane na te zadanie na które jest największe zapotrzebowanie w danym roku.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Grzegorz Aleksandr Trojanek ze względu na to, że to są ważne pieniądze przede wszystkim społeczne, czy socjalne informuję, że będziemy głosować za przyjęciem tej uchwały.
radny Kazimierz Bogucki również nie mam żadnych uwag i zgadzam się z przedmówcą że tak należy głosować, nie mam również uwag do podziału środków, natomiast już na komisji zwróciłem uwagę na to, że z uwagi na to, że fakt istnienia różnych pretensji na podział środków i na komisji dowiedziałem się, że szefem rady społecznej z którą był ten temat konsultowany jest pracownik PCPR, mam sugestię, aby w przyszłości uczynić inną osobę z zewnątrz, aby tę funkcję piastował.
starosta Piotr Wołowicz nie zgadzam się z panem w tej materii, również chciałbym pana poinformować, że co roku spośród członków rady jest zmieniany przewodniczący, więc obecny przewodniczący będzie do końca tego roku.
radny Kazimierz Bogucki zwróciłem tylko uwagę, że tak to może być komentowane.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 14 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 0 głosów.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 9
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers informację państwo otrzymaliście, otwieram dyskusję.
radny Grzegorz Aleksandr Trojanek proszę panią dyrektor, aby skupiła się w swoim wystąpieniu na trwale bezrobotnych, jaka to jest grupa osób, jakie są ewentualnie w stosunku do tych osób kierowane propozycje, jaki sposób zabezpieczenia pracowniczego i czy mógłbym prosić o informację co trzeba zrobić i jakie dokumenty przygotować i do kogo się zwrócić, aby otrzymać 20.000 zł na działalność gospodarczą?.
dyrektor PUP w Górze Barbara Murlik jeśli chodzi o długotrwale bezrobotnych, jest to duże wyzwanie dla PUP, ponieważ około 40% ogółu zarejestrowanych bezrobotnych są długotrwale bezrobotni, do 27 maja 2014 r. bezrobotni długotrwale byli określani w ustawie jako grupa szczególnego ryzyka, zmiana o której powiedziałam, zmieniła sytuację tych osób i te osoby zostają wymienione jako osoby w szczególnej sytuacji, tylko wówczas kiedy realizowane są tzw. programy specjalne, one tylko wówczas mają pierwszeństwo do realizowanych programów specjalnych, natomiast co do innych form, dzisiaj nie ma szczególnego wskazania, że osoby muszą być kierowane do poszczególnych działań, natomiast środki które do nas wpływają, czy które pozyskujemy, one są w pierwszej kolejności kierowane dla tych osób, ponieważ z kryteriów dostępu jakie są stawiane przez UE i EFS realizowany jest projekt skierowany właśnie dla długotrwale bezrobotnych min. powyżej 30 roku życia i tam się wyraźnie wskazuje, że beneficjentem tego projektu nie może być osoba, która nie jest trwale bezrobotna, co do tego kto może być długotrwale bezrobotnym i kogo ustawa definiuje jako długotrwale bezrobotnego a więc taką osobę która jest zarejestrowana w PUP w ciągu ostatnich 24 miesięcy, co najmniej przez 12 miesięcy w ubiegłym roku marszałek województwa był inicjatorem programu regionalnego do którego powiaty mogły przystąpić i tam również głównym beneficjentem były osoby długotrwale bezrobotne, natomiast jest problem w drugą stronę, ponieważ te osoby, które są zarejestrowane jako osoby długotrwale bezrobotne, one też najczęściej nie wykazują chęci do pracy, mamy również świadomość, że te oferty pracy którymi dysponujemy, one nie są na pewno atrakcyjne, jeśli chodzi o jakość pracy, o wysokość wynagrodzenia, ale one są, natomiast niekiedy bezrobotni, którzy już się przyzwyczaili do pewnego innego sposobu funkcjonowania, niekoniecznie są zainteresowani podjęciem pracy, w konsekwencji my takie osoby wyłączamy, wyłączamy z powodu nie chęci przyjęcia takiej oferty pracy, efekt jest taki że po 4 miesiącach ta osoba wraca do nas, ponieważ to jest okres, kiedy nie możemy takiej osoby zarejestrować i po tych 4 miesiącach ona dalej ma status osoby długotrwale bezrobotnej, biorąc pod uwagę ten system wyliczana, tego statusu, jest tak że te osoby u nas się powielają i to nie jest tak, że wyłączenie powoduje pozbawienie kolejnej rejestracji statusu osoby długotrwale bezrobotnej, pracodawcy nie chcą takich osób długotrwale bezrobotnych.
radny Grzegorz Aleksandr Trojanek ile macie w tej chwili ofert pracy i co to jest?
dyrektor PUP w Górze Barbara Murlik w ubiegłym roku było ofert 1500, ok. 1 oferta pracy przypada na 40 bezrobotnych, statystycznie w miesiącu, oferty pracy są powtarzające się tzn. z handlu, oferty stażu, jeśli chodzi o dotacje, to w zeszłym roku udzieliliśmy 60 dotacji, przez cały rok mamy zabezpieczone środki na ten cel, trzeba spełnić wymagania określone w ustawie a więc trzeba być bezrobotnym, jest opracowany regulamin udzielania dotacji gdzie te wszystkie kwestie lokalne są uwzględnione, przy udzielaniu tego wsparcia np. oceniany jest czasookres pozostawania bez pracy, jest też oceniane zapotrzebowanie na dany rodzaj usług na lokalnym rynku pracy, przygotowanie zawodowe i taka logiczna całość, czy ten biznes plan, który jest przedstawiony on faktycznie jest uzasadniony, nie robimy tego sami, mamy powołaną komisję do oceny wniosków w skład komisji wchodzą przedstawiciele Powiatowej Rady Rynku Pracy, oprócz tego wchodzi pracownik, który jest odpowiedzialny za pomoc bezrobotnym w wypełnianiu i przygotowaniu wniosku i przedstawiciel powiatu.
radny Grzegorz Aleksandr Trojanek rozumiem, że państwo też pomagacie bezrobotnym w tworzeniu biznes planu i to jest 20.000 zł, tak?
dyrektor PUP w Górze Barbara Murlik to jest ok. 22.000 zł, jest to kwota maksymalna, my na rok ustalamy plan i zakładamy średnią kwotę, na ten rok jest to 18.000 zł, pracownicy udzielają informacji dotyczącej wypełniania wniosków, dwa razy w roku przy udziale pracowników US, ZUS organizujemy spotkania otwarte dla wszystkich osób, które mają zamiar rozpocząć działalność gospodarczą.
radny Grzegorz Aleksandr Trojanek składki na ubezpieczenia zdrowotne do kogo płacicie, do PCZ Wrocław?
dyrektor PUP w Górze Barbara Murlik te składki płacimy do ZUS.
radny Grzegorz Aleksandr Trojanek byliśmy na spotkaniu w piątek dotyczącym oceny funkcjonowania powiatu i gmin naszych i pan który tam referował powiedział, że jesteśmy głęboko zdegradowaną grupom i że jesteśmy na pierwszym miejscu pod względem wysokości bezrobotnych, przykro się tego słuchało.
dyrektor PUP w Górze Barbara Murlik również byłam na tym spotkaniu, znam te dane na bieżąco, żebyśmy mogli konkurować z tym bezrobociem musimy mieć potencjał a my tego potencjału w postaci pracodawców nie mamy i to jest najistotniejsze.
radny Jan Przybylski przed chwilą powiedziała pani, że potencjał jest mały w powiecie górowskim, to jest faktem, tylko do póki podejście włodarzy, czy Starostwa, czy gmin, będzie takie, że administracja jest kluczowym pracodawcą, to jest pomyłka, administracja ma stworzyć warunki do tworzenia miejsc pracy a tworzenie w nieskończoność etatów administracji, to jest katastrofa, która nastąpiła w powiecie górowskim, udzielacie pożyczki na tworzenia nowych miejsc pracy, ten który tworzy to miejsce pracy, przez rok prowadzi działalność, czy państwo monitorujecie w jakiejś perspektywie czasowej co z tym petentem się dzieje, czy dalej kontynuuje działalność i nie powraca do was i drugie moje pytanie na temat spółki z Kamienia Górowskiego praca w rolnictwie, czy ten temat był podejmowany w tym roku, bo słyszałem że są problemy?
dyrektor PUP w Górze Barbara Murlik jeśli chodzi o dotacje dla osób rozpoczynających działalność z ustawy wynika, że osoby te mają obowiązek rocznego utrzymania stanowiska pracy, co roku przygotowujemy taką informację jak to wyglądało w odniesieniu do lat poprzednich cofamy się do trzech lat wstecz i po dwóch latach 70% osób prowadzi tę działalność, później to jest coraz mniej, jeśli chodzi o spółkę to 16 lutego odbyło się spotkanie przedstawicieli spółki z kandydatami do pracy, z osobami chętnymi i przedstawiciel spółki przedstawiał sposoby zatrudnienia, możliwości zatrudnienia na ten rok, rozmawiałam z przedstawicielami spółki i uzmysławiałam im, że jeśli to będzie umowa o dzieło, to będzie bardzo trudno, ponieważ osiąganie jakiegokolwiek dochodu powoduje wyłączenie z ewidencji i pozbawienie tych osób możliwości posiadania opłaconej składki, dzieło tego nie daje a dochód powoduje wyłączenie i w tym roku zmienili swoją politykę i zadeklarowali, że w tym roku będzie to umowa o pracę i będzie umowa zlecenie z odprowadzonymi składkami, na spotkaniu było ok. 100 osób i ok. 20 na dzień dzisiejszy znalazło zatrudnienie.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Kazimierz Bogucki trzy tygodnie temu byłem na spotkaniu z panią dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy i nie dobrze czułem się na tym spotkaniu, ponieważ jesteśmy liderem w naszym województwie, bezrobocie będzie coraz większe, ponieważ młodzi wyjeżdżają a grupa seniorów z roku na rok się zwiększa, nie wiem jaka będzie strategia, nie widzę perspektyw i co z tym zrobić, żeby przestano nas nazywać powiatem zdegradowanym, czy jeszcze inaczej.
dyrektor PUP w Górze Barbara Murlik statystyka co miesiąc do nas wpływa i my mamy świadomość, że jesteśmy ostatni, albo przedostatni, jedno jest faktem, urzędy nie tworzą miejsc pracy, PUP nie tworzy miejsc pracy, my podejmujemy działania, które mają na celu pomóc tym osobom znaleźć się powtórnie na rynku pracy, temu służą środki funduszu pracy z punktu widzenia instytucji muszę powiedzieć, że podejmujemy każde wyzwanie, pozyskujemy każde środki, które są do pozyskania, na dzień dzisiejszy środki, które wyliczyłam na ten rok to jest 7.029.000 zł, z algorytmu dane pieniądze 2.600.000 zł, aktywizacja osób młodych EFS 1.560.000 zł, RPO 1.371.000 zł, nowa pomoc na zatrudnienie bezrobotnych do 30 roku życia 1.377.000 zł, możliwości finansowe są, wychodzimy do pracodawców, robimy konferencje, spotkania, to co PUP może robić to w miarę możliwości robi, żeby skutecznie te środki wydatkować.
radny Mirosław Żłobiński mam dwa pytania: z informacji wynika, że liczba bezrobotnych się zmniejsza, czy to jest jakieś wahanie statystyczne, czy to jest trwały trend?
dyrektor PUP w Górze Barbara Murlik na pewno, jeśli nałożymy spadek bezrobocia na województwo i na powiat to widzimy, że tendencja jest taka sama, bo to widać i przy stopie i przy liczbie, natomiast skala jest dużo mniejsza w takich środowiskach jak nasze, na pewno tendencja jest spadkowa, tak jak w kraju, natomiast skala spadku jest mniejsza, to zmniejszenie ma charakter sezonowy, ponieważ w grudniu kończą się umowy sezonowe i osoby się rejestrują na dwa miesiące, na trzy miesiące.
radny Mirosław Żłobiński interesuje mnie grupa bezrobotnych bez prawa do zasiłku, pozwoliłem sobie obliczyć jaki to jest procent w stosunku do ogólnej liczby bezrobotnych i to jest 82%, 84%, 85%, wydaje mi się, że znaczna część tych osób bez prawa do zasiłku funkcjonuje w szarej strefie.
dyrektor PUP w Górze Barbara Murlik na pewno te osoby nie żyją powietrzem, one muszą jakoś funkcjonować, jest instytucja jest opieka społeczna, ona na pewno te osoby wspiera, też nie wierzę że te osoby nie pracują, dlatego że te osoby bez prawa do zasiłku, często widzimy o 7 ubrane na roboczo, oni składają oświadczenia i my w to musimy wierzyć, w powiecie 15% nie ma prawa do zasiłku, najgorzej w tym przypadku wygląda Niechlów 8%, najlepiej wypada Wąsosz 20%.
radny Ryszard Wawer osoby które pracują poza powiatem górowskim, nie są brane przy wyliczaniu statystyk?
dyrektor PUP w Górze Barbara Murlik tak.
radny Ryszard Wawer czy pani dyrektor ma taką wiedzę, ile takich osób jest, które pracują poza powiatem górowskim?
dyrektor PUP w Górze Barbara Murlik nie.
radny Ryszard Wawer jaka jest realna stopa bezrobocia?
dyrektor PUP w Górze Barbara Murlik 30%.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 10

przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers analizę państwo otrzymaliście, otwieram dyskusję.
radny Jan Przybylski kiedyś do pana przewodniczącego apelowałem, że ta forma jest niewłaściwa, dobrze byłoby, aby kierownik danej instytucji przedstawił informacje skrótową do każdego zagadnienia i wtedy całkiem inaczej to wygląda, proszę aby każdy kierownik przedstawił skrótowo informację.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers jak będą pytania to nie ma problemu, informacje każdy otrzymał i kierownicy są gotowi na pytania, czy są pytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 11
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers informację państwo otrzymaliście, otwieram dyskusję.
radny Mirosław Żłobiński w materiałach, które otrzymaliśmy na temat działalności DPS we Wronińcu była taka informacja, że jest 52 pensjonariuszy na nowych zasadach i 22 na starych zasadach co to oznacza, czy oni mają inny standard, inną opiekę, czy w inny sposób płacą?
dyrektor DPS we Wronińcu Piotr Grochowiak 22 którzy są na starych zasadach oni zostali umieszczeni przed 2004 r. i na nich jest dotacja z budżetu państwa, miesięczny koszt utrzymania mieszańca w 2015 r. wynosił 3.196,96 zł, natomiast dotacja na mieszkańca na starych zasadach wynosiła 2.046,24 zł, różnica 1.150,72 zł.
radny Mirosław Żłobiński czyli mam rozumieć, że ci pensjonariusze na nowych zasadach, częściowo utrzymują tych na starych zasadach?
dyrektor DPS we Wronińcu Piotr Grochowiak tak, poziom usług mają taki sam zapewniony.
radny Mirosław Żłobiński czyli oni są utrzymywani z dotacji państwa a z własnych środków nic nie wnoszą?
dyrektor DPS we Wronińcu Piotr Grochowiak 70% renty, emerytury, ale jest to niewielka kwota.
radny Mirosław Żłobiński czyli jak pensjonariusze na starych zasadach wnoszą jakąś opłatę, to dotacja na niego o tę sumę jest pomniejszana?
dyrektor DPS we Wronińcu Piotr Grochowiak tak, na ten rok koszt pobytu to jest 3.233,56 zł.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są jeszcze pytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 12
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers sprawozdania państwo otrzymaliście, otwieram dyskusję.
radny Mirosław Żłobiński mam pytanie do pana przewodniczącego, czy są jakieś regulacje, które mówią w jaki sposób ma wyglądać sprawozdanie z działalności Rady Powiatu?
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers nie ma.
radny Mirosław Żłobiński uważam, że to nie jest sprawozdanie, ponieważ w poprzednim roku kolegium RIO wielokrotnie wydawało różne opinie, orzeczenia na temat naszych uchwał podejmowanych przez Radę Powiatu a tego w sprawozdaniu nie ma, również nadzór prawny wojewody unieważnił nasze uchwały, również tego nie ma w sprawozdaniu, w związku z tym mam taki wniosek, że należy to sprawozdanie oddalić i dopracować je.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers my tego nie głosujemy.
radny Mirosław Żłobiński proszę to wycofać i na następnej sesji.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers odniesiemy się do tego.
radny Jan Przybylski panie przewodniczący, każdy wniosek formalny się głosuje, w punkcie 19 tego sprawozdania jest zapis w sprawie delegowania radnych do komisji bezpieczeństwa i porządku, przeszło rok funkcjonowania tej rady i nie ma żadnej informacji z działalności tegoż gremium nie usłyszałem i proszę o taką informację z działalności tej komisji.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers ustosunkujemy się do tego.
radny Mirosław Żłobiński czy nie powinno być sprawozdania z działalności doraźnej komisji statutowej, bo tutaj tego nie ma?
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers nie trzeba.
radny Mirosław Żłobiński 30 grudnia skierowałem do pan interpelację w sprawie działalności komisji statutowej i do dzisiaj nie otrzymałem odpowiedzi.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers odniesiemy się do tego.
radny Jan Przybylski wszystkie wnioski powinny być głosowane.
radny Mirosław Żłobiński czy sprawozdanie z komisji statutowej powinno być?
radny Ryszard Wawer nie ma tego w statucie, moim zdaniem nie jest to wniosek formalny.
radny Mirosław Żłobiński złożyłem tylko wniosek formalny w sprawie sprawozdania z działalności Rady Powiatu.
radny Jan Przybylski wszystkie wnioski trzeba przegłosować, nie zgadzam się ze zdaniem radnego Wawra.
radna Teresa Frączkiewicz proszę panie przewodniczący, aby pan przygotował szczegółowe sprawozdanie z działalności Rady Powiatu z uwzględnieniem również uwag które składał radny Żłobiński na kolejną sesję.
radny Jan Przybylski składam wniosek formalny, aby na następną sesję przygotować sprawozdanie z komisji bezpieczeństwa i porządku i publicznie przedstawić.
radny Ryszard Wawer chciałbym się odnieść, radny Żłobiński życzył sobie odpowiedzi na piśmie, jeśli chodzi o prace komisji statutowej, będąc przy głosie powiem, bo jestem przewodniczącym, prace tej komisji trwają bardzo długo z różnych powodów, ale finalizuje się sprawa zmiany statutu i myślę, że na następnej sesji będziemy mogli przegłosować poprawki, które państwo wcześniej otrzymacie i nowy statut zostanie zatwierdzony na następnej sesji.
radny Jan Przybylski proszę przystąpić do głosowania nad moim wnioskiem.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proponuję przegłosować wniosek radnego Żłobińskiego.
Głosowanie za przyjęciem wniosku radnego Żłobińskiego:
za – 6 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 0 głosów.
Wniosek został przyjęty.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers proponuję przegłosować wniosek radnego Przybylskiego.
Głosowanie za przyjęciem wniosku radnego Przybylskiego:
za – 6 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 0 głosów.
Wniosek został przyjęty.

Punkt 13
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers sprawozdanie państwo otrzymaliście, otwieram dyskusję.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek panie przewodniczący, kto jest sprawozdawcą z prac komisji rewizyjnej, bo nie ma przewodniczącego komisji rewizyjnej?
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers do zastępcy.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek czy komisja rewizyjna zajęła się pismem Roberta Mazulewicza?
radna Mariola Szurynowska nie trafiło do mnie do dnia dzisiejszego żadne pismo.
radny Mirosław Żłobiński komisja rewizyjna przeprowadziła analizę funkcjonowania LO w Górze, chciałbym poznać jakieś wnioski, efekty tej analizy, może protokół.
radna Mariola Szurynowska, nie wiem, proszę z tym pytaniem do przewodniczącego komisji.
radna Teresa Frączkiewicz jestem członkiem komisji rewizyjnej i byłyśmy z panią w LO, informacje o funkcjonowaniu placówki przekazywała nam pani dyrektor Patrzykąt w obecności aktualnej pani dyrektor i tak naprawdę informacja dotyczyła w jaki sposób zostały przydzielone dodatki motywacyjne w jaki sposób zostały podzielone klasy na grupy z WF i jaka jest perspektywa na kolejny rok, wnioski z przeprowadzonych kontroli naszych wnosiłam do pana przewodniczącego, żeby się pojawiły w naszych dokumentach, ale na dzień dzisiejszy ich nie ma, rozmawialiśmy o tym na komisji rewizyjnej i komisja nad tym się nie pochyliła.
radny Jan Przybylski komisja rewizyjna na rok 2016 ma plan pracy i został powołany zespół, który jest na etapie kontroli sprzedaży szpitala, odbyliśmy z radną Frączkiewicz jedno spotkanie i jutro o 815 drugie, najprawdopodobniej skończymy i następnie Chemeko będzie i tak jak informowałem w tym zespole co ja jestem, na pewno będzie publiczne przedstawienie wniosków z kontroli a nie po jakimś czasie, najpierw wystosuję pismo do pana panie przewodniczący a jak pan tego nie zrobi, to ja uczynię to w określonym punkcie obrad.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Grzegorz Aleksander Trojanek komisja rewizyjna rozpatrywała skargę Karola Breguły, jak ona się zakończyła?
starosta Piotr Wołowicz Rada Powiatu oddaliła tę skargę.
radny Jan Przybylski chciałbym się wypowiedzieć w temacie funkcjonowania komisji budżetowej, generalnie oceniam, że komisje bardzo źle funkcjonują, jest to sprawa organizacyjna.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers jesteśmy w punkcie komisji rewizyjnej.
radny Jan Przybylski komisja budżetowa jest przed komisją rewizyjną.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers ale to już było.
radny Jan Przybylski nie było.
starosta Piotr Wołowicz proszę zobaczyć jaki jest punkt sesji.
radny Jan Przybylski sprawozdanie z działalności rady i poszczególnych komisji.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers ten punkt już był, teraz jesteśmy w punkcie 13, czy są jeszcze pytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 14
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers odpowiedzi na interpelacje i zapytania, bardzo proszę.
starosta Piotr Wołowicz odpowiemy na piśmie, mam pytanie do radnego Trojanka, pytał pan o procedurę zmiany budżetu w momencie uchwalenia przez RIO, czy te informacje, które dzisiaj zostały udzielone są wyczerpujące, czy na piśmie życzy pan sobie?
radny Grzegorz Aleksander Trojanek na piśmie proszę i z tą uwagą, co się stanie jak RIO się nie zgodzi na te nasze dzisiejsze poprawki.
starosta Piotr Wołowicz odpowiedź na zapytanie radnej Frączkiewicz dotyczące aktu notarialnego w sprawie darowizny internatu i tak jak tam jest napisane Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą dla nieruchomości położonej w obrębie miejscowości Góra, powiat górowski, województwo dolnośląskie, między innymi tej działki na której jest internat, ogólnej powierzchni, czyli ogólna powierzchnia dotyczy całej księgi wieczystej a w księdze wieczystej jest kilka działek poza internatem jest jeszcze LO i zostaje wyodrębniona ta jedna działka 1014/3 której powierzchnia wynosi 34 ary.
radna Teresa Frączkiewicz ten zapis jest nie czytelny, wiec proszę co składa się na te trzy hektary.
starosta Piotr Wołowicz to jest zapis standardowy przy każdej umowie, jeśli kilka nieruchomości jest w księdze wieczystej to się podaje wielkość całej działki, całej księgi wieczystej w którą wchodzi kilka działek a już przy konkretnej darowiźnie tak jak w przypadku internatu, wyodrębnia się tylko i wyłącznie tą jedną która jest tutaj opisana i to wynika z treści księgi wieczystej i w tej księdze wieczystej jest to jasno sprecyzowane.
radna Teresa Frączkiewicz w punkcie 9 aktu notarialnego na s. 3 jest oświadczenie skarbnika gminy Góry z dnia 7.01.2015 r. też nie wiem, czy nie powinno być z 2016 r.
starosta Piotr Wołowicz to dotyczy 2015 r.
radna Teresa Frączkiewicz 2016 r. powinno być.
starosta Piotr Wołowicz sprawdzimy.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Grzegorz Aleksander Trojanek wracam do braku odpowiedzi ze strony PCZ, myślę że starosta sobie to zanotował.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 15
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers wolne głosy i wnioski, otrzymałem pismo od Marszałka Województwa Dolnośląskiego, które pozwolę sobie teraz odczytać (pismo w załączeniu), druga sprawa to radny Trojanek skierował do mnie pismo dotyczące powołania, utworzenia przez naszą Radę, Rady Seniorów Powiatu Górowskiego i Rady Inicjatyw Społeczno – Gospodarczej, zwróciłem się o opinie do radnych, nie było decyzji, poprosiłem panią sekretarz, aby sprawdziła jak to wygląda na niwie kraju, proszę o zabranie głosu panią sekretarz.
sekretarz powiatu Elżbieta Kwiatkowska chciałam mieć rozeznanie, jak to wygląda w skali kraju, jeśli chodzi o Powiatowe Rady Seniorów, bowiem nasza ustawa nie przewiduje powołania takiej Rady, nowelizacja ustawy o samorządzie gminnym jesienią 2013 r. wprowadziła taką możliwość powołania Rady Seniorów i takie Rady funkcjonują w gminach, obdzwoniłam nasze sąsiednie powiaty Leszno, Rawicz, Milicz, Wołów i Głogów w żadnej z tych miejscowości taka Rada nie funkcjonuje w Internecie znalazłam, iż takowe Rady funkcjonują w Zawierciu i Koninie, oraz taka Rada funkcjonowała przez 5 lat w Tczewie, ale została zlikwidowana powody podane były dwa: nowelizacja ustawy o samorządzie gminnym i mała frekwencja udziału członków w tych Radach, po konsultacji z naszą radczynią stwierdziła jednoznacznie, iż w przypadku przygotowania projektu uchwały przez Radę Powiatu w sprawie powołania takiej Rady, nie zaakceptuje takiego projektu, bowiem w naszych przepisach nie ma podstawy prawnej do powołania Powiatowej Rady Seniorów, jest to organ opiniodawczy dla seniorów i przede wszystkim może być powoływana na wniosek prezydenta, wójta czy burmistrza danej gminy, lub na wniosek zainteresowanych osób przede wszystkim mówi się o przedstawicielach organizacji pozarządowych które zajmują się kwestią osób seniorów, oraz przedstawicieli Uniwersytetu Trzeciego Wieku, co do drugiej trudno mi się odnieść, ponieważ nie ma na to przepisów.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek państwo, którzy byli na spotkaniu związanym z analizą sytuacji społeczno – ekonomicznej min. powiatu górowskiego, usłyszeli tam taką informację, że jednym z warunków jakiegoś zwiększenia aktywności a za tym idą uwarunkowania ekonomiczne dla pozostałych w ramach swojej aktywności zawodowej powinni być tym zainteresowani jest postawa osób, które nie są czynni zawodowo, którzy są bierni i tego typu ustawa, która mówi o tworzeniu takich senioralnych jest po to, żeby tych ludzi aktywizować, tych ludzi w jakiś sposób wykorzystać, ich doświadczenie, dokonywać razem z nimi analizy np. dostępu do świadczeń socjalnych, zdrowotnych i być może nie ma tego nigdzie zapisanego, że przy powiatach może być, co nie oznacza, że my nie możemy być powiatem, który się na takie coś zdecyduje, jeśli nie, to na razie państwo jesteście decydentami w tych sprawach, myślę że we właściwym momencie będzie się można do tego odnieść i druga rzecz dotyczy zespołu kwestii inwestycyjno – gospodarczych, pani dyrektor przed chwilą powiedział, że nie wielu inwestorów, czy działaczy chce tworzyć miejsca pracy, że warto byłoby ich aktywizować, czy wspólnie z nimi przedyskutować na ten temat i warto byłoby coś takiego stworzyć, może jest taka komisja, czy zespół, może ją zaktywizować, żeby ci ludzie mieli możliwość wypowiedzenia się jak widza rozwój miejsc pracy, ale jeśli to nie trafi podatny grunt, to ja tylko twierdzę, że jest to inicjatywa ciekawa i można się warto nad nią pochylić.
radny Mirosław Żłobiński mam pytanie do pani sekretarz, czy ja dobrze zrozumiałem, nie ma regulacji prawnych które by pozwalały utworzyć te dwie komisje?
sekretarz powiatu Elżbieta Kwiatkowska Rady Seniorów.
radny Mirosław Żłobiński i jeśliby taki projekt uchwały powstał to pani radczyni zaopiniuje to negatywnie?
sekretarz powiatu Elżbieta Kwiatkowska tak.
radny Mirosław Żłobiński a w przypadku rad inicjatyw społeczno – gospodarczych?
sekretarz powiatu Elżbieta Kwiatkowska nie sprawdzałam.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers wrócimy do tej sprawy i spotkam się z panem Trojankiem.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek chętnie się spotkam.
radny Jan Przybylski to nie jest nowość, bo w niektórych samorządach działają takie rady.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Grzegorz Aleksander Trojanek mam zaszczyt w imieniu 6 radnych, którzy się podpisali pod tym apelem, odczytać ten apel (apel w załączeniu).
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers czy są pytania?
radny Jan Przybylski proszę państwa, ten apel to jest pokłosie państwa działalności przeszło rocznej, to co wcześniej mówiłem przy WPF i uchwały budżetowej, to jest to, że działacie państwo na szkodę obywatela, na szkodę podatnika, który państwa utrzymuje, nie docierają do państwa żadne argumenty związane z racjonalną gospodarką finansową, racjonalną strukturą organizacyjną jednostek samorządu terytorialnego, pogłębiacie dług Starostwa Powiatowego, ten apel jest najbardziej zasadny i proszę o głębokie rozważenie i ustosunkowanie się do tego apelu.
starosta Piotr Wołowicz apel jest bardzo wzniosły i można by go analizować i się zastanawiać, tylko oczywiście jak zwykle epilog, który jak zwykle w przypadku pana Przybylskiego, nawet najlepszy apele kładzie, także wszystko co mam na ten temat do powiedzenia.
radny Ryszard Wawer stanowisko radnego Przybylskiego jak najbardziej zachęca wszystkich radnych do współpracy, gratuluję stanowiska, fantastyczne.
radny Jan Przybylski bardzo gorąco państwa zapraszam do merytorycznej dyskusji w szczególności finanse, bo każde działanie, każdej instytucji dotyczy finansów a z tym macie problemy.
radny Grzegorz Aleksander Trojanek myślę, że w najbliższym czasie powinni spotkać się przewodniczący klubów wszystkich i podjąć dyskusję.
radny Paweł Niedźwiedź są dwa kluby więc mogą się spotkać.
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers są 3 kluby, czy są pytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 16
przewodniczący Rady Powiatu Jan Rewers w związku ze zbliżającymi się Świętami Wielkanocnymi chciałbym państwu złożyć najserdeczniejsze życzenia zdrowia, spokoju i wyrozumiałości dla całych rodzin, smacznego jajka i mokrego dyngusa, zamknął obrady XI sesji Rady Powiatu Górowskiego.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała:
Anna Michalska
Inspektor


Plik do pobrania: protokol_projekt_sesja_xi_21.03.2016_r.pdf



MAPA STRONY NEWSLETTER NAPISZ DO STAROSTWA KANAŁ RSS LOGOWANIE
Serwis internetowy prowadzi: Starostwo Powiatowe w Górze, 56-200 Góra, ul. Mickiewicza 1, Tel. 65/544 39 00, faks 65/543 35 11, e-mail:sekretariat@powiatgora.pl Polityka prywatności. Serwis używa ciasteczek-cookies aby zapamiętać otwartą sesję i ewentualne dane o logowaniu. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Serwis nie zapisuje ciasteczek-cookies do profilowania reklam lub śledzenia użytkownika. Polityka prywatności.